Reminder: Top Gear S16E05, 21:00, BBC2

Auteur: , 78 Reacties

Zucht, nog zeven lange uren te gaan voordat we ons wekelijkse portie TopGear weer tot ons mogen nemen. Maar als we de planning voor deze aflevering zo bekijken, dat wordt dit er eentje voor de fanboys. De BMW- en Audi-fanboys, welteverstaan. Vanavond wordt namelijk de potente BMW M3 (met Competition Package) tegenover de Audi RS5 gezet. U mag NU inzetten.

Anchorman Clarkson zal ons waarschijnlijk een uiterst objectief eindoordeel voorschotelen over de dubbeltest tussen de twee Teutoonse kemphanen, ahum. The Stig zal uiteindelijk bepalen welke V8-powered sedan het snelste over het TopGear-circuit kan worden gejaagd. Iemand die al een voorspelling durft te doen?

Verder gaan de heren opzoek naar een degelijke oplossing voor de Britse sneeuwproblematiek. Want -net zoals in Nederland- is het bij het minste of geringste sneeuwvlokje al een totale verkeerschaos daar in Engeland. Het trio wil daarom een betere manier verzinnen om de wegen sneeuwvrij te krijgen. Hun oplossing? Iets met maaidorsers (zo’n ding) en sneeuwschuivers, en daar dan een combinatie van zoals alleen TopGear dat weet te verzinnen.

Stiggie doet de M3

De SIARPC voor deze week is een lekker wijf genaamd Amber Heard. Wie? Die ene van Zombieland. En binnenkort te zien in Drive Angry 3D. Zij mag de onvolprezen Kia de sporen geven.

