De sportieve handbak, een mythe

Auteur: , 168 Reacties

Twee recente automaatgerelateerde discussies op het digitale voorportaal van het nationale autoweekblad, meer had ik niet nodig voor een double facepalm. Want daar waren ze weer: de argumenten waarom die automaat voor bejaarden is, en de handbak voor de vitale, sportieve jongmens. Terwijl in de rest van de westerse wereld (Noord-Amerika, Japan) de automatische transmissie al jaren de norm is, blijft de Oude Wereld, en ook Nederland, vrolijk schakelen. Waarom eigenlijk? Gezien de toon van de discussies denk ik dat het antwoord vooral van sociologische aard is.

Laat ik eerst even de nodige zaken uit de lucht helpen, want net als bij Autoweek loopt een onderwerp als dit makkelijk uit op een reactie of tweehonderd. Nee, ik ben niet anti-schakelen. Nee, ik ben geen oude sok, ik ben 25 jaar. Nee, ik heb geen ‘alleen automaat’-notitie op mijn rijbewijs. Wel is mijn volledige wagenpark van twee auto’s variomatisch aangedreven en heb ik in de jaren voldoende bewijs verzameld dat de gemiddelde automaat een prima apparaat is, of het nu een DSG-achtige contraptie is of simpelweg een klassiek geval met een koppelomvormer. Ik ben er ook niet op uit om als een van Jehova’s getuigen het evangelie van de automaat te prediken, laat dat duidelijk zijn. Het gaat me erom dat die eeuwige lulkoek eens voorgoed wordt ontmaskerd. En het is niet voor niets dat ik dit juist naar Autoblog.nl heb gestuurd: jullie als lezers/reaguurders conformeren je toch al niet aan zoiets stars als een papieren medium, dus een schop tegen dit heilige huisje kan er ook nog wel bij.

Een standaard discussie over ‘handbak versus automaat’ mondt al snel uit in de gebruikelijke one-liners, die ik gevoeglijk kan samenvatten in ‘een automaat is niet sportief’. Varianten daarop zijn oneindig, zoals ‘door zelf te schakelen houd ik wat te doen’, ‘met zelf schakelen heb ik de controle’, ‘een handbak maakt het rijden intenser’, enfin, ik kom ze straks in de reacties wel tegen. Grappig genoeg vond ik in het digitale archief van de Duitse kwaliteitscourant Die Zeit een mooi artikel over de opkomst van de automaat, met precies dezelfde teksten. Die volkswijsheden zijn de schuld van de auto-industrie zelf, zegt een insider in de branche, want de industrie dicteert met zijn eigen reclames dat autorijden sportief is. Lees het artikel zelf maar na. Jaar van publicatie: 1965.

Ik denk dat er geen stelling zo makkelijk te ontkrachten is als de stelling die beweert dat schakelen sportief is. Zeg nu zelf, de fysieke inspanning van de bediening van pook en koppelingspedaal is in de moderne auto tamelijk gering. Je hoeft er ook niet bij na te denken, want dubbelclutchen of tussengas is sinds de komst van de synchromesh vrijwel overbodig. De Ford Fiesta heeft een handigheidje in het motormanagement dat helpt voorkomen dat de motor afslaat als je de koppeling te abrupt laat opkomen. Nissan maakt zelfs ‘rev-matchen’ overbodig met de 370Z; knopje indrukken en je kunt die leercurve van sideflippen en heel-and-toe lekker overslaan. En hoe leuk schakelen ook is, toch zie ik maar al te vaak klachten van al die handbakkers – zowel consumenten als journalisten – dat ‘je zoveel moet schakelen om vooruit te komen’. Hoezo is het vervelend dat je voor een inhaalactie van 6 terug naar 5 of 4 moet? Schakelen was toch zo sportief? Het gaf je toch wat te doen onderweg?

Ja, ik snap het wel, de idylle van de handgeschakelde transmissie is er een van het bochtige weggetje in de Eifel of de Dolomieten, waar je zelfstandige keuze voor de versnelling je één maakt met je voertuig. Of zoiets. Welkom in de werkelijkheid. Net als je die hele rits overbrengingen weer hebt doorgewerkt – we Rijden natuurlijk wel Nieuw – kondigt de volgende rotonde zich alweer aan. Daar sta je dan in de file, met je sportieve handgeschakelde Renault Mégane Estate dCi 110 Dynamique of Kia Cee’d Sporty Wagon 1.6 CRDi VGT EcoDynamics, tien kilometer lang te hannessen terwijl oma in de roze Alto achter je slechts af en toe haar voet van het rempedaal hoeft te halen voor hetzelfde effect. En zit je eenmaal weer op die magische 120, dan staat die pook ook alleen maar werkloos in de hoogste versnelling. Behalve voor de mensen die wat te doen willen hebben onderweg, want die zouden hem natuurlijk een keer voor de lol in z’n vier of vijf moeten zetten. Liefst met zo weinig mogelijk subtiliteit zodat de relevante mechanische onderdelen en eventuele passagiers lekker sportief op hun donder krijgen.

Ik kan nog alinea’s doorgaan met alle andere vooroordelen en hypocrisie. Automaat minder zuinig? Ja, maar intussen wel de dikste motor aanvinken omdat die de Knaus wat makkelijker trekt. Een automaat onderhoudsgevoeliger? Alsof jij je zorgen maakt over de terugkerende kosten van je airco, of om de prijs van een set nieuwe banden voor de 19-inchwielen onder je Insignia. Ik zal ook niet nalaten te vermelden dat de echt ‘sportieve’ auto’s, zoals een Ferrari 458 Italia, een Porsche 911 Turbo S of die nieuwe Pagani Huayra, een of andere vorm van automaat standaard hebben. En dat is heus niet alleen om ‘die luie yanks’ of de CO2-verketterende EU te plezieren. Hoeveel handbakken rijdt Wouter trouwens nog vandaag de dag?

Nee, ik kan maar één echte reden bedenken voor al die automaatvrees, en dat is dat de automaat drempelverlagend werkt. Want wie de handbak en de koppeling een horror vindt, vindt troost bij de automaat. Nooit meer afslaan, nooit meer bokken, nooit meer de hoon van je directe omgeving, maar gewoon twee handen aan het stuur en je aandacht bij de dingen die tijdens het autorijden van veel meer belang zijn. Voor wie het kunstje echter met een handgeschakelde transmissie geleerd heeft, is die uitweg net zoiets als de methode-Theo op Hogeschool InHolland: valsspelen. Gelukkig voor het rechtsgevoel krijgen die talentloze afsnijders voor eeuwig een stigma op hun rijbewijs, dat zal ze leren. Zij die uit vrije wil voor het gemak van een automaat kiezen, heulen met de vijand. Dat ruim 90 procent van alle nieuwe auto’s in de VS een automaat is, komt omdat die Amerikanen verwende volgevreten nesten zijn. Die en andere kletskoek houdt de Dynamique-rijder op de been in de file, terwijl hij zijn klimaatregeling een graadje opschroeft, zijn Bose-audiosysteem iets harder zet met de stuurwielbediening en zijn stoel elektrisch een tandje naar achteren schuift.

Alle gekheid op een stokje, die sociologie van de koude grond. Nogmaals, ik vind schakelen best leuk, begrijp mij niet verkeerd. Ik geloof iedereen die mij hetzelfde zegt, hoewel het aantal handbakvoorstanders me best nog verbaast met al die flubberpoken en sponskoppelingen waar sommige merken in het 125ste levensjaar van de automobiel nog mee op de proppen durven te komen. Maar bespaar mij en de andere automaatrijders de onzin over sportiviteit, controle en meer van die nonsens. Zo lust ik er namelijk ook nog wel een paar: je schakelt zelf omdat je een krent bent, omdat de DSG net een paar gram boven de 20 procent bijtelling komt, of omdat je je budget liever spendeert aan fabrieksnavigatie, of aan een flatscreen zodat Tom Egbers zaterdagavond op twee keer ware grootte je huiskamer binnenkomt. Echt, probeer eens een automaat. Van harte aanbevolen door mij en alle andere tevreden schakelweigeraars. Wel een echte, niet zo’n gerobotiseerd Saxomat-achtig nepding waarvan Peugeot anno 2011 denkt dat dat nog wel kan, in een sjieke middenklasser van 30.000 euro. Je zult versteld staan: rijd automaat, en je wilt nooit meer anders. Ik kan het weten! En Die Zeit ook, in 1965 nota bene.

Met dank aan Niels van der Weiden voor deze bijdrage!



