Fittie in Geneve: Chris Bangle vs Jason Castriota

Auteur: , 33 Reacties

"Wat is er nou Saab aan de nieuwe Phoenix Concept?" Dat is de openingsvraag van een korte doch verhitte woordenwisseling. BMW-billen Chris Bangle stelt de vraag aan Jason Castriota. Deze laatste met een Ferrari P4/5, Maserati GranTurismo en New Stratos in zijn portfolio.

Het is vlak tegen flair, personenauto’s versus supercars. Chris lijkt het wat moeilijk te hebben met Jason’s design. Navraag waar de Saab precies in de vork steekt levert Chris Bangle nog niet het antwoord op wat hij wil. Dan stelt hij ter discussie of Jason Castriota ooit wel de eerste ‘urSaab‘ heeft gezien. Daar haalde Castriota voor de Phoenix zijn inspiratie vandaan. Jaston Castriota probeert de ‘flow’ van de nieuwe auto en zijn lage Cw-waarde uit te leggen maar ziet in dat dit niet werkt. Aero-praat gaat er bij Bangle niet in.

Bangle, niet onder de indruk, denkt aan het langste eind te trekken. Dan komt Castriota terug met een knal: de Bangle-butt. Wat wil Chris Bangle nu eigenlijk zeggen over het ‘trouw blijven aan merkwaarden’? Ben je ontwerper om nadrukkelijk je eigen stempel op auto’s te drukken of omdat je graag verschrikkelijk mooie vierwielers pent?

Rest slechts het stellen van een simpele vraag: wordt jij over een paar jaar gezien in een nieuwe Phoenix of een 1-serie Coupé? Graag nu beslissen in wiens portfolio je het meeste aanspreekt.



33 reacties

Niets aan de hand, doorlopen
Moet ik nu kiezen tussen de PhoeniX of een 1-coupe? Vind Bangle een beetje goedkoop proberen te scoren, klinkt bijna jaloers. De PhoeniX dus.
hmm, meneer Bangle heeft zojuist iets van het respect dat ik voor hem had moeten inleveren. Kom op zeg, beetje te lopen zieken tegen een jongere ontwerper omdat je met je blije bakkes een paar jaar bij BMW hebt rondgelopen.
@bakkerst: Mee eens. Bangle doet hier nogal uit de hoogte. ‘That was the right answer!’ Alsof hij alleen de waarheid in pacht heeft…
@bakkerst: Ach, hij is toch vriendelijk? Ik vind het allemaal nog goed meevallen…
Ik vind het eigelijk juist een gezonde discussie, en ze kunnen er alletwee nog mee lachen. Gewoon eens tof om de mannen achter de beroemde designs eens te zien.
@trigger565: eens ! Bij AB vinden ze een lieflijke discussie direkt bron voor nieuwe discussie ? Komop zeg…niks aan de hand, simpel debatje.
Castriota FTW. Met de P4/5, Gran Turismo, New Stratos en niet te vergeten de SSC Ultimate Aero II en Bertone Mantide in zijn portfolio neem ik hem toch wat serieuzer dan Bangle
Doe mij maar Castriota’s portfolio. Helemaal. Hoewel de Fiat Coupé van Bangle mij nog steeds warm maakt…
wat een arrogante kwal, die meneer Bangle…alsof hij bepaalt wat de beste man had moeten antwoorden.
dat ie groen ziet van jaloezie heeft iedereen wel gezien ;-)
Wat? Chris Bangle die iemands design afkraakt?

Wat is het volgende?Osama bin laden die zich negatief uitlaat over terrorisme?
Ik zie dit gewoon als een interessante discussie tussen twee designers. En dan vindt ik Bangle de betere designer van de twee. Die man is echt geweldig. Hij is ook fanatiek beeldhouwer en kunstenaar.
PhoeniX!

Castriota zet SAAB op een wild ride me dunkt…

De neus vd PhoeniX zullen we dus blijkbaar zien volgend jaar wanneer de nieuwe 9-3 zal worden gepresenteerd. Op een 5 doors hatch, 3 doors hatch (coupé) en de cabrio obviously

Alleen spijtig dat we nog een jaar geduld moeten uitoefenen
klinkt allemaal leuk maar het is totaal geen saab,

en ik wil graag meneer castriota zn stempel zien drukken op automotive design zoals bangle dat deed met flame surfacing

bangle > castriota,…
Die 1-serie Coupe is net de oude 121 bolhoed, lijkt mij duidelijk.

De laatste 3 mooiste wagens die ontworpen zijn komt van meneer Castrio, ehhh, die meneer van Saab vandaan.
alright girl’s you’re both pretty.

