Saab acuut in grote financiële problemen? [UPDATED]

Auteur: , 67 Reacties

De Rus Vladimir Antonov die wordt genoemd als mogelijke investeerder in Saab, heeft onvoldoende vertrouwen in de plannen die beschreven zijn in het businessplan. Hij stelt tevens dat Saab zonder financiering binnen 5 dagen failliet kan zijn.

Antonov is voorzitter en belangrijke aandeelhouder van de Litouwse bank Bankas Snoras. Het lijkt hem onwaarschijnlijk dat Saab dit jaar de verkoopdoelstelling van 80.000 auto’s zal halen. Hij verwacht dat hooguit tussen de 60.000 en 65.000 auto’s verkocht zullen worden.

Een onvoldoende reëel businessplan zou er volgens de Rus toe kunnen leiden dat de Europese investeringsbank de lening van 400 miljoen euro opeist. Deze lening werd in februari vorig jaar aan Saab verstrekt en de Zweedse overheid staat garant voor de lening.

Om de toekomst van Saab te waarborgen, zijn er nog eens 2,2 miljard Zweedse kronen (352 miljoen dollar) nodig. Antonov is bereid een half miljard kronen te verstrekken. Daarmee kan Saab dit jaar vooruit, maar er moeten dan wel tenminste ook andere investeerders zijn.

Het laatste woord is hierover dus nog niet gesproken. We houden de ontwikkelingen in de gaten. (via: nu.nl)

UPDATE: In een officiële reactie distantieert Spyker zich van de uitspraken die Vladimir Antonov heeft gedaan. De financiële verwachtingen en inzichten zijn op geen enkele wijze veranderd.

In response to certain comments published in the Swedish newspaper Dagens Industri today, attributed to Vladimir Antonov, Spyker Cars N.V., the parent company of Saab Automobile AB, hereby confirms that it has not changed its guidance outlook statements which were given to date and that the views expressed by Mr. Antonov are solely his and do not in any way represent the views of Spyker Cars N.V. As customary Spyker will update the financial community during the regularly scheduled (quarterly) earnings releases, the next due to be released on March 25th, next and, as required, of any material corporate developments as they occur.



67 reacties

Wat een verrassing.
Hopelijk gaat het goed. Als de een goede 9-3 kunnen bouwen dan kan Saab de komende jaren weer vooruit.
Als de stijgende lijn blijft dan hoop ik dat SAAB over een tijdje op eigen benen kan staan. De 9-3 is hierbij inderdaad belangrijk.
@Stender: Die 9-3 is er nog niet, dus dat wordt lastig. Bovendien gaat dat niet alles oplossen vrees ik. Ze zijn nu gewoon een te kleine speler in een markt van reuzen.
Toch maar even wachten met Spyker te verkopen Victor!
ohh niet weer… gaat net lekker, mooie auto’s etc.
Dat had ik niet verwacht zeg. Nu gaan we zien welke crisis-management-held er opstaat.
Wellicht even handig om de rol van Antonov in deze te begrijpen. Antonov is een Russische investeerder. Hij roept dat ALS de EIB lening wordt ingetrokken, Saab zijn businessplan niet kan halen. Maar als dat gebeurt wil deze goede charlatan euh… samaritaan daar wel bij helpen en ook investeren.
De achtergrond van het interview is niet helemaal duidelijk, is het wraak of een breekijzer richting de EIB, maar het is een nogal gekleurd verhaal.
@rahpor: Antonov heeft (via Muller) al 10-tallen miljoenen in Saab geinvesteerd. Hij is dus wel degelijk aandeelhouder van Saab. Alleen via “stroman” Victor.
@robbie: …eehm…ken je het spelletje poker ? Dit is poker op investeringsgebied. Wat @Rahpor schrijft klopt dus als een bus. Valt mij steeds weer op dat jij ‘alles over auto’s weet’, maar een economische opleiding ontbeert (niet kwaad bedoeld overigens). Waarom zou anders een door Poetin gemaakte miljardair van de toren blazen en onzekerheden creëren om ettelijke miljoenen te verliezen ? Precies ! Je weet het antwoord al….
@Megakix: +1. Het gaat er hier om wat er gebeurt ALS de EIB de lening van 400 milj euro terugtrekt.
@Megakix: ik ga er niet al te veel over zeggen, maar laat ik zeggen dat Antonov er heel veel belang bij (zou) kunnen hebben als de EIB buiten spel wordt gezet.

