BMW Brilliance Automotive plug-in hybride 5-serie

Auteur: , 28 Reacties

BMW heeft samen met Chinese partner Brilliance Automotive exclusief voor China een plug-in hybride BMW 5-serie ontwikkeld en presenteert dit concept zoals aangekondigd over twee weken in Shanghai. Het gaat hier om een 5-serie met verlengde wielbasis, voorzien van BMW's ActiveHybrid technologie.

Het concept wordt aangedreven door een 218 pk sterke 3 liter grote TwinPower Turbo zescilinder. Deze wordt bijgestaan door een 95 pk sterke elektromotor. Het accupakket is ondergebracht in de kofferruimte.

UPDATE 12:50: We hebben voor de zekerheid nog even gebeld met BMW Nederland. Zij bevestigen dat anders dan in het Nederlandse persbericht vermeld, het hier gaat om een TwinPower Turbo motor met 218 pk, maar over het aantal cilinders en de inhoud van het blok worden vooralsnog geen uitspraken gedaan. Men was met ons eens dat 218 pk uit een 3 liter grote TwinPower Turbo zescilinder niet heel efficiënt is. Het zal ongetwijfeld om een kleiner blok gaan.

Met deze aandrijflijn kan de 5-serie een afstand tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden met een maximumsnelheid van 65 km/uur. Ideaal dus in drukke Chinese steden, waar het verkeer permanent vaststaat en de luchtvervuiling iedere norm tig keer overschrijdt.

Het betreft hier vooralsnog een concept model. Serieproductie staat voor 2013 op de agenda in de BMW Brilliance fabriek in Shenyang.



28 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Wellicht dat ze in Shanghai straks normaal adem kunnen halen…
Waarom hebben ze eigenlijk de 3 liter uitgerust met een turbo? Drukt dat het verbruik enorm, ik dacht juist dat BMW het al heel aardig deed door ongeblazen motoren zuinig te maken…
@Den: bijna elke motor van BMW heeft tegenwoordig een turbo. Of krijgt die in de nabije toekomst.

Zoek maar eens op de termen BMW & TwinPower Turbo.
@robbie: zag het filmpje van gisteren over die universele motor, maar drukt dit dan het verbruik zo gigantisch? En waarom dan een 3.0 liter en geen 2.0?
Precies Robbie, een Bemma zonder een Turbo kan niet man.
218 pk uit een geblazen 3-liter 6-cilinder.. Dat vermogen kan ook uit een 1.8 gehaald worden, wat het geheel meteen een stuk zuiniger zou maken.
@pexiges:
Ben ook verbaast die 218pk zit ook precies een 325i en die is toch echt 4 cilinders bij 2 liter.
@Arnold-JR: Nope, die heeft een 3 liter 6-cilinder zonder turbo.
@Alpinaa: Je heb gelijk was in de war met de 320i van 170 pk
@Arnold-JR:
de 25 30 en 35 motoren zijn allen 3liter V6’en hoor…
@Captain:
6-in-lijn natuurlijk ;) even te snel geweest
@pexiges: Ahja, maar die heeft niet dat lekkere geluid hè. ;)
@Alpinaa: Dat is dan ook weer zo. Alhoewel je dit geluid wel pas hoort als de teller boven 65 km/uur komt.
@pexiges: ’t is een concept. Die underpowered zes-in-lijn zal tzt wel vervangen zijn door een van die nieuwe vier cilindermotoren.
@rotarypowah: vier moet drie zijn.
@rotarypowah: er staat nergens in het persbericht dat er een zescilinder in zit.

Ik gok op een viercilinder.
@robbie: Een letterlijke copy-paste uit het Nederlandse persbericht van BMW:

Het conceptmodel wordt aangedreven door een uiterst efficiënte 3 liter TwinPower Turbo zescilindermotor (160 kW (218 pk)) en een 70 kW (95 pk) sterke elektromotor.

