Porsche 968, youngtimer in beeld

Auteur: , 23 Reacties

La piece de resistance! Het beste met vier cilinders ooit geproduceerd door Porsche en misschien, terwijl niemand het wil horen, wel de beste Porsche ooit? De 968 is een waar meesterwerk. Duurder, zeldzamer en specialer dan de oudere broertjes 924 en 944.

Eigenlijk was Porsche van plan met de 944 door te gaan. Deze versie zou de S3 worden. Dat bleek marketing-technisch toch niet lekker te liggen dus werd de 968 een nieuw model.

De Porsche 968 had alles. Exotische materialen, futuristische technieken en een stevig prijskaartje. Hoewel, bij introductie was de 968 nauwelijks duurder dan de 944. De grootste verschillen zijn nu merkbaar op de tweedehandsmarkt. Meer ‘verfijning’ en recentere bouwjaren maken vooral de lichtere (sport) versies tot hobby-auto’s met een hoge aanschafprijs. De 968 is geen ‘beginners Porsche’ zoals de 924 en 944 dat wel kunnen zijn. Die laatsten zijn ook op budget te rijden, de 968 is meer ‘high maintenance’. Degelijk, maar als er iets stuk gaat…

In principe zijn er twee carrosserie-vormen en twee motoren geleverd. Een coupé en cabrio met een 3.0 ongeblazen 16V viercilinder en een 8-kleps geblazen viercilinder. Om de inhoud te vergroten had Porsche de cilinders iets opgeboord en gebruikten ze nu een veel grotere slag.

Wenn man 24 Stunden Vollgas fährt

De Porsche 968 leefde naast de Porsche 993 en 928. Naast de onvermijdelijke 911 en grote V8 coupé was de 968 het ware wonder der autosport en rijplezier. Porsche stopte de 968 daarom vol noviteiten. Mooi spul, voor echte supercar-prestaties. Om te beginnen monteerden ze een 6-bak (of 4-versnellingen tiptronic). Het in- en uitlaat traject was nieuw ontworpen en er was voor het eerst variabele kleptiming te vinden. Het mocht dan een ‘magere’ viercilinder zijn, de prestaties waren er niet minder om. Zonder turbo kwam er 240pk uit de 3 liters, nauwelijks minder dan de 272pk die een 993 (zonder VarioCam) in die tijd produceerde. Bijna net zo veel als de turbo’s er in de voorgaande modellen uit peurde.

Heb je het over Porsche dan heb je het natuurlijk ook over speciale uitvoeringen. Waarom slechts een instapper coupé met 240pk 305Nm, 16 inch velgjes, 1470kg? Al snel was er vraag naar meer en na een jaar kwam Porsche met de Club Sport. Niet puur op betere cijfers gericht, wel op beter weggedrag en circuit-beleving. Meer ‘gevoel’. Het verwijderen van elektrische ramen en geluidsisolatie bracht het gewicht terug tot 1320kg. De vering en demping werd geperfectioneerd en 17″ velgen waren origineel aan deze CS voorbehouden. In mijn beleving de beste Porsche ooit.

Porsche 968 Turbo S

Natuurlijk kon je ook voor een turbo kiezen. Nog sneller dan een Club Sport, in een rechte lijn althans, met 305pk. Waar de 0-100 sprint van de N/A bleef hangen op 6,2 seconden deed de Turbo het in 4,9. De 16 geproduceerde Turbo S’en sprintten zelfs in 4,7 seconden naar 100km/u. Als dat zelfs niet snel genoeg is, dan zul je een van de 4 race-prep 968 Turbo RS’jes op moeten zoeken. Circuit-klaar, 350pk en slechts 1212kg.

Tot slot kan je zelfs nog voor een cabrio-968 kiezen. Zwaarder dan de coupe en natuurlijk niet als ‘CS’ leverbaar. Wel een zeldzame auto, lekker om mee te toeren maar niet met dezelfde ‘ultieme’ rij-beleving als de coupé. Zeldzaam zijn ze wel, er werden al 10x minder 968’s gemaakt dan van zijn voorgangers. Het totaal kwam op 12.776 unitds, waarvan 4.389 cabrio’s. Voor de vergelijking, er zijn 113.070 944’s en 121.289 924’s geproduceerd.

Vandaag de dag zo’n smakelijke drieliter viercilinder coupé kopen? Het zet je banksaldo al snel €10.000,- terug. Dan nog rij je een 92-er, wil je een *droom* Porsche 968 Club Sport dan reserveer je beter minimaal €15.000,- en zoek je jezelf het zweet in voor een verzorgd exemplaar. Pijn die je snel weer vergeet als de lieve ronde opklap-oogjes je ’s ochtends aan kijken.