Amber Heard



78 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Morgenochtend even de torrent aanzetten.
Top gear is de beste start van een nieuwe week.
Alleen vind ik het nieuwe seizoen niet zo goed als
die van 2 a 3 jaar terug.
Nu begint alles een beetje standaard te worden.
@ascari15: amen to that. Het is zelfs zo erg dat ik afgelopen week na een tijdje afgehaakt was, iets wat ik bij TG nog niet eerder heb gedaan.
@ascari15: Ze zijn er wel op vooruit gegaan met de intro van elke aflevering :P
@Madrileno: Die intro’s worden een beetje hetzelfde.
Iedere keer dezelfde grap. In het begin nog grappig.
Nu word het standaard en is het niet leuk meer.
Tenminste dat vind ik.
@ascari15: ik vind het nog altijd hilarisch. lekker flauw ;)
-edit: check!-
volgens clarkson een c63 amg maar wordt BMW denk
@alainbmwfan: Clarkson is inderdaad een c63 Fan
ow en ik zet in op de BMW.
Inzetten?? Waarop dan, welke ik mooier vind of welke ik beter vind rijden….! Een journalist kan toch niet bepalen welke mijn favoriet is of moet het dan de snelste ronde betreffen? Ook niet te vergelijken, foutje van de bestuurder bij de één betekent dus een betere auto als tegenstander? Nooit begrepen, dat waarde geven aan wat een journalist vindt. Leuk om naar te kijken, dat spreek ik niet tegen. Maar hun oordeel kan me bij voorbaat gestolen worden, ik bepaal mijn eigen oordeel…. Leuker om te doen ook (alleen ontbreekt mij een afgesloten circuit, dat dan weer wel).
@highperformance: Pfff neem het toch met een korreltje zout. Het is allemaal entertainment. Zij zullen zeker de aankoop van een bepaalde auto bij mij niet kunnen veranderen, tenzij de auto na een testrit toch echt een flop blijkt te zijn. Een autoreview geeft slechts aan waar je op kan letten bij je volgende aankoop, maar het zal zeker niet je beslissende factor zijn als het aankomt op beleving. De rondetijden zijn wat mij betreft een leuke aanvulling op de show. Maar nogmaals, Top Gear is ENTERTAINMENT, de ene keer kraken ze de auto af, de andere keer vinden ze dezelfde auto opeens geweldig..
@jzaero: doe ik toch, ik verwoord mezelf ms iets te fanatiek. Komt ook doordat iedereen TG als een soort alwetende profeet ziet, wat daar gezegd wordt is de waarheid. Kan ik niet zo goed tegen, dat een ieder klakkeloos iets aanneemt van een ander. Met name omdat het op de tv is. Mijn favoriet staat vast, ondanks dat clowneske herhaalgrappenmakerij van TG. Wedden dat er weer een race is waarbij het heel spannend is en uiteindelijk de voorspelbare wint… ;-)
@highperformance: Daar kan ik inderdaad ook niet tegen ;) “Op Top Gear zeiden ze…”
@highperformance: klinkt als audi fan boy weet dat de uitslag in het voordeel is van BMW. alweer… test [email protected] zoveel
@rijgewoonbmw: kijk even op mijn profiel bij autoweek en kom dan nog eens een keer terug, voorbarige conclusies trekken, ook zo’n mooi eigenschap…..
Op het circuit is de BMW in de meeste gevallen beter, maar het Top Gear circuit heeft nogal veel lange stukken waar de 30 extra pk’tjes van de RS5 het goed kan maken. Wordt een close call denk ik zo, maar ik zet in op de BMW
@jzaero: Die extra pk’s worden weer teniet gedaan door aandrijfverliezen. Waarom denk je dat Audi altijd net iets meer pk’s heeft dan BMW.
@GOD: Dat is waar, al is het al alleen maar om de topsnelheid te compenseren.
Vind het nog altijd wel grappig de TG shows. Denk dat de M3 de betere is van de 2… Is al uit veel tests gebleken.
And about Amber Heard… Leuke meid, alleen jammer dat ze lesbisch is…
@TheVeenmeister: Volgens haar wiki is ze biseksueel. :twisted:
@TheVeenmeister: volgens Jeremy Clackson is ze ook bisexual
Die Amber Heard heb ik nog nooit in iets zien meespelen, maar ik weet wel dat het een lekker ding is ;-) En voor die voorspelling… Zal wss wel de M3 zijn die zal winnen.. Is gewoon sneller op het circuit denk ik..
@Dimglor: ga zonbieland kijken. de meest gave zombiefilm. met humor.
Geef mij die Amber Heard maar…..
@roger: ze valt op vrouwen.Maar daar is mee te leven
Never back down heeft ze in gespeeld dus veel kijk plezier;)
Zijna al meerdere testen geweest tussen beide auto’s.
De RS5 maakt niet waar wat is beloofd door Audi.
Zou een stuk zuiniger zijn als de M3 maar bleek zelfs nog meer te zuipen dan de M3 (best een kunst). Zou sneller zijn in een rechte lijn maar is gelijk tot 100 en daarna langzamer. Zou sneller moeten zijn op het circuit maar is ook daar langzamer. Al met al blijft de M3 de baas.
Mocht ik kiezen tussen deze auto’s ging ik voor de RS5.
Vind hem mooier als de M3, ook het interieur vind ik mooier. Hij is dan wel langzamer, maar langzamer is ook een ander woord voor minder snel.
Tja TG zal waarschijnlijk voor de M3 gaan. Er is nooit sprake van beter en niet beter maar waar je voorkeur ligt. M3 is voor echt sportief, de RS5 voor snel en veilig. Niks mis met beiden.. en de C63 neem je voor het geluid :P
Tsja, wat kan je er over zeggen, de twee zijn zeer aan elkaar gewaagd. De Audi heeft meer grip, de BMW stuurt precieser. De Audi heeft een 40 Nm hoger koppel en houdt dat ook nog eens 2000 tpm vast. De BMW is weer lichter.
Appeltje eitje voor BMW !
Jammer dat de c 63 coupe er niet bij staat.
De nieuwe stig (Tiff?) is nogal een wildeboer in vergelijking tot de vorige. Als het idd Tiff is dan staat de uitslag al vast, maar de Rs5 is makkelijker snel te rijden dus denk ik dat de RS5 wel eens toe kan gaan slaan… Ik denk dat normale gemiddelde rijders vrijwel zonder uitzondering een snellere tijd zouden zetten ivt de tijd die ze uit de M3 weten te halen…
@w0o0dy: Hoe bedoel je met “dan staat de uitslag al vast”?
@GOD: Tiff krijgt em alleen nog omhoog als er een bmw logo op zit…..
En inderdaad was het niet echt een race… all over the place maar toch sneller op een vochtige baan tegen een 4wd met meer vermogen? Come on who believs it?
Jezus wat was dat interview awkward. Amerikaanse studio wil geld verdienen met film over auto’s en wil reclame maken. Top Gear gaat akkoord en Jeremy zit opgescheept met een onbekend blond meisje. Precies het soort dat hij altijd afzeikt. Uit Amerika, Texas en het stereotype van een dom blondje. En dan ook nog eens de sloomste tijd om het af te maken. Ai…
@raphael: Sorry dat ging niet goed
@w0o0dy: Daar heb je hem weer hoor met zijn anti BMW kletspraat. Maarja had van jou ook niet anders verwacht.
“Tiff krijgt em alleen nog omhoog als er een bmw logo op zit…” :lol: haha kom op zeg wat een kinderachtige onzin.
Je loopt zelf altijd het hardst te roepen over onderbouwingen en feiten. Op dat vlak scoor je zelf heel erg slecht als het over auto’s gaat waar je geen interesse in hebt.Dan gaan de remmen er af en kom je met onzinpraat aanzetten.

