Spyker jaarverslag: 1 mln euro voor Muller [UPDATE]

Auteur: , 60 Reacties

Zojuist heeft Spyker zijn jaarverslag bekend gemaakt. De automaker uit Zeewolde annex Saab-eigenaar geeft daarin, zoals het een beursgenoteerd bedrijf betaamt, openheid van zaken omtrent de beloningen van het management. CEO Victor Muller toucheerde over 2010 een bedrag van 1.058.571 euro.

Deze vergoeding bestaat uit een management fee van 550.000 euro en een bonus van ruim 508.000 euro. Over 2010 ontving Muller geen vast salaris. Verder wordt in het jaarverslag (PDF) melding gemaakt van een totale beloning van 334.000 euro voor CFO Hans Go.

De compensatie van Muller betekent een behoorlijke vooruitgang ten opzichte van 2009, toen hij in totaal 240.000 euro verdiende. Dit bedrag is dus een dikke vier keer over de kop gegaan.

UPDATE – Na het jaarverslag wat verder nageplozen te hebben wordt ook duidelijk dat Spyker qua liquiditeit nogal een probleem heeft. Mensen die het nieuws rond de autobouwer de afgelopen week gevolgd hebben zullen dit niet als wereldschokkend ervaren, maar het staat nu zwart op wit, en een beetje haaks op mooi weer-praatjes in de media van bepaalde personen. Dit neemt niet weg dat het natuurlijk erg vervelend zou zijn als het prille project van Spyker voortijdig in de kiem wordt gesmoord, dat is voor niemand goed.

Due to less available cash at year-end 2010 than anticipated because of lower sales volumes
(to the extent that these were not fully off-set by cost reductions and working capital
improvements), heavy investments in product launches and future product development, the
Group’s cash position is monitored very closely by management. To strengthen working
capital in the short term, management is raising liquidity from current shareholders and other
available sources. For further information on the continuity of the Group, we refer to Note 2.1
Continuity of the Group in the consolidated financial statements.

The funding situation of the Group is as a result of the aforementioned currently tight.
Management is accordingly arranging for some direct relief via, in particular, additional
funding, in form of equity or similar facilities. Management however recognizes that
substantial further funding is still required and is presently working on certain specific
transactions to improve the Group’s funding position in a more structural manner and to
strengthen its balance sheet going forward, also from a more strategic perspective.
Negotiations around these transactions are in an advanced stage. These transactions are
also subject to, among others, approval by the Swedish Government.



60 reacties

Laten we hopen dat niet alleen dhr Muller maar ook de aandeelhouders (van het eerste uur) een leuke tijd aan Spyker gaan overhouden…
Het is toch te gek voor woorden.
Muller “haalt” 40% van zijn doelstelling en krijgt een bonus???

Er is een megaverlies geleden van 216 miljoen euro, de helft van de verkoopdoelstelling is gehaald en er is niet eens genoeg geld in kas om de tweede helft van 2011 te halen. En dan krijg je een bonus van een half miljoen???
@robbie: Inderdaad schandalig! Hier op de financiële Telegraaf, ze zijn dringend op zoek naar nieuw kapitaal:

http://www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/spyker_cars_nv/9423898/__Spyker__extra_kapitaal_nodig__.html?cid=rss
@robbie: ga jij eens een dagje in zijn schoenen staan zeurpiet, wat denk je nou
@iLoveStinger: dus jij vind het de normaalste zaak van de wereld dat iemand die erin “slaagt” om slechts 40% van zijn gestelde doelen te halen een bonus krijgt van een half miljoen?

De beste man heeft niet eens de helft van de gestelde doelen gehaald. Als je dat vertaald naar een cijfer dan heb je een 4, oftewel een onvoldoende. Dan is het toch niet logisch om dat te “belonen” met een bonus van een half miljoen?

Over zijn managementfee van een half miljoen hoor je mij niet klagen. Dat is een “regulier salaris”, maar een bonus is in mijn ogen volledig onterecht.
@robbie:
Sinds wanneer gaat het er om of iets terecht is ja/nee? ;)
@iLoveStinger:

Och, die man heeft het zo zwaar..?
@72bug: ja
@Svenska_Aeroplan_AB: wat weet jij er nou van ! ;-)
Hm,

Ik las in de Telegraag van gisteren (?), dat men bij Saab zeer pissig is op Muller.

