Leaseauto steeds kleiner, terwijl leaserijder groter wil

Auteur: , 57 Reacties

Kijken we naar de verkoopcijfers van leaseauto's, dan zien we zich de laatste jaren een duidelijke downsizing trend aftekenen. Leaseauto's worden steeds kleiner, maar is dat ook werkelijk wat de leaserijders zelf willen? Nee, natuurlijk niet. Wanneer je voor je werk iedere dag weer de nodige kilometers moet afleggen, dan doe je dat natuurlijk liefst in een grote en comfortabele wagen.

De Vereniging Auto Van De Zaak hield een enquête onder 1.000 leden en daaruit bleek dat 65 procent van de ondervraagden de volgende keer liever niet voor een kleinere auto kiest. Slechts 18 procent zou uit eigen beweging een kleinere auto kiezen en 16 procent weet het nog niet.

Vanwaar dan toch die trend? De twee voornaamste redenen die hiervoor worden aangevoerd zijn allereerst de fiscale regelingen. Auto’s met een lage bijtelling zijn doorgaans compacte modellen. Ten tweede hebben veel bedrijven hun autoregelingen aangescherpt, waardoor de berijder gedwongen wordt een kleinere auto te kiezen.

Kortom: de zakelijke rijders gaan steeds kleiner rijden, maar doen dit absoluut niet van harte. (via: managers online)



57 reacties

vraag me altijd weer af hoe die groep ‘16%’ eruit ziet….zucht…
@Megakix: Dat weten we niet..
@bassaal: nee, ik bedoel…hoe kan je nu NIET weten wat je wilt als het om auto’s gaat. Je tuft in een Renault…dan weet je toch dat het beter kan ? Groter of kleiner…luxer of simpeler etc…?? :lol:
@Megakix: Simpele zielen die er niets van kennen en er geen interesse in hebben ook…

Ja, ze bestaan! 8-O
@Esprit_de_Flandre: mijn pa zei ook altijd weet niet, en als er dan een nieuwe auto moest komen stuurde hij mij op pad met een budget en ziet die wel wat er dit keer uit komt.
Haha, kom je dan als 16 jarige bij de dealer een auto kopen zonder proefrit of wat dan ook.
@bassie: Waren mijn ouders ook maar zo. Nu hebben we al meer dan 10 jaar twee Toyota Avensissen gehad die nogal stinken vanbinnen :?
Vertel mij wat. Een kwart van alle lease bakken die binnenkomen op ’t werk zijn nieuwe Ibiza’s.
Ik snap het niet.. hebben we ruimte niet meer nodig ofzo? tuurlijk, auto’s worden groter maar om nu massaal in A- en B-segment auto’s te rijden :S
@Atenza: Krijg je als een overheid de auto als melkkoe ziet. Zal me niets verbazen als Nederland het enige land is waar deze ontwikkeling te zien is.
@barney: wij hebben wel de meeste A-segment auto’s in de top 10.. zonder die bijtelling onzin zag het er allemaal veel anders uit. De Ibiza en Fabia deden het bv niet zo super maar sinds de Greenline en Ecomotive zie je ze bij bosjes. En paar jaar geleden zag je zelden een Prius of Civic Hybrid tot de nieuwe regelingen kwamen…
