Jaguar: “Nee, we hoeven die Bertone B99 niet”

Auteur: , 56 Reacties

Leuk en aardig, zo'n conceptcar van Bertone, maar wat had Jaguar er eigenlijk mee te maken? Niet veel, aangezien Jaguar nooit opdracht heeft gegeven aan het Italiaanse designhuis om de B99 -retrobak met veel oude XJ-kenmerken- te vervaardigen. In Genève liet Adrian Hallmark van Jaguar dan ook weten geen interesse te hebben om de B99 in productie te nemen.

Het was vorige week toch wel een van de meest opvallende en dikste conceptbakken in Genève, die B99. Maar het viel direct al op dat het design niet bepaald strookte met de huidige -en veel modernere– designrichting van het Britse merk. En om even duidelijk te maken dat Jaguar niets met de B99 te maken heeft, lieten Hallmark dat ook vrij direct weten aan Automotive News: “It is not our concept. We appreciate the fact that Jaguar is interesting enough for people to do a concept around. It’s not that we are offended by it, or against it — it is just not for us.”

Waarom heeft Bertone dan überhaupt de moeite genomen om de B99 te maken? Welnu, het is natuurlijk een mooie aandachtstrekker voor het bedrijf, bovendien maken designhuizen wel vaker conceptauto’s voor merken zonder hun medeweten of medewerking. En daarnaast bestaat Bertone dit jaar 99 jaar, dus was de B99 ook meteen een cadeautje aan zichzelf. Toch blijft het ergens wel jammer dat de B99 nooit het levenslicht zal zien. En dat geldt helemaal voor die absurd gestylde raceversie: de B99 GT.




56 reacties

Ze sporen niet!!! Zelfs Clarkson zei nog in topgear dat dit een mooi model was.. EN ik ben het met hem eens.
Luister eens naar de koper en niet naar je ontwerpers. Eikels
@demoder: Beetje kort door de bocht.. dus jij en Clarkson vinden hem mooi. Representeren jullie twee dan de totale doelgroep van Jaquar? En dus moet die in productie? Ik vind hem lelijk en mijn collega ook. Dus die moet niet productie. Zo. Uitgemaakte zaak toch?

M.A.W. zo’n eikels zijn het niet. Zoals Ricardo zegt, Jaquar zit op een hele andere designtrein dan deze retroversie. En die is veel moderner en fraaier dan deze conceptcar.
@Freewarefreak:

hey Freak de naam zegt het al. jij vind hem niet mooi en je collega ook niet wat wil je daarmee zeggen. Ik heb meer mensen gesproken die hem wel mooi vinden, dus praat niet over kort door de bocht. Sommige mensen vinden het klassieke lijnenspel van deze model Jag mooi. En ik sluit me daarbij aan.
@demoder: “..jij vind hem niet mooi en je collega ook niet, wat wil je daarmee zeggen?..”

Ik refereer daarmee aan jouw eerste opmerking dat ze bij Jaquar “eikels” zijn. Jouw mening vertegenwoordigd niet de totale smaak van het koperspubliek van Jaquar. Net zoals mijn mening dat ook niet doet. Dus kun je niet roepen “eikels”.

Jaquar zal eerst marktonderzoek moeten doen om de totale smaak in beeld te krijgen en aan de hand daarvan kunnen ze een besluit nemen. Daarnaast is de smaak van de consument (lees: hun doelgroep) niet het enige criterium. Ook Jaquar zelf doet een duit in het zakje. Willen we dit? Zien we dit zitten? Past dit bij ons? Enz.. Zie de uitspraken van Hallmark hoe ze daar zelf over denken.
@demoder: Ik vind hem ook niet mooi. Je kan gewoon niet spreken voor de hele groep vanuit je persoonlijke mening. Dat is het punt dat Freewarefreak terecht aanhaalde. Ik kan de beslissing van Jaguar begrijpen als ze zeggen dat dit niet aan hun besteed is. Het past inderdaad niet in hun huidg gamma.
P.s.: jij vindt is met dt.
@Freewarefreak: Jaguar schrijf je niet met een Q.
@demoder:

Ik ben er net geen fan van en hij zou in mijn ogen serieus afbreuk doen aan Jaguar als merk.

