10 weetjes over de Novitec Rosso 599 GTO

Auteur: , 34 Reacties

Volgens onze laatste Poll is de Novitec 599 GTO het meeste belangrijke tuningsobject uit Genève. Reden genoeg om de 10 interessante details van deze tuner+supercar op een rij te zetten.

Novitec Rosso
Novitec is een Zuid-Duitse tuner van Italiaanse auto’s. Ze bestaan al sinds 1989 en hebben met een wereldwijd netwerk een zeer goede naam opgebouwd. De toevoeging “Rosso” geeft aan dat men zich uitsluitend bezighoudt met Ferrari’s.

Gele streep
De gele verfstreep die dwars over de motorkap van de 599 GTO loopt (en slim in een stukje remklauw verder loopt) heeft historische waarde: hiermee wordt gerefereerd naar de Ferrari 250 GTO met chassis-nr 4153. In die auto reden de Belgische Lucien Bianchi en Georges Berger toen ze de Tour de France in 1964 wonnen.

Topsnelheid
De Novitec 599 GTO heeft een topsnelheid van 340 km/u (standaard 335 km/u).

Vermogen
Jawel, dit apparaat levert maar liefst 888 pk en 862 Nm koppel! Bizar veel, zeker in vergelijking met de standaard 670 pk en 620 Nm. Die standaard 670 pk zorgt ervoor dat de 599 GTO de snelste straatlegale Ferrari ooit is. Novitec doet er een flink schepje bovenop, met dank aan twee superchargers op de 6 liter V12.

Acceleratie
0-100 Km/u in slechts 3,2 seconden! En 0-200 in 9,1 seconden… Zwaai zwaai!

Die dikke jetsers
Af-fabriek ligt er 20-inch onder de 599 GTO, maar Novitec levert een op maat gemaakt setje lichtgewicht velgen. Deze hebben de afmetingen 10Jx21 (voor) en 12Jx22 (achter) en wegen respectievelijk 10,4 en 13,8 kilo. Voor de duidelijkheid; dat is dus 22 inch op je achterbandjes!

Front-axle lift
Dankzij de front-axle lift-functie kan de bestuurder met een druk op de knop de voorkant van de Ferrari 40 mm hoger leggen, en dat is wel zo praktisch als je de drempels met een beetje gang wilt nemen.

Uitlaat
Naast de superchargers monteert Novitec een high-performance uitlaatsysteem. De uitlaatpijpen zijn elk 90 mm groot, dat is dezelfde maat als de welbekende anti-tank wapens.

Aantal
De 599 GTO is gelimiteerd tot 599 units, het is echter nog onduidelijk hoeveel Novitec er kan ombouwen…

Rijtest?
In 2009 mochten we heel even snuffelen aan de gewone Novitec 599 GTB (808 pk), de video staat HIER. Het is echter onduidelijk of we ooit achter het stuur van dit monster zullen kruipen.