@barney: In België is ook zo’n evolutie, maar een stuk trager waarschijnlijk. Sinds kort is de belasting op bedrijfswagens afhankelijk van de CO2-uitstoot. Dus geleidelijk aan zal er ook wel meer gekeken worden naar iets kleinere modellen, en vooral naar lichtere motoren…
Wat een zeer nuttige info weer. Ik zat te wachten totdat er iets nieuws kwam, maar het kwam maar niet..
Dat de leaserijdert 14% wil is duidelijk. Nu is er alleen nog vraag naar 14% meuk formaatje passat/a6/5serie/e klasse.
Ik ga van een jetta 2.0 tdi naar de polo gti..heb er eerlijk gezegd echt geen spijt van!
@Directeur: ja maar ik heb ook liever een gti:P
@MAB: Het leuke is dat ik ook nog eens van 25% naar 20% bijtelling ga. Dan maar weinig kofferruimte, ik vermaak me wel.
hoe inefficient is het om elke dag weer stukken staal van 1000-1500kg te verplaatsen alleen om een homp vlees van 70-90kg op een andere plek te krijgen. Begrijp me niet verkeerd, ik zie ook geen andere oplossing, maar efficient is het allemaal niet, het merendeel van de brandstof die je verbruikt gaat op aan het verplaatsen van je auto en niet aan het verplaatsen van jou.
@super: Ik mag hopen dat je niet alle zaken in het leven zo klinisch bekijkt, want dan zul je nergens lol in hebben.
Autorijden is voor sommige mensen een plezier als dat in comfortabele / sportieve (etc, vul maar in) auto gebeurt. Je zou verwachten dat een autoblogbezoeker in die categorie valt ;)
@catch:
ik kan best van iets genieten waarvan ik weet dat het niet efficient is, ik vind het alleen wel prettig om over die dingen na te blijven denken. Het is toch wel bizar dat we, straks als de olie op is, het merendeel opgestookt zullen hebben aan het heen en weer verplaatsen van stukken staal.
@super: Mja ik wil je geen despressie aanpraten maar zo ongeveer elke consumptie die wij uitvoeren heeft een ‘carbon footprint’ ;)
@catch: een lease-auto is niet voor de lol, die is er om een werknemer van A naar B te brengen op een efficiënte manier. En met efficiency heeft een grote wagen niets van doen.
@Griffin: Dat zie je dan verkeerd. Een lease auto is voor zowel zakelijk als prive gebruik als je die keuze maakt. Je betaalt niet voor niets bijtelling wanneer je meer dan 500 km / jaar prive rijdt.
@super: Ik ben het 100% met je eens. Ik erger me dood aan alle king size business saloons met één persoon aan boord. Daarom rij ik door de weeks (als autorijden toch geen boeiende aangelegenheid is door de files) met een klein minidieseltje en stap ik in het weekend met een big smile in mijn hobby auto :)
@dondeboer:

En voor mensen zoals jou moeten autofabrieken overuren draaien, omdat 1 persoon zonodig 2 auto’s wil hebben. Nee dat is lekker milieuvriendelijk!
Mijn firmawagen maakt ook deel uit van mijn loon en staat vermeld in het arbeidsovereenkomst. Downsizen is dan ook inlevering van loon of ik die wagen nu efficient gebruik of niet heeft dan niemand zakens mee. Wat zou super ervan denken om een deel van zijn loon in te houden omdat hij zijn TV of wasmachine niet efficient gebruikt ?
@speedie:
Als je minder gaat verdienen doe je het verkeerd, of het nu om een wasmachine, auto of geld gaat.
Natuurlijk wil iedereen groter. Natuurlijk is het gunstiger om kleiner te rijden. Natuurlijk wordt het gestimuleerd kleiner te rijden.

Kan je je geld verdienen met zulke onderzoeken? Dan ga ik dat ook eens doen…
@Citrofiel: ik wil helemaal niet groter. Waarom zou ik? De DS3 die ik nu rij is van alle gemakken voorzien en rijd stukken lekkerder dan de gemiddelde grotere zwabberbak.
@Griffin: Ja, maar daar heb je ook een uitzondering te pakken. Als je eenmaal een willekeurige Citroën rijdt hoeft het niet meer beter. ;)
@Citrofiel: tuurlijk kan het nog wel beter, maarja, dan zit je in een veeel hogere prijsklasse. en dat is dan voor de meeste mensen niet te betalen.
nog 15 maanden en dan ben ik van dat mueslihok af…heerlijk. En geen mokkel meer dat loopt te zagen dat mijn auto te duur is.
Discriminatie van lange mensen. En onveilig. Lelijke dingen. Klein is niet fijn.
Gewoon weigeren en gaan voor je eigenkeuze.
Behalve voor de mini want die is cult en in mijn ogen een liefhebbers auto.
Werkgevers vergeten dat een medewerker die in een auto mag rijden van zijn eigen keuze een veel tevredener medewerker is. Ik rij zelf 60K per jaar voor het werk, dus mijn auto is mijn kantoor. Als ik in een auto moet zitten waar ik mij niet prettig in voel, dan ga ik elke dag niet prettig naar mijn werk.
@av_diver: alsof je op kantoor precies kan bepalen hoe alles er uit ziet en hoe comfortabel het is… de gemiddelde werkgever bepaalt voor zijn loonslaven het gebouw, de vloerbedekking, de inrichting en zo voorts. Waarom dan van een wagen niet?
@Griffin: Vraag mij af of jij een lease auto hebt. Ja bij mijn collega’s op kantoor zie ik: een hele goede stoel, ruimte voor persoonlijke dingetjes (foto’s, etc).
@av driver: Hier ook zo’n 60.000p/jaar, normaal. Maar naast dat de werknemerzich prettiger voelt in een auto ‘naar behoren’ vind ik dat er ook zeker rekening gehouden dient te worden dat jij als lease-rijder ook privé zat afdraagt aan vadertje staat voor het gebruik van je auto. Mits je natuurlijk bijtelt (14,20 of 25%? Laten we dat even buiten beschouwing laten) Mijn wagen kost mij Privé -bruto- dik 800,= per maand, dat zijn wel kosten die ik met m’n gezin privé draag. Mag ik dan ook verwachten dat ik inspraak heb ik welke auto ik mag rijden van de zaak, ik vind van wel.
@TSI-tje: Dan kostie netto €400 en dan kan je amper een oud barrel voor rijden.
Niet zeuren en tevreden zijn met je glimmend nieuwe karretje op de oprit.
@rikkon: Dat is geen zeuren, en netto is dat alleen maar zo omdat ik de helderheid gehad heb om een eigen huis te kopen. Voor velen zit dit anders. En idd voor 400,= + kan ik niet een vergelijkbare auto rijden. Maar mág je dan als auto-van-de-zaak rijder meebeslissen volgens jou? Ik denk als jij ergens 4 meijer in de maand voor betaald, je ook graag inspraak heb wat er voor krijgt…of niet ?
@TSI-tje: Je hebt helemaal gelijk. Mensen die geen lease-auto hebben ,moeten eens ophouden met dat zeuren dat het allemaal niets kost.
Nu nog een onderzoek of mensen meer/minder willen verdienen, een groter/kleiner huis willen, mooiere/lelijkere partner, een strakkere/rimpeliger kop, een grotere/kleinere …


enz. enz.
Die 18% rijdt nu 7 serie en vindt de 5 mooier?
Voor de leasesletjes…je bent niet verplicht een auto te nemen hoor. Betaal em dan lekker zelf, maar ja dan kun je niet meer stoer in de file staan met een auto die niet van jou is.
Kan er van meespreken.
Mijn leasebudget is wel gestegen, het probleem is echter dat de leasingprijzen (in België) ook fors gestegen zijn. Voor mijn nieuwe budget kan ik dus net dezelfde wagen krijgen als voor mijn lager budget 2 jaar geleden.

