Japanners fiksen complete snelweg in zes dagen

Auteur: , 66 Reacties

Dat Japanners beschikken over een flinke portie veerkracht hoefden we jullie waarschijnlijk niet te vertellen, maar onderstaand verhaal is toch wel heel erg buitengewoon te noemen. In slechts zes dagen werd een compleet verwoest stuk snelweg volledig herbouwd.

Wat mij betreft kenmerkt deze mentaliteit van aanpakken de volkeren die het ver hebben geschopt in de wereld. Niet na een ramp ergens onder een boom gaan zitten te wachten totdat de hulp je aan komt vliegen, maar gewoon meteen de schouders er onder. De Great Kanto Highway lag aan stukken na de aardbeving van 11 maart. In een poging de gehavende infrastructuur vlot te herstellen werd binnen een week begonnen met reparatie, en zes dagen later was de weg weer berijdbaar. In de woorden van Mart Smeets: chapeau! (Daily Mail, via Jalopnik)

17 maart

23 maart

Foto credits: AP



66 reacties

dat is nou waar voor je geld hebben als je wegenbelasting betaald!
Huh!? :shock:
@Tommy2: ja, zijn niet gewoon de voor en na foto’s verwisseld?
Ja, zo kan het ook! Minder discussiëren, gewoon doen.
Wel een beetje vroeg voor een 1 april grap, flauw ook..
@bredaas: Denk dat dat wel meevalt. Ze hebben ook een hoop bomen weggehaald en op de zijkant beton gestort.

Andersom lijkt me onwaarschijnlijk: die bomen laat je niet zomaar even groeien.
Haha, dat doen ze beter dan de belgen!
@bmwalpina: Ja en wat dacht je van de Nederlanders die er langer over doen om een paar vriesgaten in de weg te maken dan die Japanners over 1 hele snelweg haha :)
betaal die teams de helft van het budget voor het verbreden van de snelwegen hier in NL, en ze zijn in 3 weken klaar BAM
kijk RWS, zo doe je dat! niet eerst 3 maanden vergaderen en dan een hajf jaar bouwen ovetr 15 meter
BAM! aanpakken die handel! Respect voor Japan.
@Jochempie: Waarom zou ik (werkt bij bam :P (techniek))
Niks milieuregels gewoon bouwen! Zo hoort het!
Het feit alleen al dat wij de argwaan hebben dat dit een 1 april grap kan zijn geeft aan hoe bureaucratisch en beroerd ons stelsel is t.o.v. van het effiente Japan.

Mijn respect voor deze mensen, dit geeft hoop voor de wederopbouw van dit mooie land na een vreselijke natuurramp. Nu maar hopen dat er geen kernramp overeenkomt.
@zeevink:

Helemaal mee eens.

Dit voorbeeld doet me btw denken aan een filmpje dat ik een tijdje geleden zag, waarbij ze in China in 6 dagen een complete flat neerzetten!
@zeevink: te snel geweest effiente=efficiente en overeenkomt= over heen komt.
In België zou dit jaren duren want,
1. onderhandelingen tussen de instanties
2. Milieugroeperingen houden het tegen omdat één of ander klien dier daar z’n broedplaats heeft.
3. Wachten op de bouwtoelatingen van gemeente en provincie…
4. wie gaat het betalen
5. ….
maw. In België (bij ons dus) zou dit gat één jaar of langer duren alvorens er terug kon gereden worden.
Proficiat aan de Japanse bevolking!
@ericc:

Je vergeet nog:
– halverwege de werken stilleggen want het geld is op
– Weer verderwerken
– Weer stilleggen want een nieuwe rechtzaak van een milieubeweging
– Weer verderwerken


