Hoera, Saab is 1 jaar onafhankelijk!

Auteur: , 17 Reacties

Het is vandaag exact een jaar geleden dat Victor Muller in Zweden de papieren tekenende om Saab definitief te verlossen van GM. In Trollhättan wordt dit heugelijke feit gevierd met taart, muziek en de onthulling van de Saab 9-3 Cabrio Independence Edition (en gefacelifte 9-3) en hier op Autoblog zullen we het feestje meevieren. Wat heeft Saab het afgelopen jaar allemaal bereikt? En wat zit er nog in de pijplijn voor de komende jaren?

Één van de eerste dingen die Victor Muller deed toen hij Saab had gekocht was een gloednieuwe 9-5 ophalen in Zweden en daarmee linea recta naar Nederland rijden. Vervolgens duurde het nog wel tot eind maart voordat er weer nieuwe auto’s gebouwd werden in Zweden. Maar vanaf dat moment werden wel alle modellen in Zweden gebouwd (de 9-3 Cabrio werd voorheen in Oostenrijk gebouwd). Het oude model 9-5 zagen we overigens weer opduiken in China als BAIC.

Een blije Victor Muller

Op het gebied van nieuwe modellen stond het afgelopen jaar bij Saab (uiteraard) vooral in het teken van de nieuwe 9-5. Die was al onthuld in juni 2009, maar door de problemen bij GM moesten we extra lang wachten op de uiteindelijke introductie. Gelukkig lukte het Wouter al snel om de sleutel van Victor’s 9-5 2.8 V6 Aero te pikken om een stukje te scheuren. Daarnaast onthulde Saab begin dit jaar ook nog de station variant van de 9-5.

Ook de (enigszins) op leeftijd zijnde 9-3 werd niet vergeten het afgelopen jaar. Zo kwamen er extra zuinige dieselmotoren onder de motorkap te liggen en presenteerde Saab zelfs een heuse elektrische versie. En uiteraard mogen we de gloednieuwe 9-4X niet vergeten die later dit jaar op de markt zal komen (zonder dieselmotor).

Saab 9-5 & 9-4X

Saab is ook druk bezig met toekomstige modellen. Zo is ontwerper Jason Castriota aangetrokken om toekomstige modellen te ontwerpen en zijn er samenwerkingen aangegaan met BMW en American Axle voor het leveren van techniek.

Helaas waren er ook een paar kleine tegenslagen te melden dit jaar. Zo was er een verschil van mening met de Zweedse overheid (over 12 miljoen euro), maakte Saab-Spyker in de 1e helft van het jaar 139 miljoen verlies en moesten de verkoopdoelstellingen een aantal keer naar beneden worden bijgesteld.

Een lichtpuntje was natuurlijk wel dat de 9-5 werd uitgeroepen tot eerste Autoblog Auto van het Jaar! Maar wat kunnen we nog verwachten voor de toekomst van Saab?

In Genève zal Saab groots uitpakken met maar liefst 4 ‘primeurs’. We zien daar niet alleen de 9-5 SportCombi, 9-3 Cabrio Independence Edition en gefacelifte 9-3 maar ook een conceptcar ontworpen door Jason Castriota. Die concept zal overigens geen voorproefje zijn op de nieuwe 9-3 of eventuele 9-2 maar meer een globale impressie van de toekomstige designrichting van Saab.

Dankzij de dit jaar te introduceren 9-5 SportCombi, 9-4X en zuinige dieseluitvoeringen van de 9-3 en 9-5 hoopt Saab in 2011 maar liefst 80.000 auto’s te verkopen (vorig jaar 31.696). En als alles goed gaat kunnen we eind 2012 kennis maken met de opvolger van de huidige 9-3. In de verre toekomst kunnen we wellicht ook nog een baby Saab aka 92 verwachten. We hopen het, maar voor nu: gefeliciteerd!

Saab 9-5 SportCombi



17 reacties

Laten we het positief houden. Van harte en veel succes!

Al die modellen interesseren me eigenlijk niet zo, als ze die Aero X maar gaan maken.
Die 9-5 blijft toch iets lekker diks hebben. Maar ben vooral benieuwd naar die concept om te zien waar het “nieuwe” Saab naartoe gaat. Laten we hopen dat de interieurs wat opgefrist worden. Dat is toch wel het meest verschrikkelijke aan Saab.
Is Wouter eigenlijk al naar zijn Saab Arctic Adventure geweest? Of moet hij nog uit het ijsblok gehakt worden?
@rahpor: over een paar weken volgens mij…
@autoblogger: Ah, ok… omdat ik al allemaal videootjes online zie verschijnen. Ziet er zo gaaf uit… zou dat graag ook eens doen ;-). Maar ja, we hebben afgelopen zomer Victor Muller al bij zijn hotel in Trollhattan afgezet na het Saabfestival, dus wat zeur ik.
@rahpor: Als we geweest zijn ben ik (indien dat mag van Saab en Autoblog natuurlijk) van plan een verslag te maken van de reis. Dus zodra we geweest zijn hoor je het vrij snel! ;)
Saab is 1 jaar onafhankelijk en nog niet failliet! Proficiat!
2011 wordt HET jaar voor Saab. De dealers zijn rijkelijk gevuld / contracten gesloten…de machines staan te walsen en te persen…nu nog de consument overtuigen in 2011. Kleinigheidje, maar wel een belangrijke ;-).
@Megakix: Het gaat de goede kant op. Ik las dat ze in week 7 een orderintake van 1990 auto’s hadden. Het hoogste aantal sinds de overname. Langzaam gaat het de goede kant op.
Jippie! Een mooie dag in het leven van de Saab-adept…
Dat er nog maar vele feestjes mogen volgen!

@ Barney:
http://www.thecollegedriver.com/system/photos/986/large/2016_SAAB_9-2.jpg?1271533606
Als in, revival van de oer-Saab.
Dit is een andere, wordt het wat duidelijker. Maar ik denk dat degene hierboven de concept is.

http://www.saabsunited.com/upload/images2010/04/cd_report_saab_92_and_900_on_the_way/saab_92_rendering_cd_gallery.jpg
Dat ze maar zien dat ze overleven voor ze victorie gaan kraaien. In alle eerlijkheid zie ik geen enkele reden om een Saab te kopen..
Gefeliciflapteert Saab ,de neuzen van de auto’s zijn met een paar kleine ingrepen in ieder geval al een stuk mooier geworden.
Nu nog een verkoopsuccesje en het feestje is compleet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).