Men zit te wachten op bekleding voor de autostoelen, maar de Duitse leverancier is het wachten op zijn geld zat…

Overigens dreigt Muller de grote roerganger te worden bij Saab, indien per 1 mei er geen opvolger is gevonden voor Jonsson.

Muller? Charmante praatjesmaker met hele grote plannen, maar van het woord “betalingsverplichting” heeft hij nog nooit gehoord… :roll:

En Muller maar huilen over die ‘negatieve Hollanders’…
@FrankypankyV8: het was een Zweedse leverancier van dashboards en deurbekleding ;) Maar verder heb je gelijk. Toeleveranciers wachten op hun geld.
@FrankypankyV8: Weet je.. het word steeds ondoorzichtiger.. ik snap er niet veel meer van. Bijvoorbeeld: zo een kritiek moment in het bestaan van Saab. Het is de komende jaren er op of er onder. Daar moet iedereen bij Saab volledig voor gaan. En dan stapt die CEO Jonsson op? Hoe kan dat? En waarom? Die man is juist erg belangrijk voor het vertrouwen van iedereen in Saab. Verlaat die een zinkend schip? Ik hou mijn hart vast..
@Freewarefreak: Johnsson heeft in okt. 2010 zijn pensioen aangevraagd per mei 2011, na 40 jaar Saab… Niks meer, niks minder!
1 april grapje zeker?! 1 mln voor een manager terwijl je 200+ mln verlies maakt? Dat kan echt niet! Ken genoeg mensen die directeur zijn van een onderneming die wél winst maakt en zelfs dan vaak kunnen fluiten naar hun bonus…
@Sciurida: och, die 0,5%….waar lullen we over ?
Muller is een goede prater, maar leiden kan hij niet (zie Spyker). Denk dat ze ‘m er bij Saab uit gaan gooien als het zo door gaat. Via de achterdeur uiteraard…
@BMW316i: hij is aandeelhouder (met geld dat hij van Antonov heeft geleend) dus dat zal niet zo makkelijk gaan.
ja en Nederland gaat staatssteun geven :? http://www.watmannenboeit.nl/nederlandse-staatssteun-voor-saab/93777/

Zal ook wel 1 aprilgrap zijn..
@Jappio: En heeft de B.V. Nederland daar wel geld voor? Van de week was er in het nieuws dat ze met allerlei nieuwe leningen weer een paar miljard hadden opgehaald. Los eerst je eigen problemen maar op voor je buitenlandse fabrieken gaat subsidiëren zou ik zeggen. We zitten zelf tot onze nek in de schuld.
@Jappio: Dat lijkt me ook een kwestie van 1 april…
Waarom is iedereen zo verschrikkelijk negatief over Muller?
Wat is het probleem??? Ik zal niet zeggen dat ik helemaal doorzie hoe het werkt bij Saab/Spyker, en ik zal ook niet zeggen dat alles perfect gaat enzo, maar komop zeg, dit is gewoon kansloos afzeiken.
Waarom steunen we die man niet wat meer als autoliefhebbers? Wat hij doet is in principe goed, de uitwerking is misschien iets minder soms, maar hij doet het tenminste. Hij redt even een automerk, hallo, wie doet hem dat na?! Beetje respect is ook wel op zijn plek!
@stationcar: er is nog niks gered. Hij heeft er hoogstens voor gezorgd dat de beademing voor Saab vorig jaar niet gestopt is. Wat mij betreft ligt het bedrijf nog steeds op de Intensive Care.

