Gelekt: afbeelding van de Saab 9-3 facelift

Auteur: , 26 Reacties

Over nog geen twee weken zal Saab in Genève de faceliftversie van de 9-3 wereldkundig maken, maar hier is alvast een voorproefje op de nieuwe snuit. Een afbeelding van de 9-3 Cabrio Independence Day Edition. Will Smith, kom er maar in!

Met die SF-film uit de jaren negentig heeft deze dakloze natuurlijk weinig te maken. Het gaat hier om een gelimiteerde variant van de 9-3 Cabrio. Hij heet Independence Edition vanwege het feit dat Saab op 23 februari precies één jaar in handen is van Spyker. Zou de auto daarom een oranje kleur hebben?

Naast de opvallende paintjob onderscheidt deze Zweed zich van andere 9-3tjes middels nieuwe 18 inch wielen, een stuurwiel met de naam ‘Super Sport’ en lederen zetels met oranje stiksels. De oplage van deze gefacelifte 9-3 Independence Edition is voor 2011 gelimiteerd tot 366 stuks. Waarom niet 365? Dat komt omdat Saab er 365 van produceert, plus één voor elk jaar dat ze onafhankelijk zijn. In 2012 worden er dus 367 van gemaakt.

De sedan zal vanzelfsprekend ook in Genève aanwezig als gefacelift model. Deze vernieuwde ‘Griffin’ uitvoering krijgt eveneens het nieuwe 2.0 Turboblok op de optielijst. Deze motor kennen we al uit de Saab 9-5 en is goed voor 220 pk. Verdere wijzigingen -voor zover- zijn de andere bumpers, mistlampen en gewijzigde grille. Meer over de zoveelste facelift van de Saab 9-3 als we ‘m in Genève tegen het lijf lopen. (bron: SaabsUnited)

afbeelding van de Saab 9-3 facelift



26 reacties

wat een gedrocht … interieur is wel tof maar het uiterlijk … ik heb de laatste generaties saab nooit iets gevonden
Hij ziet er niet slecht uit, maar misschien bijna té stoer voor wat hij is. Zal op z’n minst een dikke motor in moeten of iig topprestaties leveren anders is het een beetje wil-wel-maar-kan-niet.
kvond hem voor de facelift mooier eerlijk gezegd
Is nog altijd een mooie auto, maar ik hoop voor SaabSpyker dat ze al goed gevorderd zijn met de ontwikkeling van de nieuwe 9-3. Je kan een model misschien wel blijven faceliften, maar uiteindelijk gaan de verkopen toch achteruit, en ga je ten onder, zoals Rover…
@Esprit_de_Flandre: daar doet mij dit iid ook heel sterk aan denken…

Het ontwikkelen van (echt) nieuwe modellen is een (zeer) dure aangelegenheid. En daar is bij “onafhankelijke” fabrikanten vaak geen/niet genoeg geld voor. Saab zegt wel dat ze het geld hebben, maar stiekem wordt de ‘nieuwe’ 9-3 ook gewoon gebouwd op een (door)ontwikkeling van het huidige platform.

Dat zal ongetwijfeld 5x beter zijn dan het huidige model, maar als de concurrentie alles elke 5 jaar 10x verbeterd dan loop je nog steeds achter. En laten we niet vergeten dat de 9-3 al meeloopt sinds 2002 en dus al ver over de uiterste houdbaarheidsdatum heen is.

De nieuwe 9-3 zal pas op zijn vroegst in maart/april 2013 op de markt verschijnen. Dat duurt dus nog 2 jaar. Uiteraard roept Saab wel dat de 9-3 eind 2012 wordt onthuld, maar iedereen weet dat de periode tussen onthullen en daadwerkelijk verkrijgbaar in de showroom grofweg 6 maanden is (kijk ook maar naar andere merken).