Maar Lowie Vermeersch staat toch wel boven beiden :p
Er zit een competitieve ondertoon in dit gesprek en dat is inderdaad een beetje agressief. Dat is echter geen probleem. Als je kunt verdedigen aan anderen wat je doet, betekent het alleen maar dat je weet wat je doet en waarom.
Bangle is altijd al een douchebag geweest. Moet wel zeggen dat ìk nooit last van de bangle achterkant heb gehad.
Zeker weten de phoenix!
WIE is hier nou de SNACKBAR?!?!
@Alwood: Blijf met je poten van mijn bier af!

Castriota geef ik op dit moment het meeste kans van slagen. Saab zal een totaal andere design-richting op moeten, niet meer gebaseerd op het oude, vertrouwde. Nee, nieuw aansprekend design moet er op de volgende generatie Saab’s zichtbaar zijn en dat kan Castriota als geen ander.
Het lijkt net of Castriota onzeker is over z’n eigen ontwerp. Bangle lokt ‘m uit de tent, Castriota hapt als pacman. Het ontwerp kan me niet echt bekoren, de vreemd aandoende bulten en slierten, de assymetrische vorm. Ongetwijfeld een verwijzing naar het roemrijke ‘urSaab’ verleden, maar het klopt als geheel gewoon niet naar mijn mening.
Beetje onzeker ja. Bangle is wat arrogant maar heeft het zelf al vaak meegemaakt lijkt me, kritische vragen. Alhoewel veel van andere ontwerpers kwam.
De Saab is alleen echt een vreemde vogel ja en zal me niet verbazen als Castriota niet alle vrijheid kreeg. Waarom is dit anders het enige ontwerp van hem waarbij de proporties totaal de mist ingaan ( te korte wielbasis icm te hoge schouderlijn)?
Mooi filmpje ja, had hem al gezien. Inderdaad, Bangle komt vrij hautain over, maar verder wel een prima discussietje. Wiens portfolio? Van iemand die op zo’n jonge leeftijd een auto als de Maserati GranTurismo ontwerpt, kan niemand winnen toch??

;)
Altijd leuk om te horen wat mensen over Bangle denken, maar Bangle is een “ziener” en een van de meest innovatieve auto-ontwerpers van de laatste decenia; spreek met diegene die met hem gewerkt hebben en dan hoor je hoe goed hij is (ook als chef)…als er iemand arrogant is dan is het Castriota en ik heb gisteren de Phoenix live gezien en het is echt een moeilijk concept dat absoluut niks met de geschiedenis van Saab te doen heeft en als je de impressies van de designers hoorde dan denken de meeste zo
Ik vind meer dat Castriota nog al van zicht afbijt ipv dat bangle hem aanvalt
Het is toch opvallend dat sommige mensen Castriota vanwege zijn “portfolio” beter vinden dan Bangle; het is “makkelijker” om een Ferrari, Maserati, etc. te maken omdat je daar een goede briefing krijgt hoe iets eruit zien moet (en de uiteindelijk leiding bij zulke projecten bij Lowie Vermeersch lag) maar een nieuwe design-identiteit opbouwen voor een “groot” merk als BMW is 10x moeilijker…en dat Bangle een grote bijdrage aan de geliefdheid van BMW heeft toegedragen is een feit
Geef mijn maar de komende Saab 93 (afgeleid van de PhoeniX)
en dan het liefst de coupé (3 deurs) of een cabrio
Zo een eenheidsworst als een Brol Met Wielen hoef ik niet.
Wat een vergelijk zeg die Saab PhoeniX met een BMW 1 coupé?
Kan je evengoed vragen of je liever de Nieuwe Lada hebt of de nieuwe Ferrari !
Bangle lijkt mij een naar mannetje, maar daar merk je niets van als je in de auto’s rijdt die hij heeft ontworpen. Wat je wel merkt is het uiterlijk en daar zitten nogal wat missers tussen, met name de 1-, 6- en vorige 7-serie. Die zijn zo godsgruwelijk lelijk dat het niet eens meer een kwestie van smaak is. Het punt dat Castriota maakt over het eigen stempel lijkt mij dan ook terecht; bij Bangle lijkt het meer om het persoonlijk signatuur te gaan dan om estethiek.
Over 5 jaar doet Castriota Bangle bij BMW vergeten ;)
Bangle kan wel wat, maar die Castriota heeft wel de Maserati Granturismo in zijn portefeuille zitten… En laten we eerlijk zijn.. Da’s gewoonweg een echte Beauty with capital B…
Bangle komt op mij nogal jaloers over, ik kies toch voor Jason.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).