Biobrandstof-update: niets dan ellende?

Auteur: , 41 Reacties

Al sinds jaar en dag proberen overheden biobrandstof aan de man te brengen, en sinds enige tijd neemt dit in Europa concretere vormen aan doordat de zogeheten E10-brandstof ook daadwerkelijk aan de pomp beschikbaar is. Het verzet tegen het bio-goedje is echter groot, en we hebben er nog maar weinig positieve verhalen over gehoord. Een uiteenzetting over alle beren op de weg.

Ten eerste de tegenstand uit humanitair-moreel oogpunt: voor de productie van biobrandstoffen zijn grote hoeveelheden landbouwgrond nodig die ook gebruikt zouden kunnen worden om de immer uitdijende wereldbevolking te voeden. In veel landen slurpt de voedselbehoefte een enorm deel van het besteedbaar inkomen op, en juist daar is de laatste tijd grote onrust ontstaan waarbij de stijgende voedselprijs als een van de belangrijkste aanjagers wordt gezien.

Ten tweede tegenstand om ecologische redenen: milieuorganisaties hebben talloze keren geopperd dat de productie van biobrandstof het klimaat extra belast en leidt tot meer CO2-uitstoot.

De meest recente tegenstand is tevens de meest tastbare. Morele en ecologische bezwaren zijn misschien een drijvende kracht voor sommige mensen, de meeste automobilisten zal het echter worst wezen. Zij komen echter wel in het geweer wanneer ze bang zijn dat hun heilige koe schade van het E10-spul ondervindt, want dat gaan ze in hun portemonnee merken en dan is de wereld ineens te klein. Dit is precies wat er momenteel in met name Duitsland gebeurt, naar aanleiding van de waarschuwing dat biobrandstof een destructieve invloed heeft op je auto-onderdelen.

In de Duitse media kwamen berichten naar boven dat niet minder dan 3 miljoen auto’s in het wagenpark schade kunnen ondervinden van de bio-ethanol in de brandstof. Koppel dit aan het gegeven dat het verbruik iets hoger ligt, je voor een litertje E10 in Duitsland niet minder betaalt dan voor een liter Super ongelood en je begrijpt dat de E10-pomp harder wordt gemeden dan een lesbiënne op een SGP-congres. ‘Waarom je motorblok mogelijk in de soep draaien voor een hogere prijs per liter’ zal de gedachtengang ongetwijfeld zijn, en dat is begrijpelijk. Aan de andere kant ligt het risico voornamelijk in kapotte leidingen en keerringen en moet je niet direct aan een revisie denken, maar goed: angst is een slechte raadgever.

Feit is dat in Duitsland momenteel de uitbreiding van het aantal tankstations met E10 is stopgezet, want niemand koopt het en de oliemaatschappijen kampen met uitpuilende opslagtanks. Hoe het in Frankrijk (waar je alleen nog maar E10 of anders premium kan tanken) staat met kapotte auto’s is niet bekend, maar het zou de Duitsers sieren als ze dit eens zouden checken. In Nederland is tot slot nog niet zo’n groot probleem, want er is nog nauwelijks animo onder de pomphouders om E10 in het assortiment op te nemen. Mocht het echter wel groots uitgerold worden, ga jij het dan ook in je auto gooien? Geef je antwoord in de onderstaande poll:

P.S. Ook in de VS zijn ze nog een beetje huiverig over de invoer van biobrandstof, wat daar E15 is.
Met dank aan Gerrit Jan voor de tips!



41 reacties

I don’t know what E-10 is.. So, i wouldn’t tank :D !
@atakan: Faal… E10 is 90% benzine, 10% ethanol (dat is biobrandstof gemaakt van plantjes enzo).
@atakan:
Heb je moeite je in het Nederlands te uiten? Probeer Autoblog.com eens…
Haha, helden. ‘Ik drink mijn ethanol liever’. :lol:

Voor de meeste oude wrakken waarin ik rijd zal het niet gunstig zijn, dus ik laat het lekker liggen.
@Citrofiel: Ethanol zou ik niet drinken;) Maar er zijn genoeg goedjes die EN een OH-groep hebben EN erg lekker zijn! Mits gekoeld uiteraard.
Alleen als het goedkoper is.
Anders blijf ik gewoon de normale peut tanken.
ik ontbreek een ja want het geeft meer vermogen

verder moet je je wagen ook aanpassen op bio-ethanol andere rubber darmen laten steken ecu aanpassen en in oude wagens andere kleppen , als fabrikanten dat in de toekomst standaard doen is er geen probleem want een auto voor bio-ethanol heeft totaal geen problemen met benzine en bioethanol is een top product voor de rest in zweden word het al jaren verkocht onbeslast en bezine wel belast om de keuze voor bio-ethanol te stimuleren en het werkt prima daar
@bpc: ……… ,,,,,,,,,,,, Hier, heb je wat leestekens. Ik typ ook geen super nederlands (sterker nog, autochtoon en verschrikkelijk slecht nederlands), maar een keertje nalezen kan ook geen kwaad.