23 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Een geweldig ding, een prachtige tekening ook met die technische details! Al vind ik de achterlichten een stuk minder aansprekend dan die van de 944..
Zo ziet dus een vierkante 911 er uit. Ga ik toch voor de ronde vormen. Zoals bij wel meer dingen…
Jammer dat Porsche niet meer een model maakt zoals de 944/968 . Heerlijke modellen met prima prestaties.
ik vind die achterkant er niet uitzien
Ik vond dat toen (in ’92) een hele mooie Porsche. Ik zag er laatst nog eentje rijden en ik kan de auto nog zeker waarderen. Een mooie ClubSport laat ik zeker niet staan.
4 jr gereden: Fantastische auto en echt weinig op aan te merken…maar de 911 heeft zoveel meer emotie :-)
@p993: En daar mep je de auto op de kop! De rij ervaring ontbrak compleet aan die auto. Heel snel ging het zeker, maar kreeg er geen klik mee. Ik was toen aan het kijken voor een 968, maar ben uiteindelijk afgehaakt.

Alwood heb je er zelf in gereden?

Informeer je goed op de Porsche forums, er is een levendige 968 scene in nederland.

De ervaringen die ik tot nu toe heb gehad met dit type waren niet bevredigend genoeg om enthausiast geinfecteerd te raken.

Maar ding rijd zeer goed en is snel.

Verwacht geen koopje van een auto. Afgezien van de aanschafprijzen, pas vanaf 18D€ heb je een goede!
@Melvivio: Helaas nog niet in gereden, zoals bij te veel youngtimers het geval. Porsche rij-ervaring stopt bij mij na de Cayman S en Cayenne :S
PS. laatste fontys-classic avond nog ff met je staan praten, mij + 740 ook herkend? ;)
Jezus, beste porsche ooit in jouw beleving? Dacht dat je verstand van autos moet hebben om hier te kunnen schrijven
@Stopwearingpants:

Vertel jij het eens dan expert, wat en waarom is volgens jou de beste Porsche? Je hebt ze vast allemaal gereden..
@72bug: Tuurlijk heeft hij dat. Wie niet? ;)
@72bug: carrera gt om maar 1 te noemen
Beste Porsche ooit is voor mij de CGT hoor..
Best een mooie Porsche, voor het tijdperk. Ik zou er nooit een kopen, maar das een andere kwestie.

Overigens is het “piece de resistance”, de “la” kun je weglaten, anders krijgt t een andere betekenis
Mooi stuk, alleen er staat een veel gemaakt foutje in. De vermogenswinst van de 993 kwam niet door VarioCam. Dat systeem is namelijk alleen op de watergekoelde motoren toegepast (dus wel op de 968 for that matter). De kleine vermogenswinst van de 993 kwam door VarioRam, dat systeem past het effectieve inlaattraject naar gelang het toerental aan.
@Stopwearingpants: Ik zou dat niet te hard roepen. Volgens veel Porsche liefhebbers schijnt de 993 kwalitatief de beste 911 te zijn. Er werd namelijk zo ontzettend veel tijd in de produktie gestoken dat Porsche er bijna aan onderdoor is gegaan. De 968 stamt uit dezelfde periode en ik denk dat het kwalitatief een hele goed sportwagen is. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de 993 meer emotie bij mij oproept dan de 968. Een 968 is betaalbaar en ik denk zelfs een hele goeie alternatief voor een 993.
Gaaf ontwerp en een ondergewaardeerd model met mooie techniek. Ik zou ‘m wel lusten. De CS is alleen wel heel karig uitgerust voor een daily. Dan liever een iets slomere en luxere versie.
Porsche is verdomd moeilijk. Doordat één model zo dominant is, ik hoef zeker niet te zeggen welk, is het vaak moeilijk om andere Porsches te plaatsen in tijd en niveau…
Zou cool zijn als Porsche deze gaat reïncarneren. Nu ze zich toch weer met viercilinders gaan bezighouden..
Dit is een prachtige wagen maar moest ik op zoek zijn naar een mooie, sportieve maar niet die-hard wagen zou ik toch niet hierbij uitkomen.
Al blijft het wel een leuk ding om te zien rijden of om eventjes in te zitten.
De CS was niet ontwikkeld aan de hand van de vraag naar meer prestaties, maar vooral om de prijs wat te kunnen drukken. Een CS was namelijk goekoper dan de basisversie! Toendertijd betaalde je ook echt minder voor minder, en niet net zoals als nu, meer voor minder.
@Hupke: het blijft zeker een leuk ding om eventjes in te zitten….voor mij was het meer: ik heb me er 4 jr prima mee vermaakt. En dan was het nog niet eens een CS ;-)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).