BAC Mono: nóg een lichtgewicht speeltje

Auteur: , 23 Reacties

De keuze voor lichtgewicht-scheurijzers wordt steeds uitgebreider. Aanschouw de BAC Mono, een éénzitter met een serieuze stoot Cosworth-power.

Met de Atom opende de Ariel Motor Company (in de voetsporen van bedrijven als Caterham) jaren geleden de markt voor Spartaanse, lichtgewicht racekanonnen, die maar één doel hadden: de bestuurder zo rap mogelijk een circuit (of de openbare weg) over jagen. Door de minimalistische aanpak bleef het gewicht beperkt, wat de agiliteit van de Atom ten goede kwam. Hiermee werd in feite een go-kart-beleving gesimuleerd, maar dan vele malen rapper. Hierna stroomde het internet vol met fabrikanten die ook graag een stukje van deze nichemarkt wilden bedienen. Het Britse Briggs Automotive Company (BAC) sluit aan in het rijtje met de Mono.

Het concept van deze eenzitter is al helemaal uitgewerkt, compleet met technische specificaties en een prijskaartje. Het enige dat eigenlijk nog ontbreekt is een (pre-)productiemodel, want vooralsnog moeten we het met computergegenereerde plaatjes doen.

Laten we beginnen met de prijs: ex. belastingen moet je een evil 66.625 pond (76.800 eypo’s) meebrengen. Klinkt als veel geld, en dat is het ook. Maar dan krijg je wel een 540 kg zware, 285 pk sterke kart, die is volgehangen met raceonderdelen en exotische materialen, 0-96 (Engelsen hè) in 2,8 seconden doet en pas stopt bij 280 km/u. Verantwoordelijk voor deze prestaties is een 2,3 liter viercilinder Cosworth-blok, dat, zoals het hoort, achter de bestuurder is geplaatst.

Het leuke van dit vedergewicht is dat je er net zo makkelijk mee het circuit op gaat als een flesje Moskovskaya bij de slijter haalt (een kratje bier gaat niet passen), want ook de BAC is van een kentekenplaat voorzien. Alle specs kan je overigens hier vinden.

Mocht de Mono het verder gaan schoppen dan de tekentafel en je had de keuze tussen deze auto of de KTM X-Bow, zou het dan deze of de (bijna 300 kilo) zwaardere X-Bow worden? Of ga je voor optie drie en wordt het de Atom (met V8)?



23 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Als ik de keuze had ging ik voor de Atom. Dat vind ik toch de mooiste.. en hart verzakkend snel..

http://www.autoblog.nl/gallery/Ariel/Atom_V8/slides/Ariel_Atom_V8_006.jpg
@Freewarefreak: Jij vind dus die auto op plaatje mooier dan die in het artikel?

Zal wel een kwestie van smaak zijn!
@130peeka: Jep :) Dat is ook smaak. Ik hou niet van al dat kris/kras lijnenspel van deze (en de xbow ook). Het lijkt wel een insect. Ik rij ook motor op mijn Honda racebeest CBR en een Atom lijkt mij het meest in de buurt komen van een motorfiets met die open zijkanten e.d. Vandaar mijn keus! :)
@Freewarefreak: haha, persoonlijk zou ik beide auto’s niet kiezen. Maar toch, als ik moest kiezen werd het de Bac. Maar dat wisten we al! Ik begrijp nu wat beter je keuze. Rij je veel motor?
Alleen voor mensen die nog strak in hun vel zitten..
@mariodv: of die door de wind even strak getrokken willen worden.
Atom please
LCC Rocket!
Nou die BAC mono vind ik qua design mooier dan een naked atom. En waar wil jij een atom V8 uitlaten dan? Ken jij nog een plek zonder traject,flitsers, etc?
Bij dit soort dingen volstaat het eigenlijk nietmeer om het gewicht en vermogen te geven.

Ze zouden er ring tijden, neiging tot onder-/overstuur (en geef daar eens een cijfer aan mss?, gebaseeerd op max laterale g),… moeten bijgeven.

Het ziet er me iets te strak uit allemaal.
@Hupke: Zelfs de mate waarin een wagen onder- of overstuurt kan in een getal weergegeven worden. Zoek maar eens op “understeer gradient”. Veel mensen hebben geen flauw benul van dergelijke getallen, dus begrijp wel dat ze dat niet standaard in een nieuwsartikel meegeven.
Ik zie vooral veel X-bow lijnen.
Laat me raden, de tweezits BAC heet Duo/Bi/Twin/Double/Twice… :P
gaaf ding. concurrent van de KTM X-Bow, maar dan puurder. Ford/Cosworth 2 of 2.3liter met vermogens van 265 of 285pk. erg vermakelijk karretje. hier krijg je het echte formule (1) gevoel, omdat je hier alleen kan zitten en er geen plaats is voor een passagier. heerlijk ding. en ook nog eens atmospherisch met lekker veel toeren.
@ferrari: *Atmosferisch
Wel een grappig ding voor het circuit.
@jormol:

Om eerlijk te zijn had ik van understeer gradient ook nog nooit gehoord. En dat als student Mech. Ir.

Maar euhm ik bedoelde eigenlijk dat men een simpelere term zou moeten gebruiken. Zoals bvb topsnelheid op een cirkel met straal van 100m zonder te slippen. En dan of hij over of onderstuurd. (maar dat kan je natuurlijk niet bepalen want daar heeft de rijder ook veel mee te maken).

Of zoiets als de max. laterale g kracht nemen. En dan een factor voor 0 mega onderstuur en een factor 1 voor mega overstuur.

Zodat je eigenlijk een getal krijg dat bvb voor een F1 5,1;0,6 (of 5106) zou zijn of voor een peugeot 205 rally of een e30 bvb 0,7;0,9 ofzo (of 709). Of een passat 0,9;0,2 (902 dus) alle zoiets.
Daarbij die latterale g’s en de onderstuur/ overstuur zijn maar wilde gokken.

Zodat je iets hebt waar auto-journalisten, fabrikanten, AB-ers en tuning petjes kunnen over meepraten om rijeigenschappen aan te geven.
Dit is toch echt iets verdomde gevaarlijk op de openbare weg? :p Snel en al wat je wil, maar als er een andere auto is, die rijdt toch gewoon over je heen ipv tegen.. Lijkt me echt gevaarlijk voor op de openbare weg, maar goed, waar maak ik me dik in. Good way to die, right? ;)
Mooi, maar met plek voor één persoon; koop dan een motor!
Wat een prachtding!
Prachtig apparaat dit, maar hij doet me erg denken aan de X-Bow. En aangezien een X-Bow nog een persoon kwijt kan heb ik die liever. Uiteraard wel de R versie! De Ariel Atom is ook geweldig, en dan vooral in snelheid. De V8 is me iets te veel van het goeie, de normale versie is ook meer dan goed genoeg voor me. Ik zou ze alletwee eens moeten proberen, maar ik denk dat het de Ariel wordt.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).