Waarom zijn het eikels omdat ze een wagen niet bouwen waarvan bertone op voorhand wist dat hij niet gebouwd zou worden?
@demoder: Ben jij ‘de koper’…?
@Esprit_de_Flandre:

Als er genoeg doekoes op mijn bank rekening zouden staan dan zou ik hem zeker overwegen. Hij steekt in iedergeval qua design ver boven BMW, Mercedes en Audi uit. En dan heb ik zoiets ik ga niet in de massa mee en deze past daar vind ik dan zeer goed in.
Ja, zo gaat dat met designstudies van derden.
Maar vergeet niet, dat Bertone nu ook de eigenaar blijft van het ontwerp. Ooit tekende Bertone een concept voor Volvo, als opvolger van de 3-serie (http://www.uniquecarsandparts.com.au/car_info_volvo_tundra.htm). Die wilde Volvo niet hebben, maar werd wel de basis voor de Citroën BX. En daar heb ik er met plezier eentje van 400.000 naar 500.000 gereden.
Hoewel ik de nieuwe XJ een geweldig mooie auto vindt, naast deze Bertone B99 concept ziet de XJ er ineens uit als een Porsche Panamera (Niets positiefs!)
Jammer dat Jaguar hier niets mee gaat doen. Ik hoop maar dat Bertone Jaguar klanten de mogelijkheid geeft hun XJ naar die prachtige B99 om te laten bouwen.
ik zou zeggen Aston Martin koop dit concept en pas hem aan naar je huisstijl en je hebt een mooie auto naast de rapide in het gamma. Gewoon een idee omdat het kan.
In ieder geval erg dom van Jaquar om hier niks mee te doen, als de reacties zo goed zijn.
@demoder

Dus als Clarkson het een mooie wagen vind moet het geproduceerd worden??? Ze zijn net een andere design inrichting ingeslagen om te breken met het oude, om dan vervolgens weer terug te grijpen naar het oude past totaal niet in de ingeslagen richting…..

Misschien hebben ze ook nar de reacties geluisterd van de nieuwe modellen bij de kopers, rijd je toevallig zelf ook een XJ??
@205GTI16:
Je hebt het waarschijnlijk niet helemaal goed gelezen. Ik meld dat zelfs Clarkson het een mooie auto vindt. Ik vind het zelf ook een hele mooie auto.

Ps. rij zelf een Saab 9-3 dus ik heb geen smaak volgens meerdere. Maar ja ik vind het mooi.
@demoder: “Ik meld dat zelfs Clarkson het een mooie auto vindt..”

Ja? En? Is Clarkson de benchmark dan? Voor mij niet hoor. Engelse mannen hebben een andere smaak dan Franse mannen, Duitse mannen en Nederlandse mannen. Dat bepaald ieder zelf.
@Freewarefreak: soms heb je mensen die azijnpissers zijn. Ik geef hier mijn mening en er zijn van die mensen die het zich zo aantrekken dat er mensen met meningen zijn. IK VIND HEM MOOI. En er wordt door ontwerpers nooit aan mij gevraagd of ik het mooi vind.
@demoder: Ik azijnpis niet. Integendeel, ik vind het super dat er mensen met een mening zijn. En die moet je ook vooral uitspreken, dat doe ik ook, daar is dit een forum voor. Op een forum hou je discussies over bepaalde zaken. Dus dat jij hem mooi vind, super! En dat trek ik mij heus niet aan. ;)

Jij snapt alleen zelf de discussie niet. ;) Jij “beschuldigd” Jaguar van slecht beleid: “..Clarkson zei nog in topgear dat dit een mooi model was.. EN ik ben het met hem eens. Luister eens naar de koper en niet naar je ontwerpers. Eikels..” op basis van jou mening. Ik wijs je er alleen op dat een mening nooit het criterium kan zijn voor zo een “beschuldiging”.