Dat alles, plus als er aan een Belgische weg gewerkt wordt, dan is dat een part-time systeem, waar dus twintig uur per week wordt gewerkt…
@Esprit_de_Flandre: Vergeet niet dat ze de aarbeving gaan aanklagen wegens opzettelijk beschadingen aanbrengen aan overheidseigendommen.
De japanners zijn ook regelrechte workaholics.. Heeft ook met de mentaliteit te maken altijd beleefd en netjes te willen zijn.
Maar staat me ook een documentaire bij over het geval dat veel Japanse echtparen bij aanvang van het pensioen scheiden omdat de man jarenlang 70+ uur per week werkt en daarom de man en vrouw van elkaar vervreemden.
@Entwicklung88: Dat gebeurt hier ook hoor…
Damn, dat moet je in Zuid-Europa (of elk ander land zo’n beetje) niet proberen.
Haha, zalig gewoon. Geen zever, hands on, even snel repareren! Erg sterk, ik zie hen heel hun land terug heropbouwen in een maand, gekke smurfen ginds!
Jappen lullen niet, die werken gewoon keihard. Interessant volk, ik hoop er nog een keer op vakantie te gaan.
Zo hoort dat verdomme!
Respect voor de Jap!
Daarom bouwen ze ook dekselse beste auto’s
Je moet er ook niet meer van maken dan het is. Het gaat om maximaal 50 meter weg die deels verzakt is. Er rijdt geen auto over die wegen dus allerlei moeilijke situaties met afzettingen en doorstroming van auto hoeven niet genomen te worden.

Grond van de zijkant zal er op gestort zijn en vervolgens met een nood asfalt laag zijn bedekt. Een prestatie hoor daar niet van, maar verwacht niet dat dit stuk van dezelfde kwaliteit is en daar voor de komende jaren ligt.
@RutgerK: Ja klopt, maar wij moeten hier voor een gat in de weg met een grote van 20cm diagonaal minimaal een half jaar wachten. Daar gaat het om. Als deze weg op de afbeelding gaat lijken op de a27 vorig winter, dan zal dit ook direct hersteld worden. Dat is het verschil.
@Rhyo: Dat komt misschien omdat half Nederland dan in een langere file staat te zeiken over de wegwerkzaamheden en niet bereid is om te rijden.
Die reparaties moeten ook voldoen voor langere termijn en niet als een pleister dienen.

Hier is iedere Japanner allang blij dat er weer gereden kan worden.
ziet er gelikt uit, jammer dat de rest van de japanse economie niet zo goed geolied is, kijk naar de staatschuld en de beurs koers die laatste is al 20 jaar lang aan het dalen.
@wassenaarbram: Welk land heeft er nu geen staatsschulden (buiten China, ze lenen enkel maar uit ;-))… De staatsschuld van Japan valt nog goed mee vergeleken met die van de USA… daar wordt je ziek van als je die grafieken bekijkt. Bovendien mag men niet vergeten dat een grote economie meestal met een hogere staatsschuld gepaard gaat. Op grafieken kan dit verkeerde interpretaties opleveren.

De daling van de Nikkei kan te maken hebben met de stijgende deflatie. Japan is een van de weinige landen die dit probleem kent. Een beetje deflatie kan geen kwaad, net zomin als een licht stijgende inflatie. Maar een continu, blijvend stijgende deflatie kan zorgen voor een economische stilstand. En zoals we allemaal wel weten, stilstaan is achteruit gaan, zeker in de economie.
@xilver: ik heb het niet over de hoogte in € maar de staatschuld in % van het bbp.(japan bijna 200% en de VS 60%)
@wassenaarbram: Dus? Iets met bel en klepel. Het Japan scenario is iets wat wij allemaal hebben en/of krijgen, aangezien dat het gevolg is van een monetair beleid waarbij geld gratis gedrukt kan worden. En die 60% van de VS is onzin, die zitten minimaal op 100%, al zal het in werkelijkheid nog vele malen hoger zijn.

