Heeft Saab problemen met betalen toeleveranciers? [UPDATED]

Auteur: , 40 Reacties

Even over de mediahype die gisteravond over Zweden trok. Er werd namelijk bericht dat de productie bij Saab was gestopt omdat er toeleveranciers met onbetaalde rekeningen zouden zitten. Saab ontkende het vervolgens niet, maar meldde er wel direct bij dat dit hele akkefietje door Zweedse media -waar Victor Muller nou niet bepaald een goede band mee heeft- flink werd opgeblazen.

Iets meer dan een jaar geleden werd de productie in Trollhättan hervat, nadat Spyker het bedrijf had overgenomen. De productie kwam daarna echter een keertje stil te liggen, maar dat was wegens gedoe met sneeuwoverlast. Nu zou het om “betalingsproblemen” gaan, maar hoe het exact zit is (nog) niet helemaal duidelijk. Er werd ook gesuggereerd dat GM, een belangrijke toeleverancier van onderdelen en tevens voormalig eigenaar, de prijzen zou hebben verhoogd, waardoor er een conflict ontstond. Ook dit is verder nog niet bevestigd, maar een Zweeds reclamebureau genaamd Lowe Brindfors heeft zijn samenwerking met Saab inmiddels wel opgezegd vanwege onbetaalde rekeningen, zo meldt resume.se.

Saab-woordvoerder Eric Geers heeft inmiddels een verklaring gegeven: “Bij elke autoconstructeur komt de band wel eens eventjes stil te liggen. Van een mug wordt hier een olifant gemaakt. Saab is in Zweden nu eenmaal een hypergevoelig onderwerp, en bij het minste voorval staan de media er op hun achterste poten.”

Van een “productiestop” lijkt vandaag echter geen sprake meer te zijn. Het is weer business as usual.

UPDATE: Saab heeft middels een persbericht laten weten dat de productie slechts kort onderbroken is geweest, maar dat deze vanmorgen weer normaal is opgestart. Een aantal toeleveranciers hadden de leveringen opgeschort zolang er nog onderhandeld werd over betalingen en leveringscondities. Men verwacht dat deze problemen spoedig zijn opgelost en verdere onderbrekingen van de productie zullen uitblijven. Saab geeft aan dat het nog voldoende middelen heeft om aan de directe financiële verplichtingen te voldoen.



40 reacties

Het vervelende is dat dit soort gebeurtenissen grote gevolgen kunnen hebben voor het herstel van het prille vertrouwen in het merk.
.
Ik heb dit verhaal gisteravond gevolgd en het valt mij op dat Saab het gewoon liet gebeuren. Uren lieten ze niets van zich horen om tenslotte met een nietszeggende verklaring op de proppen te komen. Niet verstandig m.i.
Klopt: alles licht onder de loep bij Saab op dit moment. Dit gebeurt waarschijnlijk dagelijks, bij alle merken, maarja, daar lees je niks van… Het lijkt soms wel of de media uit is op het onderuit halen van Saab.

En inderdaad, het vertrouwen is er maar is broos, en dan helpen dit soort roddels niet!
@Svenska_Aeroplan_AB: holy shit wat een spelfouten… foei!
@Svenska_Aeroplan_AB: welke roddels?

Feit: De productie heeft stilgelegen
Feit: Er zijn (tijdelijke?) betalingsproblemen
Feit: Reclamebureau heeft sinds december geen geld ontvangen en stopt
Feit: PR afdeling deed urenlang alsof hun neus bloedde

De productie zal vandaag ongetwijfeld wel weer draaien, maar de manier waarop Saab dit, PR technisch, aanpakt is natuurlijk heel slecht. Zoals Tommy het boven ook al aangeeft: Urenlang komt er geen fatsoenlijke reactie vanuit Zweden en kan de pers speculeren wat ze willen. In dit soort gevallen moet je direct adequaat reageren.

