Gespot: De winter was óók leuk!

Auteur: , 20 Reacties

Iets meer dan een week geleden zag ik 21 maart op mijn kalender staan. Lente! Mooi weer! En… Auto’s. Dat is overigens een link die autoliefhebbers al snel leggen. Er is alweer veel moois te bewonderen op de zonovergoten wegen van onder andere Amsterdam, dus dat garandeert genoeg voor de komende maanden. Maar eerst doe ik nog een tweedelig verslag van een uitstapje dat ik in de winter samen met David, Mick, en Willem maakte. In de zomer begin ik weer met een wekelijkse bijdrage.

Aston-Martin DB6

Sommige rijken dumpen hun heilige koe permanent langs de kant van de weg, anderen zetten hem met de koude wintermaanden onder de grond. Deze DB6 is één van de vele bijzondere klassiekers die in Londen aan de orde van de dag zijn. Hij is nog niet zo kostbaar als de DB4 en de DB5, maar ik verwacht dat het in de loop der jaren wel gebeurt. Zo veel minder mooi dan zijn oudere broers is hij immers niet, en met een productieaantal van 1.572 is hij maar een fractie minder zeldzaam. Een cabriolet is trouwens ook al niet meer te koop voor wat wisselgeld, maar óók zulke auto’s zijn in Londen zomaar op straat te vinden. Zal zijn opvolger, de DBS-met-zes-of-acht-cilinders (om verwarring met de huidige DBS te voorkomen) óók zo’n prijsverloop kennen, of blijft die relatief goedkoop?

Aston Martin DB6 - Foto: Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 - Foto: Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 - Foto: Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 - Foto: Jim Appelmelk
Aston Martin DB6 - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Arnage RL

Hoe gaat een autospotter eigenlijk te werk in het buitenland? Wandelt hij de hele dag over straat met al zijn spulletjes paraat? De waarheid is dat we daar inderdaad de hele tijd mee lopen te sjouwen, inclusief onze (compacte) Manfrotto voor opnamen bij weinig licht. Maar het was de moeite waard. Afgebeeld is één van de mooiste Arnages die wij ooit hebben gezien, hoewel het leder iets donkerder had gemogen. Het belangrijkste is dat dit een erg ongebruikelijke kleurstelling is. Het is te zien dat er lang over na is gedacht. Dit is een Arnage RL uit 2006 die nog maar 23.000 kilometer op de teller heeft staan, de andere zoveelduizend kilometer legt de chauffeur af in een Turbo R, wat óók al geen straf is.

Bentley Arnage RL - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Arnage RL - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Arnage RL - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Arnage RL - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Arnage RL - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Continental R

Dat je in een parkeergarage wordt gezet betekent niet meteen dat je altijd wordt vertroeteld door je baasje. Al eerder kwamen we deze rode Continental R hier tegen, maar dan wel in een iets betere staat. Ik had nog bijna aangeboden de auto te adopteren. In Londen zie je nog regelmatig Continental R’s en aanverwanten, maar deze eigenaar heeft duidelijk behoefte aan iets nieuws. Met een V8 met turbo en 385 pk heeft de auto echter nog méér dan genoeg potentie. Het is een leuke luxe auto om te importeren, want vanaf vijfentwintigduizend euro staat hij al bij je voor de deur. Wèl hebben zelfs goede exemplaren op den duur wat aandacht nodig, want onderdelen, brandstof, verzekering en wegenbelasting voor deze auto zijn niet goedkoop.

Bentley Continental R - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Continental R - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fiorano, Rosso Monza

Na ruim vier jaar hebben we de 599 GTB Fiorano al méér dan genoeg gezien in de kleur rood, en de kleurloze tinten zwart en grijs. Inmiddels zijn de 599 GTO en de SA Aperta interessanter. In mijn ogen is er echter één manier die elke auto weer een stukje interessanter maakt. Kleur! Zoals ik wel vaker zeg is roodmetallic een tint die elke auto leuk maakt, zo ook deze met stijl gekleurde Fiorano, die ook nog voorzien is van een mooie kleur in het interieur. Daarnaast past de auto in het rijtje met opvallende kentekens, aangezien de S niet heel toevallig op een 5 lijkt. De auto staat hier geparkeerd voor The Dorchester, een hotel aan Park-Lane waar elk model wel een keer heeft gestaan. Luxe of snel, oud of nieuw, het kan allemaal, en het liefste als combo.

