Saab 9-4X: liveshots en Nederlandse prijzen

Auteur: , 32 Reacties

De crossover van Saab is te bewonderen op de AutoRAI, en we weten nu ook wat we er voor neer moeten tellen.

Vanaf september staat de 9-4X in de Nederlandse showrooms, zonder diesel, maar met twee benzine-motoropties: een 265 pk sterke 3.0 V6 en een 2.8 Turbo V6 met 300 pk. Deze modellen hebben een vanafprijs van respectievelijk 74.995 en 89.920 euro, en ik vraag me eerlijk gezegd af hoeveel klanten daarmee over de streep getrokken gaan worden.

Kijken we naar de concurrentie, dan levert Volvo een 300 pk sterke XC60 T6 vanaf 64.695 euro. Auto’s als de BMW X5 35i (306 pk) en de Porsche Cayenne (300 pk) nestelen zich tussen de 9-4X’en in met vanafprijzen van respectievelijk 79.755 en 84.300 euro. In de VS krijgt het broertje van de 9-4X, de Cadillac SRX, bovendien een motor-overhaul: de huidige motoren worden er uit geknikkerd en er komt een 3,6 liter V6 voor in de plaats, die met 300 pk net zo sterk is als de 2.8 Turbo, maar wel minder koppel levert. Op zich geen man overboord dus.

Uiteraard vertelt een vanafprijs slechts een deel van het verhaal van een auto, fabrikanten verschillen onderling behoorlijk wanneer het gaat om de standaarduitrusting van een auto, dus daar moet ook naar gekeken worden. Als je in de markt bent voor een dergelijk model, zou je de 9-4X overwegen? En op welke gronden? Uiterlijk, prijs, exclusiviteit, chauvinisme, Saab-fanboyisme? Laat het weten in de comments, onder de live-gallery.




32 reacties

Ik zou het best overwegen, maar de vraag is of ie daadwerkelijk ook ooit voor m’n deur komt staan, of dat ie nog in onderdelen bij de leveranciers ligt.
Wat een geld! Dit zal totaal niet verkopen in NL, en brengt Saab alleen nog maar verder in de problemen. Saab’s verouderde techniek zorgt ervoor dat de auto zichzelf compleet uit de martk prijst. De v6 motoren stoten gigantisch veel co2 uit waardoor de milieubelasting op dit ding torenhoog is. En dan zo’n interieur voor dat geld? Never! Je betaalt 80000 voor een auto die zich gedraagt als een auto van 50000.

Op deze manier wordt een auto die in het segment crossover/compact SUV zou moeten vallen even duur als een luxury SUV als een Cayenne. De auto zal ook nog is als een draak rijden, Saab loopt ook hierin hopeloos achter.

Idem bij de nieuwe 95, dit zou een goedkoper, exclusiever alternatief op een 5 serie moeten zijn (zoals vroger) maar is nu door zijn dure motoren net zo/even duur en veel minder goed.
Jammer, vroeger had ik een Saab 95 Aero station, prachtbak, vergane tijden….
@slodder: Kijk op foto 1 is wat er allemaal al in de standaard uitrusting zit…. als je een Volvo, BMW of Audi vergelijkbaar uitrust komen ze ongetwijfeld aan dezelfde prijs zoniet hoger!
@djohnson: Dat zal best maar dan heb je wel een Q7, Touareg, Cayenne etc. 90000 (deze uitvoering zelfs 95000) is echt een absurd bedrag voor een Saab, en dan heb je nog steeds maar 485 liter bagageruimte en zit je in 8.3 sec op 100. Deze auto is compleet boven zijn klasse geprijst. Kan zich niet meten met ”echte SUV’s” op gebied van prestaties, ruimte en kwaliteit, maar is wel duurder.
@slodder: Beetje kort door de bocht. Allereerst is deze auto helemaal niet voor de Nederlandse markt gemaakt en de verkopen worden zeer laag ingeschat hier. Dat Saab door de hoge prijs van de 9-4X hier in de problemen zou komen is complete nonsens.
Daarnaast is de 9-5 een klasse groter dan de oude 9-5 (er is zelfs gediscusseerd of deze niet 9-6 had moeten heten) en is qua uitrusting en motorisatie nog steeds zo’n 6500 euro goedkoper dan de BMW 5-serie. De oude 9-5 staat op gelijke grootte met de 5 serie uit midden jaren 90 en was qua prijs ook geleveld op dat niveau. Voor een nieuwe 9-5 krijg je aanzienlijk meer auto (ik weet het: heb een 2004 9-5 en de nieuwe 9-5 voor de deur staan).
@rahpor: Door de NLse markt zal Saab idd niet omvallen, heb je gelijk in. Maar in andere landen werkt men tegenwoordig ook met milieu/uitstoot gerelateerde taxen, dus daar zal de auto denk ik ook niet competitief geprijsd zijn. Ok, de VS misschien, maar om nou te zeggen dat het zustermodel van de 94x van cadillac daar als een trein loopt, nee.
Saab zette dit model neer als een xc60 concurrent maar is uiteindelijk in de porsche cayenne klasse uitgekomen, foutje bedankt. Dit model is naar mijn idee op geen enkel vlak beter dan zijn concurrenten: langzamer, minder ruimte, oudere technologie>>ik zie het geen verkoop kraker worden.

