Spyker geeft 5,5 mln nieuwe aandelen uit

Auteur: , 32 Reacties

Spyker Cars N.V. (Spyker) heeft aangekondigd dat het ruim 5,5 mln aandelen uitgeeft aan drie partijen, waavan Tenaci Capital B.V. (Tenaci), de investeringsmaatschappij van Victor Muller, het leeuwendeel zal bemachtigen.

Tenaci ontvangt ruim 2,5 mln aandelen met een waarde van 3,75 euro per stuk, waarmee een deel van de bestaande lening van 74 mln euro afgelost wordt. Deze 2,5 mln aandelen zijn goed voor een waarde van 9,5 mln euro. Dit is geen verrassing, want Tenaci heeft het recht om de lening aan Spyker voor de aanbetaling op Saab om te zetten in aandelen. Muller gaf eind februari al aan dat Tenaci binnen zes maanden van dat recht gebruik zou maken.

De andere twee partijen zijn Dorwing Solution Limited (Dorwing) en Trenton International Limited (Trenton). Dorwing is een Cypriotisch investeringsfonds, in handen van Brendan O’Toole, de mede-oprichter van Coventry Prototype Panels, het bedrijf waar de assemblage van Spykers sinds kort plaatsvindt. Van Trenton is bij ons vooralsnog niets bekend.

Met de aandelen die de laatste twee partijen in handen krijgen (ter waarde van 13,6 miljoen euro) wordt een deel van een lening met Saab Great Britain Limited afgelost. Deze lening werd (deels) gebruikt om de aankoop van Saab in juli 2010 te financieren.

Voor wat betreft Tenaci: hoewel het onduidelijk is wie er precies achter het investeringsfonds zitten, wordt algemeen aangenomen dat Vladimir Antonov hier een belang in bezit. Een deel van de uit te geven aandelen zal, als deze theorie klopt, dan ook in zijn handen komen. Daarnaast heeft Antonov deze week laten weten bereid te zijn nog eens 15 miljoen euro in Saab te investeren.

Op dit moment staat Spyker op de beurs 3,7 % in de min, op een koers van 4,81 euro.



32 reacties

Na een beetje discriminantenanalyse kunnen we stellen met een vrij grote zekerheid dat Spyker een falende onderneming is. Concreet wil dit zeggen dat ik het zo’n 70% tot 80% geef op faillissement in de komende 3 jaar.

MAW; denkt u van te kopen? Ik zou het niet adviseren tenzij u een of andere meerderheidsaandeelhouder wilt zijn die bepaalde concrete & drastische plannen heeft met Spyker.
@Apache: aha, het is open door friday..
@Apache: Grappig, dat jouw reacties nooit ergens op slaan.
@130peeka:

Mag ik vragen wat jij er eigenlijk van af weet?
@Apache: Nee, dat mag je niet!
@130peeka: Hij heeft een punt, ik zou de aandelen niet kopen. De verliezen die ze lijden, mijn oordeel gaat ook eerder naar Sell dan naar Buy. Ik vrees oprecht voor de toekomst van Saab. Ze sukkelen al jaren en daar komt een bovengrens aan. Denk niet dat ze het nog 3jaar houden.
@As_long_as_it_is_fast: ik denk het ook niet, zo een gewild merk is het idd ook niet.
@Apache: Ach, als je geld genoeg hebt, kan je wel eens een gokje wagen. Wie weet wordt het wat…
En daar gaan we weer!

Vage constructies met aandelen, bv’s, investeringsmaatschappijen, vage zakenmannen. Dat geld zie je nooit meer. Victor Muller doet het weer.

Dag Spyker, dag Saab.
@raphael: Wat is er vaag aan een aandelen-emissie? Vergeet 1 ding niet: ieder bedrijf werkt zo! Alleen heeft Muller (hier in NL althans) de schijn tegen EN wordt ieder Saab berichtje nu enorm onder de loep gelegd…

Reken maar dat als je in de financiële historie van pak hm beet Volkswagen, of zeg de HEMA duikt, je hetzelfde tegenkomt!
Ik hoef de aandelen niet, laat ze hun geld er maar insteken, dat is een verloren zaak lijkt me. Ik geloof niet meer in Saab. Ik gun hen het voordeel van de twijfel graag, maar nu niet meer. Ik hoop voor hen dat ze mij het tegendeel kunnen bewijzen.:)
@As_long_as_it_is_fast: Dat hoop ik ook. Vergeet niet dat er ook heel veel positieve berichten zijn!!! Alleen die komen ‘op pagina 20 in 3 regels’ aan bod. Er zijn zoveel gerenommeerde partijen die de samenwerking met Saab aangaan (bijv. ZF, American Axle, ElectroEngine, etc.). Die hebben uiteraard meer info. dan jij en ik, en hebben het vertrouwen wel…
@Svenska_Aeroplan_AB: Misschien veel positieve berichten… maar niets kan op tegen de grote domper van een kapitaalsverhoging. Dit kan wel goed zijn om op korte termijn een grote investering te doen waarvoor heel veel geld nodig is, dat men niet kan krijgen bij een conventionele bank. Aangezien we de recente historiek van Spyker wel kennen weten we dat er net niets te investeren valt… en dat dit louter dient om een schuldenberg af te lossen. Kortom, met deze kapitaalsverhoging schreeuwt Spyker van de daken dat ze dringend geld nodig hebben.
@Svenska_Aeroplan_AB: Uiteraard, ik vrees alleen dat het negatieve nieuws een grotere impact heeft op het bedrijf zelf dan de positieve berichten. Om die reden komt het negatieve nieuws naar voren, meer dan het positieve. Maar ik verander niet van gedacht, alle hens aan dek en heel veel succes aan Saab/spyker.
’t zijn in het groot grossierende gelukszoekers, die jouw geld voor zichzelf en hun vriendjes eerst zullen veilig stellen.
Daarna kom jij – misschien- aan de beurt.
Maar Victor Müller is voor het geluk geboren, ze proberen SAAB draaiend te houden en er ondertussen een Chinees? slachtoffer voor te vinden.
Wil de Chinees alleen maar SAAB know-how, dan wordt SAAB door de heren gewoon uitgekleed, de know-how verkocht en heeft de rest het nakijken.
@desjonnies: http://www.autoblog.nl/archive/2011/03/13/hoeveel-verdient-een-automotive-ceo-eigenlijk