168 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
een meerprijs van 2000€ is soms net te veel voor europeanen :)
@KaCh1ng: Bij een Prius inbegrepen in de prijs!

Ik rij 50.000 kilomter per jaar en zou niet anders meer willen. Zeker in combinatie met adaptieve cruisecontrole is het heerlijk rijden!
@Brokkenpiloot: Dan noem je ook een sportieve auto zeg!
Ik snap het punt, maar het is toch wel handig om eerst met handgeschakeld te beginnen. Just in case je een keer met de oude 205 van je opa op pad moet…
Ja die meerprijs is belachelijk inderdaad, ik woon in de vs en hier is het andersom, vaak betaal je meer voor een handbak.. En je kunt Amerikanen lui noemen maar als je 2 dagen op Amerikaanse wegen rijdt denk ik dat veel mensen best blij zouden zijn met een automaat.. Ik ben iig een fan!
@TimoBac: als ze hier evenduur waren , zou ik ook automaat pakken (die 0,5l meer boeit eig niet zo fel :) )
@TimoBac:
eigelijk vind ik dat het andersom moet, in VS en Canada heb dergelijk lange stukken weg dat handbak juist de keuze moet zijn. Hier in Europa schakel je al gauw 10 keer voodat je de straat uit bent.
Het. Is. Leuker. Om. Te. Doen.
@klavertjevijf: Ik vind er geen reet aan anders.
@sacha: Ja maar jij bent ook een oude man die Mercedes rijd duhh.
Mijn volgende = automaat!
Ik vind schakelen gewoon leuker.
voor mij geen automaat, ben totaal niet overtuigd door dit artikel
Goed geschreven jongen, niels.

Netjes gedaan, lkkr makkelijk weg te lezen.

Nog weet ik niet waarover het gaat, maar dat kan dan ook door de hoeveelheid bier komen;)
de conclusie is toch gewoon je eigen mening???:P
Dus duurder, onderhoudsgevoeliger, onzuiniger. Ja ik ben nu absoluut overtuigd. Nee dus. Next
@BMW330Ci: Ja duurder, beetje olie verversen af en toe vind ik niet gevoeliger, en met een een 330Ci moet je over verbruik niet zeuren denk ik zo!
@Pino143: Ik zeur er ook niet over. Al zou het je trouwens verbazen hoe zuinig hij kan zijn, mits je dat wil.
@BMW330Ci: onzuinig is ook echt onzin, want een automaat nodigt bij mij alleen maar uit tot hard rijden ipv sportief rijden. En dan verbruik ik dus veel meer benzine!
Voor mij geldt toch echt het stereotype controle, al ben ik mede hierdoor omgegaan. Ik wil graag zelf bepalen welke versnelling ik wanneer wil. Vroeger waren de automaten echt traag en slecht. Met de komst van de DSG-achtige versnellingsbakken kun je toch automaat rijden, maar ook zelf schakelen zonder dat die luie automaat ingrijpt. Hij verzet de versnelling precies wanneer ik dat wil, waardoor de controle terug is. Als nou iedereen deze bakken gaat kopen, dan wordt deze ook goedkoper. Zo werkt het namelijk….
@Ralf_L:
Ja of vraag en aanbod, meer vraag is nog hogere prijs :D
Real man use the shakelpouk!!!
@GOD: gearlever bedoel je ;)
@bpc: ofcurse i mean dat.
net vanmiddag automaat gekocht…..
Net zoals klavertjevijf al zegt, het is gewoon leuker om te doen. Sportief of niet sportief heeft er wat mij betreft niet zo veel te maken.. Zelf schakelen geeft mij gewoon meer plezier aan het autorijden.

En wat je zegt over overbodigheid sinds de komst van de synchromeshes; dit geldt misschien voor het double clutchen, maar tussengas dmv heel-and-toe is dat zeker niet. Het maakt het terugschakelen merkbaar een stuk soepeler, maar nog belangrijker, het is gewoon leuk. Het kan mij persoonlijk echt voldoening geven als ik voor een scherpe bocht vol remmend een paar versnellingen terug moet schakelen. Het gevoel dat je al double-clutchend en tassengas gevend heel precies de auto perfect aanvoelt en onder controle hebt, geeft gewoon een kick. Voor mij is het net zoiets al driften. Die keer dat het je net perfect lukt om de auto in balans te houden, geeft gewoon een gevoel van eenheid met de auto.

Het volgende filmpje laat het wat mij betreft perfect zien. Iedereen weet dat een automaat sneller en beter schakelt dan deze gozer zou kunnen, maar zeg nou zelf, het is toch veel leuker als je dit kan…?

http://youtube.com/watch?v=oJ84Fa-AqXY
@Svensson: Handbak kan ook zeer snel zijn;) Kom maar op met je automaatje jongens!

http://www.youtube.com/watch?v=sY–2UTzom4
Beetje kort door de bocht dit allemaal.

Ik weet niet hoe oud je bent Niels, maar tot voor kort was een automaat ook bepaalt geen pretje. Traag reagerend, op- of terugschakelen op het moment dat je het niet wil. Daar is verandering in gekomen sinds de snel reagerende (semi) automaten hun intreden hebben gedaan.

Ik denk dat veel (voor)oordelen over de automaat nog uit het verleden stammen.
@Jozo: Je weet wel hoe oud Niels is, want dat staat in het artikel. Of heb je dat niet gelezen?
@potver7: Potver…die had ik ff gemist. Bedankt ;)
@Jozo: Inderdaad, mijn ervaringen baseer ik op auto’s van slechts 3-10 jaar terug. De automaten hiervan waren vaak logge monsters, beetje overdreven uitgedrukt.
Niels van der Weiden kan niet rijden! ;) :p

Maar het is allemaal persoonlijk natuurlijk. En het argument dat een automaat niet sportief zou zijn gaat tegenwoordig niet echt meer op nee, met al die moderne bakken. Maar vroegah (waar dat argument vandaan komt) was het echt wel een verschil….automaat of handgeschakeld. Handgeschakeld gaf/geeft bij menigeen een sportiever gevoel. En gevoelens zijn persoonlijk en lastig te beredeneren.
lekker filmpje ik hoef zeker geen automaat later handgeschakeld is veel mooier vind ik

en dat filmpje ooh machtig mooi dikke 911 zo te horen een 2 litertje:)
@nicktexel: Klopt, 2.0L 6-cilinder luchtgekoelde boxer. Vind het ook een machtig filmpje. Laat echt de essentie van het autorijden zien, wat mij betreft!
Automaat standaard rij zowel prive als voor me werk (vrachtwagenchauffeur) automaat! Ik ga echt niet meer een schakel auto kopen! Heeft alleen maar voordelen!
Rij in best wel verschillende wagens en de enige automaat die ik zou willen is de DSG ( of iets wat precies het zelfde doet maar met andere naam heeft)Wat ik weer jammer vind is dat bijv. de nieuwe Audi RS3 of Polo GTI alleen maar met DSG/S-tronic leverbaar en dat vind ik toch wel jammer.
@zakar36:
koop dan een RS4 die zijn er alleen in handbak.
Mooi geschreven artikel. Ik twijfel elke dag een beetje over het al dan niet over stappen naar een automaat. Ik heb een beetje schrik dat het na een tijd gaat vervelen.
@FredT: Gewoon eens een automaat proberen, dan weet je het. Ik was er in ieder geval zo uit!
Props voor Niels van der W. Mooi geschreven artikel.
die gozer op spa gaat gewoon driftend door eau rouge!!!!!!!
Mooi geschreven.
Ik heb een automaat, maar verkies toch een handbak.
Een automaat is leuk voor in de file, maar verder vind ik er gwn niets meer aan …
Vele leeftijdsgenoten (19 jaren jong) vinden een automaat voor oude lullen en zeggen er nooit een te willen hebben, ik vind het echter heerlijk rijden. Geen gezeik met al het geschakel tussen de rotondes in, gewoon gasgeven en de bak doet de rest. De ‘handbak die een automaat wil zijn’-bak van Peugeot/Citroen is daarentegen een regelrecht gedrocht, kan maar niet wennen aan het lompe gedrag van dat ding.
Ik vind automaat stuk relaxter rijden. Mensen die auomaat kopen met ‘handstand’ ( lees: flippers) gebruiken dat in de praktijk nadat de nieuwigheid er af is nauwelijks meer.
Hoeft ook eigenlijk niet want de voorgeprogammeerde bak doet het beter dan jijzelf kan. En ik denk zelfs stiekum dat een automaat altijd sneller is, in iedergeval als je je bak/koppeling/banden heel wil houden.
21 jaar oud, en ben het schakelen al zat.. doe mij maar een automaat. Lekker relaxed.
Automaten zijn idd sterk gebeterd de laatste 10 jaar, maar daarvoor… Ik kan goed begrijpen dat de perceptie nog steeds ‘onsportief’ is.

