Gefeliciteerd meest sexy Volvo ooit!

Auteur: , 20 Reacties

Bedankt voor je schitterende aanwezigheid en vermogen om grote groepen mensen aan te spreken. Jij profiteert niet van je merknaam, jij maakt naam. Laten zien dat het ook anders kan. Bewijzen dat de combinatie kwaliteit-performance heel erg oud kan worden en heel erg sterk kan zijn. Nog steeds trek je jaloerse blikken en hoef jij je met je sexy vormen niet te schamen tussen veel modernere exoten. Gefeliciteerd met je 50e verjaardag Volvo (P)1800!

Het begon allemaal in de fifties. Volvo had behoefte aan een sportwagen. Geen extreme supercar, wel een ‘leuk om te rijden’ lekker ding. De eerste stap in deze richting was de Volvo P1900. Geen succes, in bochten waaiden de deuren open en het (cabrio) dak bleef ook niet echt zitten. Reden voor meneer de directeur om na zijn eerste rit het project te schrappen. Op dat moment telde de productie 68 stuks.

In 1957 kreeg het sport-verhaal een vervolg met de P958-X2 concept. Deze ging in 1961 in vrijwel ongewijzigde vorm als Volvo P1800 in productie.

Een Groter met de eerste poging had het contrast niet kunnen zijn. De auto lag goed op de weg, was sterk en nog steeds is er geen rijdende auto met meer kilometers op de teller dan dit exemplaar (4.500.000km).

Bij de introductie was de P1800 er alleen als tweedeurs ‘coupe’ met 1.8 liter viercilinder. Met 2 carburateurs goed voor ongeveer 100pk. Ruim voldoende om lekker mee te rijden. In 1963 reden voor een update. Volvo verplaatste de productie van Groot BrittaniĆ« (Jensen) naar Zweden, de naam veranderde in “1800S”. De motor kreeg een paar pk bij. Het totaal vermogen lag nu op ongeveer 115pk, de topsnelheid bedroeg 175km/u.

De 1.8 hield het uit tot 1969, toen Volvo besloot een veel lekkerder 2.0 viercilinder te monteren (B20B). Eerst in de 1800S met 118pk, later in de 1800E met 130pk B20E blok en brandstofinjectie. Nog steeds geliefd en nu serieus snel. De 1800E had een top van 190km/u en accelereerde in 9,5 seconden van 0 naar 100km/u. Om dit allemaal een beetje ‘veilig’ te houden werden er rondom schijfremmen gemonteerd.

Om de succesvolle reeks af te sluiten introduceerde Volvo in 1971 het meest exotische exemplaar. Een station-variant, nog steeds met twee deuren, de Volvo 1800ES.

Uiteindelijk zijn er 39.407 coupĆ©s geproduceerd en 8.077 ‘stations’.



20 reacties

Echt een hele mooie auto. In de regio Delft rijd er een ES rond. Heb hem laatst weer eens gezien, heerlijk.
Prachtig ding. Soort van Ferrari maar dan van Volvo..
Wow, wat een schoonheid… De ES is dan wel wat minder moet ik zeggen, maar natuurlijk wel weer een stuk praktischer.

Als iemand er nog een wil, 2750:
http://link.marktplaats.nl/412863172?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=41425
wel met wat werk :P
Yeey die hebben wij
Een van de mooiste auto’s en zeker de mooiste Volvo ooit gemaakt. A beauty
Inderdaad de mooiste Volvo….en ik viel bijna van mijn kruk toen ik las dat ze in de jaren ’60 al ruim 100Pk leverden !
Dit is ander ook best wel een knap ding.

http://www.drehen-fraesen-bohren.de/Volvo%20Amazon%201%20.jpg
@Hupke: Maar toch onvergelijkbaar. Ik heb ze allebei gehad, ook een 123GT, de Amazon is echt een log apparaat.
@slappehap:

Geen idee nooit met een van beiden gereden, al wel eens meegelift maar oude mensen slagen er zelfs in van sloom te rijden in een SL600.

Vind ze allebij vrij mooi, al heeft de amazone toch echt wel karakter.

Hoe bedoel je log? Qua sturen (tja is geen “modern” pug 106je he) of qua accelereren?
@Hupke: Er zijn veel knappe Volvo’s, zeker als je van Scandinavisch design houdt.
@Hupke,
Haha dat is precies de Amazon zoals ik hem thuis ook heb. Zelfde carrosserie, kleur, velgen, bumpers, spiegels.
@Dimitriej:

prachtig
@Dimitriej: Kijk eens of de jouwe er nog staat. Je weet maar nooit… ;)
@ Seroo: Een witte 1800 ES?
Mn pa heeft een goudbruine 1800ES en mn werkgever heeft een blauwe 1800ES. Heerlijke auto’s en ze rijden als een dijk!
Klopt! In z’n algemeenheid kun je stellen dat de mooiste Volvo’s degenen zijn die zonder liniaal ontworpen zijn. Ik ben dan ook blij dat Volvo al weer een paar jaar op die goede weg terug is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).