Volgend jaar komt Seat met 3,5 nieuwe modellen

Auteur: , 48 Reacties

Meer modellen in de showroom = betere verkoopcijfers, mogen we hopen voor Seat. Het Spaanse merk, dat onder de vleugels van VAG opereert, kampt de laatste jaren met ietwat tegenvallende resultaten. Zo was 2010 goed voor een verlies van €311 mio. CEO James Muir is daarom van plan volgend jaar met vier drieënhalf nieuwe vierwielers de automarkt te "verrassen".

In een vraaggesprek met Automotive News Europe liet de Seat-bobo doorschemeren dat ze in 2012 paraat zullen staan met vier nieuwe modellen. Maar één daarvan is een facelift van de Ibiza, dus die kunnen we onmogelijk als een “nieuw model” aanrekenen. Wel gaf Muir aan dat er ook een nieuwe Leon achter de coulissen staat te trappelen, en dat er een klein instapmodelletje (waarschijnlijk iets op basis van de VW Lupo) aan komt. Tot slot werd ook medegedeeld dat er een vierdeurs sedan in de planning staat. Wordt dat een Exeo 2.0, of zal het meer weghebben van de uitgelekte schetsen die we jullie laatst lieten zien? Alleen de tijd zal het ons vertellen. Over productieplannen voor de Seat SUV (aka IBX Concept) liet de topman niets los.

Tot slot nog even de optimistische plannen die James Muir de ether inslingerde: dit jaar hopen ze tussen de 370.000 en 380.000 units te verkopen, 8 tot 10 procent meer dan vorig jaar. Nóg een jaar later moet het merk weer winstgevend zijn, en de klapper is voor 2018, tegen die tijd willen ze jaarlijks zo’n 800.000 auto’s met Seat-logo verkopen. Mochten ze om wat voor reden dan ook jammerlijk falen en rode cijfers blijven boeken, dan is het wellicht, zoals voorspeld, exit voor Seat. Zou toch jammer zijn, aangezien wij dan minder reden hebben om over Shakira te berichten.



48 reacties

-edit: check!-
OT: Het zou jammer zijn, vooral de nieuwe ibiza en ook de nieuwe alhambra zijn beslist geen verkeerde auto's, al zijn ze door en door VAG. ag, victor muller, 'kom der mar in'
Meer modellen betekent niet per se meer verkopen, je bereikt misschien andere doelgroepen maar tegenwoordig least iedereen en dan kopen ze toch een gay Prius of een eentonige VW.
@The360box: inderdaad
3,5 auto? of 3 tot 5 nieuwe auto’s??
@Johan-SV: 3.5 auto, die andere 0.5 auto rijd nu al rond in de form van een Ibiza…
@RickB: Vorm.
@RickB: vorm ;)
@288gto: Mankeer je wat aan je ogen, ik had mezelf meteen verbeterd… :)
@Johan-SV: die 3.5 betekend waarschijnlijk

