1400 pk-Corvette crasht met 370 km/u

Auteur: , 42 Reacties

Vorige week werd de eerste 2011-editie van de Texas Mile (TX2K11) verreden. Op dit regelmatig gehouden hardrijfeestje komt de crème de la crème van de Amerikaanse tunerswereld bij elkaar om 3 dagen lang een wedstrijdje 'wie kan de meeste pk's uit zijn motorblok persen' te doen. Maar aangezien je geen omeletje kan bakken zonder een eitje te breken gaat het wel eens mis, zoals bij deze Corvette.

Bij de vorige editie, in oktober 2010, ging het ook al mis, dat was met een Gallardo van Underground Racing. Destijds wandelde de bestuurder gewoon weg, en ook bij de Corvette was dit het geval. Toch bijzonder, bij dergelijke snelheden. Het betrof een 1400+ pk Z06 van Hinson Motorsports. Vooralsnog ontbreekt videomateriaal van de crash, maar de foto’s spreken boekdelen.

Gecrashte 'Vette - foto: Autospotters.com

Bij het TX2K11-evenement waren nog veel meer pk-tovenaars aanwezig, de beelden die we jullie eerder toonden van de AMS Alpha 12 GT-R zijn ook afkomstig van het evenement. Daarnaast is er rond het evenement bijzonder prettige footage gemaakt, maar daarover later meer. Ik vraag me wel af hoe ver de grenzen nog verlegd kunnen worden, want heden ten dage is 1500 pk uit een supercar niet eens zo bijzonder meer (check bijvoorbeeld deze Camaro met 1800 pk op de achterwielen). Lang leve drukvulling, of naderen we een grens die misschien niet overschreden moet worden? (via Jalopnik)

Tot slot nog wat beelden van de Corvette in betere tijden (tijdens de vorige Texas Mile):

UPDATE: Video van de crash is inmiddels opgedoken:

Foto credit: FullThrottleV6



42 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
En dan durven sommige mensen nog te zegegn dat engelen niet bestaan. Of een corvette is gewoon erg veilig met al dat plastic:P
Stomme vette :p
1800Pk is veel.
Mooi. Opgeruimt staat netjes.
@beieren: Oh jong, ga terug naar je thuisland met je Bayerische Marokkane Werke
Pff ik zou echt niet durven om voluit te gaan met zo’n bak.
De Britse slogan ‘speed kills’ blijkt dus weer flinke onzin…
@Mairsil: Snelheid heeft nog nooit iemand vermoord, plots stilstaan wel! ;)
@RickB: OE! Dat is een hele goeie! Die ga ik onthouden;)
volgens mij is dit hem
http://www.youtube.com/watch?v=BtPOI4hkCKA
Daar lijkt het wel op. Heb hem toegevoegd, thanks!
Ja, dan helpt zo’n “Taped-bra” ook bar weinig!
@RickB: Ja.. ik vroeg me ook al af wat al die blauwe tape op de neus doet.. is dat tegen de steenslag? Dat is nu zijn doel wel voorbij.. de Corvette heeft nu her en der wel meer “schade-slag”.. whehe.. rijp voor de kliko. ;)
@Freewarefreak: Jep! Houd je de lak ook een beetje netjes en schoon ;)
Hier een extreem voorbeeld! :D

http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc4/hs126.snc4/36667_407519729143_698189143_4285510_6549728_n.jpg
@RickB: Ken je het gezegde: meer is beter
http://ll.speedhunters.com/u/f/eagames/NFS/speedhunters.com/Images/Linhbergh2011/March2011/gallery/importreactor1/IMG_3222.jpg

gaat wel erg hard, hij is denk ik blij zijn dat er een rolkooi in zat.
@Freewarefreak:
Wat dacht je van minder drag? Gaat wel een grote rol spelen bij die snelheden. Dit is geen kansloze showauto. ;)
American quality hè, nog steeds bladveren??;)
@mightymike:

Nee.
@RickRoll: Voor zover ik weet hebben C6 Corvettes (net als alle eerdere generaties overigens) wel bladveren, hoor. Misschien dat deze lui de boel verwisseld hebben, maar in principe heeft een Corvette bladveren.
@mightymike:
Ik houd op zich niet van amerikaanse autos, maar de bladveren op een corvette zijn op zich wel zinnig, het zwaartepunt zit lager. Het zijn overigens geen bladveren zoals je ze op een vrachtauto aantreft, maar ze liggen dwars en het is geen “pakketje, maar ik neem aan dat je dat al wist.

