Top 40: Waar worden alle auto’s gebouwd

Auteur: , 57 Reacties

Wanneer je auto's op "etnische afkomst" moet indelen, dan denk je al snel aan Amerikaanse, Duitse, Franse, Italiaanse, Japanse en Koreaanse auto's. Het lijstje is echter heel veel langer. Daarbij worden de auto's lang niet altijd uitsluitend in het moederland van de desbetreffende autobouwer in elkaar gesleuteld. Waar worden al die auto's gebouwd?

Kijken we naar de landen top 40 waar alle auto’s en commerciële voertuigen vorig jaar werden geproduceerd, dan voert China de lijst aan en steekt er bovendien met kop en schouders bovenuit. Die o zo lekker goedkope Chinese arbeidskrachten sleutelden bijna twee keer zoveel voertuigen in elkaar als Japan, de nummer twee op de lijst. China kent veel lokale autoproducenten die voor de Chinese markt produceren. Maar tegelijkertijd wordt China steeds belangrijker voor westerse autobouwers.

Op de derde plek staan niet geheel verwonderlijk de Amerikanen, gevolgd door de Duitsers en Koreanen. Ons kikkerlandje moet genoegen nemen met een 36e plek. Zonder Nedcar zullen we vanaf 2012 wellicht uit de lijst verdwenen zijn.

Onderstaande cijfers werden verzameld door “The international auto manufacturers association OICA”. (via: thetruthaboutcars)

Top 40 autoproducerende landen



57 reacties

wow België staat hoog :p
@Fidenza: Als je het procentueel gaat bekijken per inwoner zou België nog wel een stuk hoger staan denk ik ;). Maar het is niet meer wat het ooit geweest is.
@carterventilatie:
Per inwoner maakte België vroeger het meeste wagens ter wereld. Wat sluitingen hebben daar natuurlijk verandering in gebracht. Dacht dat Tsjechië de leidersplek had overgenomen…
@Fidenza:
daar zit volvo gent voor het grootste deel achter, die hebben volgens het internet 225.000 auto’s gemaakt in 2010
@Captain: Hadden/hebben ze niet ook nog een Opel fabriek?
Dat Nederland er nog tussen staat, welke fabriek staat er nou in Nederland behalve Nedcar en Donkervoort.
@phantom95: Daf (Commercial)
@sidelo: en toch ook nog wat van scania, in zwolle dacht ik?
@HDM: Klopt: In de fabriek in Zwolle wordt het volledige Scania vrachtwagenprogramma gebouwd. Sinds 1964, het jaar waarin de productie in Nederland begon, werd in december 2010 de 500.000ste truck geassembleerd. Het aantal medewerkers is in die periode gegroeid van 270 naar ca. 1.500.
@sidelo: En had Hyundai niet ergens een assemblagelijn voor bestelbusjes ofzo? Of is die alweer dicht?
@phantom95: die 48.000 auto’s zijn idd afkomstig van NedCar.
@robbie: Iwst niet dat ze zoveel maken, maar ik denk dat het niet zo lang meer gaat duren.
@phantom95: fail: Iwst=Wist
@phantom95: Bij NedCar worden Mitsubishi Colts, Mitsubishi Outlanders en Smart Fourfours (vorig jaar zijn ze daar mee gestopt) gemaakt en ja, dat zijn er idd 40k+
@phantom95: zeewolde? spyker? dat zijn er weer 10 auto’s bij per jaar :P
@Den: vast niet iets wat ik wil, dan had ik ’t geweten!
@NLBUURMAN: Ik dacht dat spykers nu in Engeland gemaakt worden.
Belgie staat een veilige 10 plaatsjes hoger :-)
@Fidenza: In België zijn best veel autofabrieken, alleen niet van Belgische merken.
@phantom95:

Jawel… Gillet, Edran en ondertussen ook Imperia. En sinds Jeremy CLarckson zei dat het Europese Ford Belgisch is, hebben we eigenlijk ook een monstermerk in onze schappen.
@Apache: Kan ik Mitsubishi ook Nederlands noemen.
Leuk, maar als je bijv. een Audi haalt en wordt in Spanje bij Seat, of in Hongarije gemaakt, maakt toch geen zak uit. Audi is Audi. Maar wel goed om een keer te weten; heel apart dat NL erbij staat!
Waar op de kaart ligt ‘Supplementary’?
@G_deGroot: Goed opgemerkt, lijkt mij een gevalletje ‘overige’…
@G_deGroot: waar Nederland en Frankrijk elkaar grenzen…
@Stopwearingpants: Luxemburg?
Maak dat mee… België die zich in de top 30 bevindt… je zou als autobouwer haast gek zijn om hier een fabriek te beginnen (Opel, Audi, VW,…), die arbeiders doen niets anders dan staken!
@xilver: Dat is omdat ze de fabrieken meestal onterecht willen sluiten, zoals bij Opel en Renault het geval was. Bij Ford en VW hebben ze dit nog gedeeltelijk door stakingen kunnen afwenden. Maar het is inderdaad wel zo dat de vakbonden in België te veel macht hebben.
@carterventilatie: Ok het spel van GM is vuil gespeeld, maar ik ben van de mening dat een firma filialen kan sluiten wanneer ze het nodig acht en dan zou er geen een of ander dom vakbondje dat bedrijf moeten verplichten om met verliezen een fabriek open te houden.

Vakbonden in België zijn erger dan de pest. Vakbonden zijn ook zeer nefast voor de Europese economie. Op Europees niveau hebben we te kampen met een zeer hoge werkloosheid (in vgl met de USA) en dat is de oorzaak van het vakbondsbestaan. Versta me niet verkeerd, een vakbond is een noodzakelijk goed om uitbuiting te voorkomen, maar vaak worden deze geleid door mensen die zelf niet willen werken en zo hun loontje gemakkelijk kunnen/willen verdienen ten koste van de firma.
@xilver: Volledig mee eens, eigenlijk niets aan toe te voegen. België is veel te socialistisch waardoor het voor velen niet de moeite is om te investeren of te blijven in België.

Ik maak het op mijn werk ook mee dat mensen echt profiteren van het lidmaatschap van de vakbonden. Niet presteren, overmatig gebruik maken van de ziekenkas en een bedrijf kan er niets tegen doen door enkele klojos met connecties. Pff frustraties :p
@België: Auto’s maken kunnen jullie wel, maar wegen repareren daarentegen…
@Alpinaa: ultiem testgebied voor wielophanging, schokbrekers, boutjes en moertjes en bandjes…jaja, die Belgen zijn niet gek ! ;-)
Die Amerikaanse personenwagen industrie boert zeker ook rap achteruit. Meer dan 2 maal zoveel bedrijfswagens ten opzichte van personenwagens?
@piebepost: Bijna 2 maal zoveel bedoel ik natuurlijk.
@piebepost: Dat zijn waarschijnlijk al die pick-ups die daar immens populair zijn.
Het lijstje met landen die toeleverancier zijn is nog langer.
Volgens mij worden de meeste auto’s toch echt in de fabriek gemaakt :roll:
Dat Nederland erin staat vind ik al heel wat. Dat zal ook wel zo blijven, al sluit NedCar. De truckproductie is blijkbaar voldoende.
Ze hebben het lijstje ook toevallig precies lang genoeg gemaakt zodat elk land met enige productie er nog in staat. Like I said: ‘We’ blijven er wel in.
Ik vraag me af welk merk zijn auto’s in Oezbekistan in elkaar laat schroeven?
@Roelio: Zastava
Lol, België is gezakt met 37%. Wat zou de oorzaak van zijn… :-)
@JMC: beste jmc dat is een hele goede vraag naar mijn mening. ik denk dat er meerdere factoren zijn waarom belgie is gezakt met 37%. ik denk dat er zo snel mogelijk een regering gevormd moet worden en dat nederland vlaanderen overneemt en de rest eerlijk gezegd moet opzoutewegwezen eerlijk is eerlijk
@dropdead: we hebben niet meer, maar mínder regering nodig. Zonder de federale regering heeft België al 5 regeringen. En die zitten momenteel wél in het zadel. Blijkbaar volstaat dat om ten oorlog te trekken tegen Libië.
@JMC: Opel, Renault e.a. zijn de laatste jaren gesloten, de automobielcrisis die de laatste jaren woekerde en juist bij fabrieken die het moeilijk hadden (Denk aan Opel, Volvo)
@ drophead: Nederland die Vlaanderen over neemt? Keep on living the dream!
@Ritsuke: The dream, waar haal jij dat man? :D
België is na finland het meeste gezakt
met 37 procent dat is best veel
@Stopwearingpants: Aha op Sint Maarten dus?
kan t niet rijmen;
in Amerika worden bijna 2 keer meer bedrijfsvoertuigen gebouwd dan personenwagens, terwijl in duitsland meer dan 16 keer meer personenwagens worden gebouwd dan bedrijfsvoertuigen!?