Zo overstroomd onze mailbox de laatste weken met persberichten van fabrikanten die ook maar enige hinder ondervinden van de ramp in Japan. Zelfs als ze geen problemen hebben krijgen we dat te horen. Saab komt pas met een nietszeggende reactie als het kalf al verdronken is.
@Svenska_Aeroplan_AB: Slecht nieuws over Saab is natuurlijk een garantie op lezers. Een betalingsprobleempje bij VW (ja, dat komt ook voor) zou gewoon genegeerd worden, want niemand zou het lezen…
@Esprit_de_Flandre: bij VW is er ook geen grote kans dat ze plotseling failliet gaan. Bij Saab is die kans een groter.

Er spelen momenteel serieuze zaken bij Saab (zie commentaar van Lowe Brindfors & DB Schenker). Het zijn geen anonieme bronnen meer die met “geruchten” komen. Het is zo ver gekomen dat bedrijven openlijk klagen over het feit dat ze niet betaald worden.

Dat iets dat zeer zeldzaam is in de zakenwereld. Dit soort zaken worden meestal keurig onder de pet gehouden.
@robbie:

“bij VW is er ook geen grote kans dat ze plotseling failliet gaan. Bij Saab is die kans een groter.”

Idd, bij VW geen sensatie, dus genegeerd. Bij Saab vollen bak sensatie, dus iedereen erop af…

“Het is zo ver gekomen dat bedrijven openlijk klagen over het feit dat ze niet betaald worden.
Dat iets dat zeer zeldzaam is in de zakenwereld. Dit soort zaken worden meestal keurig onder de pet gehouden.”

Idd, omdat, om het voorbeeld van VW hierin door te trekken, de VW-groep een gigantische klant is waarvan je je niet kan veroorloven hem te verliezen. Dus wordt alles binnenkamers gehouden, zijn leveranciers zelfs bereid een serieuze tijd op hun geld te wachten, want het alternatief is VW als klant kwijtraken, wat voor sommige bedrijven het einde betekent.
Saab daarentegen is maar een klein klantje. Zeker nu het niet meer onder GM-vlag opereert. Vroeger zou men dat niet gedurfd hebben, uit angst ook Opel/Vauxhall en Chevy/Daewoo als klant te verliezen. Nu is het ‘maar’ een klein bedrijfje, dus wat maakt het uit? Als je klaagt krijg je er nog gratis reclame bovenop.

Dat het niet fantastisch gaat met Saab, akkoord, je moet wel achterlijk zijn om dat te ontkennen. Maar om hiervan nu zo’n grote zaak te maken…
Het kán de ultieme pesterij zijn van enkele bedrijven die – inderdaad wegens redenen – te laat betaald worden / zijn. De kasstroom is natuurlijk nog niet optimaal, zodat betalingstermijnen in overleg (kunnen) worden opgeschort. Jammer dat men als Zweden niet trots is op het voortbestaan (hoe gering de kans ook lijkt) van hun autoland !?

Dan was er onlangs nog het Poetin-troetelkindje Antonov, die vanuit zijn gekregen miljardenimperium probeert de ‘kleine man’ te verpletteren.

