Car2go nog dit jaar met 300 elektro Smarts in A’dam

Auteur: , 6 Reacties

Bijna een jaar geleden schreven we al over de plannen van Mercedes (lees: Daimler AG) om als deelautoproject allemaal Smartjes te laten rondslingeren. De kogel is nu door de kerk, want nog voor het eind van dit jaar zullen er 300 elektrische Smarts door onze hoofdstad zwerven. In het Amerikaanse Austin Texas en de Duitse steden Ulm en Hamburg kennen ze het Car2go concept al, maar het bijzondere is dat straks in Amsterdam het volledige wagenpark elektrisch is.

Car2go maakt deel uit van het Amsterdam Electric programma. De gemeente heeft hiermee als doel om in 2015 tienduizend elektrische voertuigen op de weg te hebben. Car2go onderscheidt zich naar eigen zeggen van andere autodeelprogramma’s doordat het minuuttarieven hanteert en geen abonnementskosten kent. De auto’s hoeven niet gereserveerd te worden en hoeven ook niet op dezelfde standplaats te worden ingeleverd. De auto’s zijn voorzien van een gps-unit, waardoor berijders kunnen zien waar de dichtstbijzijnde auto zich bevindt.



6 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Goedkoop gaat het alleen niet erg worden.

Andere website’s spreken van 29cent per minuut (oftewel 417,- per 24uur)
Voor 48,- huur je bij Hertz een FordKA voor 24uur.

Ff een slordige 350,- goedkoper :D
@Donstil: Zo moet je ook niet rekenen. Het gemak van Car2go is dat die autootjes overal door de stad slingeren en wanneer je snel van A naar B moet, je even gemakkelijk in zo’n karretje springt. Daarbij zal het (denk ik) vooral gaan om korte snelle ritjes. Wanneer je dan 30 minuten onderweg bent, ben je nog geen 9 euro kwijt (als het bedrag wat jij zegt klopt). Daar kan geen taxi tegenop.
alle vorige initiatieven zijn geflopt. Van witte fietsen tot witkarren (op de foto zie je er nog een).
Ben benieuwd of dit wel gaat lukken. Op andere plek terug kunnen zetten dan waar je hem afgehaald hebt is een groot voordeel t.o.v. van bestaande regelingen zoals Greenwheels en Anutodate, maar is tegelijkertijd ook de achilleshiel van het systeem. Iedereen wil ’s morgens naar het station en ’s avonds er weer vandaan.

Mocht het aanslaan ben ik benieuwd hoe de immer genuanceerde Amsterdamse taxichauffeurs reageren…
Als car2go in Amsterdam een vergelijkbare tarievenstructuur hanteert als in Ulm, betaal je weliswaar per minuut, maar zijn er maximumtarieven per uur of per etmaal. Dan kom je ook op om en nabij de 50 euro per uur uit. Over de auto’s hoef je je geen zorgen te maken. Er is een team aanwezig dat de auto’s geografisch wat beter verspreidt indien nodig, de auto’s wast (als-ie vies is kun je dat aangeven in het touchscreen) en bijtankt, alleen is dat voor elektrische smarts niet direct noodzakelijk. Het betekent wel dat je ze in de praktijk waarschijnlijk alleen kunt parkeren bij een laadpaal, terwijl je de dieselsmarts in Ulm op elke legale parkeerplaats kunt achterlaten.

Zoals mensen al zeggen: een ideaal alternatief voor de taxi :)
@nielsvanderweiden: EDIT: 50 euro per uur? Ik bedoelde natuurlijk per dag! *vergeefs editknop zoeken doet*
@nielsvanderweiden: Nog beter: ik lees elders dat je je Smart na gebruik dus wel op elke parkeerplaats binnen het verzorgingsgebied kunt achterlaten, laadpaal of niet. Eventuele parkeerkosten hoef jij als gebruiker niet te voldoen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).