De gevolgen en nasleep van de aardbeving voor Toyota

Auteur: , 6 Reacties

We hebben waarschijnlijk allemaal de verschrikkelijk beelden wel gezien van de ravage die de Japanse aardbeving en tsunami die daarop volgde vorige maand veroorzaakte. Huizen zijn ingestort, complete gebieden weggespoeld en er voltrekt zich een kernramp doordat kerncentrales zwaar beschadigd raakten. De Japanners hebben voorlopig dus genoeg andere prioriteiten dan zich zorgen maken over de gevolgen van de ramp voor een autobouwer als Toyota. En terecht natuurlijk, maar laten wij daar toch eens naar kijken.

Een Japans research bedrijf schat in dat de totale productie van werelds grootste autobouwer met tenminste 500.000 voertuigen zal worden vertraagd. De operationele winst voor boekjaar 2010 (op 31 maart gesloten) zal minstens 100 miljard yen (zo’n 845 miljoen euro) lager zijn. Over boekjaar 2011 zal de operationele winst naar verwachting met zo’n 200 miljard yen afnemen (1,7 miljard euro).

In de periode tussen 14 en 26 maart toen Toyota de fabrieken moest sluiten vanwege een tekort aan elektronische onderdelen, rubber, plastic, etc., liep men een productievertraging op van 140.000 auto’s. In de laatste week van maart is de productie in twee fabrieken weer voorzichtig hervat, waarbij Toyota zich vooral richt op bestseller de Prius.

Vanaf de zomer zullen Japanse fabrikanten 15 procent minder elektriciteit kunnen afnemen, doordat de ramp een aantal kerncentrales heeft uitgeschakeld. Dit zal ook een vertragend effect hebben op de productie. In 2010 bouwde Toyota in Japan 3,28 miljoen auto’s. Analisten verwachten dat de prijs van de Prius zal stijgen.

Onder ander Nissan en Honda ervaren soortgelijke problemen. Nissan heeft aangegeven dat men in maart 55.000 minder auto’s kon bouwen. Bij Honda lag het productieverlies vorige maand op 46.600 auto’s. (via: bloomberg)



6 reacties

toyota heeft het maar moeilijk, suc6
Het zijn ook waanzinnige produktieaantallen. Alsof we het over broodjes kaas hebben.
14500 auto’s per dag….dé tering ! :lol:

Toyota is tot april 2011 de beste verkopende Japanner op de Amerikaanse markt, met 256.000 stuks. Het produktieverschil wordt nu verplaatst naar een latere maand, dus het zal allemaal wel goedkomen.
Echt moeilijke jaren voor Toyota… eerst al dat gezeik over Amerikaantjes die niet kunnen rijden en nu dit.
Komt wel goed; gewoon nieuwe Toyota’s blijven kopen, daar steun je Japan volgens mij nog het meeste mee! :D
Ik denk dat ze er uiteindelijk weer bovenop komen, het zal wel even duren maar uiteindelijk, na deze vreselijke ramp, zal het weer rozengeur en maneschijn zijn.
Wereldwijd zijn er bedrijven die lastig te vervangen spullen uit Japan halen. en zelfs uit de getroffen regio.
Niet alleen bedrijven in Japan, of Japanse concerns, maar ook Europese en Amerikaanse bedrijven.
Daarnaast zijn (lucht)vrachtkosten voor spullen uit japan gestegen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).