Saab zal er uiteraard alles aan doen om de nieuwe 9-3 zo snel mogelijk te laten zien zodat iedereen weet dat ze nog leven, maar het uiteindelijk opstarten van de productie, uitleveren, persinroducties etc zal veel langer in beslag nemen.
@robbie: Ver over houdbaarheid zou ik nog niet zeggen, maar in feite zou er dit jaar een nieuwe moeten staan. Hopelijk lukt het effectief in 2013, want anders vrees ik dat ze 2015 niet halen…
@Esprit_de_Flandre: als je bedenkt dat de “gangbare” levensloop van een model 6/7 jaar is (incl. facelifts etc) en de 9-3 begint dit jaar aan zijn 10e jaar. En als de nieuwe 9-3 verschijnt begin 2013 dan is het huidige model maar liefst 11 jaar oud. Oftewel bijna het dubbele van wat “normaal” is.
@robbie: Een goed ontwerp kan gerust langer mee dan 6/7 jaar. Zolang het maar vervangen wordt voor het gedateerd wordt, is het goed. Voorlopig is ie niet gedateerd, maar het risico wordt alsmaar groter, dus is het dringend te vervangen.
Die aanpassingen rond de mistlampen zijn wel mooi, maar vooral het interieur is zo wel erg gaaf!
Nou ik word er niet blij van. Laten ze maar snel met een nieuw model komen.
Een face-lift van een face-lift van een f….. Volgens mij is er valse hoop gegeven aan alle fans en medewerkers van Saab. Best wel treurig.
Gerucht gaat dat onze Hollandse vrind Victor het gebeuren panklaar gaat maken voor een Chinese koper?! Als dat niet gebeurt, vrees ik het ergste.
Zie geen verschil.
@Nico94: beter kijken ;) De nieuwe en huidige even onder elkaar:

Huidige
http://www.dieselstation.com/pics/Saab-9-3-Convertible-2010-car-pictures.jpg

Nieuwe
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Saab-9-3-independence-day.jpg)
@robbie: Serieus, het verschil is gewoon bijna niet op te merken.. :p Saab toch, niet goed bezig!
@robbie:

Alleen de bumper is het verschil en dat zie je haast niet!
aan het dashboard kunnen ze ook wel is wat doen whaha :P
Andere grille, andere bumper, ander mistlampen, weinig echt nieuws onder de zon. Misschien op motorisch gebied wat meer te beleven? Toch niet gek!
Is nu niet echt drastisch verandert, maar ziet er best wel goed uit…
Lekker sportief met die kleur en die velgen…
Gaat de verkeerde kant op daar in Zweden, eerst Volvo met hun mislukte facelifts en nu Saab… Echt van de schreeuwerige en uitvergrote details van “kijk mij eens!”
Nou nee, net niet..
Goeie facelift maar model was bij de eerste facelift al gedateerd. Vooral de zijkanten dan en die achterlampen kunnen echt niet. Lexus lampen waren al erg maar zij gingen gewoon terug naar de witte lampen voor die tijd die je toen op Golfjes zag
@Atenza: Dat ze wit zijn stoort me niet. Wel dat er zwarte lijnen in de lichtblokken zitten. Overbodige Panda-make-up als je ’t mij vraagt. Gelukkig valt het goed mee bij m’n zwarte 9-3 Caab.
De facelift is er om meer aan te sluiten bij de neus van de nieuwe 9-5. Verder weet iedereen al eeuwen dat de 9-3 aan vervanging toe is. Dat hier lopen te gillen verandert daar niets aan. Want geef toe, als je weet dat de 9-3 al zó oud is, dan ben je ongetwijfeld ook op de hoogte van het feit dat de reden daarvoor bij GM ligt, en dat Saab een opvolger voor de 9-3 op de rol heeft staan voor 2012. Dat is dus volgend jaar.
Ik ben op basis van de foto overigens ook niet overtuigd van de ingreep, maar gelukkig hoef je deze special niet te kopen. Er zijn er maar 366 van, de kans is bijzonder klein dat je er ooit een tegen ’t lijf loopt. Je kan nog steeds bij de Saab-dealer terecht voor een 9-3 zonder die “bling”.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).