Hopelijk komt Saab spoedig met een eerste kwartaalverslag over de (hopelijk) opgaande lijn. We wachten af.
Ze moeten eens écht vertrouwen gaan afleveren daar bij Saab-Spyker. Stap 1, verkoop Spyker. Dat is een dood paard en daar heeft al helemaal niemand vertrouwen meer in. Stap 2, Victor Muller moet van de voorgrond verdwijnen. Al honderden mensen zijn miljoenen aan hem kwijt, z’n reputatie is niet alleen discutabel maar gewoon ronduit dramatisch. Of hij nou hard werkt of niet, of hij nog gelijk heeft of niet, hij staat voor alle problemen bij Spyker en neemt die indirect ook mee naar Saab.
Dit jaar nog kassiewijle, laat ik ook eens speculeren.
Wat voor belang heeft de Zweedse media bij een slecht functionerend Saab? Ik lees dit nu pas, normaal zit ik niet de hele avond Zweedse media in de gaten te houden, ik heb wel een leven, maar ik snáp dit gewoon niet, waarom zouden ze daar zo negatief over hun Saab schrijven?
Ze mogen blij zijn dat het merk uberhaupt nog bestaat!
Ik hoop echt dat Saab blijft bestaan, ik geef toe, het is niet mijn merk, maar ik vind dat zulke bedrijven gewoon de kans moeten krijgen zichzelf te bewijzen.
@stationcar: slecht nieuws wordt goed gelezen, zeker als het maatschappelijk zo belangrijk is als Saab in Zweden. Als je dus een beetje een aanleiding hebt om een sappig verhaal te schrijven dan doe je dat, zeker de wat commerciëlere kranten. In feite is het hetzelfde principe als wat De Telegraaf doet: gewoon elk onbenullig feitje opblazen tot iets enorm heftigs. Daarmee wordt je dan uiteindelijk de grootste van het land. Mensen willen helemaal geen objectief nieuws lezen, mensen willen entertainment, sensatie en slecht nieuws voor anderen om zich beter te kunnen voelen over hun eigen situatie.
Volgens mij is het een grote chaos bij Saab. Victor Muller krijgt Spyker niet goed van de grond en begint dan maar aan een volgend project.
Waar blijft bijvoorbeeld de Spyker Peking to Paris (als ie nog zo heet)? Dat hoeft toch geen zes/zeven jaar te duren?
@stationcar: helemaal mee eens. waarom zou je dit bedrijf als zweedse media zijnde onderuit halen?? om de werkeloosheid wat omhoog te schroeven?
@wolffjee: Ook in Zweden heb je diverse media. Gerenommeerde bladen, en ‘Telegraaf-achtigen’… De rest kun je wel invullen denk ik!
@wolffjee & @stationcar: Wat voor belang heeft de Belgische media om de regeringsonderhandelaars onderuit te halen? Elke scheet wordt een orkaan, des te meer door de media. Er ‘lekt’ dan plots een ‘compromitterende mail’ uit, en iedereen springt erop, met felle reacties en analyses in elk blad, soms zelfs met het verwijderen van de persoon in kwestie van het toneel. Als je dan de mail letterlijk leest, staat daar Niets, maar dan ook NIETS ergs in. Feit is dat de meeste mensen de moeite niet nemen om die 300 woorden te lezen, en gewoon afgaan op wat de media ervan maakt. Zo ook als het over Saab gaat…

Sensatie verkoopt. Mensen horen graag slecht nieuws. Voelen ze zich beter door. Onbegrijpelijk…
Tsja, de meeste mensen worden blij van slecht nieuws en stemming makerij, waarschijnlijk omdat ze zelf geen leven hebben.
Zweden zijn vrij nationalistisch en misschien kunnen ze het slecht zetten, dat het buitenlanders zijn die ‘hun’ SAAB u draaiende houden.
Van VM ben ik ook niet zo’n fan, maar ik kan jullie verzekeren dat hij vele malen rijker is dan ik; dus ook vele malen slimmer……….
@desjonnies: die laatste zin van jou klopt geheel niet…en dan ken ik je nog geeneens !
De Zweedse media hebben er sinds de eerste berichten over een wind down van SAAB door GM er een bijzonder genoegen in gesmaakt alles maar dan ook alles dat sond het merk te melden was, met een bijzonder negatief sausje te overgieten.
Gisteren was wederom een bijzonder “fraai”voorbeeld van wat we zo onderhand internet journalistiek kunnen gaan noemen. Dat men door dit soort van “verslaggeving” iedere keer wellicht werkgelegenheid in de waagschaal stelt, deert die bende blijkbaar niet. Elke fabriek kent momenten dat een band even stil ligt. Maar dat er dan zo een storm in een glas water wordt veroorzaakt, tart wederom iedere beschrijving. Wij hebben met eigen ogen en oren in Trollhattan kunnen zien en horen hoe belangrijk die fabriek voor de wijde omgeving is. En dat daar zo dom mee wordt omngesprongen in de Zweedse pers……….. De Zweden zelf hebben er inmioddels meer dan tabak van.