34 reacties

Tja, gewoon goed he…
Novitec is een grote naam.
Zie je dat het best goed kan gaan als Duitsers zich met sportieve Italianen gaan bemoeien? (denk VW-Alfa…)
;)
belachelijk concept de gto kon al niet overweg met de standaard 670 pktjes en dan proppen ze er ng wat bij ze zouden beter het vermogen wat terugschroeven het onderstel verbetren en een betere afstelling zoeken dan eventueel ng wat lichter maken dat zou de auto ten minste ten goede komen …
@bpc:
natuurlijk heb jij uitgebreid met die GTO mogen rijden.
@Laue: ik hoef de wagen helemaal niet te rijden om er een menig over te vormen , ik heb er heel wat rijtesten en andere filmpjes van gezien om te weten dat hij echt niet zo gemakkelijk te rijden is ,jij hebt toch ook menigen over auto’s die je ng nooit gereden of gezien hebt , of niet soms ik wil ook niet zeggen dat pk’s maken een eitje is maar dat is echt het gemakkelijkste deel! aan een goed uitgeballanceert en goed afgesteld onderstel heb je echt veel meer .
ik ben er zeker van dat je met 600 pk en een top onderstellentje en de JUISTE airodynamische toepassingen deze 888 pk op een circuit nog kunt bijhouden, ik heb ook nooit willen zeggen dat de ingenieurs dwazen zijn ofzo maar ik vind de idee van “tunen tot we er geen pk meer bijkrijgen ” dom en achterhaald.
heel wat mensen op ab hier hebben het niet voor muscle cars omdat die heel veel vermogen hebben op een onderstel dat er niet is op aangepast , wel wat is dit dan?
ik vind het idee tuenen dan wel weer iets maar het moet worden aangepast aan onze tijd, kijk bvb eens naar manthey ! dat noem ik een tuner !
@bpc: Nog zo eentje die te veel naar Top Gear kijkt. Als je de tractiecontrole uitzet ga je inderdaad problemen krijgen, Ferrari’s zijn zo getweaked qua elektronica dat ze de snelste rondetijden behalen met de computers aan ipv uit. Als je die uitzet kun je nog zo goed rijden als The Stig en Schumi tezamen, je gaat geen snellere rondetijden behalen. De Novitec zal nog goed overweg kunnen met zijn paardjes (of toch beter dan jij vertelt), maar dit zal niet lukken met de hulpsystemen uit.
@Yeelen: sorry maat maar ik kijk zelde top gear en ik wil ook niet zeggen dat dit geen geweldig stukje techniek is maar het concept vind ik achterhaald , als jij zoekt naar een auto dat bijna alleen rijd dan is dit je ding maar er zijn ook wagen die dit vermogen bijna 100% mechanisch aankunnen en ook nog goed op de wegliggen (ik heb het even over 670 pk he)deze auto rijd helemaal niet goed het zijn de coomputers die het een beetje handelbaar maken maar dat zegt weinig over het chassis he , wat wel veel zegt over het chassis is het feit dat je hem zonder electronica amper kan besturen ene ik vind dit geen positief signaal , geef mij maar een goed uitgebalanceert chassis dat het vormogen heeft naar het chassis, een goede auto kun je niet verbeteren door te tunen omdat hij zo is gebouwd juist op het vermogen dat hij heeft en al dit alles maakt dat ik dit een waardeloos idee vind en jullie kunnen daarvoor best op jullie teentjes getrapt zijn maar je kan echt niet ontkennen dat mijn idee een groot deel waarheid bevat
@bpc: Ik volg je niet helemaal. De tuning van Novi weggelaten blijft dit een van de meeste geavanceerde auto’s op het moment. En jij praat dat deze met 670pk overpowered is en het niet aan kan? Straight zal hij een van de snelste auto’s zijn op dit moment. Bochten werk schijnt hij ook best goed te zijn (snelste op de fiorano track). Maakt overigens niet uit dat computers er voor zorgen dat ie nog beter rijdt, dat is gewoon techniek. Over het power terug schroeven ben ik het niet mee eens, maar als we over gewicht hebben..

Of had je iets willen zien zoals de GT2RS? Die heeft ook 600+pk.
@Rhyo: rechtdoor snel gaan is geen probleem vraag maar aan de amerikanen :p het probleem is dat deze auto helemaal niet zo goed door de bochten gaat maar dat dit kunstmatig gecreeerd word door de computers zonder deze is hij waardeloos in de bochten ,
pak nu bijvoorbeeld een gumpert apolo die gaat mogelijk nog sneller door de bochten en dat is echt mechanisch en niet zo door computers gecreerd ik weet ook wel dat deze een beetje door computers gestuurd word maar in veel mindere maten , dus in die zin is de gto meer dan overpowerd zeker als je weet dat er auto’s zijn die veel minder kunstmatig veel sneller door de bochten kunnen met het zelfde vermogen!
@bpc: De Gumpert Apollo is ook een auto die half bestaat uit spoilers en waar veercomfort niet te vinden is. Heb je zelf al in de GTO gereden? Hij zal niet ‘waardeloos’ in de bochten zijn met de systemen uit, gewoon niet zo snel en goed als met de systemen aan. Je praat over andere auto’s die deze krachten wel aankunnen, die worden ook geholpen door hulpmiddelen hoor, alleen zijn het spoilers en superplakkerige banden ipv computers, omdat die niet bedoeld zijn als ‘daily drive’, de GTO kan dan wel.
@bpc: Is ook zo.. Je het ook gelijk, maar deze auto heeft nu eenmaal die mechanische computer snufjes. Zoals je zegt is deze rechtdoor ook snel! Veel auto’s die snel zijn op het circuit in de bochtjes etc zijn rechtdoor weer wat minder. Ik begrijp ook dat het concept lichtgewicht + juist aantal pk’s beter is dan zwaar + overboost pk’s op het circuit. Een 599GTB (geen gto) is voor dagelijks gebruik stuk beter dan de auto die jij zou willen zien.
@Rhyo: akkoord dat vind ik dan weer een beter idee een supercar die meer op comfort is gebouwd maar om vanuit dat oogpunt te vertrekken om een kaal gestripte racer te maken is een beetje raar vind je niet , lijkt me nu niet bepaald de beste keuze ..
@bpc: Laat het duidelijk zijn dat ik je helemaal gelijk geef hoor. Maar ik heb een compleet standaard 599 (geen GTO) over de ring zien knallen en ik kan je vertellen dat je daar serieus kippenvel van krijgt. Laten we niet vergeten dat de Ferrari 599 echt een monster van een auto is. Door het geluid en de beleving. Maar ik geef je gelijk dat het vermogen en het onderstel mechanisch op elkaar afgestemd moeten zijn.
@straatpiraat: wel ik zou liegen als ik zeg dat de 599 mij niets doet maar ik probeer gewoon duidelijk te maken dat pk’s lang niet alles is , pak nu superkarts die hebben 90 pk maar gaan onder de 3 sec naar honderd kunnen 250 km / h en gaan van 160 naar nul in minder dan 2 sec en kunnen in de bochten een 3g hebben , MET 90 PK , daar zou een 599 het erg moeilijk mee hebben , het is natuurlijk geen goede vergelijking omdat die 599 op straat mag en zo maar als het denken van de maatschappij (waar ik ook in vele opzichten schuldig aan ben :p ) zou verandere kunnen we evenveel verwezenlijke met veel minder pk’s je kunt je pk’s gewoon veel mooier benutten als je voertuig in balance is , als alles mooi op elkaar is afgesteld , pk’s zijn tof aan de kroeg maar in de praktijk is er zoveel meer !
@Yeelen: de gto als daily drive een auto waar alles is uitgestript waar je met oorpijn uitstapt van het lawaai , elke serieuze sportwagen is niet ze rijden als dailey drive … ook de gto niet dan rij ik liever echt en met plakkerige banden !
@bpc: heb je totaaal gelijk in!

