Eerste schets van de nieuwe Mercedes A-Klasse

Auteur: , 38 Reacties

Het wordt even wennen met de nieuwe A-Klasse van Mercedes. Het opa-en-oma-imago gaat definitief de prullenbak in, en er komt zowaar iets 'spannends' voor in de plaats. En hij komt in vele smaken. Hier alvast een voorproefje van de driedeurs hatchback.

Het is lange tijd vaag gebleven over de opvolger van de huidige A-Klasse, maar het wordt meer en meer duidelijk dat Mercedes een auto in de markt wil zetten die zich kan meten aan de Audi A3’s en BMW 1-serie’s van deze wereld. Of beter gezegd: geschikt voor een doelgroep die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt.

Hij komt er dus in veel varianten, die nieuwe A-Klasse. Op de schets hieroven zien we alvast een driedeurs coupé met een sportieve stance en aardig wat invloeden van de F800 Style Concept. Een lekker begin, maar het productiemodel is vanzelfsprekend een stuk gezapiger. Deze nieuwe kleine van Mercedes wordt op het MFA-platform gezet. En daarop komen nog veel meer modellen te staan. Behalve de vijfdeurs A-klasse wordt ook de B-klasse en een nieuwe baby-CLS op dit onderstel gezet. Tot slot moeten we rekening houden dat er ook nog een MPV/Crossover aan komt.

Mercedes is van plan om in 2012 te beginnen met de onthulling van de A-Klasse. In aanloop daarnaartoe zullen we ongetwijfeld nog veel horen over de nieuwe instapper van het merk.



38 reacties

Mix tussen de Ford Focus en de Fiesta
-edit: check, is aangepast-
Ik blijf het raar vinden hoe ze zo een model in de toekomst plannen.
Als Audi of BMW nu met iets compleet nieuw en revolutionair uitkomen lopen ze in Stuttgart weer achter.
De link van 1-serie is nog niet aangepast, nog steeds 3-serie :D
Een lage A-klasse? Toe maar! Dat zie ik wel zitten :) Misschien nog iets meer Mini-concurrentie in de toekomst vanuit Mercedes?
en de nieuwe A-klasse heeft een Nederlands tintje (de ontwerper is een Nederlander)
@huge: naam?
@Jochempie: Ik denk Sarkis Benliyan, hij was al verantwoordelijk voor de nieuwe CLS. Fluïde lijnen is zijn schetssignatuur, wat ik herken in de bovenstaande schets. ;)
@AutomotiveDesigner: Sarkis Benliyan is interieur ontwerper bij Mercedes dus het exterieur ontwerp van de CLS is niet van hem (maar van Hubert Lee). Wie de andere ontwerper is laat ik maar even in het midden. Het oer-ontwerp van de nieuwe A-klasse stamt van hem maar bij Mercedes is een andere team verantwoordelijk voor de omzetting in productie en deze schets is volgens mij weer een beetje anders…laten we nog maar paar maanden wachten
Mercedes zal met zijn nieuwe A-klasse in ieder geval een paar mooie autos op de straat zetten (met passend interieur) in vergelijking met de huidige A/B-klasse (die echter kwa package nog steeds de betere autos zijn)
eindelijk! khoop dat het geen vrouwen/bejaardenbak gaat worden
@KaCh1ng:

Hij ziet er in ieder geval beter uit dan een VW.
@Prutsor: lol de huidige a klasse? ga toch slapen :)
zal deze auto ook omslaan bij een simpele slalom – test of letten ze er nu iets beter op bij mercedes?
@bigcar: Elandtest noemen we dat ;)
@bigcar:

Ja vooral over een fout van 14 jaar oud blijven praten. In de tussentijd zijn we een verbeterde versie + een nieuw model verder.
@Relief: joh, je kunt wel zeggen dat die fout van mercedes 14 jaar geleden was (waar niemand zich nog niets van herinnert blijkbaar)

vb= als ik jouw over 20 jaar het woord toyota noem, dan zal jij automatisch zeggen: rempedalen. die japanners die zijn / waren ONSCHULDIG, terwijl ze bij mercedes toen dondersgoed op de hoogte waren dat zoiets kon gebeuren…… dus
@bigcar: in ieder geval zijn de huidige A-klasses zo goed dat bij de rijvaardigheidtests niet uit hun spoor te branden zijn en erg makkelijk op te vangen bij een slip
Die schets heeft veel weg van de schets van de huidige Renault Megane Coupé.
Zou de nieuwe Mercedes A-klasse dan op het platform van Renault staan ?
@waxweazel: Denk je niet dat Mercedes alles op alles zou zetten als hun auto op een auto van een ander merk gebaseerd was, deze er zo anders mogelijk uit te laten zien?
@waxweazel: het is een ander platform (ontwikkeld toen het nog Daimler/Chrysler was) dan een Renault; de samenwerking met Renault is in 2009 besloten; de ontwikkeling van het MFA-platform is al veel langer gaande…
Ik vind nog steeds vrij vaag. Ik ben wel benieuwd naar het eindresultaat.
Als Mercedes dit goed doet en de auto een unieke look geeft, kan dit zowaar een topper worden!
Ben benieuwd hoe de AMG eruit gaat zien (en ja die komt).
Raar! Mercedes lanceert aan de lopende band nieuwe modellen, maar een aantrekkelijke A is echt al jaren echt nodig in het Mercedes gamma. Heb laatst een lange rit in een gloednieuwe A genaakt en ’t is een prima ding, comfi en perfecte bouwkwaliteit. Maar dat ding heeft nog altijd een enorm Opa en Oma / Honda Jazz imago.
@ukbob: Wat is er raar? Mercedes reageert nu toch op dat imago?
Door die lijnen bij de deuren lijkt t wel n beetje op n mazda
Is dit officieel bekend gemaakt als de schets van de A-klasse of is dit gewoon een van de vele schetsen?
@Atenza: Laat ons hopen op een officiële versie want ik kan deze wel smaken!
mooie auto
Op de schets zie ik een megane coupé met een mercedes voorkant.
Helaas met veel te grote velgen.
@nielsniels: Dat is vaak op schetsen. ;)
…laat maar komen, mercedes…..als hij niet teveel gaat afwijken van deze schets tenminste…
Hand leggen tot aan de B-stijl. Wat zie je nu? Ik in ieder geval een Hyundai iX35.
Als tie echt zo gaat worden zullen ze veel opa/oma klanten verliezen.
Dit is echt heel erg mijn ding. Als ze hem min of meer zo gaan bouwen zou ik deze best kunnen kopen. Strakke lijnen, goeie vormen (geen hoog dak e.d.). Yes please.
@ricardo: zou je aub antwoord kunnen geven op mijn vraag?
Werd tijd van Mercedes.. Heb nooit verstaan waarom ze nog niet eerder een concurrent hadden voor de 1-serie en A3….
En die eerste schets ziet er echt veelbelovend uit hoor!
Heb onlangs met Mercedes A klasse gereden als vervangwagen wegens herstelling kleine deuk in eigen wagen. Stuurde heel vreemd, het stuurwiel bleef alle kanten opgaan ipv automatich terug te keren naar rechtuit, binnenmaterialen maar zus en zo, hoofd heel dicht tegen achteruitkijkspiegel en voorruit en vloer aan bestuurderskant veel te hoog. Helde heel sterk over in bochten. kortom ontchoochelend. Er moet dan heel veel veranderen wil de nieuwe kunnen meedingen naar A3, M1 of dergelijks.
Zo, dat is een stuk beter dan de oude A-klasse! Maarja, slechter kon het ook niet worden natuurlijk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).