Ik had zelf ook totaal niet verwacht dat de M3 sneller zou zijn op een natte baan maar waarom zouden ze liegen?
RS5 meer vermogen? op papier wel ja. Maar irl heeft de M3 meer vermogen en koppel op de wielen.
Je moet je niet altijd zo blind staren op max pk en 0-100 cijfertjes.
Van 0-200km/h zijn beide even snel maar kijk je naar de tussen acceleraties wat een stuk belangerijker is dan maakt de M3 gehakt van de RS5.

M3: Gears: 4th/5th/6th/7th
80 – 100 kph 2.1s/2.6s/3.1s/4.2s
80 – 120 kph 4.4s/5.4s/6.1s/8.1s
80 – 140 kph 6.6s/8.2s/9.3s/12.0s
80 – 160 kph 8.9s/11.0s/12.8s/16.3s
80 – 180 kph 11.4s/14.2s/16.8s/20.9s

RS5: Gears: 4th/5th/6th/7th
80 – 100 kph 2.6s/3.4s/4.2s/5.5s
80 – 120 kph 5.1s/6.7s/8.6s/10.8s
80 – 140 kph 7.7s/9.8s/12.9s/16.6s
80 – 160 kph 10.4s/13.1s/17.2s/22.6s
80 – 180 kph 13.4s/16.7s/22.2s/29.4s

Verder is de M3 bijna 200kg lichter, heeft een betere balans, en is sneller in de slalom proef.
De M3 is op heel veel vlakken gewoon beter wat dat betreft.
Dus zeggen dat de M3 nooit kon winnen omdat de RS5 4WD heeft is gewoon onzin.
De RS5 heeft het deze keer gewoon afgelegd tegen de M3.
Take it as a man and stop crying. Daar ben je inmiddels te oud voor.
@GOD: als je via fastestlaps de M3 coupe EN de sedan afzonderlijk vergelijkt met de RS5 dan komt de m3 op droog asfalt op 8-6 incl eventuele dubbeltellingen en de verschillen zijn overwegend klein met een paar uitschieters boven een seconde (over en weer trouwens).
Conclusie: de auto’s zijn redelijk aan elkaar gewaagd.

De acceleratietijden zeggen weinig als je geen/weinig tractie hebt. Op deze vochtige baan heeft de Audi een flink voordeel. Daarnaast is het rondje van de M3 ronduit wild en lomp… no way dat je op die manier 2 seconden pakt op een 4wd rs5.