Tijdje geleden met een Corsa met automaat gereden. Was een zeer leuk karretje, en handig in de stad. Maar mijn Chevy Lumina die ik vroeger had, was rampzalig. Schakelen, en dan drie seconden wachten tegen dat er beweging in komt. Zeer ergerlijk bij parkeren, en bovendien zeer duur in onderhoud…
Vind beide zijn voordelen hebben,
enigste nadeel aan een automaat is bijvoorbeeld het te snel omlaag schakelen en dan weer beginnen te joelen. En met mijn handbak kan ik gewoon lekker wanneer ik wil met gierende banden wegrijden :) Echter op lange afstanden: doe mij maar een automaat… Dus ik als 19 jarig broeki-bestuurder (net 12mnd pasje) vind het wel mee vallen met het ouwe-lullen rijgedrag ;)
En toch heb ik al de automaten laten staan bij mijn zoektocht naar een W123. (de meerderheid was automaat)

Ik betwijfel dat een 30 jaar oude automaat dezelfde controle geeft als een wagen met een ontkoppelings pedaal. ( bij achterwiel aandrijving, eenvoudige mechaniek + niet gestrooide wegen komt die pedaal toch van pas )
Door de dubbele koppelingen, stuurschakelen en lage reactietijden etc. is het inderdaad zeer verleidelijk om naar de automaat te gaan, maar daar staat de technische eenvoud van een handgeschakelde versnellingsbak tegenover.
een handgeschakelde wordt ook niet als sportiever gezien omdat hij sneller zou zijn ofzo maar het feit dat je zelf kiest dat je meer of minder toeren maakt of dat jre kunt kiezen met hoeveel toeren en in welke versnelling je een bocht neemt (en aanhoud) geeft een sportief gevoel en door die dingen zal een manuele versnellingsbak iook sneller zijn op een circuit;
vandaar dat men een handbak ook sportief noemt al word dit de dag van vandaag weer ontkracht door de semiautomaat , maar dat is weer een ander verhaal
automaat=geen heel and toe=automagisch kudt.
@Benjamin1: Ja…. Ja.
@Benjamin1: Je slaat de spijker op z’n kop!
Ik rijd nu handgeschakeld, Maar mijn volgende auto wordt ook voor 99% zeker een automaat. Het rijd gewoon lekker ontspannen. En ja schakelen is best leuk om te doen, maar ik rijd elke dag naar me werk en niet op het circuit. Daarbij is automaat in de file ook een must. En daar sta ik zelf vaak in
@Vreddy_B: Hoezo is een automaat in de file een must? Ik sta regelmatig in de file, zowel met een automaat als met een handbak. En in de automaat erger ik me echt helemaal kapot, en met de handbak (en dat is EN in normale auto’s EN bij MB Sprinters en bakwagens) vind ik het heerlijk, lekker koppelen, schakelen, optrekken, uit laten lopen, afremmen, enz. File met een handbak? Puur genieten voor mij!
Een automaat weet gewoon niet in welke versnelling ík wil rijden. Als ik met 6000rpm wil loeien bij 50km/h dan kan dat alleen in een auto met een handbak. Een automaat schakelt zsm op naar de hoogste versnelling.

Nog één vraag: Waarom rijdt de F1 dan geen automaten?
@Original_Arnoud: omdat die te snel bleken te zijn voor de concurrentie.
Helemaal mee eens! Maar ik denk dat het ook een kwestie is van: wat de boer niet kent (uitzonderingen daar gelaten). Ik wilde ook graag schakelen tot ik een proefrit deed in een automaat. Ik was echter wel meteen verkocht (DSG werkt prima!). Helemaal omdat deze bak zichzelf ook dingen aan leert. En inderdaad…de flippers aan het stuur zijn stoer… maar na 2-3 keer is het leuke er ook van af en blijkt automatisch rijden een stuk relaxter te zijn :)

En elke keer als ik weer in een handbak stap heb ik de eerste 2 minuten lol (vooral omdat je vergeet terug te schakelen voor een rotonde ;))… maar daarna is het toch wel weer relaxt om het door de auto te laten doen. De rest is toch ook automatisch: keyless-entry, automatische climate control, adaptive cruise-control etc…alles is automatisch..dus waarom het schakelen dan niet?
@Fleppie: Controle. En een DSG is wel ff een andere belevenis dan een 10 jaar oude 4 of 5 traps automaat hoor ….
@bpc. Manuele handbak sneller op het circuit?? Zeker al een tijdje geen autosport bekeken!! F1, toerwagens, rallysport…allemaal een vorm van automaat, hetzij een volledige, hetzij semi.
Trouwens alle supersporters worden nu aangeboden met (semi)-automaat. Waarom zou dat nou zijn? Niet omdat de handbak sneller is want dat is achterhaald. Bekijk het filmpje van de Golf R op autocar.co.uk maar eens. Zegt alles.
@wolf: Kan ik mee inkomen, maar het is voor de meesten die zeggen dat een handbak leuker is ook niet het sneller schakelen. Lees maar eens goed -> leuker. Duidt dus op beleving en niet zozeer het supersnel schakelen.
@wolf:
in de autosport hebben alle rallywagens nog een koppelingspedaal (heb je ook nodig trouwens bij trage bochten).
Koppeling op laten komen en als je het aangrijpingspunt bereikt een toef-je gas geven zodat de wielen net niet beginnen te spinnen als je wegrijdt en de koppeling niet sleurt.
Niet eenieder gegeven om techniek onder controle te hebben en hiervan te genieten.
Je wilt toch ook geen stuurautomaat als autorij liefhebber ?
In de file wat extra werk met schakelen maar ik ben nog niet echt oud dus dat kan ik nog wel.
Misschien als ik tachtig ben komt er een automaat hulpje in mijn auto.
@orinal arnoud. F1 rijdt met sequentieële automaat. Gebruiken alleen koppeling met start en voor de rest niet.
Aantal jaren geleden gebruikten ze ook voorgeprogrammeerde settings (bij bepaalde bocht wist de computer hoeveel versnellingen er teruggeschakeld moesten) maar dat is nu niet meer toegestaan. Hoezo handbak sportief??
@wolf: je zegt alleen dat een automaat snel is nu :) maar hoeveel kost zo’n F1 bak t.o.v 5-bak van een gewone auto :D
Zelf vind ik een handbak wel stoerder, ik weet eigenlijk niet hoe en automaar werkt maar wat ik wel weet is dat je met een handbak in elk toerental kan rijden.
Ik zweer bij een automaat…
Komt misschien omdat ik ben opgegroeid met 2 ouders, die zelf enkel automaat rijden en niets anders willen.

Heb daarom bij mijn zoektoch naar een Mini Cooper S, alleen maar naar automaatjes gezocht (die waren schaars!). Ik krijg vaak het commentaar dat een automaat niet in zo’n auto hoort, maar ik vind het heerlijk rijden! Kan gewoon flipperen op het stuur en in de file heb ik tenminste geen lamme linkerpoot.

Mijn volgende auto wordt ook gewoon weer eentje met een automaat, no doubt!
Wat een gezeik. Automaat of handbak is ook (deels) een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik vind het soms nu eenmaal leuker en lekkerder rijden als ik zelf moet schakelen. En ja, ik vind het ook sportiever aanvoelen. De beweging zelf is natuurlijk totaal een sport te noemen, dat stelt niks voor. Maar ik heb wel meer het gevoel van ‘sportief rijden’ met een handbak. Nou heb ik niet in een Pagani Huayra gereden, dat zal uiteraard een heel ander verhaal zijn. Maar we hebben het hier geloof ik over auto’s van een ‘normaal’ kaliber.
nou, ik ben om. 4 maanden geleden mijn eerste auto met wen automaat gekocht, A8 tdi, nooit meer schakelen voor mij. wat een genot, soepel schakelen bestaat
@Soulmaster: Het is dat je het aan het motorgeluid kan horen, en mijn hand naar de pook ziet gaan, maar ik kan ZO soepel schakelen dat je het niet merkt!
Ik ben het er ook wel mee eens dat als je gewone toch een ‘saaie’ auto koopt om alleen mee naar het werk te rijden / in de file te staan, je beter af bent met een automaat. Alleen mij persoonlijk lijkt het een tikkie saaier, omdat je wel een groot deel van het rijden ‘weghaalt’.
Vind het eerlijk gezegd een balle artikel kwa inhoud.
Ben je blij met je automaat… heel fijn maar laat ons handbak rijders gewoon in onze waarde.
Nergens voor nodig om ons in een kwaad dagtlicht te stellen, en om te doorhameren op hoe geweldig een automaat wel niet is en dat wij het maar zo snel mogelijk moeten proberen.
De één vind automaat fijner de ander handbak en dat is alles, niets meer of minder.