Dit was mijn laatste post hierover.. het moet wel luchtig blijven.. zo serieus moet het niet worden, dat is mij de aandacht niet waard.. ;)
@Freewarefreak: laten we Belgische mannen hier niet uit de vergelijking houden. :D
@demoder:

Dan heb ik je wel goed begrepen, Clarkson is echt geen reden om de wagen wel te gaan maken. Ikzelf rijd een Jaguar XJR en de nieuwe XJR vind ik werelds om te zien, word ookd e volgende aanschaf, alhoewel de nieuwe XKR ook erg mooi is…..

Aangaande conceptcars de Jaguar Growler word wel gebouwd, maar ook niet door Jaguar. Peroonlijk vind ik dat concept weer vele malen mooier dan die van Bertone.
Inderdaad, geheel terecht. Na jaaaaaaaren ‘modderen’ met moderne interpretaties op de klassieke Jags zijn ze een andere richting ingeslagen, en die is erg succesvol. Dan ga je niet meer terug naar de oude situatie… Gelukkig denken ze nog na bij Jag en zijn ze niet zo kortzichtig als demoder…

PS: ik dacht dat de face lift van de XF ook op Geneve zou staan??? Weet iemand daar meer van? AB.nl?
@Svenska_Aeroplan_AB:
Inderdaad, tot 2004 verkochten ze nog 1200 wagens in Nederland per jaar en in 2009 277 en in 2010 411. Een echt succesverhaal man!

Bron: http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Jaguar
@StijnB: En Nederland is natuurlijk de belangrijkste markt voor Jaguar….
@Hubert:
Ik hoor mensen roepen dat Jaguar vandaag de dag succesvol is maar zie geen cijfers. Dit zijn tenminste al enkele cijfers…
@StijnB: Vorig jaar 63% up in de UK.
Maar info volgt…
@Hubert:
Tja hallo, tov 2009 :). Bijna iedereen boekte mooie verkoopsstijgingen ten overstaande van dat zwart jaar. Zie je ook in de cijfers van NL…
@StijnB:

Ook wel geweldig een jaar als 2004 gaan vergelijken met jaren die na de credit crunch vallen.
En dan net een luxe-wagen nemen eentje die gekocht word door de mensen die hierdoor het hardste geraakt zijn.
@Hupke:
Ik zeg niet dat de cijfers vroeger beter waren, ik zeg alleen dat er geen indicatie is om te besluiten dat het huidig gamma succesvol is…
@StijnB: Je moet leren cijfers interpreteren jongen. Ik zie er juist een bewijs in dat het wel goed gaat.

Van 2004 tot en met 2007 een neerwaartse beweging. En wat hadden ze toen? Een klassieke XJ, en even klassieke X, en een ouderwets retro-ding S.

Sterke groei in 2008. Valt samen met de lancering van de XF, de eerste met de nieuwe designlijn. 2009 natuurlijk rampzalig, zoals iedereen, 2010 weer een pak beter. Ik verwacht dat ze in 2012 terug op het niveau van 2004 komen…
@Esprit_de_Flandre:
Ja, eerste helft van 2008 was geen hoogconjunctuur…
En voor 2004 waren de cijfers wel constant, was er toen een flashy XJ?
@StijnB: Nee, geen hoogconjunctuur, maar wel een X-type als volumemodel…
jammer ik vind die b99 best een mooie auto op een paar puntjes na.
Deze ‘Jaguar’ is zoals Chip Foose of Boyd Coddington (+) hem zouden maken.
Dus kitsch en Jaguar onwaardig.
Het ontwerpen van een Jaguar kun je prima aan Jaguar zelf overlaten.
@Hubert: Dat is een goeie! Het lijkt wel een Foose gepimpte oude XJ. True.
Dat een model/prototype veel goede reacties krijgt, zegt helemaal niks, tussen willen kopen en daadwerkelijk kopen zit een HEEL groot gat.
Als het aan mij lag, dan kocht ik alle moderne Alfa’s, een VW Scirocco, een Corvette, een Opel Insignia (V6), een Lexus 200h, een Nissan R35 en nog wel meer leuk spul.
Maar ja, ik heb uiteindelijk toch echt alleen een Giulietta gekocht.
@hectorae86: En geen Lexus LFA dan?! Wel een uistekende keuze, die giulietta. Welke kleur, motor? Ik vind vooral die achterlichten zo geweldig. Je herkent hem van 200m afstand. Die streep die naar het midden loopt. Geweldig ding, proficiat.
@As_long_as_it_is_fast: Hah, had het hier over “redelijk” betaalbare auto’s :P De LFA valt lichtelijk buiten mijn budget :P
Heb een witte 1750 TBI, heerlijk ding, al kan ie wel iets meer “gevoel” gebruiken, daarmee bedoelende dat de sensatie van snelheid wel iets meer mag zijn.
Gelijk hebben ze!
”Waarom heeft Bertone dan überhaupt de moeite genomen om de B99 te maken? ”