Iets wat ook wel blijkt uit de problemen van deze week en het feit dat de accountant daar uitdrukkelijk voor waarschuwt in het vandaag verschenen jaarverslag.
@robbie: prima, dan ligt Saab nog aan de beademing op de intensive care, dat is nog geen reden om hier met z’n allen de man af te zeiken. Lekker makkelijk afzeiken draagt zeker niet bij aan herstel van het vertrouwen wat Saab zo hard nodig heeft, en op die manier gaan ze het dus gewoon niet redden. Is dat wat we willen? Met z’n allen het merk over de afgrond duwen? Komop zeg!
@stationcar: dus jij vind het normaal dat de CEO van een slecht presterend bedrijf een bonus krijgt? Bij mij gaat dat er niet in. Als Muller het goede voorbeeld zou geven dan had hij die bonus geweigerd.

Als een topbankier een of andere bonus krijgt staat iedereen op zijn achterste benen, maar als het om dhr Muller gaat is het plotseling allemaal prima?
@robbie: Nee, wat die bonus betreft ben ik het met je eens, maar het gaat mij om de hele trend hier op autoblog, niet perse de schrijvers van de artikelen zijn negatief, maar de reageerders. Het vervelende is dat wat er ook over Saab geschreven wordt, Muller altijd onder uit de zak krijgt hier, en dat vind ik oneerlijk, en van oneerlijk wordt ik gewoon een beetje boos.
@stationcar:

Victor Muller liegt en bedriegt erop los en jij hebt het over ‘oneerlijkheid’?!?
Ach ja, als je het per uur uitrekend valt het allemaal wel mee. Hij werkt wel 20 uur per dag… Maarja, of het op dit moment slim is…

In vergelijk met andere managers is het nog steeds een schijntje natuurlijk, moeten we ook niet vergeten.

Nu valt heel ‘Links Autoblog’ natuurlijk over de beste man heen. Tja, kun je verwachten.
@Svenska_Aeroplan_AB: dus jij vind het normaal dat iemand een bonus krijgt maar die eigenlijk niet verdient? Over zijn fee hoor je mij niet klagen, maar een bonus is belachelijk.

Er zijn genoeg managers die zelfs afzien van hun reguliere salaris zolang het bedrijf verlies maakt (Apple, Ford etc). Een bonus voor iemand van een bedrijf dat zo onder de maat presteert is gewoon belachelijk.

Die bonus van een half miljoen hadden ze beter kunnen gebruiken om leveranciers op tijd te betalen, dat had ze een hoop negatieve publiciteit bespaard.
@Svenska_Aeroplan_AB: ‘In vergelijk met andere managers is het nog steeds een schijntje natuurlijk’

De hardstwerkende van ze allemaal, Marchionne verdiend 3,5 miljoen euro en dat bij twee bedrijven die samen 70 miljard euro omzet draaien en bijna 3 miljard winst maken. Dat is heel andere koek dan een bedrijf dat eigenlijk opnieuw aan het opstaan is en honderden miljoenen velies maakt. Daarnaast is Muller al een multimiljonair en groot aandeelhouder. Het klopt van geen enkele kant dit salaris.
Victor heeft ook een rekening bij de ING…..
@hoekkie: ..en Rabo..
@Megakix: en.ABN AMRO… :lol:
@Robbie: veel van wat je schrijft is wáár, maar meer voor De Telegraaf-stemmingmakerij. Ik kan me niet aan de mening onttrekken dat – door de aanwezigheid van een Antonov – er een duister sfeertje hangt rondom het bedrijf.

Hoge bomen vangen veel wind, dus kritiek moet Muller kunnen verwerken / hebben. Maar over een relatief schamele beloning voor zijn prestatiedrang en motivatie kan ik weinig kwaads zeggen. Leg de vergelijking eens naar de sigerenrokende bankdirecteurtjes die werkelijk geen ene flikker doen en het 3-voudige oevrhouden ! Kortom, wáár vergelijk je het mee…