Ik persoonlijk verveel me de tering in een auto als er geen handbak in zit. Moet gewoon wat te doen hebben anders val ik in slaap. schakelen en sportief rijden houd me wakker. Ik heb ook wel eens automaat gereden dus ik weet wel wat het is. imo een verdovingsdrugs. Ik ben meer van het oppeppend grei.
@GOD: Heb trouwens alle voordelen van een handbak achterwege gelaten. Zijn toch fabeltjes.
@GOD: …laat ons handbak rijders gewoon in onze waarde … en dan een automaat een verdovingsdrug noemen, dus …
[capslockterror]EEN AUTO RIJD JE VOORAL VOOR JE GEMAK EN OMDAT HET LEKKER OPSCHIET, ANDERS GINGEN WE ALLEMAAL WEL LOPEN, FIETSEN, MET PAARD EN WAGEN OF MET HET OPENBAAR VERVOER, EN EEN AUTOMAAT IS ONBETWISTBAAR EEN STUKJE GEMAKKELIJKER EN COMFORTABELER.[/capslockterror]
Niemand rijdt nog in een auto zonder verwarming en vrijwel niemand meer in eentje zonder airco, terwijl dat je auto toch echt minder sportief maakt, want zwaarder. De meeste mensen die een schakelbak rijden doen uit gewoonte moeilijk, omdat ze niet beter weten, of vanwege drogredenen als omdat het sportiever zou zijn. Sportieve mensen rijden niet maar gaan fietsen, rennen of skeeleren, en desnoods met de motor. Tenslotte, hoe rijd jij “sportief” op de snelweg onder normale omstandigheden? Gas los, terugvallen naar 70 km/u en dan weer volgas opschakelen, en dat maar steeds herhalend? Dacht het niet, jij rijdt daar net als de rest het liefst in één tempo, als het ff kan nog met de cruise control aan ook, en in slaap vallen doe je dan ook al niet.
@slappehap: Denk is even na man! Nederland bestaat echt niet alleen maar uit snelweg, hoe kom je daar bij? En daarnaast kun je de snelweg ook maar beter ontwijken met al die file’s die er staan!
het maakt me niet uit wat het is…zolang het geen CVT is. Wat een drama.

In de file willen we een automaat en soms voor de fun even zelf schakelen. Genoeg oplossingen voor toch?
Heel goed artikel.
Schakelen doe je maar op een circuit. Heeling-and-toeing op de openbare weg? In Nederland? Waar dan?
Aan alle fans van een handgeschakelde bak: je slingert je motor ook nog aan met een kruk en verstelt je mengsel en je ontsteking ook nog met hendeltjes aan het stuur?
In het huidige verkeer heb je je aandacht nodig voor het rijden, niet voor het schakelen.
Waarom wordt momenteel 95% van de nieuwe vrachtauto’s met een zelfschakelende bak uitgerust?
@avdb: Ja, je hebt gelijk. Sckakelen duurt mij toch zo lang, het is niet normaal. Het gebeurt mij nog regelmatig dat ik aanrijd terwijl ik aan het schakelen ben. Ik kijk ook naar mijn versnellingspook als ik aan het schakelen ben.
@bosnialove: Dat ik iemand aanrijd..
@avdb: Meeste mensen met een automaat denken zo: hmm, nu heb ik OOK men rechterhand vrij om NOG iets anders doen in men auto buiten opletten in het verkeer.
@avdb: Waarom 95%? Omdat je in een vrachtwagen 24x moet schakelen voordat je op snelheid bent, en als je dat dag in dag uit moet doen dan hou je het niet lang vol als chauffeur!
Stelletje bejaarden met jullie automaatjes! Ik schakel wel :)
Goh ja, automaat of handgeschakeld. Ik weet van mezelf dat ik waarschijnlijk niet sneller kan schakelen dan een automaat. Om nu te zeggen dat manueel sportiever is dan automaat, denk het niet eerlijk gezegd. Je kan uiteindelijk nog steeds zelf schakelen met een automaat. Begrijp niet echt waar het gedoe allemaal om gaat. :)
Onzin natuurlijk. De vraag is hoe je je auto ziet, als vervoermiddel of als verlengstuk van jezelf. Als vervoermiddel maakt het niet uit en kan een automaat handig zijn. Maar een automaat is een no no in mijn hobbyauto. Ik wil alles van die auto voelen als ik rijd, elk lager,elk tandwiel. En daar hoort een automaat niet bij. Ik wil ongefilterde informatie. De auto van tegenwoordig is een cocon, soms wil ik dat en soms wil ik een euforisch gevoel als ik met mijn auto verbonden ben.
geen automaat voor mij. moest een handgeschakelde duurder zijn zou ik nog gaan voor een handbak
Volgens mij is Niels nog een argument vergeten: probeer eens een supercar te kopen met een echte handbak… ik zal niet zeggen dat het je niet gaat lukken, maar je moet wel goed zoeken. De meesten hebben dan wel een gerobotiseerde handbak met flippers, maar eigenlijk zijn het gewoon automaten
@potver7: tot sinds kort werd er geen enkele supercar met een automaat geleverd! Ik zie het meer als een trend.
Tenzij je als een Coronel op circuit hardrijdt, is er in NL zo goed als niks sportief aan autorijden. De enige die zicht moet inspannen is de portemonee. Dat is enkel sportief te noemen als je beroepssporter bent. En dan nog.

Inderdaad, zelf schakelen is enkel sportief als je echt een sportieve inspanning benodigd, of een talent benodigd. Een auto is het tegengestelde tot sportief, eigenlijk, zelfs al schakel je zelf.

De marketing van sportieve auto’s, en de dikkertjes die er maar al te vaak mee rijden… misschien wel de grootste illusie in de autocultuur…
the-budel-guy
met die kilometers die wij maken is een automaat een musthave maar voor de zomer auto die dus alleen af en toe in de zomer rijd hebben we wel gewoon een handbak
Een paar maanden geleden was Gijs van Lennep op BNR autoradio. Geen idee hoe je zo’n stuk radio hier kan in-copieren, maar hij was er erg duidelijk over. Schakelen is voor tobbers! Hij had er leuke voorbeelden van.

Leuk stukje btw!
Vlot geschreven artikel, maar het kan me niet overtuigen om voor een automaat te gaan. Het handmatig schakelen is net één van de redenen dat ik steeds met plezier in m’n wagen stap en naar m’n werk rijdt. Lekker die controle over je wagen, automaat is me te klinisch.
@quin: 100% mee eens! Met een automaat wordt het een vervoersmiddel… Dan pak ik wel een taxi of de bus als ik vervoerd wil worden.
Al die ‘stereotype’ voordelen van de handbak die in de tekst worden aangehaald zijn mss wel stereotyp, maar voor mij zijn ze ook correct.
Ok, ik moet toegeven dat de ‘automaat’ van vandaag behoorlijk geëvolueerd is en dat je meestal ook al met je flippers kan terug schakelen op het moment dat jij wil, maar toch verkies ik nog steeds de handbak.
Het exacte moment van schakelen bepalen en ook de zekerheid dat je de snelheid daarvan zelf bepaald (en dus weet aan wat je je kan verwachten als je sportief aan het rijden bent) vind ik gewoon leuker.
@xytras: Wat ook flink meetelt is de manier van schakelen. Een automaat schakelt altijd met hetzelfde schokje, terwijl je zelf soms ruw en met een klap wil optrekken en soms super vloeiend naar de volgende versnelling wil. Hoezo automaat geeft daar meer controle op? Dacht het niet!
Ik zie zelf geen enkele reden om een handbak te nemen BUITEN de kostenbesparing.
Als je ziet dat de meest waanzinnige supercars tegenwoordig met automaat worden geleverd dan heeft handbak en sportief geen enkele relatie meer.
Niks kan zo snel schakelen als een goed automaat.
In NL fileland komt daar het comfortaspect nog boven op.
Mijn huidige auto is mijn eerste met automaat. Mijn vorige auto was dus de laatst met handbak.
Lekker 2 handen aan het stuur, rechtervoet naar beneden en in 1 vloeiende beweging naar de 130, al die handbakkers achter me latend :D
@gezondverstand: supercars worden met automaat geleverd zodat je minder snel je motor en aandrijflijn vernielt! Stukje veiligheid, ook om te zorgen dat je niet te veel toeren maakt, die koppeling los laat en de controle over je auto kwijt raakt.
Het moet gewoon bij de auto passen. Heb je een diesel dan houd je sowieso niet van autorijden. Niemand wordt blij van dat geluid bij 4500 tpm. Koop daar lekker een automaat in en laat je lekker lui van À naar B glijden. Wil je lekker potje sturen met een gezellig enthousiast benzineblokje wat niet vreemd opkijkt van wat toeren dan is een handbak een must!!!
@Benjamin1:

Als je diesel rijd hou je niet van auto rijden? Dat is nog grote onzin dan verkondigen dat automaat voor bejaarden is. Ik weet niet of u wel eens bent weg gereden in een fijne 6cilinder diesel maar dat geluid kan ik best van genieten. Ik hou heel erg van auto rijden alleen nodigt het niet uit om 40.000km per jaar te rijden met een benzine zuipende 6 cilinder ‘omdat het zo lekker rijd’.
@Vreddy_B: Geef mij maar een BMW 335D…oh wacht…dan houd ik vast niet van autorijden.
@Benjamin1: wat een complete onzin! Ik heb voor mijn werk vele uren in een Peugeot Partner met zwakke dieselmotor doorgebracht, en dat was een heerlijk licht smijtwagentje waar het koppelen en schakelen me echt gruwelijk veel plezier heeft opgeleverd! Er zijn maar weinig auto’s die daar aan kunnen tippen!
Goed, laat ik het zo zeggen. Wij hebben twee verschillende auto’s. Een BMW E60 525i met een klassieke automaat en een Toyota Starlet 1.3 Xli. Hierbij komt binnenkort een BMW E39 met handbak. Deze laatste ga ik aanschaffen hoogstwaarschijnlijk. We hebben hiervoor 2 BMW’s gehad met automaat, een 523i E39 en 525i E39 Touring. Beide sublieme auto’s en heel fijne auto’s. Mijn oom rijdt een Mercedes E240. De automatische versnellingsbakken in dit soort auto’s passen goed bij het karakter van dit soort auto’s. Lakse cruisers die probleemloos kilometers vreten zowel in de file als in de stad als op 120km/u. Het is allemaal erg fijn en dergelijke, maar hoewel je inderdaad zegt dat het argument dat het handschakelen meer ‘contact’ biedt met de auto, tegenwoordig niet meer waar is, is hier nog wel degelijk een waarheid in te vinden. De automaten in deze auto’s werden allemaal door een computer aangestuurd die het in sommige gevallen niet bij kon benen. Dit was goed te merken wanneer je een kickdown wilde uitvoeren voor een inhaalactie. De bakken moesten gewoon een seconde denken voor ze daadwerkelijk de kickdown actie uitvoerden. Je kan ook sequentieel schakelen met het pookje, maar ook tussen actie en reactie zat een dusdanige vertraging in dat het het sportieve gevoel er niet meer in zat. De auto’s voelden afstandelijk en kunstmatig aan door de late reacties. In normaal verkeer zul je er niks van merken, maar zodra je ook maar iets meer van de auto vraagt, of wanneer jij zelf de auto wilt besturen, zul je de vertragingen opmerken. Met een handbak heb je misschien deze vertraging weliswaar ook omdat je toch niet zo snel kan schakelen, maar je hebt minder het gevoel dat de auto niet ‘deugt’, omdat je zelf bezig bent met het uitvoeren van die actie. Het gaat mij niet zozeer om de feiten tussen deze twee verschillende soorten transmissies, maar om de ervaring die het geeft. Nou praat ik wel over auto’s van 6-10 jaar terug, maar aan de andere kant is dat nog niet eens zo heel lang geleden. De E60 is nog maar net van de markt. Daarnaast heb ik dan niet in auto’s gereden met ‘afslaanpreventie’ of ‘rev-match’, maar ik kan toch wel zeggen dat ik het fijner vind als ik bezig ben met het rijden. Het is misschien een veelgebruikt argument, maar ik vind juist dat ik op die manier meer concentreer op het autorijden dan bij een automaat. Doordat je juist altijd je auto op de juiste manier moet laten wegrollen, kan je gewoonweg geen fout veroorloven bij het controleren van je auto en moet je dus je concentratie erbij houden. Maargoed, dat is dus mijn mening hierover.

Andere bakken zoals DSG en CVT zijn wat mij betref sublieme transmissies, maar dan kan je nog zo snel gaan, qua beleving is een handbak toch voor mij the way to go. Cliche, maar het is niet anders.
@jzaero: Helemaal mee eens!
Geef een Amerikaan een handgeschakelde bak en je ziet een hopeloos iemand. Of onlangs meegemaakt dat een dame een vervangwagen nodig had en verwonderd stond dat het om een manuele geschakelde auto was. Ze eiste een automaat want hed nooit anders gekend. Bedoel maar dat ieder beginnende automobilist moet leren rijden zonder automaat voor ingeval. Zelf vind ik het wagens type DSG ideaal . Een automaat en toch weer niet omdat je zelf kan beslissen wanneer je hoger of lager schakelt en dan nog veel sneller. Het prijsverschil is ook miniem geworden.
Een automaat verandert naar mijn idee het hele karakter van de motor. Hij klinkt heel anders en rijdt heel anders. Uit al die reacties hier kun je wel concluderen dat het bij handschakelen voornamelijk om ‘feeling’ gaat, de leukheid en controle ervan. Automaat is veel comfortabeler, zorgelozer en makkelijker daarentegen, maar hadden vroeger nogal wat onhebbelijkheden. Tegenwoordig zijn er automaten die sneller van 1 naar 2 gaan dan dat jij je koppeling in kunt trappen.

Ook zie je vandaag de dag dat manueel en auto steeds meer naar elkaar toe groeien, hand wordt steeds lichter en moeitelozer, en steeds meer automaten krijgen verfijndere manual standen.
Mij lijkt een verfijnde automaat als een DSG het fijnst, mits die een manuele stand heeft als bijvoorbeeld de PDK. Lekker tegen die pook rammen wanneer je wil.

Handgeschakelde versnellingsbakken zullen nooit verdwijnen, net als dat we zelf willen blijven sturen en gas geven.
Maar met alle file van tegenwoordig kan het proberen van een goeie automaat toch geen kwaad?

Ik ben 17 en heb idd nergens ervaring mee, het is slechts m’n mening :P
@roestvrijstaal: Die karakterverandering is echt erg, alleen al dat vervelende geluid als de automaat besluit te schakelen! Het geluid is zo veel lekkerder als je het zelf kan sturen;)
Wat ik tegen automaten heb lees ik hier niet eens. Een automaat rijdt erg fijn, het gaat allemaal heel soepel etc. Maar als je meer van de motor vraagt heb ik altijd het idee dat ik de automaat ben aan het slopen. Schakelacties worden zenuwachtig met soms een schokje, plus een automaat blijft eidenloos opschakelen in D terwijl ik zie dat dit totaal zinloos is omdat het verkeer niet doorrijdt. Ook wil ik het pedaal kunnen intrappen zonder dat een automaat weer gaat terugschakelen. Volgas met 2200 toeren is genoeg in een diesel 3200 toeren hoeft echt niet! Of te wel hij schakelt soms te snel terug en vaak te snel op :P. Heb vijf jaar met een automaat gereden en steeds meer van dit soort zaken gingen mij ergeren, na 200.000km moest de automaat bak gereviseerd worden. Heb dit nog nooit met een handbak gehad, alleen koppeling en vliegwiel bij 300.000km, maar dat is een stuk goedkoper dan een automaatbak laten repareren!
Een standaard automaat met koppelomvormer van back in the days, nee dat kan je niet sportief maar wel comfortabel noemen.
Een DSG achtige bak, niks mis mee en sportief ja! Je hebt controle met flippers aan het stuur en hij is snel. Dat is toch helemaal prima?! Enig nadeel, je voegt weer wat extra gewicht toe (en sowieso aanschaf kosten)….
In de sneeuw en met manoeuvreren bedien ik liever zelf de koppeling. Ik bepaal zo zelf exact wat de aangedreven wielen doen. Kan het beter doseren. Veel auto’s met automaat reageren bovendien traag.
@fuchs: Ik kon ook laatst in de sneeuw goed merken dat een koppeling voor meer controle zorgt. De sneeuwstand op de automaat was leuk maar zorgde er vooral voor dat de auto niet vooruit te branden was! De auto’s met handbak die ik reed waren veel beter te controleren en ik had nergens last van!
Net als met mijn 1100cc Volvo 66 rijd ik met mijn 1800cc Volvo 440 cvt 95% van de mensen eruit bij een stoplicht. In 21 jaar nog nooit een kapotte automaat gehad. Laatst een proefritje gemaakt in V40 automaat, maar er gaat toch niets boven een cvt.
@dafmaf: omdat de mensen bij het stoplicht niet de motor flink revven en dan de koppeling loslaten. Dan maak je weinig kans met je automaatje ben ik bang.

