Zo rolt Volkswagen: Tiguan facelift

Auteur: , 38 Reacties

Je zou tussen alle nieuwe concepts en die hele vloot hete Golfjes haast vergeten dat VW ook nog een ander wereldprimeurtje had in Genève. Het publiek werd namelijk voor het eerst op de strakgetrokken Tiguan getrakteerd.

De wijzigingen zijn niet wereldschokkend, maar daar het dan ook een facelift voor. Een maandje geleden zagen we al de eerste studiobeelden, maar live-foto’s geven toch altijd een wat ander beeld.

De kleine SUV doet het sinds zijn introductie bijzonder goed bij het koperspubliek in het segment, en VW houdt dat graag zo. Om ‘on top of the game’ te blijven wordt het praktisch ingestelde koop-/leasevee verwend met motoren die tot 0,7 liter/ 100 km minder verbruiken, en dat horen we natuurlijk graag in deze tijden van hoge brandstofprijzen.

De Tiguan komt in zeven verschillende motorvarianten op de markt, allemaal met drukvulling. De vier TSI’tjes leveren tussen de 122 en 210 pk, en de dieselaars kunnen kiezen uit vermogens tussen de 110 en 170 pk. De bekende DSG-bak vindt zijn weg vanzelfsprekend ook naar de Tiguan, en alle BlueMotion-modellen krijgen Start-Stop-technologie. Voor de sportieve vader die zijn kinderen eens wil verrassen met een partij offroad-ragwerk biedt VW de kleine SUV ook met 4MOTION aan.

Samenvattend kom ik op hetzelfde uit als bij vele andere VW-modellen: de productmanagers zijn er naar het schijnt wederom in geslaagd om een ‘nieuw’ model over een flinke doelgroep uit te smeren, en het ziet er naar uit dat de facelift ook een succes gaat worden. Hoewel het design een beetje klinisch is, blijft het voor veel mensen een zeer rationele keuze. En daar gaat het om als je een volumemerk bent.




38 reacties

veeeeeeeel beter dan de niet FL tiguan
Ziet er deftig uit, alleen de neus is te hoog opgetrokken of hij is niet laag genoeg. Hoe je het bekijkt.
@vale46: Zo kan hij een grotere hellingshoek nemen. Anders loopt de bumper aan de grond als je een steile heuvel op gaat, logisch toch. ;)
@Tommy2: Het doelpubliek van de Tiguan heeft niet echt de intentie om bergen te gaan beklimmen met de auto denk ik? ;)