Als je ergens over wilt afgeven kun je dat beter over de archaise techniek van de motor doen; klepbediening dmv pushrods bijvoorbeeld.
Z06 is de eerste auto die me zweethandjes achter ’t stuur gaf en ik beide handen aan het stuur wilde houden. Ondanks al z’n plastic en kraakjes en geneuzel dwong die auto respect bij me af.
Geluk dat de auto maar een paar keer rolde en voor het grootste gedeelte schoof.
@smoke… hij had maar 1 turbo :) zie je in het ‘before’ filmpje vrij onorthodox onder de achterbumper hangen. Er zit ook vrij apart steigerwerk in de auto verwerkt om dit voor elkaar te krijgen en de turbo is er zeker 1 van het grootste soort.
en hier het hele projectdraadje… heel gave opbouw :)
http://hinsonsupercars.com/t-CorvetteRacecar.aspx
Overigens, die turbo is echt groot inmens groot.
Check dat blikje ernaast:

http://www.hinsonsupercars.com/pics/products/106mmturbo.jpg
@Alwood: Waarom hangt die daarachter? Lijkt me onhandig, zo ver van de motor… Of mis ik iets?
@Citrofiel: http://www.hinsonsupercars.com/Pics/CorvetteRacecar/C6Z06Turbo24.jpg
Je mist niks hoor.
Ik heb zo`n vermoedden dat (gebrek aan)ruimte de locatie heeft bepaald.
De reden dat mensen de het loodgieters werk kort willen houden, is om ze de reactie snelheid op het gaspedaal snel willen houden.
Dat maakt bij dit soort lang afstanden niks uit.
@frankj: Deze turbo zal dus trager reageren… Maar voor de topsnelheid maakt dat inderdaad weinig uit.
#^*&^@ die turbo is groot zeg! (op de plaatjes in de link van Alwood)
Ligt het aan mij, of is het gewoon een hele vreemde plek voor een turbo. Ik bedoel zover bij het spruitstuk vandaan, de aangevoerde lucht moet ook die hele afstand weer terug.
ik denk dat dat met zo een grote turbo niet zoveel uitmaakt :P
Tsja, bij een zwaar getunede Corvette moet je natuurlijk ook niet het stuur ook maar willen aankijken. Bij het woord ‘bocht’ ontploffen ze namelijk spontaan…
Zet de prestatie van de Veyron SS wel even in perspectief. Die auto ligt bij 435 km/h nog ongelooflijk stabiel op de weg, en zelfs een autoshow presentator kan die snelheden zonder problemen halen.
Zo blij dat deze Vette stuk is :) gezien het eerste filmpje vond ik het maar een schijttuning met die turbo op de uitlaat :?. Kreeg ook het idee dat als je er een Veyron naast gezet had dat de 1400pk Corvette zoek gereden was!
@VeniVidiVici: Rare reactie, man. Er hebben mensen met veel geld, kennis en passie die drie dingen in die auto gestoken, en jij bent nu oprecht “blij” dat ie kapot is omdat die turbo achterop je niet beval?

Echt, seriously dude?

Get a life.
toch maar iets minder pk op de achterwieltjes
Btw, reden voor turbo achterop: Ten eerste draait het wat koeler, omdat je minder motorhitte rondom hebt.

De turbo lag, echte turbo lag ditmaal (verbaasd zijn omdat er bij 2000rpm niks gebeurt in een Lancer EVO is *geen* turbo lag), zal flink aanwezig zijn vanwege het loodgieterswerk, maar als je een rechte lijn pk-monster bouwt voor een topsnelheid poging zal turbolag je de reet roesten.

Achterop zit de turbo voor hoogstwaarschijnlijk een enorm simpele reden:

Ruimtegebrek. Dat ding is zo groot als een familiepizza. Stouw dat maar eens weg in je motorruimte, met aanhangend ijzerwerk.

Dat wordt em niet.

Dus, simpel. Voorin past ie niet, achterop wel. Tara.
als die amerikanen nu ook al geen auto’s kunnen bouwen die rechtuit gaan kunnen ze er maar beter mee stoppen. ongelooflijk dat die gast na zo’n klap gewoon uitstapt. zal wel flink spierpijn hebben gehad de dag erna.
ah, vandaar. auto heeft slechts een rol gemaakt.

OK. Our record breaking Corvette was well on the way to raising the bar again when it left the track at over 230mph. The driver walked away and has been released from the hospital. The car rolled one time and landed back on the wheels. This a testament to following safety guidelines and building a safe car.
een corvettecrash en een heel spreek koor aan domme uitspraken en cliche,s komen weer voorbij , maar owee als het een zogenaamde duitse degelijkheid is , worden er allemaal excuses gezocht, dat het jullie zelf niet gaat vervelen .
@corvettez06:

Mee eens lijken hier af en toe wel een stel hele eenkennige zgn autoliefhebbers…. als iemand en in dit geval zo te zien een heleboel mensen veel geld en lol maken met een prachtig stukje techniek dan moet je niet met die dooddoeners komen, lijkt wel een kleuterklas!

zolang jullie allemaal nog dromen over je eerste auto met een beetje vermogen moet je hier niet aankomen met dit soort geneuzel!
Even voor de duidelijkheid, zowel de Z06 en de ZR1 hebben een betere rondetijd dan de 2012 GT-R op de nurburgring gereden, die GT-R is een hele gerespecteerde auto wat betreft bochtenwerk, Corvette gaat daar met 2wd ff overheen, dus loop niet jaloers te doen dat ze geen bochten kunnen maken, dan moet je je in je kont laten nemen dan kan je ook zo’n auto halen later ipv dat hongerloontje wat mensen met de grootste bek hier hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).