Maar je geeft hier wel een duidelijk punt aan dat ik zelf ook snel merk: als ik in een automaat rij dan ga ik veel sneller rijden, vooral het optrekken! Gewoon puur omdat er anders weinig aan is…
In Nederland wordt een automaat als accessoire gezien en moet daar apart belasting op worden afgetikt. Dat is een van de redenen dat in N-Amerika veel auto’s full option zijn en bij ons opties zoals electrische ramen, airco’s etc pas in de jaren negentig zijn opmars maakten. Zulke opties kosten zijn gewoon een stuk duurder.

Daarnaast heb ik zelf een tijdje in Amerika gewoond en de wegen zijn (over het algemeen) echt veel rechter. Een beetje door bochten scheuren is daar niet bij. Autorijden was er vrij saai (mooie lokaties, dat dan weer wel). Dus waarom moet je het je moeilijker maken met een handbak, als het weinig bijdraagt aan de ‘fun-factor’ van het autorijden?

Verder heb ik geen mening over wat beter is. Schakelen is leuk op zijn tijd, maar een moderne goede (vlotte en soepele) automaat is ook niet mis. Ik heb het alleen niet op de eerste generatie semi-automaten. Dan vind ik vlees noch vis: traag, niet soepel en belemmerend met inhaalacties.
@KareldeGrote: Ik ‘spot’ daar een forse stijlfout in mijn eigen post: Iets kost niet duurder. Het is duurder of kost meer.
tsja, koop gewoon meerdere auto’s, heb je het hele keuze-gedoe niet… (bezit automaat en handbakken)
Wat een onzin post.. Vooral: “Maar bespaar mij en de andere automaatrijders de onzin over sportiviteit, controle en meer van die nonsens.” Vooral controle is een van de essentiële onderdelen van het rijden voor de enthousiaste autorijder. Daar is de schrijver hiervan er blijkbaar geen eentje van, tenminste niet eentje die helemaal wil opgaan in het rijden.

Een semi-automaat is gemakzucht hoe je het ook went of keert je hoeft alleen maar je voet op het gaspedaal te drukken en met je vingertjes aan een paddle te trekken.. Tuurlijk, prachtig, maar je verliest er geen druppeltje zweet door. Je verliest gewoon een deel controle zonder koppelingspedaal, op het scherpst van de snede! Als dit niet zo zou zijn, waarom hebben alle raceauto’s met een semi-automatische bak dan WEL een koppelingspedaal?! Juist om die controle ondanks stuurflippers of push-pull-poken te kunnen houden. Zelfs formule 1 auto’s hebben een koppeling, maar dan aan het stuur!

Dus daarom; handgeschakeld (en dus met het essentiële onderdeel; het koppelingspedaal) is nog altijd nodig voor optimale controle over een auto en de daarmee gepaarde sportiviteit.

Om het even bot te zeggen: (semi-)automaat=gemakzucht, speciaal voor diegenen die hun vette linkerpoot niet tien centimeter naar links willen verschuiven en hun rechterklauw niet van het stuur willen halen om aan een pookje te roeren!

*rant over, bedankt*
Wel grappig dat alle automaat rijders denken dat hun automaat even snel en goed schakelt als die van een GTR.
@magister: precies, you got my point…de duurdere, dikke motoren zijn veelal voorzien van enorm goede automaten…dan is een keuze voor een handbak echt geen aanrader.
@Megakix: ok thanks. ik had al zo’n vermoeden.. nog zo’n minpunt van dat walgelijke twitter :P
@slappehap: Gelukkig bestaat het Nederlandse wegennet niet enkel uit snelwegen en zijn er nog altijd wegen waar men wel ‘sportief’ kan rijden. Sommige mensen vinden dat met een handbak leuker dan met een automaat, ikzelf ook. En waarom zouden mensen die sportief willen rijden dan maar moeten gaan fietsen? Een dergelijke rijstijl is niet een sport ofzo, het zorgt gewoon voor meer rijplezier. En rijplezier is iets wat voor veel mensen nogal belangrijk is bij een auto. De een wil daar graag een handbak voor, de ander vindt dat dat met een automaat beter gaat. Dat draait allemaal om persoonlijke voorkeur. Het is dan ook nogal zinloos om anderen wijs te maken dat een automaat of juist een handbak beter is dan het andere. Laat mensen gewoon zelf zijn of haar keuze maken aan de hand van de argumenten voor en tegen. Die zijn hier genoeg gegeven. Dit is net zoiets als discussiëren over welk merk de beste auto’s maakt, Porsche of Ferrari.
Leuk stukje echt goed, ik ben van plan over ongeveer een jaar een e39 m5 te kopen, ik zou het echt niet Leuk vinden als die met automaat was, zon auto wil je helemaal in controle hebben, je wilt alles voelen zeker met mijn nogal idiote rijstijl. Als een automaat maar 1% van het gevoel wegneemt wil ik het niet, noem het puristisch. Als ik nou een s klasse had zou ik juist wel zweren bij een automaat, het hangt ook zeer van de auto af en je rij-intenties (overdwars gooien bijv.)
@Stopwearingpants:

Je hoeft je in ieder geval geen zorgen te maken, de E39 M5 is niet eens te krijgen met automaat, dus wat dat betreft zit je altijd goed.
Ermee eens ben ik het niet, maar uitstekende Kollum, kerel. Goed geschreven, duidelijk punt, vlammend betoog.

8.5
Mooi betoog, ik kan mij hier volledig vinden. Na 20 jaar schakelen 4 maand geleden overgestapt op automaat in mijn Z4 roadster en nog geen moment spijt van gehad. Het enigste probleem met acceptatie van de automaat in Europa is de meerprijs die je constant moet betalen.
@Autoblogger: ik mis een argument pro-automaat / contra-handschakelen. Het met de hand schakelen zet meer belasting op zowel het kniegewricht als op de rug. Nu is belasting op zich goed, maar het gaat bij schakelen over steeds dezelfde handeling, en dan is het veel minder goed. Als je ’t vaak doet is het zelfs ronduit slecht. Zeker als je een wat zwaardere koppeling hebt, of een te lage zithouding. Vraag maar na bij een willekeurige kinesist/sportarts/…
@BaRa: lange files en zelfschakelen = dikke krampkuit..
Leasebak (dus veel filekilometers) = automaat
Privé-auto = handschakelen

Van BMW weet ik, dat bij de dikke motoren een automaat ALTIJD fijner rijdt. Voor kleine auto’s heb ik geen ervaring opgedaan…maar over die automaten hoor ik nog niet veel positieve geluiden.
Niet een Europese fabrikant is instaat om een goede automatsch bak te maken, behalve Mercedes.
Ook het hier ‘heilig’ verklaarde VAG
Een vriend kon zijn Audi A6 2.7 TDI automaat overnemen van de lease.
Een andere vriend zijn A6 stond na 2 weken in de garage met een in elkaar gelopen automaat bak.
Waarom kost íe zo weinig vroeg hij ?
Omdat de bak binnenkort kapot gaat volgens onze statistieken en dit een grapje van € 6600 ex BTW is .
Has een 406 Hdi lopen met automaat, zalige wagen, eerlijk waar maar bij 280000 kilometer bak kapot.
Auto nog te goed om weg te brengen, dus een ‘revisie’bij een erkend bedrijf met wapens en schilden aan de muur waar de gemiddelde politicus jaloers op zou zijn.
€ 2200 betaald en met 340000 kilometer de bak weer hallelujah.
Uiteraard was de garantie verstreken
De 406 is de export in gegaan.

Europeanen KUNNEN geen goeie bakken maken en er is te weinig specialisme hier voor onderhoud en reparatie.
Dealers kunnen er ook geen ZAK van en mijn vrouw haar Twingo quickshift, ik houd mijn hart vast.

