Uit de as herrezen: Saab PhoeniX concept

Auteur: , 21 Reacties

Saab is back in town en maakt dat duidelijk met de door Jason Castriota ontworpen PhoeniX Concept. Deze Saab beschikt (uiteraard) over 4WD, heeft een turbo en ook nog eens een elektromotor. Wat wil je nog meer?

Onder de motorkap ligt een direct ingespoten 1.6 liter turbo BMW MINI motor die 200 pk levert en daarnaast is er een 34 pk sterke elektromotor gemonteerd. Die elektromotor zorgt voor de aandrijving van de achterwielen en benzinemotor drijft de voorwielen aan. Een zelfde soort systeem zagen we bij de ultrazuinige Volvo V60 hybrid.

Daarnaast heeft deze concept ook nog een setje vleugeldeuren. Later vandaag zullen we jullie blij maken met meer materiaal. We kunnen overigens wel alvast melden dat deze auto nooit in productie zal gaan. (via: caranddriver.com)

Saab PhoeniX Concept



21 reacties

zo wat een gaaf ding!
die wil ik nog wel vaker gaan zien!
Awesome! Alleen jammer dat hijniet komt.
Zooow Vette bak!, Victor als je dit leest:

MAKEN DAT SMAKELIJKE GEBAKJE!!

Mooie verhoudingen en details, vooral de ‘gespierde’ moterkap en het mono-achterlicht zijn toppers!
Jammer dat Saab zich niet aan z’n ‘Less is More’ filosofie houdt. Die ouder conceptcars waren veel mooier, hier zitten eigelijk al weer te veel tierelantijnen aan, vind ik.
@Teerdz: agree, jason “over the top” castriota zn style past 0,0 bij saab, fantastische zet van victor muller….NOT,…
Walgelijk mormel, heeft dus helemaal niets te maken met het Saab-karakter. Aanfluiting!
Kijk dit is goed nieuws,zweeds desgign en een motorisatie uit de BMW/MINI stallen. Uit ervaring weet ik dat dit een hele lekkere aandrijlijn is.
Weet iemand wanneer de rest van de heerlijke BMW/MINI motoren in de andere Saabs komen?
@zeevink: ik meende dat ze tot nu toe alleen in de nieuwe 9-3 kwamen? ergens volgend jaar ofzo?
Was erg benieuwd naar ‘de eerste Saab ide Castriota zou ontwerpen’! Mijn gevoel is gemengd. Zitten zeeeer fraaie details in, die we vast gaan terugzien in de new 9-3. Maar ik ben het ook eens met Teerdz: het is niet echt strak Scandinavisch design…

Dus ik blijf nog even benieuwd!

@ zeevink: eind 2012/ begin 2013 in de nieuwe 9-3.
Mooi ding. Maken!
Ja leuk, maar even terug naar de realiteit. Het belangrijkste voor Saab op het moment is een winstgevend product op de markt te zetten. Terwijl de 9-5 verkopen een beetje tegenvallen, de opgefriste 9-3 ongetwijfeld geen revolutie teweeg brengt, wil ik persoonlijk wel eens een “people-pleaser” zien. Niet omdat ik daar zoveel plezier aan ga beleven, maar omdat het kan zorgen dat we in de nabije toekomst ook nog iets hebben om van te genieten (door Saab).
@Dev:
+1
@Dev: Klopt natuurlijk als een bus. Maarrr, een concept is altijd een aandachtstrekker, en ook dat kan Saab goed gebruiken op het moment. De ‘people-pleaser’ moet de nieuwe 9-3 worden! En aangezien dat écht een productie-auto moet worden, kost dat een stuk meer tijd en geld…
@ AB.nl: check trouwens in Geneve ook even de nieuwe interieurmaterialen van de nieuwe 9-5! Was veel gezeur over natuurlijk, maar is al opgelost: piano-lak of real carbonfibre.

Onder deze link de foto’s: http://www.saabsunited.com/2011/03/at-the-geneva-motor-show-day-1.html
Zou die Gullwing deuren hebben?! :D
Cool! Met Google-Android! Heb ff wat huiswerk gedaan en kwam dit tegen, men da’s wel BRILJANT!

Trollhättan, Zweden: Saab Automobile verandert het infotainment-landschap van de automobielindustrie door het externe partijen te betrekken bij de ontwikkeling van zijn nieuwe IQon infotainment concept, dat gebruik maakt van het Google’s besturingssysteem Android.

Saab IQon biedt een compleet nieuwe infotainment-ervaring voor de gebruiker, door de kennis van de mobiele telefoon industrie te combineren met de automobielkennis van Saab en innovatieve geesten om een infotainment-systeem te ontwikkelen voor de nieuwe generatie Saabs.