Maar 218 pk uit een 3.0 liter 6-cilinder is niet heel efficiënt. Daarom heb ik dat woordje ook bewust weggelaten in mijn artikel.
@dennis: Zal het misschien om een atmosferische 3L gaan? Daar passen die cijfertjes namelijk mooi bij. Anders wordt gewoon een 4 pittertje denk ik.
@pexiges: het is helemaal niet zeker dat er een zescilinder in zit. In het persbericht wordt alleen maar gesproken over een TwinPower Turbo motor met 218 pk.

Ze hebben het niet over 6 cilinders of een inhoud van 3 liter.
ik zou een saab 9-5 kopen :)
“…iedere norm tig keer overschrijdt. ”
tig? is dat hollands?
@lowlow: Het is Hollandscher dan ‘tich’ in ieder geval. Tig maal, dus minimaal 20 (twin-tig) maal. Maar het kan ook 90(negen-tig) maal. -tig dus.
wat heeft china met haar verlengde wielbasis is een normale 5-serie niet goed genoeg
@kets: Die mensen zijn niet wijs. Kleinste volk op aarde, omennabij, en toch zijn ze weg van stretched varianten van zo’n beetje elke sedan leverbaar op aarde. Een Passat L? China heeft het.
@kets: Chinese managers kopen massaal auto’s die in de klasse zitten zoals de 5-serie en dan graag verlengt. Ze rijden hem niet zelf maar huren een chauffeur in voor peanuts. Een 7 serie is net wat te “duur”. Verlengde auto = status en zeg nou zelf jij zit toch ook het liefst mogelijk zo ruim.
@barney

Zoals gewoonelijk kon het niet lang uitblijven voordat iemand een ‘sambal bij?’ of ander denigrerende opmerking over de Chinezen moest plaatsen.

En zoals gewoonelijk laat de Autoblog redactie dit soort opmerkingen zonder problemen toe. Aangezien de redactie zeer waarschijnelijk dezelfde achtergrond heeft als de gemiddelde autoblog lezer. Blank, man, lease auto van de zaak, geen allochtone vrienden en denkt nog steeds dat
de blanke ras over de wereld hoort te regeren. Jongens, de Tweede Wereld oorlog is lang, lang, lang geleden. Wereld dominantie gaat nu in rap tempo richting de Chinezen. OK?

Voor die genen die het nog niet begrepen, Autoblog is een blog over auto’s. Voor rasistische of denigrerende grapjes, kun je beter op een een Zieg Heil site posten.

Als autoliefhebber vind ik het diep triest elke keer weer dit soort rot opmerkingen te moeten lezen!
@afhaalchinees: Of je reageert op barneys ‘Kleinste volk op aarde, omennabij’, of er is een reactie van barney weggehaald.
In het tweede geval: Treurig, inderdaad. Tsja, dat raakt niet alleen de Chinezen. Tot voor kort ging het zo ook over Japan, en een enkel keertje nog steeds over Koreanen. Maar dan: Duitsers, Fransen, Italianen en Engelsen, en zelfs Belgen en Nederlanders, krijgen ook hun stereotypen naar het hoofd geslingerd. Niet netjes, wel heel blog. En toch nauwelijks nog rascistisch te noemen.
In het eerste geval: Voor de beleving van iemand in NL is een langere auto voor een korter volk vreemd. Hier zijn we er juist aan gewend meubilair van aziatische auto’s te moeten aanpassen aan ons postuur (zie recent autoweek over Toyota Sera). De logica ken ik: hier koop je een auto bij een persoon, in Azië huur je een chauffeur bij een auto. Been there, done that. Dat betekent dat alles draait om de tweede zitrij – die hier net zo ongebruikt blijft als de 4WD.
Verder deel ik je analyse. Nou… bijna dan. Ik zet in op India.
Vragen stellen helpt dus :). Dank aan de onderzoeksredactie van AB!
Een 3-liter 6-cilinder MET turbo? En dan niet meer dan 218pk? Wat is dat voor een prutmotor?!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).