Zodat ze kunnen laten zien dat mooie klassiek uitziende auto’s niet uitgestorven zijn.
Geachte heren van De Tomaso, gewoon even actie nemen en een T op de grille plaatsen. Moeten die Jaguar knakkers maar niet zo stom zijn. Ik zie een nieuwe Longchamp!
@stijnn: Ik heb precies dezelfde gedachte, een mooi ontwerp voor De Tomaso.
Het model waar De Tomaso zelf mee komt is best saai.
De oude longchamp leek toevallg ook op een XJ, ze moeten deze kans niet laten schieten.
Misschien komt De Tomaso dan weer in het straatbeeld.
goh….. ooit gehoord van het fenomeen New Retrodesign.
@tvrspeedsix: ja hoor, en Jaguar zeker! De vorige XJ en de S-type waren uiteraard bedoeld als ‘new retro’. Maarja, behoorlijk geflopt!

Maar nu val ik in herhaling. Dit heb ik al uch keer gezegd..
misschien een idee voor een jensen / bristol revival?
heeft inspector lynley over een jaar of wat ook nog iets om in te rijden
@Simpson:

Bristol is stoksteendood, waar heb je de laatste week gezeten man?

En Jensen is ook zo’n beetje stoksteendood al kan je na 45 jaar natuurlijk al wel van een revival beginnen spreken.
Let wel in 2001 hebben ze nog eens spasmen gehad en nu onlangst zijn ze aan het zombiën geslagen. dwz dat er nu een officiele restaurateur is.
@Hupke: “Stoksteendood”, vandaar “revival”…
@Esprit_de_Flandre:

Goed punt maar zolang Bristol niet een tijdje 6 voet diep heeft liggen roesten vind ik een herstart eerder een reanimatie dan een revival.
Ik bedoel ze zijn nog niet koud. Het is gebleken dat ze het niet haalden en daarmee basta. Als er vraag was naar Bristol of als er geld geweest was voor een nieuw model dan was er dat wel geweest. Dus maar best wachten tot er terug vraag is naar Bristol.

Daarbij vind ik dit geen geweldig concept en geloof er dus ook niet in dat het verkocht zou worden, zeker niet met een kleinere naam erop.
@Simpson: inspector lynley is met pensioen, serie is gestopt al een paar jaar terug.
Jongens, daar gaat het toch ook helemaal niet om. Mooi of niet mooi, Jaguar heeft net de hele design-richting omgegooid… En daar komt heel wat bij kijken hoor! De hele platform-strategie, delen van systemen, marketing… de hele bedrijfsvoering zo ongeveer! Dan zeggen ze heus niet: ‘we doen dit Bertone’tje er ff tussendoor bij’…
@Svenska_Aeroplan_AB: Kijk zie, een denkende mens… ;)
Spijtig..
Ik vind het een waanzinnig mooi ding, op een paar kleine details na. Die ‘grille’ aan de acherkant?!? Haal die weg en je hebt echt een heel erg dik model.

Vooral en-profil vind ik ‘m echt zeer fraai.
Jammer dus dat Jag er ff niks in ziet, hij is mooier dan hun eiegn ontwerpen vind ik.
Gemiste kans van Jaguar
Kan me de Kensington Jaguar design studie nog herrineren ,prachtige concept die eindigde als 1 van de saaiste auto’s ooit .
Baleno anyone?
Eigenlijk vind ik het nog steeds niks. Prima dus. En heel begrijpelijk.
Net een Lancia. Thesis meets XJR
[img src=”http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Citroen_SM_blue_hl_TCE.jpg/800px-Citroen_SM_blue_hl_TCE.jpg”]

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).