Een nieuwe 95 aero kost tegen de 80k, voor minder geld heb je een 528i (=sneller) met modernere efficientere techniek aan boord, hoezo 6500 goedkoper?
Het is ongeveer het laatste segment waarin ik ooit zou kopen. Maar deze vind ik wel erg mooi. Ik zie heel wat midi-SUVs rijden, en hoop nu maar dat ze van Kia tot Audi plaats maken voor deze.
Maar ja… Ik hoop wel eens vaker wat. Ik zou niet weten hoe dit ‘waar voor je geld’ kan zijn.
Erg mooie auto, maar of er per jaar meer dan 4 op kenteken gezet worden in NL vraag ik me af. Tegen de tijd dat hij leverbaar is zal de benzineprijs ca. 2 euri zijn. Zal hoe dan ook een exclusieve auto zijn, een van de laatste Saabs?
Ziet er niet mis uit, maar ik zou toch eerder kiezen voor een XC60, moest ik dit soort auto willen.
ik heb even naar de standaard lijst gekeken, en dan valt die prijs opeens reuze mee. Er zit zo veel standaard op! Alleen al lederen verwarmde/geventileerde stoelen met memory kost een duit bij de rest. Dan nog bi-Xenon, keyless go, bose speakers… Ik denk dat de concurrentie zo 10k meer kost dan de vanaf prijs met een vergelijkbare uitrusting.
@E320cdi:
Die optielijst die daar staat is wel van de 9-4X Aero he? Dat zal dus wel het topmodel zijn (zoals die daar staat) van 95000 euro. Wie gaat zoiets nou kopen? Dan zou ik zelf eerder een standaard Cayenne kopen met 10000 euro aan opties, of 7000 euro meer neertellen voor een Cayenne S.
Echt kansloos met zulke prijzen! Maar hoop dat ie goed verkoopt, hebben ze tenminste wat geld over om mijn domeinnamen http://www.9-4x.nl en http://www.9-4x.com te kopen
20″velgen met 18″banden….
Voor zoveel geld in een IKEA rijden ? Ach kom toch zeg !!! Het merk Saab is eerder een nèt-niet-auto dan een echt-wel-auto…De 9-5 vind ik persoonlijk mooier. Deze 94X prijst zichzelf (inderdaad zoals velen opmerkten) in Nederland volledig uit de markt.
Ik zou hem kiezen omdat ik de grootste (afschrijving *zucht*) wil hebben!
Mooi auto! Maar ik kan niet zeggen dat ik een liefhebber ben van dit type auto…
ik zou liever met een porsche rijden (merk imago staat toch een pak hoger) en voor wat koop je anders een SUV?
Ik zou twee redenen kunnen bedenken om ervoor te kiezen: ten eerste is het, in zijn klasse, een mooie auto en ten tweede is het een stuk exclusiever dan een Audi, BMW, Porsche of Range Rover. Dat telt natuurlijk ook mee op de PC Hooftstraat. Meer dan het aantal pk’s, dunkt mij.
@pieterveer: exclusiviteit mag dan een feit zijn maar imago is m.i. belangrijker. En zeker op plekken in de PC. Kijk naar de 9-5: ook een ander en m.i. mooi ontwerp. Maar wil ook niet vlotten.
Laat ik hopen dat er velen zijn die denken zoals jij en het willen betalen. Zou mooi zijn als Saab het hoofd boven water houdt en de gemiddelde NL-er niet z’n gram haalt dat Victor het niet redt.