Hopelijk redt Saab het tegenover de kritische pers / stemmen. Het wás een longshot destijds bij de overname en het zal niet weldra veel beter worden. Maar een kans heb je.
Saab redt het niet denk ik. Ze komen met een nieuwe 9-3, als die er al komt. Die komt in een markt waar ze niet veel kunnen uitrichten, de concurrentie is moordend. BMW, Audi en mercedes hebben meer ervaring (en geld geinvesteerd)in dit segment en dat is moeilijk te evenaren. Misschien zijn er op de huidige automarkt gewoon teveel spelers en moeten er een aantal weg.
Saab, Lancia, Seat hebben het moeilijk en Alfa Romeo en Renault hebben het zwaar te verduren in het hogere segment. Misschien moet je je als autofabrikant afvragen of je wel ieder model auto moet willen maken zoals audi en VW. Misschien kun je juist door specialisatie overleven.
@mco: en laat dat nou net zijn wat Saab zelf ook al een tijdje roept: ze willen absoluut geen concurrent zijn van Audi of BMW, maar juist die specialisatie brengen… Daar is nog een lange weg voor te gaan, maar dat wisten we van tevoren.
@Svenska_Aeroplan_AB: De saab 9-3 valt toch echt in het segment met de A4, 3 serie en C klasse. Daar zullen ze toch mee moeten concurreren. Of ze moeten met iets heel speciaals komen, maar dan haal je de verkoopaantallen niet de ze noemen. Of je moet een volume merk zijn, of je specialiseren maar niet er ergens tussen in gaan hangen.
Hij heeft het verdiend
@Svenska_Aeroplan_AB volgens mij heeft Muller duidelijk gezegd dat de Nieuwe 9-5 met de Audi A6 moet concurreren. De man heeft jaren lang in een Audi gereden en heeft persoonlijk de plus en minpunten van Audi ondervonden. Maar nog ‘slaagt’ Saab erin om een model op de markt te zetten, die in veel tests toch nog achter de 7 jaar oude Audi A6 eindigt. Dan ben je als verantwoordlijke voor Saab niet goed bezig.
@jeanclaude: je moet zo vaak de Autoweek lezen…
;)
Ik ken de voorwaarden van die bonus niet, dus kan ik er ook niets over zeggen. Er wordt hier maar klakkeloos aangenomen dat de maatstaf voor de bonus de prestaties over vorig jaar zijn, om er vervolgens schande van te spreken. Ik heb juist veel respect voor het ondernemerschap, er is niemand die hem ertoe heeft verplicht SAAB te redden.
Het is absurd dat een verlieslijdend concern als spyker/saab een bonus toekent aan Victor Muller. Als het een goed en gezond bedrijf is, kan ik ergens nog empathie opbrengen voor een bonus. Maar als eerst bij Saab de productie wordt stilgelegd omdat er geen geld is voor onderdelen en een week later dit naar buiten komt, dan weet ik het ook niet meer! Volgens mij heeft Victor geen hart voor de zaak maar enkel voor z’n eigen portemonnee!
Een april hoop ik..?!
1 Zit VM op een miljoen te wachten ? – denk het eerlijk gezegd niet
2 Is dit verstandig – NEEN, voor de buitenwereld, het imgage van SAAB dat probeert uit het dal te kruipen, de leveranciers die op hun geld zitten te wachter (hear-say) is dit ook geen goed bericht.
3 Bij het uiterst fragiele SAAB past een andere, nederiger PR, zou SAAB uit het dal klimmen, dan kan de beloning ruimschoots worden ingehaald
Negatieve Nederlanders…. hij heeft gelijk ! Muller geeft zichzelf een bonus en ‘wij’ gaan allemaal negatieve dingen opsommen, die ook vaak genoeg bij andere B.V’s gebeuren. Er is zelf iemand die concludeert dat hij ‘de tent’ niet leiden kan.
Muller betaald, dus hij bepaald…..wat iedereen er ook van denkt
Maar wat mij opvalt is dat jullie niet begrijpen hoe het werkt, jullie zouden eens moeten weten hoeveel eigenaar van B.V’s jaarlijks de tent kaalplukken. Dan praten we niet over 1 miljoen, maar over miljoenen.
@Jarno: Dit is een blog voor autoliefhebbers, niet voor graaiers. Op deze manier sloopt ie saab nog harder. Autoliefhebbers zien liever geen merken verdwijnen.
Ik snap dat kaalplukken gebeurt in de hogere regionen in het bedrijfsleven, maar fraai is het niet.
@Jarno:

VM roept het zelf over zich af…Grote woorden, maar hele kleine daden.

En als men simpele vragen stelt aan Victor, dan ben je een ‘negatieve Nederlander’!