@xilver; Inflatie is ALTIJD slecht, ook al is het maar een beetje.
@Ralph1: Inflatie is niet altijd slecht, het is een noodzakelijk gebeuren… De ideale inflatievoet voor Europa bedraagt tussen de 1% en de 3% en dat proberen we ook na te streven. Dit is het beste dat we kunnen doen want deflatie is nefaster voor een economie dan inflatie.

Over dat 60% cijfer is hij wel correct. Jij hebt het over de vergelijking met de BNP en dat is idd om en rond de 100%. Bij spreekt over BBP-cijfers, wat veel relevanter is dan een BNP.
@xilver: Inflatie noodzakelijk? Terug naar school jij! Inflatie is nu alleen noodzakelijk omdat ons domme systeem draait op een theoretische eeuwige groei zonder onderliggende waarde. En nee, de debt/GDP ratio is toch echt 100%. Volgens de USdebt clock is het 97,4% en klimmende en dat zijn nog vrij milde cijfers.
@Ralph1: de cijfers zijn idd iets verouderd maar ik zeg ook neit dat het goed gaat met de vs.
Inflatie hoeft niet altijd slecht te zijn. inflatie is goed voor de import maar slecht voor de export, deflatie is goed voor de export maar slecht voor de import en aangezien Nederland het beide erg veel doet zijn wij gebaat bij een lage inflatie dan wel deflatie.
@wassenaarbram: Nee, inflatie is altijd slecht. Aangezien het altijd ten koste gehad van de koopkracht. Inflatie is in feite dan ook niks anders dan een verkapte belasting.
@Ralph1: Ik ga geen woorden meer aan je vuilmaken…
@wassenaarbram: Van de percentagecijfers ben ik niet op de hoogte, wat eigenlijk wel relevanter is dan een stel absolute cijfers die per land anders te interpreteren zijn. Als Japan effectief zo’n hoge staatsschuld heeft tov hun BBP hebben ze idd een serieus probleem.
Hulde voor de daadkrachtige Japanners die van aanpakken weten, kunnen ze in Haïti nog wat van leren!
@VeniVidiVici: Haïti en Japan zijn niet echt te vergelijken qua economische slagkracht. Ik kan dus goed begrijpen dat Haïti dit fenomeen niet kan evenaren.

Europa daarentegen kan hier wat van leren…
@VeniVidiVici: Zou moeilijk gaan, Haïti heeft geen snelwegen om te repareren :D
@VeniVidiVici:

Je kon het niet laten om een dergelijk domme opmerking (met kennelijk een racistische insteek) te maken, he?

Vergelijk de economieën van Haïti met Japan, waarbij de economie van Haïti ook nog eens kapot gemaakt werd door de VS…

Eerst kennis opdoen en dan praten, anders zit je maar wat te blaten!
:roll:
hier mag België eens een voorbeeld aan nemen!!! wij doen er 1 week over om 1 puntje te vullen!!
@loxley: 1 week? Je vergeet de maand die nodig is om erover te vergaderen…
Respect hoor(Y). nu maar hopen dat heel het getroffen gebied in japan snel hersteld wordt.
Zo ! In 7 dagen zo’n klus fiksen!
Laat die mannen FF naar NL komen. Op vrijdagavond beginnen en maandagochtend is de A4 doorgetrokken nog voordat de politiek en milieubeweging wakker is…
Zeker respect voor de Japanners. Sowieso hoe ze omgaan met hun problemen.
Onze regering/wegenbouwers mag daar wel even op cursus gaan zeg!
dat zeg ik GAMMA
Kolere daar doen ze hier in Noorwegen twee jaar over.
Respect
Ik hoop van harte dat dit niet echt is. De ondergrond is flink door elkaar geschud, het is wat je noemt “geroerde grond”. Dat stuk volledig en voldoende diep uitgraven, zand en grind er in, aandammen, mager beton en definitief beton inclusief wapening, dat laten uitharden, daarna asfalt er overheen… Als je dat op 6 dagen doet, dan kan het alleen maar over een heel tijdelijke herstelling gaan. Want dat gaat geheid verzakken en barsten.
oud nieuws
Japan is een berg dat uit de zee steekt dus dat verzakken zal wel meevallen.
En werkend voor een Japanse multinational (geen auto’s) kan ik bevestigen dat ze van werken niet vies zijn, z zijn ook in shock van onze productiviteit in die weinig uurtjes die wij hier maken.
@yerrie: Welke Japanse multinational dan wel, als ik vragen mag? Ben steeds geïnteresseerd in interessante bedrijven…
Knap om een aardverschuiving ook ondergronds aan te pakken van tientallen meters. Een laagje asfalt leggen is niet zo moeilijk ;)
Mensen die hier dingen posten als ‘respect voor de japannners’ en ‘kon het in Nederland ook maar zo..’ hebben geen verstand van wegenbouw in het algemeen en moeten zich daarom ook gewoon stil houden.