Van de EIB mag Antonov niet in Saab investeren, maar de Zweedse overheid ontvangt hem met open armen. Op het moment dat de EIB de lening dus overdoet aan de Zweedse overheid zou Antonov (in theorie) kunnen investeren.

Als de beurskoers dan ook nog eens een stukje lager staat is dat mooi meegenomen. Ook maak je mij niet wijs dat Saab/Victor Muller niet op de hoogte waren van deze uitspraken/interview. Dat is van te voren allemaal tot in detail doorgesproken.
@Megakix: jullie praten hier over dikke shit:P hahaha
@Megakix: Formeel heeft Antonov geen investeringen in Saab/Spyker (anders dan een aankondiging dat hij de sportwagen divisie gaat overnemen). Immers, hij is uitgekocht door Tenaci ten tijde van de overname. Echter, hij heeft blijkbaar wel dusdanige inside informatie (surprise?) dat hij gedegen uitspraken kan doen over salesforecasts, solvabiliteit en het rendement van het bedrijf. Deze uitspraken hebben tot een koersval van 8% geleidt. Met mijn beperkte financiele kennis zal ik hier niet een conclusie aan verbinden………
@rahpor: en hoe is Tenaci aan dat geld gekomen? Dat hebben ze geleend van Antonov (heeft hij zelf toegeven).
saab hoeft dus wel goed te verkopen :) mrja de duitse 3 blijft altijd beter :D
gedwongenleaser
@KaCh1ng: “Saab hoeft dus wel goed te verkopen”? Het zal wel aan mij liggen maar het is voor mij onduidelijk wat je hier probeert te zeggen. Saab MOET beter gaan verkopen of Saab HOEFT niet verkocht te worden of etc…
@gedwongenleaser: in andere topics zeggen ze altijd dat saab niet goed hoeft te verkopen , alleen een bepaald soort mensen kopen saab lol.. dat is nooit genoeg
gedwongenleaser
@KaCh1ng: Ok op die fiets :)
@KaCh1ng: niemand koopt ook een saab omdat ze denken dat t miss failliet gaat
@Flamingo: nee, de concurrentie is gewoonweg beter
@KaCh1ng: Heb je wel eens een 9-5 in het echt gezien? Of heb je überhaupt een rijbewijs en in alle auto’s gereden?
@peterr:

Ze hebben bij hem thuis een VW. En hij denkt dat de rest allemaal bagger is. En dat moet hij even in iedere reactie kwijt.
Ik ken niet het hele gamma wagens wat Saab levert maar er missen wel een paar brood nodige auto’s.
Er zitten zover ik kan zien geen 14% en 20% bijtelling wagens bij.
En die zal je nu toch echt moeten hebben wil je auto’s verkopen.
Tevens zijn het allemaal toch wel grote middenklasser en ze zouden toch meer een auto moeten hebben die kan concurreren met de BMW 1 serie, Audi A3, Alfa Gullanogwat en de Mini en dan het liefst ook nog dit model in de 14% en/of 20% bijtelling zetten.
Dan verkoop je wel auto’s en hou je toch je naam hoog.
@Merry: Er zitten in Nederland Kikkerland geen 14 of 20% bijtellingsauto’s bij. De 130, 160 en 180pk TID op de 9-3 levert 119g/km CO2 en is om die reden in de grote markten wel belastingtechnisch aantrekkelijk. Nederland is een kleine markt, zeker wat Saab afzet, en loopt belastingtechnisch (uiteraard) niet in de pas met de rest van Europa.
@rahpor: Ze vallen redelijk voordelig uit.
Maar voor Engeland en Duitsland nog steeds niet in de meest voordelige klasse.
En weer wat Saab dus niet kan per markt auto’s leveren.
Iets wat Audien BMW wel kunnen.
@rahpor:
NL mag dan een kikkerland zijn, NL is wel en belangrijke afzetmarkt voor Saab. De grootste afzetmarkten voor Saab zijn/waren volgens mij 8ereenvolgends Zweden -> Amerika -> NL of DLD .. stond me iig iets bij op het Saabforum.

Maar ik denk nu Saab geen GM meer is, en ook steeds minder mee wil doen, dat Amerika toch beetje bij beetje weg zal vallen.