Enfin, keep calm and get on with it.
De Nederlandse media doet blijkbaar ook mee. Zie titel.. terwijl in het artikel gewoon een verklaring staat dat er niets aan de hand is..
@Atenza:

a) In de titel staat een vraagteken
b) In het persbericht (dat pas om 10 uur kwam!) staat dat ze betalingsproblemen hebben

Met die titel is dus weinig mis lijkt mij zo.
@robbie: a) neigt al erg naar roddels verspreiden. Dit stuk begint al gelijk wat genuanceerder: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/9402033/__Productie_Saab_tijdelijk_stilgelegd__.html?p=2,2
@Atenza: “een verklaring dat er niets aan de hand is”

Overdrijven is ook een kunst he… In dat persbericht staat toch duidelijk dat er de nodige problemen zijn.

En daarnaast hebben al 2 bedrijven openlijk, via officiële woordvoerders, naar buiten gebracht dat ze al maanden geen geld van Saab hebben ontvangen.

Het ene bedrijf is Lowe Brindfors. Een reclamebureau waar Saab al 19 jaar mee samenwerkt is sinds december al niet meer betaald.

Het tweede bedrijf is DB Schenker, een transportbedrijf. Dit bedrijf heeft toegegeven dat ze vrachtwagen met onderdelen voor Saab “gijzelen” omdat ze al maanden niet meer zijn betaald. Momenteel is er een “regeling” dat Saab per vrachtwagen kan betalen. Zodra er betaald is krijgen ze 1 lading geleverd.

Dat is de enige reden waarom Saab op dit moment de productie kan laten doorgaan. Het onderliggen probleem is nog steeds niet opgelost.

Bronnen
Lowe Brindfors
http://www.resume.se/nyheter/2011/03/29/lowe-brindfors-bryter-med-/

DB Schenker
http://www.svd.se/naringsliv/schenker-stoppar-saableveranser_6050961.svd
http://www.svd.se/naringsliv/orovackade-signaler-fran-saab_6050207.svd
Helemaal niet zo raar. In de automotive worden onderhandelingen soms hard uitgespeeld. Soms worden leveringen bevroren. Heeft soms gewoon met ordinaire prijsonderhandelingen te maken.
Dit zat er aan te komen, al van bij de overname door Spyker. Ze proberen hard om het merk recht te houden door allerlei marketingstunts maar de cijfers spreken harde waarheid.
Ik zie dat Robbie weer helemaal in z’n element is… Fijn altijd! Waar was je bij de positieve berichten rondom Saab? Zoals de deal met ZF voor de bouw van chassisdelen voor de nieuwe 9-3?

OH NEE, WACHT!
Dat was positief nieuws, en werd dus niet geplaats op AB.nl…


Zucht
@Svenska_Aeroplan_AB: +1, en bij autoblog zijn ze nog trots op ‘speurneus’ robbie ook
@Svenska_Aeroplan_AB: we plaatsen ook positief nieuws over Saab, we plaatsen inderdaad niet altijd alles over nieuwe deals met onderdelenleveranciers. Dat doen we ook niet bij andere merken overigens. Soms wel, maar lang niet altijd. Er zijn absoluut mensen op onze redactie die Saab een warm hart toedragen (ik ben er één van) maar als we niet meer kritisch mogen zijn is er ook iets mis lijkt me.
@CasperH: Uiteraard, kritisch zijn mag. Maar breng het wel zoals het is. Saab lijdt 240 miljoen verlies: groot nieuws. Porsche al jaaaaren miljarden verlies (6,3 miljard over 2010 als ik me niet vergis) en daar lees je niks over. Alles ligt onder de loep bij Saab op dit moment. Dat is logisch, maar wakkert ook subjectiviteit aan….
@Svenska_Aeroplan_AB: Porsche heeft jarenlang miljarden winst gemaakt. En alleen in 2010 eenmalig een verlies geleden wat volledig te verklaren was (eenmalige posten). Op het autodeel werd overigens geen verlies gemaakt.