en wat is %change?
toename of afname binnen een land? Er staan vrijwel alleen positieve getallen in deze kolom, wat zou betekenen dat de automobielindustrie met honderden procenten is gegroeid? sinds wanneer?

@Dennis; Nedcar stopt niet met produceren na 2012, ze stoppen alleen met lokaal inkopen. Onderdelen komen na 2012 uit Japan en Nedcar blijft gewoon assembleren.
Zo, Zweden staat best laag tegenwoordig! Is ook wel anders geweest… Maarja, het grootste Zweedse merk (Volvo) produceerd vrijwel niks meer in het thuisland.

Ik voorspel vooral dat de Oost Europese landen enorrrrrrm opkomen de komende jaren! Daar worden op dit moment weer uch fabrieken bijgebouwd, onder meer van Kia en Hyundai…
Wat zouden ze in Servie bouwen?
Je ziet duidelijk een produktieverschuiving naar de lage lonen landen (Thailand, India en Mexico).
Als je de toeleverindustrie en research in Nederland mee rekent zijn wij wel degelijk eén van de grotere in de wereld. Heb wel eens horen zeggen dat we dan in de top tien staan.
@sjoerdreverda: heb je gelijk in (of het top 10 is weet ik niet) maar Imtech bijvoorbeeld, doet het heel erg goed.. Zij hebben ‘laatst’ dikke deals gesloten met VW Audi en Opel
http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/04/imtech-scoort-miljoenendeals-bij-vw-audi-en-opel


Inalfa Roof Systems is toeleverancier van automotive onderdelen. (schuifdaken)

Philips is uiteraard ook een toeleverancier in de auto industrie. Zij zijn hiermee 1 van de grootste leveranciers van lampen voor de auto industrie (lampjes)

TomTom is ook nog een hele grote (laatste tijd wel wat afgenomen)
Nedcar was vroeger bedoeld om de werkgelegenheid in Limburg te garanderen voor de mijnwerkers die met de gesloten kolenmijnen geen banen meer hadden, en Huub van Doornen bracht hen DAF. Twee vliegen in 1 klap.

Nu zoveel jaren later is Nederland heel anders geworden en zijn wij ons gaan richten op andere sectoren dan het vervaardigen van auto’s.
In landen die achter blijven met ontwikkeling zie je de auto productie nog hoog is omdat er veel handen zijn en weinig hoog opgeleide mensen. Japan en Duitsland zijn dan weer uitzonderingen op de regel. Straks zal het merendeel uit ontwikkelingslanden komen en helemaal in de toekomst worden auto’s compleet gerobotiseerd vervaardigd.
En tegen die tijd zijn minder ontwikkelde landen ook op een redelijk niveau.
wow man 36e plaats XD
Ik ben het ook niet eens met de conclusie van Autoblog, want in commerciële voertuigen zit voor de komende jaren wel rek. In het Verenigd Koninkrijk, een belangrijke markt voor DAF, ziet men groei in de commerciële sector.

Bovendien zijn er meer fabrikanten van die voertuigen, zoals Terberg en Ginaf. Mocht de wereldhandel aantrekken zal dat een uitwerking hebben op containeroverslag, daar waar Terberg bijvoorbeeld een belangrijke speler is en eventueel komen in opkomende markten als Nigeria bouwvoertuigen zoals Ginaf van pas.
Even een ander lijstje:

1 (1) China 13,897,083
2 (2) Japan 8,307,382
3 (4) Germany 5,552,409
4 (5) South Korea 3,866,206
5 (6) Brazil 2,828,273
6 (7) India 2,814,584
7 (3) USA 2,731,105
8 (10) France 1,922,339
9 (8) Spain 1,913,513
10 (9) Mexico 1,390,163
13 Iran 1,367,014

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).