Zoals in de comment hier onder: het is een soort optionele bumper, ze is ook een normale.
@vale46: Neem aan dat je een terrein package niet voor de lol besteld…
@Tommy2: Voor een landbouwer ofzo, mensen die eens in een modderige pad moet zijn kan het van pas komen. Maar die extra hoge bumpers zijn hier in de lage landen echt overbodig hoor.
Ochja, dat is naar ieders smaak natuurlijk.
@vale46: Dat is de off-road bumper, een (kostenloze?) optie. De “gewone” is veel “normaler” (zie witte versie), voor mensen die vooral mooi voor de dag willen komen en een Tiguan nodig hebben om stoepkanten op te geraken.
@Onehp: Ik had niet gezien dat er 2 versies waren.
Die “normalere” is al een pak mooier :)
Zie haast geen verschil. Maar ik vind het geen mooie auto. De neus is veel te klein, met dat schuine schot aan de onderkant. Waar is dat goed voor?
@Nico94: “Dat is de off-road bumper, een (kostenloze?) optie. De “gewone” is veel “normaler” (zie witte versie), voor mensen die vooral mooi voor de dag willen komen en een Tiguan nodig hebben om stoepkanten op te geraken.”
@Nico94: Koop een bril jo, schele!
Blijf het geen mooie wagen vinden,dan maar een Kia met design .
Te veel mascara naar mijn smaak. En wat is dat toch met die tientallen lelijke ventilatieroosters!? Kunnen ze die nu eens niet onopvallend wegwerken met designelementen ofzo?
wordt het straks helemaal een quiz op de snelweg: wel matruska poppetje rijdt daar nu weer uit de VW stal. Auwdi kan dat ook al zo goed!
@kcoupe24: Matroesjka’s. Briljant!!
Mooie Q5
Frisse wagen!
Eigenlijk wel terecht dat dit nieuws onderbelicht is.
@Jochempie: Eigenlijk wel jammer dat autoblog het toch genoeg nieuws vindt voor publicatie.
Misschien krijgen we straks ook een stukje voor als de motorsteun van de 1.4 gewijzigd wordt…
@ vale46. Dat is één v/d 3 pakketten die je op je Tiguan kan krijgen.
Bij deze fabrikant heet het ‘het koperspubliek in het segment’. Staat je hoofdkantoor in Korea of Frankrijk, dan heet diezelfde groep ‘bejaarden’, en is de ruime kofferbak ‘handig voor de rollator’.
Bij deze fabrikant ‘horen we natuurlijk graag’ dat er voor maximaal 0,7 l/100km getweaked is aan de motoren. Bij andere fabrikanten is dat ‘muesli’, ‘niet de moeite’, of ‘toch niet te halen in de praktijk’.
Ziet er sportiever uit, maar er scheelt toch iets aan deze wagen lijkt me…
kleine touareg dus in mijn ogen wel mooi.
@mout dus jij wil aangeven dat autoblog een voorkeur heeft voor volkswagen? hahaha.
Mooi fris uiterlijk, en dat voor een volkswagen.
Ik vind hem niet mooi, het model klopt niet. Off-road met een Tiguan…je zal wel heel ver komen…not!
In Duitsland weten ze wel raad met een Tiguan.
http://www.youtube.com/watch?v=GwxPf__Cxq8
kleine typo:
“..De wijzigingen zijn niet wereldschokkend, maar daar ”IS ”het dan ook een facelift voor.”
En zo spannend vind ik die hele Tiguan dus.. typefouten vallen me eerder op dan de wijzigingen aan de auto! En AARRRGGGHH, waarom moeten overal Ledjes op en aan..?
wow prachtig! Wat doet vag dat toch goed…gaaaaaap.
@vincenzo: He, tekenwonder, je hoeft hem niet te kopen!
@RickB: Vincenzo heeft wel gelijk. VAG kan maar geen mooie aansprekende auto’s op de markt zetten. Het is saai, emotieloos en….gaaaaaaaaaaaaap.
@rufctr01: Je kan zeggen wat je wil, verkopen doen ze.
@rufctr01:
1. Dat zijn jouw woorden.
2. Ik begrijp nog steeds niet waarom jij dan een Porsche als avatar hebt…
@RickB: psst. Hij weet nog niet dat Porsche officieel bij VAG hoort en zich al een jaren zo gedraagt. Laten hem nog even in die waan, anders komt de schok zo hard aan.
De voorkant is leuk, maar de achterkant spreekt me zo niet aan. Het geheel zal wel een mooi pakket zijn maar als ik de keuze heb zou ik toch voor iets anders gaan. Het is wel iets leuk in z’n geheel, dat wel.
@as long as its fast: dat zal ik ook niet ontkennen. Maar dat deed Opel ook met de Kadett/Astra. En daar wou je toen ook nog niet dood in gevonden worden. Veel mensen hebben een waanidee dat alles wat van VAG komt voor kwaliteit staat. En dat is niet zo, ook VAG auto’s rammelen, roesten of hebben technische problemen. En wat er voor bijv. voor een Audi A4, 2.0 Tdi, van 5-6 jaar oud, met 2 ton op de teller wordt gevraagd….ik denk dat het waanzin is. Een auto met 2 ton op de teller is in mijn ogen afgeschreven.
Is wel een verbetering. En het premium kombi instrument met kleuren display blijkt ook beschikbaar voor de Tiguan, de BMW X1 kan wel inpakken, die heeft zoiets niet ;)
Owja, nu je het zegt. Die koplampen zijn wel iets gefacelift ja. Gelift letterlijk ja. Nou, nog 20 facelifts en dan hebben we misschien weer originele koplampen op een VW. Tot die tijd kom ik in ieder geval niet bij de dealer.
Die kleur is heel apart.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).