Porsche 924, oldtimer in beeld

Auteur: , 41 Reacties

Porsche zat in een dal, de wereld kende de 911 wel, het moest radicaal anders. Begin jaren '70 waren de (originele) 911 en 914 de auto's waar het merk voor bestond. Die 911 moest vervangen worden door een grote V8 coupé, de 914 zag zijn opvolger in de 924 (1976). Een model dat uiteindelijk met updates nog 19 jaar zou bestaan.

Het is de Porsche die nooit onder hun vlag van de band had moeten rollen. Een radicale overstap van middenmotoren en motoren op de achteras naar een lange motorkap met motor voorin. Over het ontstaan alleen al is een boek vol te schrijven.

Porsche greater driving pleasure

In de jaren ’70, ’80, ’90 deed Porsche veel ontwikkeling voor andere fabrikanten. Cilinderkopje hier, onderstel daar. Ze hadden een fantastisch technisch team en waren niet vies hun diensten te verkopen. Het geld konden ze goed gebruiken. Zo zaten op een dag, vroeg in de seventies, wat VW-bobo’s bij Porsche van een kopje koffie en stukje küchen te genieten. Volkswagen, de vriendelijke buurman met een iets groter huis. Er werd gebabbeld en er kwamen wensen en idealen bovendrijven. VW wilde een über-volkswagen. Porsche luisterde aandachtig, zag haar kans schoon en zei: OK (of Jah?). Project 425 was geboren.

Dit project moest tot een technisch hoogstaand model leiden. Een auto die liet zien waartoe Volkswagen echt in staat was. Tot het Midden-Oosten begon te sputteren, olie duur werd en dure auto’s opeens overbodig werden. De oliecrisis sloeg in als een bom. Het project werd geannuleerd. Volkswagen vond de Scirocco wel sportief en geavanceerd genoeg voor haar doelgroep.

Op het moment dat Volkswagen de stekker uit “project 425” trok legde Porsche bij wijze van spreken de laatste topping erop. De auto was af, enkel nog niet in productie. Daarop besloot Porsche de stoute schoenen aan te trekken en zelf verder te werken. Ze kochten het project van VW over (voor een schijntje), maakten zelfs afspraken over productie in een NSU (VW/Audi) fabriek en in 1976 stond de auto te shinen.

In welk decennium we de 924 eigenlijk moeten plaatsen? Tussen de jaren ’70 en ’80 is veel verschil in autotechniek te vinden. Betrouwbaarheid en veiligheid werden steeds belangrijker. Brandstofinjectie vond zijn weg naar meer gangbare modellen. De Porsche 924 had dit ook, door de gemengde ontwikkeling van de auto was het totaal wel een wat vreemde mix geworden. Vooruitstrevende technieken van sportwagenfabrikant Porsche, gemengd met het kostprijs bewuste Volkswagen.

Begonnen als duurste, meest exclusieve Volkswagen, in productie als eenvoudige Porsche. De auto moest zich onder de 911 (en later 928) bewijzen. Daarom een rare mix. Een eighties VW in een seventies Porsche jasje. Aan de ene kant zat er moderne techniek in de auto. De Porsche 924 gebruikte een ‘transaxle’. Daarbij zit de versnellingsbak tegen of ‘in’ de achteras voor een betere gewichtsverdeling. Dit resulteerde in een gewichtsverdeling met 48 procent op de vooras. Vrijwel perfect, de extra druk op de aangedreven achterwielen zorgt voor iets betere grip bij accelereren. Tegelijkertijd moest de eerste Porsche 924 vertragen met trommelremmen op de achteras. De motor gebruikte brandstofinjectie, geplaatst op een bestaande VW/Audi viercilinder. De eerste 924 had 125pk en reed daarmee in niet minder dan 10 seconden naar de 100km/u.

Een echte Porsche werd de 924 wellicht met de komst van de turbo in 1978. Eindelijk de performance en onderdelen die de aandrijflijn zo hard verdiende. De 924 Turbo kreeg schijfremmen rondom, er werden grotere 5-gats lichtmetalen 15″ velgen gemonteerd en hij kreeg vijf versnellingen vooruit. De eerste 170pk Porsche 924 turbo’s kende nog wel wat problemen qua betrouwbaarheid. Het volgende modeljaar stond er al een (177pk) update klaar. Even snel als een 911 turbo en geen lekke keringen en korte onderhoudsintervallen meer.