Zie ook de 9-7x die niet meer geproduceerd werd (toch alleen US market) en nu de 9-4x kleiner en dus wat meer Europes gericht.
Hadden ze bij SAAB, maar een rijke familie die ze zou ondersteunen, zoals Porsche, BMW en Volkswagen. Misschien dat ze dan met een langetermijnvisie weer wat kunnen. Helaas is het productportfolio erg ongunstig op het moment. Die 9-1 moet samen met de 9-3 snel komen. @Merry heeft gelijk, 14%ers genereren omzet.
Antonov wil gewoon een poot binnen bij Saab. Het GM-obstakel is opgeruimd, nu nog langs de EIB en de Zweedse regering geraken. En ik zie geen bezwaar om Antonov als financier te laten optreden. Uiteindelijk zit er in het oorspronkelijke investeringsvehikel van Muller ook geld waarvan de oorsprong niet bekend gemaakt werd, maar waar iedereen van vermoed dat het van Antonov komt. Dit is puur politiek, het heeft weinig te maken met de dagelijkse realiteit van Saab.
@BaRa: check !
@BaRa: klopt als een bus, is eigenlijk niks aan de hand. Ik had dit al wel zien aankomen gezien de wil van Antonov om als grote autojongen gezien te worden… Probleem is wel dat dit ‘wedstrijdje wie heeft de langste’ het imago van Saab geen goed doet natuurlijk…
@Svenska_Aeroplan_AB: Nu is die Muller ook geen sloeber (wie de schoen past ;-))…maar Antonov heeft toch echt de langste (zullen we maar zeggen). Hopelijk pakt dit niet nadelig uit voor Saab, hoewel ik angstige vermoedens heb dat dit wel zo zal zijn…brr..die Poetinjochies zijn me een stelletje grijpstuivers.

Nu net (eindelijk) het dealernetwerk op orde is, komt die zuurraap met zo’n verhaal de wereld binnenzetten. Zónder te kijken naar de duizenden werknemers bij Saab, zónder één enkele emotie voor gezinnen / mensen. Je zou bijna geloven in ‘karma’…maar daar schijn je met een paar miljard niet meer last van te hebben.
Damn…
Heb sterk de indruk dat (o.a.) de heren Antonov en Muller via de media vaak een ‘spelletje’ spelen om zo de beurskoersen enigszins te beïnvloeden…
@ukbob: Muller speelt een spelletje om een bedrijf weer gezond te kunnen maken, inspelen op positieve emotie. Die Antonov doet precies het omgekeerde…en is deswegen een slecht mens.
PS: het Business plan is geschreven door het Zweedse Management, ten tijde van de overname door Koenigsseg. Het is grondig onderzocht en goedgekeurd door GM, de Deutsche Bank, de EIB, de Zweedse overheid, vakbonden en alle investeerders…

Op basis van dit business planheeft de EIB de lening verstrekt en staat de Zweedse overheid garant. En die krijg je niet zomaar hoor!

Kortom: ik heb een stuk meer vertrouwen in alllllll deze partijen met hun grote belangen dan in Antonov alleen!
@Svenska_Aeroplan_AB: de lening zal niet worden teruggetrokken, daarvoor is de Zweedse overheid te betrouwbaar. Maar de economische emotie-industrie is toch een vervelende…
@Svenska_Aeroplan_AB: als je ergens geen waarde aan moet hechten is het wel een businessplan. Op het moment dat je klaar bent met schrijven is het alweer achterhaald.

En dat is zeker hier het geval. Het plan is geschreven toen Koenigsegg de boel wilde overnemen, daarna heeft het nog heel lang geduurd voordat Spyker de boel overnam en er niet alleen bij Saab, maar ook in de wereld veel veranderd.

Op papier zal het er allemaal ongetwijfeld leuk uitgezien hebben, maar de harde realiteit is op dit moment anders. De gestelde doelen in het plan worden keer op keer niet gehaald. Mij maak je namelijk niet wijs dat Saab dit jaar 80k auto’s gaat verkopen.

Muller & JAJ hebben heel “toevallig” de afgelopen weken ook al een aantal keer geroepen dat het verkopen van 60-65k auto’s “geen probleem” zou zijn. Sure.