zo’n dom bedrijfje als Novitec doen maar wat! ze kloten maar wat aan! ze gooien er ‘zo maar’ even 212 pk erbij en 242 Nm koppel! dat is niks, is kinderspel! dat kan zo’n leek als jij ook.

oké nu even serieus: wat bpc zegt slaat nergens op, denk je echt dat zij dat niet hebben overwogen? en dat jij het echt beter weet dan een gerenommeerd bedrijf als Novitec.

Didn’t think so!
Het ziet er dik uit, maar ik vind dat tuning toch meer voor de goedkopere auto’s. Toyota supra bv.
Auto’s als de 599 GTO horen gewoon origineel te zijn.
@ascari15: +1, eindelijk eens iemand die het begrijpt!
@ascari15: mee eens
@ascari15: duimpje omhoog :p
@ascari15: duimpje omlaag;)
Ik vind de creaties van Novitec Rosso best wel goed om aan te zien… maar het zijn omhoog gevallen oelewappers…die lui zijn ongelofelijk arrogant. In Génève vroeg ik aan een van die kerels of ik niet op hun stand foto’s van de achterkant van de wagens mocht nemen waarop die vent zei ‘zoek die maar op op onze website’. Daarbij te weten dat Bugatti en Spyker mij wel hebben binnen gelaten….
ik vind het wel grappig dat mijn naam wordt genoemd in de tekst.
OT: hands off the GTO please…..
Wacht… Dik 200PK extra voor 5 miezerige kilometertjes extra? En waarschijnlijk mag je je motor veel eerder gaan reviseren door die opvoering en is het voornaamste resultaat dat het ding nog lastiger op de weg is te houden. En die streep mag dan historische waarde hebben, dat maakt hem niet minder lelijk…
@fant: jij snapt het !
Het zou dus heel leuk zijn als Autoblog.nl een rijtest in Ferrari zouden maken. Infiniti lijkt mij wel bereikbaar voor Autoblog en een merk dat tot op heden niet is getest door Autoblog. ;)
@AutomotiveDesigner: Ferrari is ook zeker bereikbaar voor AB… ze hebben wel al een Mclaren SLR en een hoop Astons getest.
Heel erg vergezocht om die gele streep te associeren met een wielersport….daar krijg ik echt JEUK van, van dat stomme gerefereer aan ‘vruugah’…
@Megakix: Tot en met 1986 was het ook een race voor auto’s.
http://farm4.static.flickr.com/3088/2918398354_3c2b583d54.jpg
Wouter die een 599 GTO test. Daar ben ik pas benieuwd naar!
misschien historisch correct, maar die gele streep kan mij niet echt bekoren
Hahahah ik lig helemaal dubbel om dat gezanik tussen bpc en de rest:P

OT:Novitec rosso moet je lekker laten klungelen(tunen) met ferrari’s, Novitec rosso zou immers ook niet bestaan als mensen hun producten niet zouden kopen.

En Ferrari spendeert miljoenen aan de ontwikkeling van de 599GTO dus die zal echt wel lekker in de bocht liggen,

alleen ligt een Aventador nog lekkerder in de bocht:P
@JH:ja en zonder overdreven veel computers :p
Zo’n dik apparaat hé! Echt prachtig!
Ik hoef geen Novitec. Gewoon een Ferrari uit Maranello. PUNT.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).