Na een zware tijd is lpg met een voorzichtige comeback bezig. Meer positiviteit voor producent van autogas-installaties Vialle alternative fuel systems uit Eindhoven. Zij hebben in het Poolse Warschau een internationale award gewonnen. Met hun LPdi-systeem won Vialle tijdens de internationale Gas Show 2011 de Inpro Award. De jury vond het systeem van Vialle het meest innovatieve lpg-systeem.
LPdi wordt toegepast op direct ingespoten motoren waarbij gebruik gemaakt wordt van het originele benzinesysteem en -injectoren. Hierdoor zijn de rijeigenschappen op lpg nauwelijks te onderscheiden van het rijden op benzine.
Het systeem is geschikt voor de meest moderne direct ingespoten benzinemotoren. Deze worden steeds vaker door autofabrikanten gebruikt om aan strenge milieu-eisen te kunnen voldoen. Met het LPdi-systyeem wordt de CO2 uitstoot nog eens tot tien procent gereduceerd. Het systeem is leverbaar voor modellen van VAG (VW, Audi, Seat, Skoda). Eind 2011 zullen ook voor andere merken LPdi-systemen leverbaar zijn, aldus Vialle (via: autokompas)
tot 10 pct of met 10 pct?
nuanceverschilletje
@poeperman: maximaal 10 procent. Dat zal per type motor verschillen.
de meest modernste direct ingespoten benzinemotoren?
Meest modernste? Wat bedoel je daarmee? Zijn er ook minder modernste…?
@zesinlijn: Allereerst is het “meest moderne” en niet meest modernste.
En ten 2e: het kan wel, want er word hier namelijk gesproken over motoren met de meest moderne technology erin, er worden nog altijd motoren gemaakt die deze meest moderne technology niet gebruiken.
@hectorae86: het is zelfs modernste, nog makkelijker!
Mooie zelfbevlekking van Vialle, maar het is natuurlijk de vraag of de markt het vreet. De vorige keer dat benzine een piekprijs bereikte was er maar een heel kortstondige vlucht naar lpg.
@nielsvanderweiden: Inderdaad, het is gewoon modernste. Het gebruik van “meest” …. is over komen waaien uit de engelse taal. Maar het wordt steeds meer in het NLs gebruikt. Ze zeggen weleens dat taal leeft, en voortdurend onderhevig is aan verandering.
@zesinlijn: Er is door Mitsubishi in de jaren 90(=minder modern), ook al gespeeld met GDI(=gasoline direct injection) motoren gespeeld. Alleen zij konden dit het extreem arme mengsel niet goed krijgen in de motoren.
Side question: heeft VAG niet al modificaties gedaan om het extreem arme mengsel uit de motormanagement te halen (ze zouden geen goede verbranding krijgen omdat de zuinige Europeanen alleen Euro 95 tanken ipv de voorgeschreven 98)?
Om met de woorden van onze premier te spreken: “Mooi…”
@gregorius: Alleen heeft zijn Saab waarschijnlijk nog gewoon indirecte injectie.
@RobTWo: Ik snap dat je autoliefhebber bent. En dan mag je ook best nationalistisch zijn. Maar ga je niet een beetje ver door de heer Müller premier te noemen?
@Joost1990_2: Grapje? Rutte reed Saab voor hij de sleutels van de JPB-01 kreeg.
@r3fl3x: oh wacht, ik meende dat RobTwo het merk/bedrijf Saab bedoelde. Mijn excuses!
Lambo aventador op lpdi. Snel en goeikoop
… en ik wilde net overstappen op kernenergie.
@JanJansen: Koop een Toyota.
@RobTWo:
dan moet ik geen Golf tegenkomen
denk dat je toch een verschil zal merken in performantie van de wagen als ie op gas loopt.. of zie ik dat nu verkeerd?
@tborre: Men beweert dus van niet.
@dennis: dus als je wil kan je voglens hen een r8 rijden op lpg zonder krachtverlies? wil ik wel eens zien…
Je staat wel voor aap aan de pomp, maar het zal wel een pak schelen in je geldbeugel.
@tborre: Met mijn oude g3 installatie merk ik geen verschil in kracht tegenover andere dezelfde auto’s die op benzine rijden.
Nu nog die belachelijke houderschapsboete er af en heel NL gaatove op gas.
@porsche928: Die max 2 tientjes per maand extra rij je er zo uit.
Het grootste nadeel aan LPG is toch dat je rond de 300km weer aan de pomp staat, wat in sommige gevallen kan betekenen dat je om de dag een bezoekje kan plegen. Is leuk als der een leuke dame achter de kassa staat, maar maakt het er niet leuker op in de winterdag.
Had dit systeem 3mnd geleden al gezien op de Auto Vak beurs in Havelte. Het zag er toen erg netjes uit.
Alleen de (minimale) smerende werking van benzine in de pomp en injectoren ben je wel volledig kwijt, wordt dit ook ergens gecompenseerd vraag in me nu af?
Heb een paar jaar (140.000km) met een redelijk moderne G3 installatie gereden… ging prima, alleen de bougies waren regelmatig op voor het weer tijd was voor de de service. Met betere bougies zou je het normaal gezien niet merken. In race-meganes waren de auto’s op gas aan het eind van het weekend zelfs sneller dan de benzine-broeders omdat die geen vermogensverlies hadden en de benzine-racers wel….
Nu nog een aantrekkelijke lage belasting voor deze schone motoren, want nu betaal je je nog scheel aan wegenbelasting terwijl het de schoonste brandstof is…. beter dan diesel of benzine per km…