Saab 9-3 is vernieuwd en hij heet Griffin

Auteur: , 34 Reacties

De facelift van de 9-3 was eigenlijk geen verrassing meer na deze lekfoto's, maar zoals aangekondigd zou de strakgetrokken Saab vandaag worden onthuld. En hier is hij dan.

De zoveelste vernieuwing van de Saab 9-3 gaat door het leven als ‘Griffin’ en je herkent hem aan zijn vernieuwde voor- en achterbumper met gewijzigde mistlampunits, koplampen ge├»nspireerd op ijsblokken en badges op de voorspatborden.

Binnenin de Zweed is het instrumentenpaneel en de bekleding vernieuwd en de auto komt als standaard- en als Aero-uitvoering bij de dealers te staan. De Aero heeft onder meer 17 inch wielen, optioneel kun je er ook nieuwe 18 inch jetsers onder laten zetten. Wie genoegen neemt de de standaarduitvoering rolt op 16 inch. Alle uitvoeringen van de sedan worden geleverd met een nieuw kofferklepspoilertje.

Voor benzineverbranders liggen er onder de kap 2.0 liter turboblokjes, een met 163 pk en een nieuw blok (dat we kennen uit de Saab 9-5) met 220 pk. Dieselaars kunnen blijven kiezen voor de 1.9 TTiD met 130, 160 of 180 pk. Laatstgenoemde perst er per kilometer 119 gram CO2 uit en verbruikt op papier 4,5l/100 km. Ook blijft het mogelijk om voor een E85-variant van de benzinemotoren te kiezen.

Dit is welgeteld de derde en laatste update/facelift van de 9-3 sinds hij op de markt is. Volgens jaar wordt de nieuwe Saab 9-3 aan de wereld voorgesteld.




34 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
3e facelift? Ik tel er maar 2 hoor!
@Svenska_Aeroplan_AB: Intro 2002, 1e facelift 2007 en nu de 2e?
@bobb: dus is het toch de tweede facelift.
@Svenska_Aeroplan_AB: 1e in 2007, 2e in 2009 en nu het uitzwaailiftje. 8)
@ricardo: Niet helemaal hoor! In 2009 is er uiterlijk niks gewijzigd, alleen de motoren… Sindsdien heeft Saab de zuinigste diesels in de klasse, met alleen Twin Turbo’s (alleen jammer van de 2 gram teveel CO2 voor 20% bijtelling!!). En de nieuwe 163pk 2.0 turbo benzine. Upgrade, ja. Face Lift, nee!
@Svenska_Aeroplan_AB: met 2009 bedoel ik stiekem 2010, en toen zijn -onder meer- de voor- en achterbumper toch lichtelijk gewijzigd?
PS. ik noem het de derde upgrade/facelift.
@ricardo: ik zag al dat je update/ face lift zei. Maar in sept. 2009 (modeljaar 2010) is niks aan het uitlerijk gewijzigd hoor! Zelfs niet een klein beetje…
@ricardo: Inderdaad, er is toen niets aan het uiterlijk gewijzigd. Er verandert natuurlijk voortdurend iets aan auto’s, van half modeljaar tot half modeljaar, maar dat kan je bezwaarlijk een facelift noemen.
Niet mijn auto…maar prima kar om te zien.
Toen hij pas op de markt kwam was het een schoonheid, en dat zijn de eerste types nog steeds. Maar dit is toch teveel knutselwerk…
@StijnB: hb er hetzelfde gevoel over , wat klonk in 2002 9-3 sport sedan goed in de oren :)
Rij al een tijd in een 9-3 wagon Vector en ben nog steeds zeer tevreden over de auto. Ben eigelijk ook wel een beetje trots dat het nu een bijna Nederlandse auto is. Haha en de 9-3 op de foto’s met de nieuwe neus ziet er weer lekker uit.
@demoder: Je hebt smaak! ;)
de combi ziet er na zoveel jaar nog steeds goed uit, maar persoonlijk vindt ik de sedan toch wel behoorlijk verouderd.. en het interieur is ook niet helemaal mijn smaak.. (ook de van de nieuwe 9-5 niet) teveel plastic etc.
maar ik blijf toch wel een saab fan^^
prachtig
Heb nog een tijdje gezocht naar een nette diesel, maar destijds niet voor mijn budget kunnen vinden. Ik vind t nog steeds een mooi tijdloos model. Die velgen zijn ook echt dik. Ik zou me er niet voor schamen. Maar t wordt nu toch wel tijd voor een nieuwe.
Griffin is toch altijd al een luxere uitvoering van saab geweest? Daar boven zit dan alleen nog de aero.
@MrSkyline: beetje naast elkaar eigenlijk: de Griffin was de meest luxe, de Aero de meest sportieve. Nu eigenlijk allebei dus!;)
Tsja, kijk, het is een beetje overdone, maar ik kan het wel waarderen dat er een auto gebouwd wordt alleen om mij van een nieuwe avatar te kunnen voorzien :-D

Anyway, de sedan hoeft voor mij niet zo maar de wagon is best een fijn ding.
@Griffin: LOL, inderdaad! Fijn plaatje hoor.
niet veel veranderd toch? ziet er gewoon degelijk uit in mijn ogen. maar ze moeten met een 20% model komen, dan zullen de verkopen wel verbeteren denk ik.
@jeanclaude: Klopt, scheelt 2 gram CO2-uitstoot op alle diesels!!!! Wordt je toch gek van… Maarja, Saab is niet van de bumpers ff verlengen of andere ‘handigheidjes/oplichterijtjes’ dus blijft lekker 25%.
@Svenska_Aeroplan_AB:

Door langere bumpers stoot je natuurlijk minder CO2 uit…
Denk dat je met energie labels in de war bent.
Zou hij hier echt meer door gaan verkopen? Verdienen ze de kosten hiervan wel terug in dat ene jaar? Ik weet het niet… Maar goed, ik ben dan ook geen opperhoofd van een automerk. ;)
@Citrofiel: Ze hebben nauwelijks kosten aan deze facelift. De lichtblokken zijn hetzelfde gebleven, op dat blauwige na. En op vlak van bodypanelling is alleen de neus gewijzigd.
@BaRa: Dan nog. Alle kosten die je maakt aan zo’n facelift moeten terugverdiend worden met verkopen die er niet waren geweest als je de facelift niet doorgevoerd had. Lijkt me sterk dat dat hiermee gaat lukken.
Goeie neuslift en de Estate is nog wel te doen maar de 9-3 was bij de eerste facelift al gedateerd. Helaas nog steeds die afschuwelijke achterlampen!! Nog erger dan Lexus-lampen
Ik vind de 9-5 zo gaaf. Ik reed/stond er naast in de file, zodoende kon ik even ongeceneerd kijken. Zo gaaf is de 9-5.
@hammer: Jammer dat het hier om de 9-3 gaat….
en het design is ook uit 93.
Gaaf! Heb altijd al ietsiepietse een zwak gehad voor Saab, zeker met deze. Zien er goed uit
De wielen onder de wagon zijn wel shiny zeg! 8)
De sedan is inderdaad al bij de eerste lift een verouderd model, die kont is ook ondanks de nieuwe kofferklep, nodig aan een design verandering toe.
Ik hoop at ze wel bezig zijn met ene echte opvolger, nieuwe 9-3, wordt wel tijd.
Op die eerste foto ziet ie er echt wel nog goed uit, maar die velg zal wel een dure optie zijn… dus zullen we niet veel op de baan zo tegenkomen…. Wel minimaal verandert.. wel beetje jammer… maar volgend jaar komt er toch een nieuw model.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).