Als ik dan zie dat Saab de afgelopen maand in de VS het enorme aantal van 52 nieuwe 9-5’s heeft verkocht dan is er toch echt een probleem. De oude 9-3 wordt aardig de markt ingepompt, maar de nieuwe 9-5 slaat gewoon niet aan (in de VS).

Ik ben het wel met je eens dat dit interview van Antonov alleen maar tot doel heeft om de EIB buiten spel te zetten zodat hij geld kan investeren in Saab. Antonov heeft er weinig aan als Saab failliet gaat. Hij heeft (via de achterdeur) immers al het geld aan Muller geleent om de boel over te kunnen nemen.
ja saab… echt een merk dat spectaculaire modelen heeft die we echt erg gaan missen… ik begin al aan 3 dagen rouw voor dit totaal onverwachte nieuws …
Fraai verhaal, met niets als als if’s en but’s. Antonov probeert weer eens te scoren. Ben het geheel met rahpor en Svenska eens in deze.
Het businessplan zit goed in elkaar. Ja, de aanloop na de doorstart is wat langer en dus lager qua verkopen uitgevallen. betekend dat dan dat SAAB op omkiepen staat? Nee dus.
Als ik het nou goed lees heeft saab als eerst 400 miljoen ‘schuld’ en ook nog is rond de 300 miljoen euro nodig om zichzelf van toekomst te verzekeren?. ik hoop het voor Saab maar dit duurt jaren voor het terugverdient is, en daarbij opgeteld moet alles volgens plan, of nog beter lopen.
Haal bij de meeste bedrijven de financiering voor 5 dagen weg en ze vallen om.
Da’s dus een dooddoener.
Zorgelijker is dat de Amerikaanse markt de 9-5 niet wil als de bovenstaande comment correct is.
Zorgelijk is ook dat auto’s eigenlijk niet meer het doel zijn van de meeste merken maar het al dan niet ondoorzichtig financieren ervan.
Het kan zijn dat er sprake is van een machtsstrijd bij SAAB omdat er misschien wel een Chinese interesse is voor de kennis die het merk heeft.
Wie het weet mag het zeggen.
Tja je kan moeilijk verwachten dat elk merk in de top 10 gaat staan want dat kan simpelweg niet..
Snoras deed me gelijk denken aan de sponsor van Spyker Sqaudron, niet zo gek eigenlijk..
Mensen kopen liever n audi, bmw of mercedes voor dat geld wat logisch is toch…
Na de 9-5 in de garage gezien te hebben kan ik me moeilijk inbeelden dat iemand deze wagen zou kopen. Het interieur voelt namelijk ongelofelijk cheap aan. Een VW Golf heeft hoogwaardigere materialen en kost slechts 1/3de van de prijs. Het prijsverschil met de Duitse premiummerken is volgens mij te klein.
@ivanadrive: Om de 95 te vergelijken met een Golf gaat nogal kort door de bocht. In een direct vergelijk met de Audi A6 door Autoweek is hij zelfs tot winnaar uitgeroepen op basis van zijn uitrusting. Afwerkings niveau op feel and touch kan idd beter. Heb zelf ook met de 95 gereden en heb geen rammeltje of kraakje gehoord. Het haalt zeker niet het niveau van een 5-serie. Maar is wel weer beter dan de S80 -vind ik althans- Maar het totaalplaatje heeft mij in elk geval overtuigd. Ja heb er dus een besteld. Overigens 1/3 van de prijs klopt niet. De Saab is er al vanaf 42.900,- een Std. Golf Easyline aangevuld met vergelijkbare opties als een kale 95 kom ik op 20.590,- oftewel bijna 1/2. Yup I love to fuck ants…
@RobinS: goeie keus, mooie auto!
@Flamingo: Kan er eind Mei pas echt over oordelen tot dan toe nog ff nagelbijten… Maar inderdaad ik vind hem persoonlijk ook erg mooi. Moet ook toegeven dat 9% korting (na duwen en trekken) zonder inruil ook wel de doorslag gaf.
@RobinS:

Dat een golf niet met een 9-5 vergeleken mag worden weet ik ook wel. Mijn punt is dat de gebruikte materialen in het interieur niet beter zijn dan die van een golf, die toch wel een heel pak minder kost. Ik heb zelf een 9-3 uit 2004, en had toch gehoopt dat Saab op dat vlak een flinke stap voorwaarts gemaakt zou hebben.
@ivanadrive: Zoals je het nu formuleert ben ik het met je eens. Eerder zei je “een VW Golf heeft hoogwaardigere materialen” en nu “dat de gebruikte materialen in het interieur niet beter zijn dan die van een golf” Inderdaad kwalitatief gelijkwaardig. Saab moet hier nog een inhaalslag maken. Maar dit valt ook samen met volumes draaien waardoor je goedkoper kan inkopen of Saab dit omzet door mooiere materialen in te kopen, hoop ik ook.
Saab is een grijze muis in autoland en die zijn er al zoveel, al denken ze zelf van niet….
Goh wat een verassing.
Iemand die dit niet van mijlen ver aan heeft zien komen is echt nodig toe aan een blindengeleidehond! :P
Jammer, maar was te verwachten voor een bedrijf dat de laatste tien jaar geen winst heeft gemaakt en wordt overgenomen door een nog veel slechter lopend bedrijfje.
En al deze berichtgeving zal het merk anders ook niet veel goed doen…
Een merk als SAAB krijgt nooit een vloeiende doorstart, na zo’n overname. Altijd zullen er negatieve berichten opduiken over de financiële kant van het verhaal.

Ik ben van mening dat het merk zelf heeft potentie genoeg om een succes te worden. Het is alleen wel zaak dat er genoeg geld is om te investeren. Een Cadillac cross-over re-badgen als SAAB is daar zeker geen voorbeeld van!
meneer Antonov probeert zo de prijs van Spijker naar beneden te krijgen en eventueel in de tweede plaats Saab voor een prikkie over te nemen.
Denk dat het belang van werkgelegenheid in Zweden zwaarder telt.
Altijd weer ‘fraai’ om te zien dat bij dit soort berichten over Saab, de ratten gelijk weer uit het riool komen. Jongens ga alsjeblieft weer terug waar je vandaan komt en ga elkaar de staarten afbijten.
En nog iets: Jullie Woutertje zit wel met zijn reet op kosten van Saab in het ijshotel maar een beetje fatsoenlijke journalistiek kan er niet vanaf. Ongekend hypocriet!
Zolang Edwin Baan nog bij Saab werkt wil ik er nog niet gratis een sleutelhanger van hebben. Oplichter.
@ AB.nl: kunnen jullie nog 1 update plaatsen? Met het echte interview zodat de context duidelijk is??? Is weer zooooooo uit zn verband gerukt… De kop was ‘Antonov ready to invest in Saab’. Dit was ‘de zin’: – In theory, this Saab would go bankrupt in a few days. But it will never happen. There is no reason for it. I see no risk that the Swedish state would have to go in and take over the loan, “said Vladimir Antonov.- En daaruit komt dus dat Saab in acute financiële problemen is????????????????????????????????????????????????

Ziek toch, hoe dat verdraait wordt…

Kortom: rectificeren deze stemmingmakerij!!
@Svenska_Aeroplan_AB: heerlijk, die 38 vraagtekens. :D
aan de andere kant: saab staat er weldegelijk niet goed voor. Ik gun hen het beste, maar ’t wordt tijd dat er nieuwe tijdperken aanbreken want lang trekken ze ’t niet meer.
@As_long_as_it_is_fast: Dank u… ;)

Dat Saab het niet makkelijk heeft is bekend, maar dat was al bekend bij de overname. Het blijft ‘stil hanging in there’ maar dat doen ze dan ook met verve! Nieuwe tijden wordt mega-hard aan gewerkt.

Alle records gaan gebroken worden als Saab in 2 jaar tijd een compleet nieuwe 9-3 bouwt, staat normaal minimaal 4 jaar ontwikkelingstijd voor… En dat mis ik een beetje: ‘Tuurlijk, leedvermaak is leuk, maar vergeet niet dat er halve wonderen verricht worden in Zweden momenteel!
@Svenska_Aeroplan_AB: Ze doen inderdaad hun best maar, voor mij persoonlijk, moeten ze werken aan de voorkant en grille van alle modellen. :) Ik hoop het voor hen, maar ’t spreekt me niet echt aan.
@Svenska_Aeroplan_AB: Mee eens. De Zweedse pers is niet de meest opjectieve en zeker van Privé-achtige koppen krijgen ze een stramme kabouter.
Hier een duidelijk verhaal: http://www.thelocal.se/32518/20110310/
Saab is dead. Jammer maar ik vrees het ergste.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).