Verdiensten CEO’s:

Mulally (Ford): 12,9 miljoen
Winterkorn (Volkswagen): 9,3 miljoen
Ghosn (Renault): 9 miljoen
Zetsche (Mercedes): 8,7 miljoen
Akerson (GM): 6, miljoen
Reithofer (BMW): 3,75 miljoen
Marchionne (Fiat): 3,47 miljoen

En Victor Muller? 240.000,-…
En werkt het hardst van allemaal.

Heeft je moeder je niet geleerd niet te liegen?
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ja, maar mijn moeder heeft me nog veel meer geleerd:
– Ieder voor zich en God voor ons allen.
– Hebzucht
– Goedgelovigheid
– Naïviteit
– Niet lullen maar zakken vullen

Kijk Svenska ook ik dicht SAAB een goed hart toe, maar denk nou niet dat ‘de mannen’ zichzelf niet hebben ingedekt.
Anders kan VM, mocht het fout gaan, nooit meer bij zijn vriend Mijnheer Heerema aankloppen.
En dan het nieuws : Ondanks de finaciële crisis zijn de Rijken weer Rijker geworden.
Dus zijn er anderen armer geworden
Boerenverstand – ook van mijn moeder :D
@desjonnies: Dat klopt als een bus! Maar op dit moment denkt iedereen dat Müller dit als enige doet, en dat de rest van de auto-CEO’s van die lieve meneren zijn…

Terwijl relatief gezien Müller hier de lieve meneer is, en de Deutschers de grote graaiers! Maarja, daar hoor je niemand over.
@Svenska_Aeroplan_AB:
Het irriteert me al jaren die beloningen.
Vraag die ik altijd stel is : Zijn ze werkelijk zo goed?
Kijk die topman van Ford is iedere cent waard, hij heeft Ford goed door de crisis geloodsd, of hij heeft de juiste organisatie en de juiste mensen om zich heen.
En da’s eigenlijk de hele kick-saus : De juiste mensen om je heen.
Waar zijn die in godsnaam mee bezig…
@xilver: met investeerders aantrekken om nieuwe modellen te realiseren.
@Svenska_Aeroplan_AB: lees eventjes mijn andere post ;-) Ik hoop maar voor Spyker dat ze genoeg idioten vinden ervoor.
@xilver: Antonov naar binnen loodsen. Waarom denk je dat Jan Ake Johnsson weg is? Niet omdat hij met een hengeltje aan het water wil gaan zitten. Er is duidelijk meer aan de hand en ik twijfel ten zeerste of ik mijn aandelen Spyker niet van de hand moet doen. Hoewel… mijn verwachting dat de produktie van de 9-3 in Rusland gaat plaatsvinden, kan op de lange termijn ook een positieve impuls aan het aandeel geven
@rahpor: Zie mijn eerdere post: wordt gewoon in Zweden. Samen met ZF wordt een fabriek gebeld om het chassis van de new 9-3 te bouwen. Dus ligt op schema!
@Svenska_Aeroplan_AB: Daar heb je gelijk in. Maar er is iets aan de hand. De Zweedse overheid eist niet voor niets uitleg over de aandelenemissie en het vertrek van Jan Ake. Zeker in relatie tot de EIB lening. Daarnaast gav Antonov in een eerder Russisch interview al aan dat hij de eigenaar van Saab is.
@rahpor: gav?
@Svenska_Aeroplan_AB: dat model gaat toch gewoon 93 heten? Victor’s belangrijkste beslissing tot nu toe: het streepje gaat weg. Ik maak me zorgen, de 95 wordt te lauw ontvangen en die 93 zit in het meest competitieve segment van de markt (3 serie, A4 en C klasse). Ik help je hopen…
@mashell: De huidige 9-3 (met streepje dus) is toch nog steeds vrij populair, zelfs in dat moeilijke segment. Ik denk dat het met de nieuwe 93 wel in orde komt – maar zeker ben ik het ook niet natuurlijk…
Wat doe je als je bedrijf falliet is. Juist de mensen voor de gek houden en nog meer aandelen uitgeven.
Het grote verschil tussen VM en de andere CEOs is natuurlijk wel dat spyker nog nooit winst heeft gemaakt en 40 auto’s per jaar maakt, saab heeft gekocht voor veel geld dat zelf 40000 auto’s per jaar maakt en veel verlies draait en dat bijvoorbeeld Volkswagen 6-7 miljoen auto’s per jaar maakt en meestal wel winst maakt.
Slimmer dan menigeen denkt. Victor is een wizard en econoom. De Rus ook.

De constructies en de val van een concern en het huis in Frankrijk en de gezekerde Zwitserse bankrekening en de belastingdienst die geen vat heeft. Ja Victor, je hebt het voor elkaar.
@majinstar dat is waarheid.

Hoe kunnen ze erin trappen zou je zeggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).