Ferrari 599 GTB Fiorano, Rosso Monza - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano, Rosso Monza - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Murciélago LP640, Rosso Vik

Roodmetallic blijkt óók op een Lammetje erg mooi te staan. Na een wilde achtervolging – voor zo ver er snelheid zit in het Londense verkeer – konden we op Picadilly uitstappen om ons spottersinstinct tot uiting te brengen. Deze auto combineert elegantie, agressie en absurdisme, en dat is precies wat Lamborghini sinds de Countach met veel succes doet. Daarvóór waren Lambo’s iets beschaafder, hoewel ze je soms alsnog flink konden laten schrikken. De LP640 maakte onderdeel uit van een reeks Lambo’s, die met veel succes na 4.099 exemplaren werd afgesloten om plaats te maken voor de Aventador. De Murciélago was daarmee veel succesvoller dan de Diablo, terwijl tegelijkertijd met de Murciélago óók de Gallardo nog in talloze vormen werd gebouwd. Wanneer zullen we de Aventador met enige regelmaat in het straatbeeld zien?

Lamborghini Murcielago LP640, Rosso Vik - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640, Rosso Vik - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640, Rosso Vik - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini Murcielago LP640, Rosso Vik - Foto: Jim Appelmelk

Lotus Exige S

De Elise is een goed voorbeeld van een auto die een evolutie heeft doorgemaakt. Het is inmiddels alweer een jaar of zeventien geleden dat de eerste Elises werden gebouwd. Het was een leuk, klein, licht open sportautootje, maar een erg indrukwekkende auto was het van buiten niet. De tweede serie, die in 2002 op de markt kwam, had hier al méér kaas van gegeten. Net als van de eerste serie kwam er een Exige uit, een versie met (verwijderbare) hardtop, een krachtigere motor, een afgedekt motorcompartiment, en een achterspoiler voor extra downforce. Kortom, de Exige was voor de rijder die de Elise nog niet genoeg vond. Het ligt er natuurlijk dik bovenop dat er klanten waren die óók de Exige nog niet goed genoeg vonden. Speciaal voor hun werd de Exige S gelanceerd. De viercilinder van Toyota had in dat geval niet alléén VVTL-i, maar óók nog eens een compressor. Het vermogen steeg hierdoor van 190 pk naar 218 pk, waar de 910 kilogram wegende auto al geen tekort aan acceleratie had.

Lotus Exige S - Foto: Jim Appelmelk
Lotus Exige S - Foto: Jim Appelmelk
Lotus Exige S - Foto: Jim Appelmelk
Lotus Exige S - Foto: Jim Appelmelk

Maybach 62S Zeppelin

Sommige auto’s zijn op den duur aan vervanging toe. Zo ook een witte Maybach 62 met het kenteken L1. Op den duur raak je een beetje uitgekeken op die suffe velgen en 550 pk, wat voor zo’n enorme auto natuurlijk waardeloos is. Toen de 62S kwam twijfelde je nog, maar de gelimiteerde 62S Zeppelin was de druppel die de emmer deed overlopen. Eigenlijk was het leuk geweest als óók deze Maybach witte lak mee had gekregen, maar het mocht niet zo zijn. De Zeppelin wordt immers in slechts één kleurstelling geleverd, tenzij je genoeg bijbetaalt voor een laagje goud
De 62S Zeppelin heeft met zijn 640 pk krachtige V12 een symbolische 28 pk méér dan de 62S. Een leuk detail is het tweetal aparte uitlaten. Elke uitlaat is nu opgesplitst in twee delen. Om nog méér spannende verschillen te vinden tussen de Zeppelin en de originele 62S moet je een erg goed oog voor detail hebben.

Maybach 62S Zeppelin - Foto: Jim Appelmelk
Maybach 62S Zeppelin - Foto: Jim Appelmelk
Maybach 62S Zeppelin - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 2011

Hoe wil je hem hebben? Bij Mercedes is dat de vraag, aangezien het twee kanten op kan. Plak je de auto vol met logo’s om van de daken te schreeuwen dat je veel te veel hebt betaald voor je auto, of houd je hem anoniem en monteer je onopvallende velgen? Het laatste is natuurlijk leuker, omdat het te kennen geeft dat de eigenaar voornamelijk in de auto is geïnteresseerd, en niet zo zeer in het imago van veel-te-duur rijden. De CL 65 AMG is immers een overtreffende trap op een overtreffende trap, want met een CL500 kun je óók al veel pret beleven. En dan is dat óók al een vrij kostbare auto. Daartussen zit de CL63 AMG, een model dat inmiddels al niet meer is uitgerust met de 6,2 liter V8, maar met een biturbo V8 met een inhoud van 5,5 liter. Daarover later meer aangezien ik hem eerst nog moet spotten.

Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 2011 - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz CL 65 AMG C216 2011 - Foto: Jim Appelmelk

Porsche 997 GT2 RS

“Overtreffende trap” begint de rode draad van deze tekst te worden. Voor veel mensen is een Porsche an sich al een overtreffende trap. Voor andere mensen begint dat pas als er twee turbo’s aan de zescilinder vast zitten. Een enkeling eist de initialen “GT2”. Wie ècht iets wil rijden dat de overbuurman zèfs met het grootste toeval niet óók voor de deur heeft staan, kan de GT2 RS bestellen. Met 620 pk op zak kun je niet veel tegen komen dat een schaduw over je Stuttgartse paard werpt. Van nul tot driehonderd doet de auto in 28,9 seconde. De Nordschleife doet hij in slechts 7 minuten en 18 seconden, 15 seconden sneller dan de GT3 RS. Er worden in totaal 500 exemplaren gebouwd, waarvan enkele inmiddels al zijn voorzien van een Nederlands kenteken. In dat geval ben je 309.700 euro kwijt. De minst dure Porsche 911 van het moment is overigens de 911 Carrera, deze kost 116.300 euro.

Porsche 997 GT2 RS - Foto: Jim Appelmelk

Volgende week zien jullie meer bijzondere spots in deel 2 van “De winter was óók leuk”. Daarna zal het waarschijnlijk weer even stil zijn, maar halverwege juni probeer ik die sombere woensdagen weer iets leuker te maken.



20 reacties

Fijn, weer wat nieuws van het front!
Valt meteen weer op hoe knap de Murciélago wel niet was. Beschaafd, strak maar ook imposant.
@StijnB: blij dat er nog iemand is die t ziet:) schitterend ding he!
@salberts93: Oh hij is echt niet de enige hoor, jammer is toch wel dat die extra airscoops uitgeschoven zijn, doet toch een beetje afbreuk aan het design. (klein beetje maar ;) )
lol en die Maserati Gran Turismo achter de CL65 had je niet gespot xD?
@salberts93: En ik geloof een Porsche achter de maybach.
Mooie reeks. Zelfs de Mayback lijkt gewoon mooi op deze foto’s.
Leuk, weer wat nieuws van het spotfront.

Waar ik nu wel benieuwd naar ben is hoe je zo’n dag doorbrengt. Reis je constant heen en weer tussen de interessante plekken, of sta je ergens en hoop je dat er wat leuks langs komt, of…
@Citrofiel: Terrasje aan Harrods of the Financial District en je hoeft zelfs niet recht te staan… daar rijden zoveel van die dingen rond dat je haast beschaamd bent om met een 7.60Li te passeren.
Jammer van die beschadiging op de lotus!
Die witte Bentley is helemaal volgens mijn smaak. Echter, hij had nog mooier gekund: het stuur in dual color, het hout in teakhout en dichte lichtmetalen velgen. ;)
Geilste spot die er tussen staat is echt wel de CL65 AMG…
En een rode Murcielago zie je haast ook nooit rondrijden, blij dat er iemand daar anders over denkt!
Geweldig die GT2 RS. Hoe krijgen ze het voor elkaar, 620 pk uit zo’n boxertje. Mooie reportage btw!
Die CL65…ja, dat is’m wel hoor ! :lol:
Die Maybach zal een duur nummerplaate hebben…
De zeppelin is echt het toppunt, er bestaat gewoon niks luxers dan dat en op deze fotos ziet ie er ook nog eens mooi uit, een maybach is niet altijd mooi op de een of andere manier
Leuke foto’s hoor. Wel jammer dat het alleen Europese auto’s zijn. Vind het wel ergens een beetje sneu om foto’s te maken van een auto wanneer de eigenaar er in zit
De oude CL65 was toch echt wel veel mooier dan deze hier zonder die rare gekleurde diffusor en extra achterlichtjes bij het nummerbord jammer…
Bentley Arnage RL dat was pas een mooie auto, wat mis ik toch die auto
Zag pas een DB6 op de A12 rijden (DM-10-01), in de avond, prachtige auto. En absoluut niet een die je zomaar ziet rijden.
Die Maybach is toch gewoon prachtig! Als ik het geld had wist ik wel welke limo ik zou bestellen..
En die Cl65 Amg blijft ook wel een prachtig ding.. Misschien wat duur tov de Cl63 Amg, maar toch… het heeft iets..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).