In Nederland is het onmogelijk om binnen 6 dagen een nieuwe weg aan te leggen, vanwege het simpele feit dat grond moet ‘rusten’ en kunnen inklinken om een stevige bodem voor asfalt te zijn. Zou je in Nederland in 6 dagen een weg aanleggen/reparen dan kun je er van op aan dat je 3 maanden later alsnog helemaal overnieuw kunt beginnen. Beetje hetzelfde idee als ‘goedkoop is duurkoop’ ;)
@ts46: Hahaha, jongen wat verkoop hij toch veel zever hier.
@magister: Och ja, ik heb ook niet genoeg ervaring met dit onderwerp om te weten dat ik gelijk heb. Hou je toch stil vent.
Japanners zijn gek. Daar wil ik een keer naar toe. Ik weet het niet zeker maar bij japan heb ik altijd een gevoel van veel techniek en digitaal enzo.. Grappen uithalen kunnen ze ook redelijk goed volgens mij. Heb wel een paar filmpjes van gezien.
@Homer55:

“Grappen uithalen kunnen ze ook redelijk goed volgens mij”

Wat dacht je? ‘Fist of Zen’ is origineel een Japans tv-programma! In Japan heeft het Downtown no Gaki no Tsukai ya Arahende!!

Link…met Hoost (K1) als gast-deelnemer!

Indrukwekkend. Maar ik vraag me toch af of die weg even “kwalitatief” is als die bij ons.
Wow! Dit is echt wel zot…. Bij ons zouden ze er een paar maand overdoen…
Hmm,

Link komt niet door..zo dan?
http://www.youtube.com/watch?v=yLr1ME4l4e4
Stel je voor dat in Nederland een gigantische aardbeving is en een enorme zondvloed zelfs over de Oosterschelde stormvloedkering walst.
Dan word er eerst gepraat. Daarna kijken deskundigen wat er allemaal fout is gegaan. Een jaar later word er getwist over het gigantische bedrag wat de wederopbouw kost en er valt inmiddels een kabinet door. Weer een jaar later volgt er bij de rechter een procedure die een milieu beweging heeft aangespannen tegen de staat om de snelweg te repareren omdat er inmiddels een uitgestorven diersoort weer leeft tussen de scheuren van het wegdek dat ook dan onder het water ligt. De oplossing is dan een peperdure brug die jawel door iemand betaald gaat worden. u.
Aaa Norge woont in Noorwegen , vandaar je alias.

Hebben ze daar ook een euteubleug? en Seub en Veulvo. Jeu de boules?

Geintje.
Appels met peren vergelijken is dit allemaal…… Als er in Nederland een ramp van zo’n niveau als in Japan zou plaatsvinden, dan is de wetgeving er hier ook op voorzien dat bijvoorbeeld een snelweg als in dit artikel ook METEEN kan worden gerepareerd.
Trouwens, in Japan is de milieuwetgeving nog een paar tandjes strenger dan in Nederland maar ook daar weten ze wat de prioriteiten op momenten als deze moeten zijn en dus ligt er direct een nieuwe snelweg.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).