Wat heeft ruim 100 jaar vooruitgang ons gebracht? Niks! Helemaal niks! In het jaar 1900 was Ferdinand Porsche namelijk al bezig met hybride auto's, maar het werd geen succes.
De eerste “hybride auto” is volgens sommigen de Mixte. De merknaam was niet Porsche, het bedrijf Porsche AG zou namelijk pas vele jaren later opgericht worden. Ferdinand werkte echter al wel in de autoindustrie, in dienst van Ludwig Lohner. De Mixte is van het merk Lohner-Porsche. Het is een auto met 4 elektromotoren: 1 motor voor elk wiel (ja, deze auto was vierwielaangedreven). Daarnaast waren er een aantal Daimler-motoren aanwezig, welke voor de stroom zorgden. De auto in kwestie heeft verschillende records gebroken. Het echte probleem zat hem in de afstanden die ermee afgelegd konden worden: ongeveer 50 kilometer. Dit samen met de voor die tijd dure techniek zorgde ervoor dat het nooit een succes is geworden.
Kritiek op deze Lohner Porsche is dat het niet een echte hybride is, een brandstofmotor zorgde namelijk voor de energie van de elektromotor. De eerste echte hybride auto is een resultaat van de samenwerking tussen Belgen en Nederlanders. Henri Pieper maakte deze eerste hybride auto (niet Toyota). Dat deze auto vrijwel onbekend is gebleven komt doordat de auto vrij duur was en daardoor weinig mensen de auto kochten. De auto van Pieper had een benzine- en elektromotor, tevens kon zijn auto de energie die vrijkwam bij het remmen teruggeven aan de accu! Iets wat we tegenwoordig kennen als Brake Energy Regeneration.
Enfin, de hybride auto heeft een lange voorgeschiedenis en de marketing-afdeling van Porsche is bezig om de vooruitstrevendheid van het merk te benadrukken. Afgelopen 4 jaar is men druk bezig geweest om de oude Lohner Porsche AKA Semper Vivus te reconstrueren. De betekenis van Semper Vivus is overigens “altijd levend”. Dankzij het Porsche museum is de auto nu, 111 jaar na zijn introductie, weer te bewonderen. De Semper Vivus zal te zien op de autoshow van Genève, alwaar we tevens de hybride Panamera S kunnen aanschouwen.
31 reacties
Nog steeds jammer dat men niet op dat idee verder is gegaan! Hoewel, dan hadden we nooit brullende boxers gehad!
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Elefant_USAOM-01.jpg
Heette zelfs ‘der Ferdinand’! En heeft 45681645913475013408 het leven gekost…
Mooi verleden!
http://www.141.com/vir2004/Porsche%20tractor.JPG
Met diesel natuurlijk…
Maar ff serieus dit toont maar weer eens aan dat een hoop techniek al lang bestaat, alleen niet rendabel voor exploitatie
Ze zijn er niet mee door gegaan.
Niemand heeft er al die tijd iets aan gehad.
Pas 100 jaar later hebben Toyota en Honda ervoor gezorgd dat gewone mensen het konden kopen.
Maar wel geniaal voor die tijd.
Maar wanneer ze het door ontwikkeld hadden, was het ieder jaar een beetje betrouwbaarder geworden.
Begin zeventiger jaren (valt ondertussen ook onder de noemer “vroeger”) bv was benzine in NL zelfs op de bon.
Hybride heeft ook voordeel zelfs wanneer de brandstof gratis is, de elektromotor geeft namelijk extra kracht bij accelereren. Bovendien rijdt elektrisch heerlijk voor degene die van een stille motor houdt, zoals ik dus.
Je men stelling dat “die hybrides” echt lelijk zijn, slaat ook al nergens op. ‘Iets’ is niet lelijk, je kunt het lelijk vinden, maar het blijft maar een mening.
Geen grap.
Geen idee hoeveel er nog over zijn, maar ik vermoedt dat degene die Porsche in Geneve tentoon gaat stellen nu weleens de enige zou kunnen zijn. Lohner-Porsches zijn sowieso nogal schaars, voorzichtig uitgedrukt.
Had BPM en wegenbelasting toen maar bestaan…
Bovenstaande Semper Vivus:
http://static.autoblog.nl/images/wp2011/Porsche_Semper_Vivus.jpg
Lohner-Porsche Mixte:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/13/Lohner_Porsche.jpg/774px-Lohner_Porsche.jpg
Lijkt me toch wel een ferm verschil. Daarnaast, de Lohner is idd AWD, 1 motor voor elk wiel. De Semper Vivus echter heeft er duidelijk maar twee. Voorwielaandrijving dus.
In andere, toch gerelateerd nieuws, onlangs is een Lohner-Porsche van onschatbare waarde nabij Hamburg in vlammen opgegaan, tesamen met zo’n 60 andere waardevolle Porsches, waaronder eentje uit de Gmund-productie.
De 911 ziet er voor een leek hetzelfde uit. Maar voor iemand die reageert op Autoblog mag je verwachten dat hij of zij beter weet.