
De naam Gordini betekent bij Renault niet meer dan wat extra striping en kleurtjes, en Alpine is momenteel meer dood dan levend. Hoe moet het dan verder met de écht sportieve auto’s die Renault in de toekomst wil maken? Wel, het lijkt erop dat RenaultSport als apart merk verder mag, en ze hebben al wat lekkers in de planning.
Een enigszins betaalbare roadster op basis van de DeZir Concept (Je weet wel, het Franse elektrogekkie), dat klinkt best aantrekkelijk. En als we de Renault-insider mogen geloven die dit verhaal doet tegenover AutoCar, dan willen ze onder de naam RenaultSport twee of zelfs drie modellen uitbrengen, waarvan de eerste een DeZir-achtige moet worden met spaceframe en middenmotor. Ja, het zijn speculaties, maar dit soort initiatieven omarmen we maar wat graag.
RenaultSport bemoeit zich vandaag de dag al volop met modellen als de Mégane RS, en dat resulteert in zeer fijne stuurmachines, zo heeft Wouter mogen ondervinden. Dat zullen ze in de toekomst gewoon blijven doen, maar wat extra modelletjes ernaast met een sportief karakter lijkt een levensvatbaar plan te zijn. Officieel is nog niets bevestigd, dus we weten nog niet of Renault wellicht voor elektro-aandrijving kiest. Er worden echter wel bedragen genoemd van rond de €35.000, en voor dat geld is een sportieve EV in de markt zetten is vrijwel onhaalbaar. Mocht hier meer over bekend worden gemaakt, dan houden we je op de hoogte.
Volgens eerste geruchten zou er geen electrische of hybride aandrijving in te komen liggen.
De eerste kandidaat-motor zou de 200pk sterke motor van de Clio RS zijn.
Oehhhh, lekkah!
Een goed idee een extra sportief merk, maar kan Renault Sport dit niet doen onder de Alpine naam dan?!
@mrdjm: Doordat Renault in de naam van het ‘submerk’ zit, besparen ze fors op marketing. Net zoals BMW doet met ‘i’. Als ze Alpine herlanceren moeten daar ettelijke miljoenen in gestopt worden om de naam te laten herleven. Alpine klinkt natuurlijk wel beter voor ons, maar de leek kent dat merk niet meer…
@mrdjm:
De naam Alpine is in sommige landen (zoals Groot-Britanië) geregistreerd door Peugot.
Dit zou willen zeggen dat Renault deze wagens in die landen niet kunnen uitbrengen. Zeker in een autogek land als GB is dit niet doenbaar.
@waxweazel: Ja, maar de Peugeot Alpine is een fiets. Ik denk niet dat er veel verwarring kan ontstaan tussen Peugeot Alpine fietsen en (Renault) Alpine sportwagens…
Wat niet wil zeggen dat Peugeot niet moeilijk gaat doen erover…
@waxweazel: Trouwens, vroeger werden er toch ook Alpines verkocht in de UK?
@Esprit_de_Flandre:
Maar nu heeft Peugot die merknaam dus in handen.
En de vergelijking van fiets vs auto : Zie maar naar Ford en Ferrari F1 van dit jaar ..
@waxweazel: Ik weet niet hoor. Volgens mij heeft Peugeot die merknaam alleen voor fietsen, en zou Renault in feite nog steeds auto’s mogen maken met de naam Alpine. Denk niet dat ze de merknaam zomaar gaan weggeven of verkopen voor fietsen. BMW is bvb ook eigenaar van de merknaam Triumph voor auto’s, terwijl Triumph Motorcycles ook bestaat. Idem Volvo Cars en Volvo Trucks, Renault Automobiles en Renault VI, en nog wel enkele waarschijnlijk…
Deze auto is beetje gejat van Audi R8
Volgens mij is het Renault zelf toch die de naam Gordini misbruikt,dit hebben ze helemaal alleen gedaan.
Klinkt goed… Enkel nog hopen op wat potentere Gordini modellen, maar da’s waarschijnlijk verloren hoop…