Fisker en Tesla-concurrent in spe, Artega SE

Auteur: , 16 Reacties

De kleine sportwagenfabrikant Artega had vooralsnog slechts één model te bieden, de GT. Het schijnt echter zo te zijn dat elektrische wagens helemaal de sjit gaan worden, en dus knutselden de heren uit Delbrück voor Genève een GT op stroom in elkaar, die de naam Sport Electric (SE) meekrijgt. Nu maar hopen dat Lamborghini niet meeleest.

De autofabrikanten tuimelen over elkaar heen met EV’s, zo veel is wel duidelijk de laatste tijd. Echter, dit gebeurt vaak in conceptvorm, waarbij we zo ongeveer kunnen wachten tot we een ons wegen totdat er daadwerkelijk een productiemodel uit komt. Zo niet bij Artega. Nog voor de IAA in september staat een rijpresentatie gepland, en als de elektrogoden het toelaten kan er al in april 2012 een productiemodel staan.

Wat krijg je als klant dan voor je kiezen met de SE? Twee elektromotoren op de achteras, die samen 380 pk kunnen leveren, een 0-100 sprint in 4,3 seconden (de GT doet het in 4,8) en een topsnelheid van maar liefst 250 km/u. Een bereik van 300 km is mogelijk, maar Artega is zo eerlijk om er bij te vermelden dat 200 km waarschijnlijk realistischer is. Gooi de je SE aan de lader, dan kan hij in 90 minuten volgetankt worden. Het gewicht komt vanwege de zware accu’s op 115 kg boven dat van de GT uit, namelijk op 1.400 kg.

Klinkt te mooi om waar te zijn? Noem me een cynicus, maar ik vrees het. We blijven de Duitsers in ieder geval met argusogen volgen.




16 reacties

mooi, maar het ziet er best gedateerd uit :(
@ruyjo: Dat krijg je, als een mini-fabrikant op basis van een al jaren bestaand model een engine-swap bakt.
Ik voorzie alvast een 3x400V contactje in m’n garage… :)

https://search.hagemeyer.nl/pictures/480/6731023.jpgl
Die sportwagen markt is zóóó verzadigd. Allemaal van die kleine fabrikantjes die allemaal een modelletje de wereld in janken die amper uniek zijn en 9 van de 10 keer een “gewone” motor van een grote fabrikant gebruiken. En nu weer een elektrische auto. Elektriciteit is NIET de toekomst. Weten we allemaal. Want hoe wekt men stroom op dat uit het stopcontact komt? Nou, op een alles behalve “groene” manier.
@barney:
Het gaat er niet om of de stroom groen is ja of de nee. Maar dat de olie “op” raakt…..althans dat zeggen ze.

laat die elektrische meuk maar snel komen. met een beetje geluk daalt de brandstofprijs dan weer.
@Laue: Dat fossiele brandstoffen op raken is een feit aangezien we ze in een veel groter tempo consumeren dan de aarde deze brandstoffen produceert. Elektriciteit kan op vele duurzame wijzen opgewekt worden, bijvoorbeeld uit zonne-energie, wind of waterkracht. Dat is de toekomst van onze energievoorziening. Het gaat niet om hoe we nu elektriciteit produceren maar hoe we dat in de toekomst zullen doen.
@barney: Waar ligt dan wel de toekomst volgens jou?
zeg nu niet fossiele brandstoffen want ooit raken ze op.

STEL: als de accutechnologie beter is, en 90% van de auto’s is elektrisch, dan vervuilen we nog evenveel omdat de centrales ‘vuil’ zijn. Als die centrales eens 1/2 hernieuwbaar(wind & beetje zon) en 1/2 ‘vuile'(kern/gas)
dan het totaalpakket de helft schoner geworden. Dus loop niet de zeiken dat elektrisch niet de toekomst is.

Over die wildgroei aan kleine EV-constructeurs ben ik het volledig eens! Batterij & elektromotor worden ingekocht, ze hangen er zelf een kleine computer aan en je hebt een elektrische aandrijving om in bijna eender welke auto te steken.

OT: Artege heeft al een werkende auto, dus ik zie ze nog wel met Fisker en Tesla concureren. Al zijn de laatste 2 bekender en hebben ze hoogstwaarschijnlijk meer kennis over EV’s.
@vale46: Elektriciteit kan de toekomst zijn als je, zoals je zelf al zegt, de hele elektirciteitindustrie op z’n kop zet. Nu zie ik dat niet zo snel gebeuren met wind omdat het per molen simpelweg te weinig oplevert. In mijn ogen kan veel meer gedaan worden met zon energie. Ik herinner me een auto die zowel elektrisch was en dak uit zonnepanelen had. Dat lijkt ergens op in de zin van “groene” energie.

Daarbij blijven batterijen smerige dingen. Als 90% van de auto’s elektrisch is en de eerste generatie begint aan z’n einde te komen dan betekend dat miljoenen niet afbreekbare accu’s op deze aardkloot terecht komen. En wat doen we daarmee?

Er zijn dus nog genoeg haken en ogen aan elektriciteit. Zolang die niet opgelost worden is elektriciteit niet de toekomst.
@barney: Windenergie kost veel minder dan zonne-energie & is makkelijker(en milieuvriendelijker) op te wekken.
& het rendement van zonne-installaties is laag t.o.v. windenergie.
Puur op windenergie is ook onmogelijk, puur op de zon ook niet, daarom dat ik ook maar de helft voorstel.

Er zal ooit een hervorming van ons elektriciteitsnet moeten komen, want zoals we nu bezig zijn raakt het ooit op.

Een grote stap voorwaards is de kernfusie, ipv traditionele kernspijting met afval, kernfusie heeft geen afval.
Als deze op grote schaal mogelijk gemaakt word dan kunnen we al een heel pak minder vervuilen.

Die batterijen kunnen voor 90% gerecycled worden(bestaat hoofdzakelijk uit kostbaar lithium), dus daar zie ik het probleem niet.

& om misverstanden (die generaties die je suggereerde) te vermijden: Ik ben geen voorstander voor een plotse overgang, ik ben voor een overgang van +-30 jaar & deze binnen ongeveer 10 jaar laten beginnen.

Op deze moment is een overschakeling ondenkbaar, de accu’s zijn de boosdoeners omdat ze nog te weinig energie kunnen opslaan.
Maar experimenteren en ontwikkelen, zoals dit concept kan nooit kwaad, toch?
Dit is technisch gezien allemaal heel erg haalbaar. Achter Artega zit een grote automotive supplier. Probleem is of het rendabel te krijgen is natuurlijk. Artega heeft al een keer ’n doorstart gemaakt.
“Het gewicht komt ondanks de zware accu’s 100 kg onder dat van de GT uit, namelijk op 1.400 kg.”
Nee hoor, de GT weegt 1285 kg (terwijl 1100 was beloofd). Die 1495 kg is de maximale belasting, dus inclusief inzittenden en bagage.
I stand corrected! Heb het aangepast in het artikel.
Ik denk dat de elektrische sportauto pas echt opgang komt als de grote merken gaan meedoen.
En kan iemand uit het blote hoofd vertellen wie de ontwerper van de Artega GT is?
@sir_smokalot: Henrik Fisker!
Ik vind die voorkant een grappige spin-off van de Porsche 911

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).