3 nieuwe modellen
1 facelift (update)
Iedere fabrikant wil meer verkopen. Dat gaat niet lukken imho, tenminste niet in Europa alleen. De enige echte groeimarkten zijn India en China. Als je daar neit extreem meer modellen kan verkopen kan het nooit dat iedere autofabrikant het aantal verkochte auto’s kan verdubbelen in een paar jaar tijd. De (europese en amerikaanse) markt is beperkt, dus als de ene fabrikant groeit, moet een andere verliezen..
@mco: Zie maar eens toe te treden in China, gaat allen lukken als je daar een fabriek hebt of een Joint venture met een Chineese automaker, nu heeft Seat geluk dat ze onderdeel van Volkswagen zijn dus kunnen ze een beetje onderhandelen! :)
@RickB: Het zeer sterke gerucht doet al de ronde dat Seat naar China gaat. Uiteraard met de hulp van VW en Audi die daar al zeer lang actief zijn.
Op het moment rijdt ik Seat. Ik hoop dat het merk niet zal verdwijnen, anders weet ik niet meer wat te rijden. Seat’s zijn, naar mening, een sportief alternatief in het eenworstige wagenpark.
Wie weet er een alternatief?
@dennisberkhout:
Alfa’s, Ford Focus,…
@dennisberkhout: je meent serieus dat je Seat sportief vindt? Dat is wat de marketing je probeert wij te maken maar in feite is Seat gewoon het budget familie auto merk van VAG, nog goedkoper dan Skoda en vooral sterk in MPV’s. Niks mis mee maar sportief zijn ze niet.
@mashell: Zo’n 10 jaar geleden met de toemalige Leon/Toledo en sportieve versies van de Ibiza was daar nog iets bij voor te stellen en toen gingen ze ineens over op familiewagens.
@bobb: Omdat het sportieve verhaal geen commercieel succes was. Tja, dan moet je wel iets anders proberen. En het nieuwe verhaal is nog steeds geen succes…
@Esprit_de_Flandre: Opmerkelijk is dat men wel op dat “sportieve imago” door is blijven gaan met adverteren e.d. Dit geeft verwarring bij je klantenkring.
@bobb: Misschien de reden dat het nieuwe verhaal nog steeds geen succes is. De luitjes die sportief willen horen het wel, maar zien het niet, en papa en mama denken dat het een merk voor zoonlief is als ie 18 wordt, en niet voor henzelf…
@dennisberkhout: Mazda en Alfa en soms ook wel Honda
@dennisberkhout: Zoom-Zoom…
Ik vind de huidige design wel strak en mooi, snap niet dat het niet aanslaat. Interieur is wel een drama
@W115: en waar moet je zelf de hele tijd op kijken als je met de wagen rijdt? Ik denk niet de buitenkant…
Ik vrees toch wel voor de toekomst van Seat.
Je ziet ze erg weinig. Als ik er eentje uit de VAG groep zou kiezen zou ik voor de golf gaan.
Ben ik de enige die, die zwangere opvalt op de foto??
@Quintin: nope :)
@Quintin: IK dacht dat ze daar mee het 0.5 model bedoelde haha :)
@Quintin: Nu je het zegt.. heeft wel wat
@Quintin: Misschien drinkt ze graag heul veul bier!
@Quintin: waarom een zwanger wijf op de motorkap? Wat is er nou nog minder charmant dan een zwanger wijf?
@Box: hoe komt ze zwanger?
@Flamingo: Door de ooievaar, toch?
@Box: Grow up…
Dat halve model is waarschijnlijk een sedan versie van de nieuwe leon of ibiza, want die zijn erg populair rond de middelandse zee.
@Darahan: Dat halfje is de facelift van de Ibiza. Staat in de tekst ook…
@Quintin:
zal wel moeten voorstellen dat de seat erachter geschikt is voor mensen met kinderen (familie wagen) omdat de vrouw toch zwanger is
Laat er nou eindelijk eens iets níet goed gaan bij VAG. Alleen daarom: Failliet die zooi! ;)
@Citrofiel: Er gaat zoveel niet goed bij VAG. Ze weten het alleen goed te verbergen. Das ook een kunst…
@Esprit_de_Flandre: Licht mij eens verder in, gun mij een gelukkige avond! :D
@Citrofiel: Oh, ik heb geen inside info of zo hoor. Maar in elk bedrijf lopen bepaalde dingen scheef, en hoe groter het bedrijf, hoe meer er scheef loopt. Dus bij VW loopt er waarschijnlijk veel scheef. De truc is niets te laten merken aan je klanten…
En dan vraag ik mij af; wie heeft het meisje op de auto zwanger gemaakt?
SEAT, Spaanse afkorting voor geen vlees en geen vis…….
Blijven allemaal lelijke hokken , niet te verwonderen dat ze het slecht doen

En dan die VW 3 cilindertjes , om te lachen , mijn grasmaaier draait mooier !!
Penelope ben jij het? Goed bezig bij SEAT…
VAG die Seat de slogan auto emocion meegeeft, gedoemd te mislukken uiteraard.
Wie kan mij nou echt uitleggen waar Seat nu goed voor is?
ik bedoel maar, Seat zou dan de sportievere Volkswagen moeten zijn, en Skoda de burgerlijke en iets goedkopere. OK, ik geef toe, de Seats zien er beduidend sportiever uit dan de VW’s en de Skoda’s. maar ze hebben bv ook de Exeo; een budget Audi waarvan de prijs laatst opnieuw is verlaagt.Waarom dit soort modellen(geldt ook voor de Alhambra!) dan niet onder de naam Skoda uitbrengen?VAGkan in mijn ogen beter afstand doen van Seat en zich meer gaan focussen op Skoda, dat zijn budgetimago steeds verder ontgroend en hun eigen merk straks nog inhaald. oftewel; houdt de vw’s als de allround keuze, maak de Skoda’s weer budget en de SEATS gewoon een stuk sportiever(ook qua weggedrag niet alleen een leuk smoeltje!, meer modellen en aansprekender interieurs, en het zou nog wat kunnen worden voor de toekomstige grootste autobouwer van de wereld. nog een lange weg te gaan!
Tja sportief.. geen coupe of cabriolet, alleen hot hatches. Maar tegenwoordig rijden wel meer merken strak. Dat is ook geen selling point meer voor bv Mazda. Vergeleken met een VW wel maar andere merken rijden ook steeds dynamischer

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).