De enige goeie automaat die ik ooit heb gehad was een Range Rover 3.9 V8 classic, met zo’n “oliegestookte” Borg Warner 3 bak met een 4 als overdrive.
Automaten ? America rules, still !
@desjonnies:

Dat Europeanen geen automatische versnellingsbakken kunnen maken is wat extreem vind je niet? Er zijn altijd een paar modellen die gewoon niet heel goed bekend staan en daar hoort onder anderen de Multitronic van Audi bij. Die in alle niet quatro aangevoerde auto’s zit. Maar de Amerikaanse automaten zijn zeker niet beter ook daar hoor ik regelmatig ellende over.
@Vreddy_B:
’t is kort door de bocht , maar ik vind wel dat als je iets aan een automaat hebt je ‘aan de beurt bent’ qua kosten en dat er heel weinig specialisten zijn die er echt kijk op hebben.
@desjonnies: Nee, handbakken zijn het! http://bit.ly/gPB6Qd

Volgens mij heb je met een oudere handbak die ‘sportief’ gebruikt is, nog meer kans op ellende dan binj een automaat.
@Brokkenpiloot: soms voel ik me oud maar wat is dat toch met die lelijke en kleine linkjes overal? zie het ook steeds op facebook. wat is dat eigenlijk?
@Atenza: Dat wordt vooral gebruikt op Twitter, aangezien je daar gebonden bent aan een bericht van maximaal 140 tekens.
@Brokkenpiloot:
Lezen aub, ik ben van mening dat er veel te weinig echte goede specalisten zijn om een automaat te repareren.
Wat ik ook al zei : Als de Twingo Quickshift van mijn ega stukgaat, ben ik aan de Goden overgeleverd; ’t kreng is mechanisch en elektronisch en ik zal naar alle waarschijnlijkheid manisch worden van alle ‘specialisten’ en nog meer van hun rekeningen.
the-budel-guy via Android app
dus de mensen die de controle willen hebben het ABS,ESP,en alle andere automatisch zaken uit staan zo als de automatisch airco hebben alleen maar ramen die met een draai slinger opengaan want ja je zou de controle maar niet hebben.

voor mij is het duidelijk, automaat
@the-budel-guy: je hebt met een elektrisch raam prima controle en het gaat een stuk sneller dan draaien. Daarnaast is het ook stukken veiliger. Je andere argumenten vind ik ook niet echt geweldig… De link met een automaat is ver te zoeken!
Een handbak of een automaat. Het is de keuze tussen rijden of gereden worden. Het is de keuze tussen neuken en geneukt worden. Het is het verschil tussen man en vrouw.
@revstars-net: Haha, geniaal dit!
Bij een lege accu, je kunt een automaat niet aanslepen. Bij andere pech, vaak mag de auto zo niet gesleept worden, en moet de tussen as los. In de bergen is een automaat ook minder.
@audicoupe84: Een moderne injectiemotor kun je ook met handbak niet aanslepen. In de bergen is een (goeie) automaat juist beter.
@TheKeymaker: Pfff, mijn GDI laat zich probleemloos aanduwen hoor. Ik speel er graag mee, door als ik vaart moet minderen de motor uit te schakelen, en zo laat mogelijk met contact, koppeling en bak hem weer in te schakelen.
Een versnellingsbak die bij 280000 kapot gaat als nadeel zien….
Wie rijdt er zoveel met een auto?
Een auto met zo’n km stand is meestal een 6e hands afdankertje van 10 jaar oud die je voor een habbekrats koopt. Niet zeuren over mankementen dus.
@gezondverstand:

Afdankertjes? Er zijn mensen die 50.000 km of meer rijden per jaar. Dan is 280.000 niet heel erg veel. Vooral niet als het een diesel betreft. Is een Mercedes *** CDI van 5 jaar oud met 380.000 op de teller een afdankertje? Elke auto is een afdankertje zolang het onderhoud niet goed is.
@gezondverstand:
Fijn dat jij ruzie met je geld hebt, ik toevallig niet.
Jij houdt de economie draaiende, ik niet.
Ik heb nu m’n tweede auto met automaat en wil nooit meer anders. En ja, het ‘sportief’ rijden gaat wat minder. So what, hoe vaak doe je dat nou werkelijk.
ik rij 2 auto’s: een corvette (automaat) en een grande punto tjet (handgeschakeld). Beide bewuste keuzes. Het sportieve rijden? Dat doe ik met de punto, als ik rustig wil toeren pak ik de vette ;-)

ok ok.. de vette is van ’77… maar toch :)
Ik rijd sinds een half jaar automaat: 7 versnellingen DSG gekoppeld aan een benzinemotor met 160pk.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik dus nooit meer terug wil. 98% van de tijd rijd ik niet ‘sportief’ maar ben ik gewoon onderweg door het drukke Nederland. En een keer of 300 de koppeling op laten komen in een file van 5 kilometer vind ik dus niet sportief maar gewoon vermoeiend en irritant.
Voor die 2% van de tijd dat ik op een rustig dijkweggetje zit, heb ik flippers aan het stuur. Daarmee heb ik maximale controle over mijn auto: want zelf het schakelmoment bepalen én handen aan het stuur.
Niels, misschien kan je bedenken dat smaken en meningen nou eenmaal verschillen? Ik heb in honderden auto’s gereden. Ook meerdere DSG-modellen maar het is gewoon mijn ding niet. Ik ben sowieso een controlefreak en hou er niet van als het overschakelt wanneer ik dat niet wil. Zeker als je een bocht ff hard wil nemen wil het wel eens op een achterlijk moment opschakelen. En vooral in de dikkere motoren is het ook weer zo net niet als je flink gas geeft. Niet echt een oplopende toerental en dat is dan net een CVT. Daarbij vind ik schakelen gewoonweg WEL leuk
je moet gewoon een automaat hebben en als je sportief wilt rijden dat druk je op de sport knop en kan je flipperen (Jag, Merc, Audi, BMW). dan heb je het beste van de 2 werelden.
Ik rijdt nu een Chrysler Voyager 3,3 v6. Daar zit een automaatin, en dat bevalt me goed. Ik koop tegenwoordig alleen nog maar 2e hands auto’s en zoek altijd een automaat. Er staat nog wel een Porsche 928 in de planning (als ik bij mijn vrouw weg ben, van haa mag het niet), dat is bij voorkeur een schakel, maar die zijn schaars, zal dus ook wel een automaat worden.
Je betaald al snel 2000 euro meer voor een automaat, voor de bedrag vink ik liever nog een paar andere opties aan. Schakelen is in mijn beleving niet erg.
iedereen die roept dat automaten voor bejaarden zijn, schakelt zeker nog met een niet gesynchroniseerde versnellingsbak?
Ik rijd graag een handbak, omdat de motoren steeds krachtiger worden. Zet je in een automaat voor de lol eens je schoen op de vloer, dan heb je een aanrijding.
Ik zet ‘m wel eens een versnellinkje hoger, om dan plankgas te geven zonder mijn banden op te roken.
Iets breder: door handschakelen bepaal ik zelf hoe zuinig of sportief ik schakel. In mijn geval vaak zo zuinig als lukt (bijvoorbeeld uitrijden met afgekoppelde en uitgeschakelde motor, of uitrijden in een heel hoge versnelling). Zo lukt het me meestal onder de fabrieksopgave te blijven. En af en toe wil ik het helemaal andersom. Zo laat mogelijk schakelen, zelfs nadat de motor zijn piek heeft bereikt. Om hem schoon te blazen, heet te stoken, en natuurlijk om hem te horen.
In beide gevallen wil ik zelf graag de grens opzoeken.
Nog zo eentje: schakelen zonder de koppeling te gebruiken. Gas los, heel even wachten, en je haalt ‘m zonder weerstand uit zijn versnelling. Voor opschakelen: toeren iets verder laten zakken en ‘m er vlot, zonder weerstand, weer inleggen. Voor terugschakelen: dotje tussengas om toeren 20% te laten klimmen, en hetzelfde recept.
In alle gevallen: gewoon omdat het kan, en om de techniek te voelen.
Automaat rules!!!

Al is het in mijn Mazda 626 2.0 Aut. uit 1998 met 120 pktjes, er zijn er maar weinig die mij bij kunnen houden bij een sprintje. Schakelen regel ik zelf met de stand van mijn gaspedaal en even snel inhalen met de kickdown, sneller dan met een handbak kan ik je vertellen!!!

