Voor het eerst op de Rai: het Nederlandse Heynsdyk

Auteur: , 28 Reacties

De onlangs geïntroduceerde Heynsdyk 2500SF is het eerste wapenfeit van dit Nederlandse merkje. Een automerk kunnen we het niet noemen, onderhuids is dit namelijk een Porsche 944, maar een gaaf coachbuild-project is het zeker.

Dat deze roadster is gebaseerd op de 944 heeft een aantal voordelen. Onderdelen zijn volop verkrijgbaar en het originele kenteken blijft behouden, dus de mogelijkheid bestaat dat je voor de 2500SF geen wegenbelasting hoeft af te tikken. Niet dat je veel kwijt bent aan MRB aangezien het topless autootje – dat grotendeels van polyester is gemaakt – slechts 900 kilo weegt. En door het vermogen van 163 pk uit de 2.5-liter motor moet een topsnelheid van 250 km/u mogelijk zijn.

De 2500SF kost €36.995, tenzij je hem zelf in elkaar wilt zetten, dan mag er €14.725 richting de kassala van Heynsdyk worden geschoven. Nee, de komma’s staan gewoon op de juiste plek, deze creatie van Ronald Heijnsdijk klinkt ons dan ook als een koopje in de oren. Pica’s HIERR.

PS. Op de AutoRAI werd ons verteld dat de dakconstructie is verbeterd en dat de roadstertjes nu met Recaro zetels kunnen worden geleverd, in plaats van de originele stoelen van Porsche.



28 reacties

Ding heb ik voor het eerst gezien op Top Gear LIve geloof ik… Erg fraai stukje coachbuilding. LIjkt me heerlijk om er zelf één in elkaar te schroeven.
via Android app
Ik neem aan dat je voor die prijs zelf de Porsche erbij moet kopen?
Voor 14k een leuk project voor de creatievelingen onder ons! Lekker stoer, retro race ding.
Leuk wagentje, alleen zou ik zelf, als ik een kitcar zou willen hebben een Cobra kopen. Zelfde geld, meer pk’s, brute v8.
Trouwens, om op de Rai een auto neer te zetten met een gigantisch gat in het dashboard is een beetje 1999, die tellers ook trouwens.
@Den: Inderdaad had ik ook gezien. Niet erg uitnodigend. En wat was dat ding met het dak dicht lelijk.. Zo’n zwarte aardappel boven op de koets. Not my cup of tea. Vond het een beetje een allegaartje. Dan heb je een soort van retro koets en dan zitten er van die Porsche 968 cup wielen onder. Het deed mij in ieder geval niks.
Waw, da’s idd een koopje.
Ziet er goed uit, stuurt waarschijnlijk goed en een meer dan redelijke prijs en ongetwijfeld kan er nog een moderner VAG blok ingelegd worden.
En zeggen dat ik niet van z’n bestaan afwist.
Misschien eens vragen of je hem aan de tand mag voelen.
RIJTEST!?
Sorrie, maar vind het een slap aftreksel van een Mercedes Stirling Moss :?
@VeniVidiVici:


Hoe ben je op die vergelijking gekomen?
En hoe kan je die 2 nu in godsnaam vergelijken?

Dit is waarschijnlijk een lekker strak en hard rijderskarretje (ik zou het niet weten maar ziet er zo uit :lol: ) met voldoende vermogen om plezier aan te hebben. Zeg maar een concurrent voor de mx5 cabrio in roadster/ speedster vorm.

De SLR Striling Moss is de overtreffende trap van alles op wielen is.
@Hupke: Qua uiterlijk en stijl heeft het iets weg van een Stirling Moss dat die Mercedes stukke duurder is snap ik, maar het lijkt wel alsof de makers van de Heynsdyk met een scheef oog naar de Stirling Moss hebben gekeken (Maar dat is mijn visie :) )
@VeniVidiVici:


Eerder dat ze naar de SLR van Stirling Moss hebben gekeken dan naar de SLR Stirling Moss.

1955_Mercedes_300_SLR_coupe_r3q.JPG

Maar ik vind dit voor die prijs toch een heel geslaagd geheel.
@VeniVidiVici: Op de eerste foto heeft het er wel wat van weg, maar neem van mij aan dat het ding er in het echt in de verste verte niet op lijkt.
@VeniVidiCivi
Die kost van ook een factor 20..

Verders vind ik het een erg mooie coachbuild!
Bijzonder geinig ding, vraag me alleen af of ze leer van een oma koe hebben gebruikt zo uitgedroogd en vaal is het.
Je zou denken dat je het visitekaartje toch wat strakker aankleed.
Dat noemen we geen coachbuild maar een kitcar. Niks mis mee met de term kitcar.
Kitcar of niet, vind het eerlijk gezegd een samengeraapt zooitje.

Zie wat stijlelementen van o.a. porsche carrera gt, spijker, Mercedes Stirling Moss.

Maar voor die prijs heb je wel iets speciaals.

“163 pk uit de 2.5-liter”
is er niet meer uit te peuteren?
@Pressman: Ja je hebt natuurlijk meerdere motorvarianten van de 944. 163pk(994), 190pk(944 S), 210pk(944S2), 220pk(944 turbo) en 250pk(944 turbo s.
@Pressman:

Daarbij kan je dat blok ongetwijfeld vervangen door andere VAG (modernere) blokken.
@Hupke: Idd, maar denk dat een van de 944 blokken het makkelijkst is. Ik heb zelf de turbo versie en kan je vertellen dat er niks mis is met deze blokken.

Qua zuinigheid zal er wel een verschil inzitten natuurlijk.
Ik doe het ze niet na, maar ben er niet kapot van.
Voor een bedrag tussen € 20.000,- en € 25.000,- (want dat gaat zelfs een zelfgebouwd exemplaar zeker wel kosten) is er heel veel lekkers te koop dat niet overgoten is met een kitcar-sausje.
Zet er een Rotrex compressor op, heb je geen turbo gat en gaat als de brandweer. Kies als basis de betere 968, grotere remmen etc. Wel zonde van de Porsche maar okay, je heb wel iets unieks.
Chop Shop: Amsterdam Garage? Een samenwerking tussen Ronald en Leepu? :D
Jammer genoeg niet bijster mooi. En die 14d euro voor de zelfbouwkit is zonder 944 waarschijnlijk…
Nou, ikzelf heb in totaal al 3 exemplaren gespot: http://www.autojunk.nl/2011/01/heynsdyk
http://www.autojunk.nl/2010/02/heijnsdijk-2500-sf
Stonden namelijk de afgelopen 2 jaren op het Mecc in Maastricht.
@Pressman: Je kan ook uit meerdere motoren kiezen, het begint bij 163 pk en 205 Nm en gaat tot 250 pk en 350 Nm.
jongens maakt niet uit het idee is geweldig en ik weet dat hij hier al langer mee bezig is dan de mercedes bezig was met de moss hij heeft er zijn hart in gestopt en heeft geprobeerd van een goede auto die te zwaar was voor zijn gewicht een super auto te bouwen die lichter is en blijft porsche techniek

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).