Zoals we inmiddels van Porsche gewend zijn kwam er een hele lijst aan opties en specials op gang. De standaard 924 kon middels het “S”-sportpakket ook van 4 schijven en grotere velgen worden voorzien. Je kon voor het eerst een automaat in je Porsche bestellen. En na de Turbo en Turbo2 volgde ook speciale modellen als de 924 Carrera GT (210pk turbo), Carrera GTS (245pk turbo) en 924S.

Porsche 924 Carrera GT

De 924 Turbo, CGT en CGTS zijn eigenlijk allemaal upgrades van grotendeels dezelfde auto. Supersnelle youngtimers, leuk voor verzamelaars maar misschien niet het beste model om mee te beginnen. Altijd al een Porsche willen hebben en nu budget over voor een leuke youngtimer? Zoek een mooie 924S uit. In 1986 was de ‘opvolger’ (944) reeds gearriveerd en VW stopte met de productie van de 2.0 viercilinder voor de 924. Om hun instapmodel te behouden besloot Porsche voor de laatste paar jaar het 2,5 liter viercilinder 944 blok (met 150pk) in de 924S te hangen. Een modernere motor, meer Porsche en je hebt vandaag geen last van een lekkende oude turbo. De 924S is wel wat lastiger te vinden, zeker als je een 1986’er wil hebben. Nu kan een 1988’er ook prima, ze wegen om en nabij de 1200kg.

Prijzen lopen door de vele verschillende specificaties en uitvoeringen uiteen. Een hele oude 2.0 is al voor zo’n 1000 euro te vinden. Zoek je (ook in Duitsland) naar meer recente Turbo’s en 924S’en dan kan de vraagprijs naar het 5 of zelfs 10-voudige stijgen. Giet niet bij het mooiste exemplaar je spaarpotleeg, krab bij 3000 euro of meer jezelf eens goed op het achterhoofd. Dan komen een 944 of zelfs 968 opeens ook binnen bereik. Twee directe doorontwikkelingen van deze 924.



41 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
dit is mijn eerste auto!! tenminste dat moet ie worden, je ziet ze echt al vanaf 1200 euro ofso op marktplaats, plus een jaar verzekering. heb je voor minder dan 2500 euro een Porsche =D
@salberts93: Vertrouw jij dat, een Porsche van 1200 euro? :roll:
@Esprit_de_Flandre: ikke wel xD hij zal niet volmaakt zijn, maar ik wil graag iets bijzonders hebben en niet zo maar een doos die me overal naartoe brengt :)
@salberts93: Best de raad van Professionals volgen…

http://www.youtube.com/watch?v=-LZo_54aS3E

Ik zou het toch niet doen hoor, Porsche voor zo weinig geld, tenzij het iemand is die je heel goed kent – ècht HEEL goed.

Ofwel dat je zelf heel handig bent (automechaniek gestudeerd dus), en je over een mooi budgetje beschikt om eraan uit te geven…
@salberts93: Oja, en als je niet zomaar een doos wil hebben voor a2b, neem dan een oude Alto! :D Of een ander klein, oud, afgeleefd bakske.

Serieus, ik heb enorme sympathie voor van die kleine bakskes, zo’n echte ‘underdogs’. Dat zijn van die autootjes die iedereen onderschat, maar ze kunnen het wel. Ben met mijn 205je al vaak op reis geweest (+1000km, enkele reis), heb ermee door bossen gereden (soms zit je wel eens vast, maar das juist het leuke eraan), circuit (voorlaatste plaats, maar dikke fun :D).