Tiff heeft al zolang als ik hem “ken” een Bmw (M3), altijd weer. Daarnaast rijdt in iedere wedstrijd BMW vs Audi, hij in de Audi en Jason (de professionele-racer, dus sneller) in de BMW. En altijd wint de BMW nipt… sure. Als Jeremy bij de Stig kan blijven in een klein raceje dan zou de rs5 onder deze condities kunnen winnen of op zijn minst zou het verschil klein zijn… maar nee, 2 seconden op een rondje van nog geen 1,5 minuut… ronduit ongeloofwaardig (tenzij je bmw-fan bent kennelijk).
Zoals ik van tevoren al zei: de uitslag stond al vast…
Van mij hoefde de RS5 niet te winnen, ik heb NIETS met Audi’s, deze uitslag blijft in mijn ogen ongeloofwaardig, zeker gezien de rijstijl tijdens het rondje in de M3.
@w0o0dy: de RS5 is enorm nose heavy, bijna 60/40, en dat zorgt voor veel onderstuur op bepaalde momenten.
Eigenaren van een RS5 geven dit zelf ook aan als grootste probleem van de auto.

Bij de M3 is het precies andersom, alhoewel een goede balans van 51/49, is de M3 op sommige momenten weer enorm tail happy vanwege RWD.

Bijde auto´s hebben zo hun problemen.
En het verschil was geen 2 seconden maar 1 seconden.

Wat betreft Tiff dat ie zo lang als je hem al kent BMW rijd.
Dit is een quote van hem uit een interview:
“I haven’t owned a car since 1982. I don’t need to – I’ve always got a test car to drive. People always ask me what I’ve got in my garage – I’ve got nothing! I built myself a garage, but the only things in it are a lawnmower and a quadbike,”

En sowieso wie zegt dat tiff de stig is? heb je daar enig bewijs voor?

Dat de auto’s aan elkaar gewaagd zijn ben ik het wel met je eens. Ziet niet heel veel verschil in maar uiteindelijk is de M3 toch wel net een tikkie sneller.
@GOD: ehm, de weight distribution is 58/42 dus niet zo erg als het lijkt (m3 52/48) enorm noseheavy is dus nogal overdreven.

Enne over de auto’s van Tiff: “I met him last week at thruxton. Later on saw him in the car park, he has parked next to me and was surprised to see he was driving a 335i E90 BMW, brand new ’10 reg. I suppose if you think about it, a guy like him would probably want a reasonably normal looking car. I have a picture of him sitting in it too but its not very good quality, iphone…”

“He had a BMW 545i / 550i for a while. He’s regularly driving up and down the M4 and he’s been busted a few times for speeding – most recently he was up at my local magistrates court a few years ago. He was borderline losing his license if he got caught again, but I believe most of his points have dropped off now.

His reasoning for the BMW was that it was more comfortable than an M5 and less showy, but mighty fast when you want. Though I did more recently see a 335i with a TIFF number plate (cant remember the actual layout) that was driving spiritedly down the M4”

“He was driving a black 4-door BMW 335i on Saturday,”
“He certainly drove to Brands in an M Coupe a couple of years back for a track session with our SR3. Last time I saw him he was in a fairly mundane looking 3 series. Perhaps it was a mapped 335d!”
@w0o0dy: tjeemig, wat ben jij fanatiek zeg…. audi is echt blij met zo’n fan
@highperformance: ik hou niet eens van audi’s…
@w0o0dy: anti BMW dan?
@w0o0dy: Je haalt je zelf onderuit. Staat niks over een M3.
Hij is een paar keer gespot in een 335i.
Misschien heeft ie dan toch maar eens een keer een auto aangeschaft who knows? Maar dat ie zolang als jij hem al kent een M3 rijd is dikke bullshit. Hoe lang wou je je zelf nog voor schut blijven zetten?
@GOD: kennelijk lees je slecht…maar da’s niets nieuws op Autoblog, de meesten hebben er af en toe moeite mee. Er staat “BMW(m3)” en dat schreef ik niet voor niets tussen haken.