Dit is ook geen verassing, de moderne automaat wint: http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/20/video-gt-r-vs-z06-vs-gt500-dragrace
Ach kom, de voornaamste reden om de automaat te mijden is de meerprijs. De gemiddelde Nederlander is nalemijk bovengemiddeld gierig…
Ik weet niet hoe het bij jullie zit.maar ik vind he bloed irritant. Als ik op de weg achter een auto met automaat rij. Constant dat geflikker van dat remlicht. Dat zijn in mijn ogen de grote veroorzakers van de file en stropende rijen autos.
@tvrspeedsix: daar heb je een verdomd goed punt! Ik reed gister nog in de (moderne) auto van mijn opa, automaat, en 8ik vroeg me al af of mensen niet zouden schrikken van me aangezien ik wel MOET remmen ver voor iedere rotonde. Normaal laat ik hem lekker op de motor remmen alvorens ik ontkoppel en rem, maar zo ver van te voren al de remlichtjes aan? Nee, ik vind het vreselijk!
Net zo’n geleuter als zeggen dat files veroorzaakt worden door handbakrijders die de motor af laten slaan bij optrekken. Ook onzin.
En dat noem ik nog eens gezond verstand!
Tsja, ik weet niet, ik heb nooit in een automaat gereden. Ben wel benieuwd hoe het rijdt! Maar geniet van het schakelen meestal. Een echte reden kan ik daar niet echt voor geven eigenlijk. Het vergroot de band met de auto wat, en het is ook gewoon leuk om hem zo nu en dan even lekker in de toeren te jagen. Een roadster rijden met een automaat zou ik gewoon raar vinden voelen, al helemaal een auto met zo veel gevoel als mijn mx-5.
Ik ben er 21 en vindt het gewoon ng steeds tof om te schakelen. Dan heb je wat om handen en niet bezig om te zoeken om je ergens mee bezig te houden (bv. gsm).
Buiten het hogere brandstof verbruik, de duurdere aanschaf, de hogere wegenbelasting en het extra onderhoud (olie wisselen, bak revisie, extra slijtage remmen) waren de bakken vroeger echt een ramp. Meestal maar 4 verzetten, die dus te lang en te ver uit elkaar zaten, een traag schakelende bak die gewoon opschakeld terwijl je de bocht al aan ziet komen om na de bocht gewoon lekker in de te hoge versnelling te blijven staan om nog maar niet te beginnen over wat je moet doen als je hem wil slepen of aanduwen of als je lekker ingesneeuwd staat. Nee, ik hou het nog wel even bij zelf schakelen, waar ik buiten filerijden helemaal geen problemen mee heb en houd DSG als optie. Voorlopig kost alleen een DSG bak al meer dan dat mijn auto waard is.
De vijfde alinea zegt toch al genoeg. Een handbak is het leukst, maar in de praktijk is een automaat wat handiger. Een MPV is ook wat handiger dan een roadster. Senseo is ook makkelijker dan een espresso. Een lelijk, chagrijnig wijf dat wel het hele huishouden doet is ook handig.

Puur technisch gezien zou een MTA met enkele (!) koppeling de meest efficiënte transmissie zijn, maar een dubbele koppeling brengt voor een klein offer (efficiency, kosten) net wat meer verfijning. Ik kan me dus levendig voorstellen dat in de toekomst ook de Europeanen hierop overschakelen. Maar veel (alle?) echte autoliefhebbers zullen toch voor een handbak kiezen. Om de USA er maar weer bij te halen: daar kon je de E60 M5 ook met handbak krijgen. Omdat er bij de liefhebbers vraag naar was.

Persoonlijk offer ik graag het gemak in de file van een automaat graag op voor die keer dat ik dat gave weggetje tegenkom en ik daar overheen kan knallen. Side-flippen; niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ik haalde het hierboven al even aan, maar ik meen het serieus. Sinds de komst van de MPV worden toch nog steeds minder praktische auto’s verkocht? Voor de prijs van een leuke Mini of 500 had je ook een Logan MCV kunnen kopen. Of twee. Autoliefhebbers zullen hun keuze maken op basis van emotie.
Voor mij zijn voordelen van een automaat minder als de nadelen, daarom rij ik handgeschakeld en blijf ik handgeschakeld rijden. \

Een automaat is als PDC, ik heb het niet nodig. Ik kies liever een standkachel, goeie audio, ingebouwde navi of Stinger ipv een automaat.

Misschien veranderd dit voor mij over een aantal jaar, maar dan zien we het wel..
Wat is dit een lulverhaal zeg, ongelooflijk. Je mag best een keus onderbouwen, maar dit lijkt meer op het belachelijk maken van mensen die van schakelen houden!

Aan de auteur: Ik zal de vele goede redenen die ik heb om te schakelen voor me houden aangezien je jezelf behoorlijk hebt ingedekt voor commentaar en ik zal het simpel houden:

Heb eens een beetje meer respect voor wat een ander wil! Als ik zelf wil schakelen omdat ik daar mijn plezier uit haal, wie ben jij dan om mij met een automaat op te zadelen? Mensen verschillen van elkaar: deal with it! Ik heb in veel verschillende auto’s gereden, zowel handgeschakeld als met automaat, en ik kan maar één ding concluderen: ik blijf bij de handbak. En jij kan blogjes schrijven tot je een ons weegt maar ik stap niet over op een automaat. Punt.

(ps: als je wat redenen wilt horen, ik overtuig je graag! Daarna zal blijken dat je OF ook een handbak wil OF gewoon niet KAN schakelen, wat mij heel aannemelijk lijkt. Ik hoop op een reactie van je!)
@Cantago, van mij mag je lekker blijven schakelen. Ik heb immers niet betoogd tegen de vrije keus voor handbak of automaat. Het is alleen een spiegel voor de mensen die hun handbak verdedigen met drogredenen als dat het ‘sportief’ is en omdat ze ‘de controle hebben’, en tegelijk automaatrijders voor tweederangs chauffeurs verslijten. Sportief schakelen in je 90 pk leasediesel, hou nou toch op. En als ik weer eens passagier ben van iemand die ‘graag de controle heeft’ dan is het negen van de tien keer een ruk-en-trekfestijn waar je niet goed van wordt. Hoezo, controle? Mensen houden zichzelf voor de gek. Begrijpelijk in een markt waar alles vooral om emotie draait, maar daarom niet minder frappant.

Zoals ik al heb geschreven, ik geloof het graag als mensen zeggen dat ze schakelen leuk vinden. Met het juiste materiaal in handen kan ik daar volledig inkomen, houd me tegoed. Op mijn aanstaande motorfiets schakel ik ook zelf, dus als ik al het evangelie van de automaat zou aanhangen, dan ben ik sowieso niet consequent.

Ik hoef dus geen pleitnota voor de handbak, net zomin als jij van mij wilt horen wat een onvolprezen wonder der techniek de automaat toch is. Jij vermoedt dat ik niet kan schakelen. Wel, het tegendeel is waar. Ik doe er zelfs nog moeite voor om het zo vloeiend mogelijk te doen, anders is het mijn eer te na. Maar sideflippen, heel-and-toe en alle andere gekheid uit het Advanced Drivers Handbook? Dat zou ik moeten perfectioneren en daar heb ik echt niet de geringste behoefte aan. Ik heb geen circuitambities en het voegt werkelijk niets toe aan wat ik onder rijplezier versta. Ik geniet met volle teugen in mijn Volvo 340 en Daf 66, en mis die handbak geen enkel moment (kun je nagaan, dan heb ik het hier over een stokoude CVT die volstrekt intuïtief functioneert, en dat volgens eerlijke mechanische en natuurkundige principes). Mijn ervaring, en die is vanzelfsprekend persoonlijk, is dat schakelen een vrij geringe bijdrage levert aan algeheel rijplezier. Zou ik bovendien filetijger zijn, dan was het voor mij zelfs een ergernis.

Voor de handbak is altijd plaats. Maar er rijden nu honderdduizenden mensen in Nederland die veel beter af waren geweest met een fijne automaat, maar die deze nu links laten liggen om een keur aan mantra’s die met de werkelijkheid vrij weinig te maken hebben. Zouden ze die automaat eens een kans geven, dan zijn ze om en willen ze niet meer anders. Er zijn inmiddels prachtige automaten op de markt, soms niet eens duur (1.500 euro voor die EDC op de Mégane dCi? Doen!) en voor de techniek hoef je het echt niet te laten. Dat is het punt dat ik wilde maken.

En met dank aan @tweetienduizendste ben ik erachter dat Gijs van Lennep, een van de weinige mensen van wie ik nog zou aannemen dat schakelen sportief is, ook de zin niet snapt van zelf koppelen en ontkoppelen.
Een automaat is voor senielen en mensen die niet kunnen rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).