Gebruikers zullen een breed aanbod van applicaties, online services en multimedia functies kunnen downloaden via de Saab IQon store. Saab zal ontwikkelaars aanstellen met een programmeerbare applicatie interface (API) waardoor men toegang krijgt tot meer dan 500 signalen afkomstig van verschillende sensoren in de auto. Deze meten bijvoorbeeld wagensnelheid, locatie en reisrichting, inspanning van de bestuurder, g-krachten, stuurwieluitslag, toerental en koppel, binnen- en buitentemperatuur, barometerdruk en de zonnestand.

“Met Saab IQon zijn er geen beperkingen qua innovatiepotentieel,” zegt Johan Formgren, hoofd van Saab Aftersales en commerciële projectleider voor IQon. “We zullen wereldwijd de Android ontwikkelaars uitnodigen om hun verbeelding en vindingrijkheid te gebruiken.”

Saabs ontwikkelingsstrategie met meerdere partijen – open innovatie – is een primeur in de automobielindustrie en levert een sneller, efficiënter en flexibeler alternatief ten opzichte van de conventionele, in-huis ontwikkeling van infotainmentdiensten.


“De klanten van vandaag willen ook in de auto goed verbonden zijn, aangezien ze allemaal op verschillende tijdstippen leven, “ voegt Formgren toe. “IQon zal hen de gemakkelijke, draadloze verbinding – zoals bij hun smartphone- kunnen bieden met de toevoeging van nieuwe, specifieke applicaties en diensten voor de auto.

IQon levert een ingebed computerplatform in de auto, voorzien van een modem dat automatisch verbinding maakt met internet zodra de contactsleutel wordt omgedraaid. Een 8-inch touchscreen levert toegang tot diensten, inclusief audio en entertainment, online navigatie en muziekopslag aan boord.

Saabs ‘open innovatie’-strategie biedt de wereldwijde ontwikkelaar toegang tot de volledige bandbreedte van communicatie – infotainment, telematica, systeem monitoring en diagnose. Op deze manier worden nieuwe dimensies geopend voor de keuze van de klant qua personalisatie. Zelfs landgebonden applicaties kunnen toegepast worden.

“Onze ‘open innovatie’-strategie, welke het Android-besturingssysteem gebruikt, zorgt ervoor dat de informatie up-to-date wordt gehouden”, voegt Formgren toe. “ Dankzij IQon is het mogelijk om infotainment-diensten constant te evolueren tijdens de levenscyclus van de auto, daarmee verschilt het van de hedendaagse systemen die enkele jaren vóór de commercialisatie van de auto zijn ingesteld en daarna statisch blijven.”

Om te verzekeren dat een hoog veiligheidsniveau en kwaliteitsstandaard worden gehandhaafd, zullen de programma’s van ontwikkelaars en applicatieleveranciers geëvalueerd en goedgekeurd worden door Saab alvorens ze beschikbaar worden gemaakt voor de klant via de online Saab IQon store.

IQon levert eveneens een platform voor communicatie op afstand. Bijvoorbeeld, de Saab garagebedrijven kunnen telemetrie gebruiken om auto-informatie te uploaden, een diagnose te stellen, onderhoudsafspraken te maken of zelfs opties te installeren.

Het IQon systeem wordt voor het eerste getoond in de Saab PhoeniX concept car op de autotentoonstelling van Genève 2011. Een bèta versie van het IQon systeem wordt al getest in een aantal testauto’s.
@Svenska_Aeroplan_AB: zal een Saab de eerste op hol geslagen auto worden doordat een virus app geinstalleerd is ;) Of zullen we in de toekomst allemaal achtervolgt worden door Saabs omdat BinLaden een virus app geinstalleerd heeft ;) in ieder geval een interessant ontwikkeling wat bij grote OEM’s veel moeilijker is om erdoor te krijgen…
Dat is lekker… De overstap maken naar een controversiëel merk en vervolgens niet weten wat je ermee moet. Blijkt.
Ja leuke zelfbesnuiving van deze ontwerper, maar misschien kunnen ze zich bij Saab beter bezig houden met het op de weg zetten van auto’s een antrekkelijke modellen…met dit soort ontwerpen krijg je echt de saab-klanten niet terug …
Ziet er best nog oke uit hoor… Met velgjes die doen denken aan die van de Spyker Aileron….. :-)
Goedemorgen dat is gaaf! Al komt hier maar 20% van in een nieuwe Saab dan is hij al geweldig! Ik zeg de grill veranderen en uitbrengen als Spyker? (natuurlijk wel eventjes een wat potentere motor er in leggen!)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).