De wereld volgens Victor Muller… :roll:
@jarno: saab is een N.V. en geen B.V. dus volgens mij weet je zelf niet echt hoe het werlt. Get real gast, je klinkt als een mocro die streetwise wil vertellen hoe het allemaal zit. Niemand laat zich door jou vertellen.
Of het terecht is of niet doet niet ter zake. De bonus zal wel contractueel zijn vast gelegd. Misschien word de bonus ook wel bepaald op contacten die zijn binnen gesleept op basis van toekomstige samen werkingen wie zal het zeggen… Hier zijn vast ook mensen die weten wat een collega verdiend maar vinden dat deze dit totaal onterecht krijgt. In de grote mensen wereld gaat het dan om wat grotere bedragen. Als er in je contract staat dat je een 13 maand krijgt, krijg je die ook wanneer je bedrijf op het randje van de afgrond hangt. Kwestie van contracten nakomen.
@Svenska_Aeroplan_AB Reageer nou is serious man, het is toch zo dat Muller bij de komst van de Saab 9-5 heeft gezegd, dat hij moet concurreren met de A6. En jij loopt hier even te roepen dat ze juist NIET met Audi en dergelijke willen concurreren? Autoweek of wat dan ook heeft hier niets mee te maken.
@jeanclaude: Audi A6 is inderdaad de grootste concurrent van de 9-5. Neemt niet weg dat de 9-5 veel ruimer is vanbinnen, een betere standaarduitrusting heeft en persoonlijk veel mooier is!
Tsja meneer gebakken lucht kan zichzelf wel belonen. Die popnagel auto’s hebben nooit winst gemaakt en met saab gaat het ook niet lukken natuurlijk. Maar ja een NL-er in de auto’s, dat gaat nooit goed…het is geen fiets tenslotte. Hoogmoed.
Wat voor dag is het vandaag????????
@schuur: vrijdag.

En check ook even het linkje naar de site van Spyker…
[simpsons-style]

whoohoo Zeewolde!!!

[/simpsons style]

niet spotten met Z-town jongen!
Bam!

Ok nu weer normaal….

Nu ik er aan denk vermoedt ik inderdaad dat spyker weinig verkoopt normaal reden ze regelmatig in het buitengebied hier om wat te ‘testen’. maar ik heb ze al een tijdje niet meer gezien/gehoord
Geen vast salaris maar wel een bonus. Dat is dan toch nog wel enigszins te begrijpen? Maar beetje overdreven is een miljoen wel ja. En makkelijk om Muller maar af te zeiken maar als mensen geen Saabs kopen dan is het niet zijn schuld dat de doelstellingen worden gehaald
@Atenza: hij heeft een vaste vergoeding van een half miljoen en daar bovenop een boven van een half miljoen.
@Atenza: Ja ok maar wie moet er voor zorgen dat mensen wel Saab’s gaan kopen….. Precies Saab en dus Victor Muller dus is het wel degelijk de schuld van het Concern dat er geen Saab’s worden verkocht. Wanneer je modellen hebt die mensen nodig hebben (14% bijtelling divers Motoren pallet etc.) zal dit vanzelf gaan lopen, blijkbaar zijn de modellen nu gewoon niet interesant.
Oja voor iedereen die reageert met Ahh loop Victor Muller niet af te zeiken… Jullie rijden allemaal Saab?
@E34M5Touring: ja en zodra je een merk overneemt kan je ook echt direct maar een 14% model op de markt brengen… niemand ontwikkelt een auto in een week. Ze moeten het nog doen met de leftovers van GM en dat zijn de 9-3, 9-5 en 9-4X. Straks komen ze met een zelf ontwikkelde 9-1 en nieuwe 9-3. Lekker ondoordachte reactie van je
@E34M5Touring: Ja, ik rij Saab
Wat een domoor. Hij had makkelijk ong. 20.000 meer kunnen verdienen als hij de oplichters/schrapers in zijn bedrijf op tijd in de gaten had gehad. Ik durf te wedden dat E.Baan (Saab twente) zijn bonus voor volgend jaar alweer aan het afromen is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).