In het verleden was mijn huidige budget voldoende voor een audi a4, nu krijg je er een a3 met niet te veel opties voor. :-(
@Vincenzo; Echt leuk, dat commentaar van mensen die geen snipper verstand hebben hoe het concept lease-auto/auto van de zaak in elkaar streekt. Welcome to the real world..
Daarnaast bezit ik nog twee auto’s en een motorfiets waar geen snipper van gefinancierd is. Kan jij dat zelfde stellen? Dus denk voordat je (ver)oordeeld….
Ik vind het ‘echt leuk’ dat er nooit iemand durft te zeggen dat ie gewoon een krent is en meedoet met de hype om kleiner te rijden.. ten tijden van de 307 was het nog hip om iets ruims te rijden. En toen kwam de SUV en dat mag ook weer niet blablabla. Stelletje meelopers
.
Wij hebben altijd middenklassers en MPV’s gereden omdat we 4 kids hebben en de ruimte hadden. Uiteindelijk een C-segment omdat de meeste kids uit huis waren (inmiddels allemaal) omdat die toch nog prima ruimte biedt voor evt (lange) medepassagiers en af en toe moet je gewoon eens wat kopen of wegbrengen voor huis of tuin. Volgende auto van moeke wordt gewoon weer een C-segment auto want dat rijdt net allemaal wat comfortabeler (langere wielbasis he), proporties zijn mooier en wederom net de extra meer ruimte
@Atenza: hu, wacht. je bent nu 26 en je hebt nu al 4 kinderen uit huis getrapt? of spreek je nu voor je ouders?
@Nilo: ben 27 en ik sprak voor mijn ouders ja. Ik rij regelmatig in nieuwe auto’s, ik heb zelf geen eigen auto
@Altenza, Even voor de duidelijkheid, die dik 800 euro draag ik grif af aan de staat. Ik tel volledig bij en heb geen auto in de 20% klasse. Er zijn andere dingen die, voor mij, belangrijker zijn bij aanschaf als de energie labels. Maar ook ik heb wel met bepalingen te maken welke door mijn werkgever opgelegd worden. Max aanschaf budget voor mij is 60K (Dus ruimte zat voor iets ‘leuks’) maar ik heb ook een -perssonlijk- plafont wat ik aan bijtelling WIL af dragen. Dat kan ieder voor zichzelf bepalen. Daarom kies ik ervoor om niet boven de 40K fiscale waarde uit te gaan. Dat wil ik er aan kwijt, dus dat bepaald mijn plafont. Binnen dat budget kies ik de auto die voor mij en m’n gezin het beste past. Ik ben in het gelukkige bezit van slechts twee kinderen, dus MPV’s e.d. hoeft niet.
Maar vind wel dat die twee ‘genoeg’ ruimte achterin moeten hebben. Daarom vallen b.v. Audi A4, BMW3, Merc.C voor mij af. En nogmaals het is geen klagen, maar zoals sommige mensen hier, zonder dit voordeel, zich niet realiseren het is ook niet bepaald ‘Gratis’
@TSI-tje: mooi om te lezen dat niet iedereen alleen maar voor de 14/20 % bijtelling gaat. Het was sowieso geen aanval op jou hoor
@TSI-tje: en ja leasen heeft voordelen maar als ik bv naar mijn oudste broer kijk; begint nieuwe baan. Hij mag kiezen tussen een Golf en een Leon.. thats it..
HET grote voordeel ziet iedereen over het hoofd: met al die kleine doppies worden de file’s een stuk korter…

:D
Haha, grappig reacties hier, sommige dan. Waar is de tijd gebleven dat ieders persoonlijke mening persoonlijk bleef en niet werd opgedrongen aan andere.
Als Pietje een klein frans auto’tje voldoende vindt en klaasje dolgraag een dikke BMW uit de 7-serie wil rijde jongah? so what? waarom elkaars meningen bekritiseren. Wat hier aan de orde is, is dat Pietje geen last heeft van de NL staat, Klaasje echter zal zijn droom auto niet kunnen betalen. Ik ben ook een Klaasje. Ik ben Autofreak, ben zelfstandig ondernemer, heb 3 kleine BV’s, 19 man in dienst, maar kan net een auto van 50k leasen (met 25%) en ik werk 10 uur per dag. Waarom leasen? omdat het veel goedkoper is t.o.v. privé kopen. Voor €500 per maand kan je niet dezelfde auto privé rijden. (aanschaf, brandstof, onderhoud, belasting, verzekering, afschrijving.) wordt allemaal door de zaak betaald. Het punt is, in Duitsland rijdt ik voor die €500,- bijtelling misschien wel die Dikke BMW uit de 7 serie jongah.. ! en daar draait dit artikel om.
PS; Realiseren jullie je eigen wel hoe belangrijk de lease rijders zijn voor de 2de handse markt..
en dat die markt weer een grote rol speelt in de economie.
milieu-eisen zijn in het algemeen goed, die moeten er zijn. Maar ik ben van mening dat Nederland in de auto industrie te hard vooruit wil lopen. De branche moet gestimuleerd worden om te investeren in minder Co2, maar niet gestropt worden erdoor.
Mij zou als leaser die paar honderd euro/jaar echt niet uit maken als ik moest kiezen tussen een 1.2d / 0-100=30,4sec of een felle benzine 2.0T waar je gewoon normaal met het verkeer mee
@philipzuidijk: 0-100 in 30 seconden IS het normale verkeer;)

Zelfs in m’n 60 pk dieseltje irriteer ik me nog aan de linksplakkers.
…kan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).