Video: Hoe bouw je ’s werelds langste tunnel?

Auteur: , 15 Reacties

Wij, chauvinistische Nederlanders, zijn apetrots op onze waterwerken. Voor petrolheads is de afsluitdijk de kers op de slagroom wat betreft bouwprojecten. In China hebben ze de langste brug ter wereld, en de Zwitsers zijn meer de mannen van de tunnels. Al 12 jaar wordt er gewerkt aan de langste ter wereld.

20 Jaar graven en bouwen in Alpenland moet straks resulteren in een Gotthard tunnel voor snel treinverkeer tussen Italië en Zwitserland. Ergens diep in de rotsen wordt door 2.500 man gewerkt aan een 57 km lange tunnel. Deze ingenieurs en bouwvakkers komen iedere dag 25 meter verder, en inmiddels is de hoofdtunnel uitgegraven.

Mocht je zoiets hebben van ‘Er is toch allang een Gotthard (trein)tunnel?!’, dan heb je helemaal gelijk. Die is er namelijk al sinds 1882. Deze is echter langer, hoger, breder en sneller.

In onderstaande video zie je hoe Volvo trucks van het type FMX 6×4 ieder keer braaf een loodzware bak puin via hellingen van 22% afvoeren. Echt mannenwerk, volgens Wouter. Mooi project, maar over de Gotthardpas ‘knallen‘ is wellicht leuker dan een tunnel per trein pakken. Wil je zien hoe je een tunnel van 8 miljard graaft? Bekijk dan de video op Autojunk!

Volvo FMX 6x4



15 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Dat is lang zeg.. damn:P
Ow… ze zijn pas 21 jaar bezig…
@Jokkebrok: eind jaren 90 tot 2017, dan denk ik niet dat ze al 21 jaar bezig zijn, maar eerder max 15-16 jaar, als we 1995 of 1996 nemen
@supasweet: Al 12 jaar wordt er gewerkt aan de langste ter wereld.

Sinds 1999 dus ;)
@carbert: @35 Started as early as the END of the 19 9tees
Grapje mijn fout, maar 12 zit natuurlijk ook erg dicht bij 21
Je zou maar met een supercar in die tunnel rijden… Episch!
@Priusje: ga jij maar lekker met een bugatti op rails rijden
@NLBUURMAN:

lijkt me best epic, andere wielen er onder en gas geven op rails. :D
@Priusje: Ja leuk, doe jij dat, ga ik bovenlangs!
Pwah voor tunnels moet je dus duidelijk bij de Zwitsers zijn. Wat een fantastisch stukje graafwerk!
Leuke reclame. Als ik het zo bekijk zijn het modellen met de 13 liter 400PK motoren. Dat lijkt heel wat, maar het is zowat het instap vermogen voor het 13 liter segment.

Als er echt zwaar werk word gedaan op moeilijk te bereiken plekken worden de truck vaak speciaal geprepareerd. Als je een Volvo cabine wilt betekend dit dat je naar Terberg moet. voor bijvoorbeeld een leuke 10X10 bij 700 pk.
Mooie omgeving daar, kom er vaak in de zomer langs!
Die Zwitsersen weten er wel wat van ee, damn
Hier hebben we een tunnel van 25 kilometer ,lekker om even je top uit te proberen .
Wel even je nummerplaat er af schroeven.
Staat namelijk een |æ5&§ camera precies in het midden.
Had verwacht van wat meer over die tunnel te zien.. Is eigenlijk gewoon een reclamefilmpje voor Volvo….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).