Wel veel mankementen aan (ééntje per maand, deze maand de radiator), maar het bakske blijft wel bollen. Niet altijd comfortabel, maar het lukt. Vraag mij om ermee naar Libië te rijden en ik moet geen twee keer nadenken. Gereedschapskist in de koffer en weg. :mrgreen:
@salberts93: Ik ben ook van plan om deze Porsche als eerste auto te nemen, maar voor 1200 heb je echt geen goede Porsche 924. Voor eentje die in een beetje goede staat is betaal snel al 10000 euro.
@Ibracadabra: Haha 10k voor een goede 924. Daar heb je een hele nette 944S2 of turbo voor. Een goede 924 heb je al voor 3000 – 4000 euro. Voor 10K mag je op en top concours verwachten.
Ik heb zelf een 944S2 gehad, en die is wat completer dan de 924. Desalniettemin is de 24 een leuke auto. Die nu pas zijn stigma kwijt begint te raken. Jammer!
@911GT2: Sorry, je hebt gelijk. Ik bedoelde een 944.
@salberts93: Haha wat een naïviteit hier, een Porsche als eerste auto. Want ze staan voor 1 a 2000 euro op marktplaats :D Succes jongens.
@salberts93: Zou ik niet doen :) Was het zelf eerst ook van plan vanwege de mooie prijsjes en omdat het toch mooi is om een Porsche als eerste auto te hebben natuurlijk, maar na wat onderzoek bleek al snel dat zo’n ding misschien in aanschaf goedkoop is, maar daarna beslist niet meer. Ik ben voor Japanse kwaliteit gegaan, en tot nu toe geen spijt van.
Leuke circuit auto, vaak geen wegenbelasting en degelijke wagentjes ook, ik vind ze best wel cool. :)
@salberts93: Dan heb je inderdaad een Porsche, waar met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iets aan kapot gaat wat je niet kunt betalen. Zo’n oude auto koop je, grundliche Duitsers of niet, als je eigenlijk het dubbele kunt betalen.
Dit soort topics zijn leuk, trouwens!
Eigenlijk was deze in de oervorm het mooiste. Al dat aangeplakte plastic deed de auto (zoals eigenlijk met alle auto’s) geen goed. Maar een originele niet afgeragde 924 is behoorlijk zeldzaam geworden.
Dit was mijn 2e auto erg gave wagen kan ik jullie zegge heb hem helaas weg moeten doen omdat hij na 12 jaar stil te hebben gestaan veel te veel manekementen kreeg, maar zal zeker niet mn laatste Porsche zijn
Mooi artikel. Had nog van deze geschiedenis gehoord, maar was al lang geleden, en het meeste was al gemixt met elementen die er niet bij horen…
Raar misschien, maar dit (of eigenlijk de 944) is een van mijn droomauto’s. Ik heb er een prachtig (Nederlandstalig) boek over. Echt mooi hoor.

Maar ze zijn wel érg oud, dat hield me een beetje tegen. De 968 is minstens zo cool, maar heel veel duurder.

Blijven dromen dan maar. Misschien over een paar jaar een Boxter, die dalen ook heel hard in waarde.
De goede zijn te duur en de slechte vallen naderhand te duur uit.
Ik laat me hierdoor ook bijna altijd vangen (zo vlak na de vakantie werk periode) maar gelukkig blijf ik met beide voetjes op de grond en komt die 924/944 er niet want je kan er verdomd veel miserie mee hebben en vooral boetes.
Deze lijn van design met de motor voorin – 924, 944, 928 – is wat Porsche te lang links heeft laten liggen. Ze hebben nu weliswaar de Panamera, maar dat smoelt voor geen meter. De 914 kan ik trouwens ook bijzonder pruimen qua design.
een turbo in donkergroen met zwarte velgen aub, nfs porsche nostalgie!
Mooi verhaal!
Leuk verhaal. Ik dacht altijd dat de 924 eigenlijk een Audi had moeten worden. Het lag dus toch iets anders.
@288gto: Eerste 924 blokken zijn door audi ontwikkeld. Daardoor riep iedereen altijd dat het audi’s waren ;)
@911GT2: ach so! :)
Tjah, ben vorig jaar op zoek geweest naar een 924. Maar de transaxle techniek maakt reparaties kostbaar(volgens insiders), verder is een exemplaar met een toonbaar interieur moeilijk te vinden. Tel dus bij die 1000 nog maar 2000 euro op. Ben uiteindelijk voor mijn Audi (quatro model)coupe gevallen. Maar als ik een 924 zie, denk ik soms, misschien had ik….
Waar blijft de nieuwe 928? Weet iemand dat?
Was er niet in 1 van de eerste modellen van de 924
een Audi motor in? Ik dacht het wel…
@ppdengis: lezen is niet je sterkste kant?
Heb een tijd getwijfeld of ik er zo een zou kopen. Uiteindelijk toch voor een 944 gegaan.
@2SLOW4ME:

Zelfde hier :_) een S2
Prima te doen als eerste auto overigens. Zeker duurder dan een gewoon hok, maar als je het ervoor over hebt, waarom niet ;)
Wat was het ookalweer?
The engine from a van, a pricetag from mars, and the topspeed of a horse.
Doe mij maar de 944!
Jep, is ook mijn eerste auto. En ja, kost iets meer, verzekering, onderhoud, aanschaf.
Maar is het dubbel en dwars waard!
Neem een oldtimer verzekering ;) €10 per maand all risk. Je moet alleen niet meer dan 7500 km per jaar rijden, en een taxatierapport hebben. Zit zelf ook te kijken naar een classic, maar twijfel nog vanwege het onderhoud. Dat blijft een probleem.
@vali1992nl:
Juist, maar ik rij meer dan dat.. en ben beginnend bestuurder (eerste auto nog..). Dus ja.
Maar dan nog, prachtig om in te rijden!
http://www.autoweek.nl/autoreview/29768/Porsche-944
Leuk artikel! Ben toevallig al een tijdje rustig op zoek naar een mooie 944.
@Ferdinand1: dan nog even geduld, de 944 komt er aan ;)
@Alwood: super! :D
Interessant artikel. Voor de geinteresseerden: er zijn diverse TransAxle-specialisten verdeeld over het land waaronder autobedrijfwolfs.nl in Eijsden (LB). Naast de 924 zijn ook de 944, 968 en natuurlijk de 928 gebaseerd op deze lay-out. Verder bestaat natuurlijk het 944forum.com en de TACB.be

Zelf ben ik trots bezitter van een 1987-er 944 Targa en zeer te spreken over het rijplezier. Houd echter wel rekening met het feit dat een youngtimer en klassieker kosten met zich meebrengt om hem in top-conditie te houden (ook rubbertjes en klein grut kan duur zijn).

Wat de €3000,- betreft denk ik zelf dat het een uitdaging wordt om een goede 944 te vinden (Type 2 sowieso) en al helemaal een uitdaging wordt om een 968 te vinden (dat begint eerder bij €10.000,- of meer).
Die 924 is een prima auto, het is een nep Porsche maar iedere Porsche is nep voor mij, anyway die 924 is gewoon een prima degelijks sturend autotje en zeer betrouwbaar. Iedereen die anders zegt ken de reputatie van dit ding niet, en voor weinig koop je inderdaad een leuk bakkie
Heerlijk weer, die gemengde gevoelens over deze auto. Heb er zelf 3 gehad. Niet zozeer om zonodig “Porsche” te rijden, maar omdat ’t gewoon ongeveer de goedkoopste manier van autorijden is. M’n eerste kocht ik voor 1200 euro. Jaar lang zonder gezeik in gereden met veel plezier. Supersnel is ’t niet, maar ja, ’t komt vooruit en haalt 200 echte kilometers, dus waar dat in tekort schiet snap ik niet echt. ’t Is geen sportwagen, zo simpel is dat, dat is de MR2 waar ik nu in rijdt ook niet, maar who cares. Ik rijd een auto die ik zelf leuk vind en voor mij snel genoeg is. Ik zie de 924 niet als een misser, al is ’t wel terecht om te zeggen dat VW ‘m lekker zelf had moeten uitbrengen. Aan de aspirant 924 rijders; gewoon doen! Zwakke plekken hebben ze bijna niet, op de dynamosteun (steller en spanner) na. Check of deze goed is. Blokken gebruiken vrijwel geen olie, tenzij echt verkracht. Goed opletten of de auto niet vochtig is binnen, kan komen door een slecht sluitende achterklep en kan VEEL ellende geven in de elektronica. ’t Beste doe je aan een ’81 model of nieuwer, deze zijn volledig anti-roest behandeld en hebben een paar net wat modernere spulletjes tov de voorganger (dashboard, tankklepje, 5 bak). En daarnaast belangrijk dat ’t lonend kan zijn ‘m als oldtimer te verzekeren. Mag je meestal maximaal maar 7500km rijden en je bouwt geen noclaim op, maar wel stukken goedkoper, in ieder geval erg geschikt als 2e voertuig (naast een motor of een andere goedkope auto (reclame voor de Citroen AX maak ik nog wel een andere keer ;-)).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).