Kopen? Ferrari 512 BB van Jenson Button

Auteur: , 28 Reacties

Als je voor McLaren rijdt kan je natuurlijk niet in een klassieke Ferrari rondtuffen. En dus heeft Jenson Button besloten om na een jaar alweer afscheid te nemen van zijn zwarte Ferrari 512 BB uit 1978. Op 11 april zal hij geveild worden door Bonhams.

De verwachting is dat de auto van Jenson zo’n 100.000 tot 125.000 euro zal opleveren. De afgelopen jaren is er in elk geval zo’n 110.000 euro aan onderhoud uitgegeven en onder andere het interieur is volledig opgeknapt. De laatste grote beurt is in september vorig jaar uitgevoerd. Dus voorlopig kan deze oude Ferrari met 49155 mijl op de teller er wel weer even tegenaan.

Overigens geeft Jenson zelf als reden voor de verkoop dat hij het te druk heeft met zijn “werk” om erin te rijden:

“I’ve had a great time driving the Boxer, however my F1 commitments will not enable me to enjoy the car to its fullest. It has had a thorough service that has addressed all the usual issues of an older Ferrari.”

In de periode 1976–1981 heeft Ferrari 929 exemplaren van de 512 BB gebouwd. Daarna volgde de 512i BB. De 5.0 liter flat12 perst er 360 pk en 450 Nm uit en sprint in 5,4 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid ligt op 300+ km/u. Niet verkeerd voor een auto van ruim 30 jaar oud. (via: anamera.com)

Eerder verkocht Jenson ook al zijn zwarte Bugatti Veyron.



28 reacties

Toch nog steeds wat ongenoegen over de naam, het is een flat 12 geen boxer. Nuja Ferrari loog wel over meer, die officiële prestatie’s zal je nooit kunnen evenaren…
@StijnB:
Is dat niet gewoon de correcte benaming? flat 12 = 12 cylinder boxer of flat 6 = 6cylinder boxer
@Captain:
Nope, zie mijn reactie verder en die van jack abarth :)
@StijnB:
dat weten we dan ook alweer :D thnx
@Captain:
Graag gedaan!
Noemen ze de 6 cylinder boxer van Porsche in het Engels niet ook flat 6? En de motoren van subaru flat 4?
@vali1992nl:

Nee…

Boxer eninge:
Zuigers staan recht tegenover elkaar en werken tegenovergesteld vanuit elkaar.

Flat engine:
Zuigers staan recht tegenover elkaar, maar lopen qua timing niet tegenovergesteld van elkaar.
@vali1992nl:
Een boxer is een flat maar niet elke flat is een boxer. ‘Flat’ wijst op tegenover elkaar liggende cilinderparen (V in 180°). Bij een boxer liggen ze niet enkel tegenover elkaar maar bewegen de twee tegenover elkaar liggende zuigers in tegengestelde richting (bewegingen worden geneutraliseerd zodat de motor beter in balans is).
@StijnB: Bedankt, dat wist ik nog niet!
Een ‘flat-engine’ kent dus een minder fraai loopwerk ?
@Megakix: yep…i see laatste reactie van StijnB..
@Megakix: Niet helemaal, flat wijst er gewoon op dat het een ‘platte’ motor is. Het zegt niks over hoe ze aan de krukas zitten t.o.v. elkaar.
Een boxer is een speciale versie van een flat.
Waarvan de boxer het soepelst draait.
Heb ooit in de jaren ’80 met een witte kunnen meerijden. Voor die tijd (ik was 14) kon je je lol niet op. Ook veel aandacht, daar Ferrari’s op de openbare weg heel zeldzaam waren. Vandaag de dag zie je ze bijna dagelijks.
@ericc: Ferrari’s zijn tegenwoordig inderdaad net zo zeldzaam als Opel Astra’s…
@robbie: Hangt er natuurlijk van af waar je woont ;)
Voor een leek is iedere flatmotor een boxer, dus laten wij het simpel houden, net als Ferrari. De specialisten weten beter, prima, laat de rest in hun waan.

OT: Mooie auto, die Ferrari BB512, heb ik altijd al gevonden. Spiritueel de voorvader van de hedendaagse van Ferrari’s supercars, geweldig.
@Orichy:

Je bent ook nooit te oud om te leren…
Dit design doet me precies niet zo veel. Zowel zijn voorganger (de 365 GTB) als zijn opvolger (de Testarossa) vind ik boeiender. Maar het zal vast een uitstekende auto zijn, daar niet van. ;)
@Citrofiel: De Testarossa is idd aparter en spreekt meer tot de verbeelding. In die periode zijn er een hoop wagens geproduceerd die er ongeveer hetzelfde uitzien als deze hier, vandaar mss.
wanneer wordt Jenson geveild? Ik heb wel interesse in een proefritje.
@beiersmeisje: Haha, +1!
Button blijkt echt wel een vent met smaak te zijn!
Waarom weg doen? Voor de 100.000 zal hij het niet doen.
ik geloof dus geen reet van die specs he, 360 pk? mijn reet
Ht verschil tussen een boxer en een flat V is om prcies te zijn; bij een boxer zitten de drijfstangen van de 2 tegen overelkaar liggende cylinders op 1 krukastab, bij een flat V heeft iedere zuiger en drijfstang een eigen krukastab waardoor ze nt niet helemaal precies tegen elkaar in boxen als bij een boxer
Nou is ff kijken of het lukt een link te posten

b>, en http://de.wikipedia.org/upload/4/43/B6-v6_180.png
Zonde dat hij hem weg doet. Maar zal wel weer wat mooiers voor in de plaats komen. Wat ik met mijn 1 op 18 modelletjes doe, doet hij met echte auto’s. tisnieeerlijk.
Wacht even, een flat12? 12 cilinders, maar dan plat? Gaaf! En 300+km/u? 0-100 in 5,4sec? En nog een prachtig uiterlijk ook! Wat een vette bak, hoe kun je het over je hart verkrijgen om die te verkopen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).