VEEL ervaring met de M3 heeft Tiff ook:
http://www.thruxtonracing.co.uk/experiences/tiff_needell.html

Opvallend maar wellicht te verwachten: dat vooral allerlei fanatieke fans steeds weer mijn teksten verkeerd quoten of krom uitleggen en dan roepen dat ik onzin uitkraam of zoals jij beweren dat ik mezelf voor gek zet…
@w0o0dy: dus je zette M3 tussen haakjes omdat het er niks mee te maken had? of omdat je het woord extra wou benadrukken? En verder blijf je tiff er wel de hele tijd bij halen maar geloof je zelf dat hij de stig is? of wil je dat graag geloven om je eigen verhaal kracht bij te zetten? Allemaal vragen van mijn kant uit waar ik het antwoord al wel op weet, dus doe geen moeite om ze te beantwoorden.
@GOD: gezien de rijstijl (die de laatste tijd duidelijk wilder en minder gecontroleerd is dan vorig seizoen) en de relatie tussen Tiff en de heren van TopGear EN het postuur van de “nieuwe Stig” neem ik aan dat hij het is…

Als je niet geïnteresseerd bent in antwoorden vraag dan niets… anders ben je vooral jezelf aan het etaleren en dat is suf…
Ik ga kijken!
Het feest begint al om 8 uur: een docu over Graham Hill, zelfde zender.
Lekker wijf
@Fova: zeker!
Sorry hoor maar ik moest toch wel erg hard lachen om meerdere stukken in hun sneeuwploeg, vooral toen Hammond viel.
Dat sneeuwruimen was natuurlijk wel vet nep, maar dat maakt niet uit. Bij sommige shots zag je dat het stuk ervoor ook al wel minder vol lag. Toen hij net uit de berm kwam was het stuk ervoor, waar de camera-auto stond, ook al gedaan.

Maar wel vermakelijk verder. En ergens, érgens is het wel een goed idee. ;)
@Citrofiel: de vraag blijt natuurlijk waarom je niet gewoon een tactor zou pakken , beter in de sneeuw Wel 4×4 sneller dan 12mph en veel gemakkelijker en goedkoper een sneewploeg voor te hangen en er zijn er meer van ,hang er dan evertueel nog zo een zoutbakje achter en geef boeren die ruimen een premie en het probleem is ook van de baan en veel haalbaarder
@bpc: Klopt. In het beetje platteland dat we hier nog hebben, hebben de boeren de niet-gestrooide wegen verdeeld. En die zijn dus beter begaanbaar dan de gestrooide.
@mout: En zo leer ik als randstadjochie weer wat bij. Goed bekeken.
@bpc: Dat zou inderdaad een stuk makkelijker zijn. Met welk argument kwam TG ook al weer? Die maaidorsers worden maar heel kort gebruikt oid. Veel tractoren hebben het ook rustiger in de winter, net als sommige boeren. Prima idee!
@Citrofiel: Was me ook al opgevallen ;-)
Ik ga voor de BMW. Ik vind de Audi zooooo lelijk. Als je hem in de achteruitkijkspiegel ziet: Is het een A1, A3, A4,A5,A6,A7???? enz…
Geen onderscheidende auto…tot op het saaie af.
wat ik persoonlijk wel lachen vond was toen clarkson zich de eerste keer in de sneeuw liet vallen
komt die uitzending nog op deze site te staan? of streetfire?
Hier staat de Stream versie die wel goed is
————————————————————+
http://geeksisland.com/top-gear-s16e5/
_________________________________________
Godver wat is die Amber een knap wijf! Ze zal vast wel nooit de nobelprijs fysica of chemie winnen, maar damn !
Kan ik hem hier op deze site nog ergens terug kijken?
Dat moet pijnlijk zijn bij Audi, een M3 op een natte ondergrond die gehakt maakt van de RS5. Tis weliswaar een circuit dat zwaarlijvigheid extra afstraft, maar toch.
@WoOody: Tiff is volgens jou geen professionele rijder? Gek dat hij dan ooit F1 gereden heeft….;-)
@skinnybmw: ” he was back in 1980, driving two Grands Prix for Ensign, qualifying for the Belgian Grand Prix at Zolder. However, he had an engine problem and did not finish the race. He subsequently failed to qualify for the Monaco Grand Prix.” Een echte ster was het nooit, veel titels of overwinningen haalde hij ook niet. Dit in tegenstelling tot Plato…
Allang te downloaden op finalgear.com ;) leef je uit. Ik vond het weer een leuke aflevering :)
@wo0ody: Zit niet te miepen, fanboy. Zoals je hebt kunnen zien is de M3 gewoon sneller op een natte ondergrond. (Had ik zelf ook niet verwacht aangezien de RS5 4WD heeft en de M3 RWD)