@eselkaa: je hebt wel een punt, maar met deze Saab rijd je bepaald niet voor lul. Een 9-5 vind ik wat anders, die lijkt mij voor een heel ander, wat stoffiger publiek.
@pieterveer: exclusief haha? verkoopt gewoon zeer slecht , je gaat toch niet zegge dat een lada exclusief is LOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
@KaCh1ng: ach, strikt genomen is Lada inderdaad ook exclusief :), maar ik doelde uiteraard wat meer op het premiumsegment, waartoe deze auto toch wel gerekend mag worden.
Met alle respect voor het uiterlijk (wat ik wel mee vind vallen) en het lef van Victor Muller. Ondanks een mogelijk rijkere uitrusting kan ik me niet voorstellen dat dit een succes gaat worden. Het is al niet een klasse waarin enorme verkoopaantallen behaald worden en zeker niet voor deze vanafprijzen met een kwakkelend auto imago. Waarbij opgemerkt dat de wielbasis hetzelfde is als bijv. Q5 of X3 en de kofferruimte zelfs kleiner als deze 2. Als Saab een succes wil behalen hiermee dan zal volgens mij de vanafprijs aanzienlijk lager moeten. Desnoods met mindere uitrusting.
voor 97k heb je een Audi Q7 pro line plus (vol met opties) met 333pk, ben je sneller, ben je zuiniger, ben je groter, heb je meer ruimte en rij je in mijn ogen stijlvoller. hetzelfde geldt voor de Bmw X5: voor een prijs van 93k heb je een 35i high Executive (vol met opties) met 306pk, ben je sneller, ben je zuiniger, ben je groter, heb je meer ruimte en rij je in mijn ogen stijlvoller. Maar ondanks de prijs is vind ik hem best wel mooi.
waarom noemen ze de 94-X bijna overal een crossover oke vanaf veraf ziet hij er een beetje crossover-achtig uit maar van dichtbij en qua motoriserening vind ik het een SUV
Jammer van die grijze strip. Ik had hem persoonlijk wat hoger op zn poten gezet
Die auto kan nu al een nose-job gebruiken. Dat van de 95 ziet er veel gelikter uit. moet saab trouwens wat verliezen wegpoetsen met dat soort prijzen? ik bedoel, ik gun het saab heel graag hoor en het is betur dan al die suffe audi’s, maar 89 k voor ’n saab. da’s de duurste af-fabriekssaab ooit?!
Dit gaat natuurlijk nooit lukken zo met deze prijzen. Een auto is toch iets anders dan een trui natuurlijk. Denk dat het daar misgaat. Is de productie alweer opgang bij saab? Ik pak alvast de popcorn.
Benzine wordt peperduur naar het schijnt, de onzekerheid van dit merk? Wel lef hoor om zo’n auto te bestellen.
Ik vind het exterieur mooi, interieur niet briljant maar behoorlijk, de prijs is echter voor Nederland wel erg hoog. Helaas.
Ik heb er uitbundig naar staan kijken op de RAI, en wat een prachtige kleur heeft deze auto! Zo niet de mooiste lichte tint van de hele RAI! Daarnaast vind ik het los van de kleur gewoon echt een mooie auto, heerlijk die kleine details zoals dat doorlopende achterlicht, echt mooi!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).