OT: Ik drink het liever. Wel uit een tap graag en niet uit een benzinepomp ;)
@mrB: :lol:
Ik zou het alleen kopen als het echt veel goedkoper is dan Euro 95. En dan heb ik het over meer dan 10 cent per liter goedkoper.
Het zou een goeie zijn als ze dit echt in de markt gooien met het de korting in de vorm van het kwartje van Kok. dan is het misschien iets om over na te denken. Anders komt die troep er bij mij niet in.
nee dus, want het sloopt mijn gdi (directe injectie) motor. de morele bezwaren tellen overigens ook voor mij
Ik rij op Bio-Ethanol (E85) met een Saab 9-5 en dat bevalt super, een serieus stuk meer vermogen.

Dus zeker voor de ware addict een heerlijke brandstof. E10 heeft door de bijvoeging van Ethanol al een iets hoger Octaan getal, dus voor getunede motoren is dit alleen maar een pluspunt, daarbij verbrandt de brandstof koeler en zorgt dus voor minder kans op motorschade.
Denk dat e10 voor oldtimer-mensen sowieso niks is?
@ sir smokalot:

Als je keerringen eruit draaien moet je een blok reviseren. Alles moet uit elkaar om daarbij te komen. Dus: Scratch that….
@Kevski-Style: Meh. Dan maken we er ‘vervangen’ van :)
Als de autofabrikant aangeeft dat er probleemloos E10 getankt kan worden is de angst voor leidingen die spontaan oplossen niet terecht. Inmiddels rijd ik met mijn ruim 10 jaar oude auto al een behoorlijke tijd op E85 en er zijn nog geen lekkages geconstateerd. Als het E85 overleeft dan zal E10 al helemaal geen gevaar vormen.

En over de morele bezwaren ivm voedselvoorziening staat het volgende op de Tamoil website:’Tamoil E-85 Bio-ethanol wordt niet uit granen geproduceerd en vormt derhalve geen belasting voor de voedselketen.’

We kunnen dus met een gerust hart E10 tanken.
@Trionic: Zolang ethanol een belangrijk bestanddeel van whiskey, wijn en bier is, komt het wel degelijk in het gedrang met zaken voor menselijke consumptie. Bovendien, Hebben ze in Libië niet meer olie dan alcohol?
@RobTWo: Goed punt wat betreft die wiskey, wijn en bier. Zodra het bier in de winkels op is zal ik geen ethanol meer tanken en omschakelen naar benzine. Kunnen jullie tenminste gewoon doorzuipen. ;-)
Tja, zoals de Saab-eigenaren hierboven al schetsen: je kan ook gewoon Saab gaan rijden! Die zijn uberhaupt niet kapot te krijgen en zijn ook nog eens geschikt voor Ethanol! Enn, 15% meer Turbo-powerrrrrr…

Voor de rest heb ik deze discussie al 624195689x gevoerd: mits goed geproduceerd is er niks aan de hand wat betreft de humanitaire redenen. Wat betreft het ecologische verhaal: sinds wanneer nemen we iets serieus aan van de milieuorganisaties??? Ethanol staat nog redelijk in de kinderschoenen, en inderdaad, in Zuid-Amerika schieten ze boeren van het land om er Ethanol te verbouwen. Maar het wordt ook in Europa gemaakt, mn. in Zweden en zelfs in Oost-Groningen! En daar gebeurt dat allemaal zeer milieubewust en humanitair correct…

Laat ze liever zeuren over het hele ‘plant een boom’ gebeuren, zoals bijv. het Volvo-bos en Green miles. Blijkt dat de zon dan minder weerkaatst wordt met als gevolg: extra opwarming van de aarde!

Kortom: niks ophemelen zonder gedegen onderzoek, maar ook zeker niks afbranden zonder het een kans te geven!

Amen…
@Svenska_Aeroplan_AB: Zo kreeg M. Rutte in het verleden een telefoontje van Saab Nederland, of hij niet meer bij “Evers staat op” wilde vertellen dat zijn Saab het niet deed. En een collega van mij krijg allergische reacties als je over zijn voormalige Saab begint.