Take it or leave it boy.. :roll:
@autoloos19: een sukkeltjhe die ook eens op autoblog komt kijken noemt mij een audi-fanboy terwijl hij zelf net 20 is, hahaha, truste knul, slaap lekker verder.
@w0o0dy: oops stukkie vergeten: moet zijn: “een sukkeltje die ook eens op autoblog komt kijken noemt mij een audi-fanboy en boy terwijl hij net 20 is…
@w0o0dy: Haha, sinds wanneer heeft mijn leeftijd iets te maken met hetgeen ik verkondig hier? En ja, ik plaats sinds zeer korte tijd regelmatig een reactie hier op Autoblog.nl. Dat ik hier net kom kijken doet vrij weinig af van mijn verdere algemene kennis, ook op autogebied.

Mij kleinerend behandelen vanwege m’n leeftijd maar zelf te dom/achterlijk zijn om in een zin op een normale manier interpunctie toe te passen?

Dwaas.. :lol:
@autoloos19: Voor je mij ergens van beschuldigd moet je je eigen 1e reactie nog maar eens lezen. Wie is er hier kleinerend? En schelden is een zwaktebod.. Laat maar, wijsheid komt ook voor jou hopelijk met de jaren, maar of dat zo is moet nog blijken.
@w0o0dy: Tja, je weet dat ik gelijk heb en dus ga jij niet direct op mijn allereerste vraag in.
Over een zwaktebod gesproken. :lol:

Ten tweede: Jij doet je heel wijs voor maar in feite ben jij nog te besodemieterd om iemand zijn/haar mening in zijn/haar waarde te laten.

Ach ja, wijsheid komt met de jaren toch? ;)

(deed ik echt kleinerend? gut, had er geen erg in en is ook nooit m’n insteek. Geef jij het dan ook gewoon toe?)
@autoloos19: natuurlundige wet actie=reactie kortom als ik onvriendelijk en/of onbeschoft toegesproken wordt dan kan ik wel eens onaardig of zelfs kleinerend reageren. Ik ben geen boy (ook geen fanboy) en wens dan ook niet zo aangesproken te worden. Kennis is niet afhankelijk van leeftijd, maar naarmate je ouder wordt zul je gaan snappen dat er meer is dat je niet snapt dan wat je wel snapt. Begin 20 vond ik mezelf ook best slim, ook al weet ik nu dat ik van de meeste dingen maar weinig snapte en vooral makkelijk conclusies trok a.d.h.v de argumenten op de voorgrond zonder acht te slaan op de andere argumenten die mogelijk twijfel hadden kunnen oproepen.

Ik ga er inmiddels vanuit dat een show als TopGear regelmatig de waarheid een handje helpt… al dan niet bewust. Anyway, morgen drukke dag, ik ga pitten.
Twee echte kanonnen, heel dicht bij elkaar qua prestaties. Met de C63 toch een mooi gamma voor de liefhebber om voor te kiezen. Net verschillend genoeg om een persoonlijke voorkeur te hebben. Kunnen niet genoeg van dergelijke auto’s zijn.
Die RS5 is wel de ideale demoauto om onderstuur te laten zien zeg, ongelooflijk!

Ondanks alle prachtige photoshops afgelopen winter van in de berm liggende BMW’s met ‘drive a quattro’ banners erboven , is mijn ervaring dat je toch beter een voorwiel aangedreven Audi kan kopen als je grip wilt hebben. Helaas is het Quattro systeem ten prooi gevallen aan de marketeers (net als een groot deel van Audi trouwens) en is het vaak minder goed dan systemen van japanse of zelfs duitse concurrenten.

Overigens zou mijn keuze in dit geval zeker op de BMW vallen, wat een prachtige motor! Gelukkig is er in deze klasse nog een mooi alternatief met de Merc, lijkt me ook erg leuk speelgoed!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).