Bij Saab ligt dat iets anders. Daar gaat het om verliezen uit operationele activiteiten.
@Svenska_Aeroplan_AB: Porsche draait al jaren verlies? Dacht het niet! Die gasten in Zuffenhausen slaan er al jaren een slaatje uit als het op geld aankomt.
@Tommy2: Ja hoor. Ze kunnen zelfs zo goed met geld om dat hun hubris uiteindelijk geleid heeft tot een overname door VAG…
@BaRa: Ga jij je eerst eens verdiepen in the whole story! Die overname had helemaal niets te maken met de winst die Porsche draait. Porsche had slechts last van grootheidswaanzin wat hun fataal werd.
Ik snap nog steeds niet dat ik reacties lees van mensen, die dit gewoon willen rechtpraten? ga aub is goed nadenken over wat daar allemaal gebeurt vanplaats met je nederlandse neus ernaar kijken, omdat een nederlander het heeft overgenomen.
@jeanclaude: Ok, jij snapt het niet. Duidelijk. Mijn reactie heeft geen bal met Muller te maken. Heeft JUIST te maken met verder kijken i.p.v. het bericht klakkeloos over te nemen en te interpreteren…
Overigens zegt Saab dat de problemen voortkomen uit het nieuwe financiele systeem dat ze per januari in gebruik hebben nadat deze is losgeweekt van het systeem in Barcelona (waar GM alle betalingen uitvoerde).
Voor het marketingbureau lijkt het een uitstekende mogelijkheid om Saab een trap na te geven nadat Saab het contract eerder deze week opgezegd schijnt te hebben. Zij krijgen nog geld, maar dat heeft Saab al toegezegd te betalen.
@Svenska_Aeroplan_AB Ok is goed bij deze, saab word de best verkopende merk binnen 1 jaar, ja klaar nu. man man man zeg. ben jij de lokale marketingafdeling van saab ofzo?. en dat je je aangesproken voelt zegt al genoeg over dat je dingen recht probeert te praten wat krom is.
Beste redactieleden van Autoblog, af en toe hebben jullie echt lange tenen. Wat jullie doen op de redactie heb ik jaren van dichtbij kunnen volgen bij m’n echtgenote. Die werkte op het Belgische persbureau Belga. Op zo’n redactie komt heel veel nieuws binnen, en er moet ook heel veel nieuws weer buiten. En door de aard van het beestje kan je vaak niets anders doen dan de berichten plaatsen. Dat is begrijpelijk, snelheid is primordiaal in jullie business. Maar daardoor loop je natuurlijk het risico dat je af en toe te weinig zicht hebt op het volledige plaatje. Dat je context mist. Natuurlijk zijn er redactieleden die hun best doen zo goed mogelijk up to date te blijven, maar dat betekent nog niet dat ze ook de verhalen van áchter de schermen kennen. Nogmaals: tot zover geen probleem. Het probleem ontstaat pas wanneer jullie die berichtgeving proberen te onderbouwen met eigen argumenten. Die zijn soms juist, maar even vaak fout – net door het gebrek aan volledige informatie. En bij een bedrijf als Saab, waarbij elk nieuws heet nieuws is, worden foute interpretaties alleen maar versterkt. Je kan dit maar op een manier oplossen: de nieuwsberichtgeving met de nodige reserves doen. Maar dat is iets waar het jullie vaak aan ontbreekt. Misschien maar goed ook, want anders kwam er nooit een polemiek op gang, werden de berichten niet genoeg gelezen en haakten de adverteerders af. En dan bestond Autoblog niet.
Dus, S.A.Aktiebolaget: pak ze niet te hard aan, nieuws spinnen is nu eenmaal hun broodwinning. Het is en blijft een blog die drijft op input van buitenaf die voor iedereen voorhanden is, niet op originele ideeën en analyses. Je mag er geen kwaliteitsjournalistiek van verwachten.
@BaRa: Mooi kijkje achter de schermen. En ‘primordiaal’ is vast en zeker het woord van de dag!
;)
@jeanclaude: zucht… je verteld weer een boel onzin. Ik zet alleen even jouw opmerking recht dat mensen er ‘met een Nederlandse neus naar kijken’. Dat heeft werkelijk niemand gezegd! Opletten graaggggggg

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).