Met wat er in Oost-Groningen geproduceerd wordt aan ethanol, kun je nog niet eens alle Saabs in Nederland laten rijden.
@RobTWo: Oh ja, dat was zn 9-5 met 3 ton op de teller! Lachen was dat. Hij rijdt nu privé een 9-3 Estate trouwens.
@Svenska_Aeroplan_AB: ik bewonder je enthousiasme voor het merk, maar ‘niet kapot te krijgen’ is een beetje optimistisch geformuleerd. Helaas ervaringsdeskundige op dit gebied ;-)
@Trionic: Nou ja, alles is relatief natuurlijk he… En in dit geval ging het over Bio-Ethanol, en die combinatie werkt natuurlijk prima dus toch een pluspuntje voor Saab?
;)
Voor mij maakt het niet uit waarop ik rijdt zolang de wagen er maar voor geschikt is.
En de huidige zwavelspuwers die er op de oprit staan hebben het nogal moeilijk met E10 (al kan een kleinbeetje erbij mss zorgen voor wat extra puff :P )
Maar op bio-diesel durf ik ze best te laten bollen. (gemengt met gewone diesel, want kapot wil ik ze ook niet)
Onze Mondeo lust dat niet die houdt van diesel!
Dat van landbouwgrond is al compleet verouderd. Men kan inmiddels ook biobrandstof maken uit organisch afval en dit wordt al heeeeel veel gedaan. Dat houdt in dat van een maïsplantage, de maïs ook echt naar winkels/vee gaan, en de rotzooi is te verwerken.
Ik zou het ook niet tanken als ik jullie was!!!
…..
Blijft er lekker meer voor mij over :)
Nee want het sloopt mijn auto. Tenzij een een koenigsegg zou hebben. Of een auto die er af fabriek op berekend is. Ford heeft het geloof ik, vast nog wel meer merken..
@straatpiraat: Die zijn op E85 en E95 berekend dit gaat over E10 en dat klinkt alsof het helemaal aan de andere kant van het spectrum is. Dit is veel meer een marketing probleem dan een technisch probleem.
@mashell: Die zijn op E85 en E95 berekend dit gaat over E10 en dat klinkt alsof het helemaal aan de andere kant van het spectrum is.

E85 is dus 85% ethanol. Dus als je auto daar tegen kan zoals een Ford flexifuel. Dan kan je ook e10, 10% ethanol tanken.

Die flexifuel heeft trouwens aangepaste brandstofleidingen, afdichtingen en injectors die hier wel tegen kunnen. Dus die mensen die in hun gewone benzineauto E85 gaan tanken zijn echt dom. En hopelijk loopt hun motor zo snel mogelijk in de soep.
Als het flink goedkoper was zou ik het overwegen, anders beslist niet.
Die schijtbak van mij rijdt 1op 5. Ik gooi er die benzine in die het goedkoopste is.
Als student heb ik natuurlijk geen auto omdat ze sowieso al veel te duur zijn. Daarbij is de bierprijs op de vereniging al gestegen naar 90cent per glas. Dus ook in de kroeg is het effect van de gersten schaarste door het produceren van ethanol goed te merken. Ik drink het liever.
Ik woon in Australië en hier hebben ze stilletjes de ron91 vervangen voor e10. Met stilletjes bedoel ik dat het piep kleine lettertjes op de pomp staat, bijna niet te lezen en dat is waarschijnlijk ook de bedoeling. In mijn directe omgeving ken ik aantal mensen waarvan ze letterlijk de benzinetank hebben moeten leegpompen omdat de auto stilviel na het tanken van ron91 (wat dus e10 bleek te zijn) Zelf ook ingetuind en ik merkte dat ik vermogen miste (Passat V5) in de lage toeren, gelukkig was ik wel in staat de tank op te rijden.
Dankzij de groenen tankt iedereen nu dus ron95, ze kunnen trots zijn op hun beleid.
Ben hier gaan wonen om verlost te zijn van die nutteloze acties maar het blijkt dus onlosmakelijk verbonden te zijn met de politiek.
ik mis de LPG optie, want dat zou vandaag véél meer zoden aan de dijk zetten dan 10% niet-zo-bio-ethanol…
mijn V40 pikt geen E10. beetje asociaal dus. snel op zoek naar een diesel.
Als je meer verbruikt, hoe milieuvriendelijk is het dan nog?
E10 zorgt voor minder mensen op de aarde, wat positief is.
– minder zuursof nodig
– lagere uitstoot CO2
– minder noodhulp > minder verkeer

allemaal positieve punten dat goedje
Het probleem met biobrandstof is dat de productie ervan veel te veel plaats in beslag neemt.
Stel, we willen alle auto’s in België met biobrandstof laten rijden. Dan is de oppervlakte nodig om al die biobrandstof te produceren, net iets groter dan België zelf, maar dan zonder steden, dorpen, wegen, industrie, bossen,…
Het is dus niet echt te doen. Wat doet het westen dus? We laten onze biobrandstof ergens anders produceren. We betalen die boeren iets meer dan wat ze zouden krijgen voor bv graan. En voila, voedseltekort. Maar wij hebben wel biobrandstof. Lekker ecologisch…
LPG is een veel beter oplossing volgens mij.
Om uit bij E85 uit te komen (waar mijn Koenigsegg veel harder op rijdt) zullen we met E10 moeten beginnen.

Serieuzer: zijn er geen makkelijkere manieren om ethanol te maken? Het is heel simpel spul, dus je zou zeggen dat je het makkelijker kunt maken dan bijvoorbeeld benzine? Dan zou het een ideale brandstof zijn omdat de uitstoot veel minder is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).