Herenakkoord, schmerenakkoord.
Ieder jaar groeit het potentieel van de Duitse performance-modellen weer een beetje, want meer pk’s = meer fun. Hierbij zien we vlottere sprinttijden, snellere tussenacceleraties, maar die vermaledijde topsnelheid blijft maar begrensd op 250 km/u. Er zijn legio bedrijven die deze begrenzer er met plezier voor u af halen, maar ook de fabrikanten zelf komen met deze optie, zoals bijvoorbeeld AMG met het Performance Package.
Opel biedt nu ook een ophoging van je Vmax, met de Insignia OPC ‘Unlimited Edition’. In tegenstelling tot AMG blijven de overige cijfertjes allemaal hetzelfde, en heb je dus nog steeds 325 pk onder je rechtervoet en gaat de 0-100 sprint in 6+ seconden. Het enige verschil in performance met de standaardversie is dat de 2,8 liter V6 turbo er nu pas bij 270 km/u mee op houdt.
Om zich toch te onderscheiden van de standaard Insignia krijgt de ‘Unlimited’ een blauw Brembo-logo en een nieuw ontworpen snelheidsmeter en toerenteller (ja, ja!). Daarnaast krijgt de koper een OPC-circuittraining op het testcircuit van Opel in Dudenhofen. Wat voor kosten er aan de Unlimited-edition zijn verbonden wordt overigens niet vermeld.
38 reacties
En de mensen trappen er ook nog in en doen het graag. Dat is nog eens marketing!!!
Als er geen begrenzing is kan een auto harder en moeten alle onderdelen dat ook aankunnen (banden, remmen, versnellingsbak, aandrijflijn etc). En dat zou het eventueel duurder maken, want de auto zou dan meer moeten kunnen.
Dus is het vreemd, dat je voor dat stukje extra software verwijderen, extra moet betalen, omdat het er origineel niet op hoort, het behoort tot het gentleman-agreement, dus is het er extra opgezet.
Oké, dat je wat extra kwijt bent voor de ander opties, is ook vreemd,
Opel moet volgens mij bezig zijn met klanten werven en vasthouden en niet bezig zijn met het creëeren van drempels voor de klant, beter was het geweest, als de 2012-versie standaard zo is. Opel behoort niet meer tot de top, het is gevallen en moet weer leren lopen, het begint er wel weer op te lijken. Het was sinds de Insignia van de krukken af en het gaat steeds makkelijker, om zonder vast te houden te lopen. De Astra, Corsa, Meriva en straks de Zafira, zijn hele goede ondersteuninigen en het gaat uiteindelijk ook wel weer lukken om te rennen, maar zij zijn er nog niet.
Het is net wat je zegt SS: herenakkoord schmerenakkoord. Idem voor die achterlijke vrijwillige 100 pk-limiet op motorfietsen in Frankrijk, die je als berijder simpelweg kunt omzeilen door een van de andere beschikbare mappings te kiezen dan ‘standaard’, of die 280 pk-grens in Japan terwijl iedere lokale supercar daar op de rollenbank heel ruim overheen ging.
Klopt, waarschijnlijk nog de enige reden om het herenakkoord in stand te houden: er nog wat extra aan kunnen verdienen.
Voor de invoering ervan (eind jaren ’80) was de hoofdreden ook niet veiligeheid maar in realiteit was het simpelweg om kosten te drukken. Je banden moeten ook ‘slechts’ 250 km/u aankunnen, remmen moet ook niet ruimer bemeten worden,… Porsche deed hier dan ook nooit aan mee omdat hun auto’s wel standaard uitgerust waren om zeer hoge snelheden (betrekkelijk) veilig te maken.
Deuk in je ego.
Mbt het begrenzer verhaal; Inderdaad beetje onzin dit. Als ze de parameters van de maps ook hadden verandert dat de motor er +15pk/+25NM uitperst zou ik er nog voor tekenen..
Nu is dit beetje loos.
Maar dit doen wel meer merken. Begrenzer eraf/omhoog. Rijcursus en extra betalen. Alleen van opel…..
OT: Wel een mooie klokkenwinkel. Inclusief Olietemp, Oliedruk en Turbodruk. Me like!
Sjonies die ermee pochen dat ze een ongeloofelijke 20km/h harder kunnen dan de meeste potente wagens.
Heb niet het idee dat kijk mijn nou sjonnies geld hebben voor een Insignia OPC
Dus volgens jou kunnen rijke mensen geen sjonies zijn in de zin van “kijk, ik ben het, kijk naar mij”?
Ik denk dat je zo een mensen in elke bevolkingsklasse terug vind.
& (er vanuit gaande dat hij een pak meer zal kosten zoals bij andere fabrikanten) waarom zoveel extra geld er aan hangen om 20km/h harder te kunnen? Het extra nut/plezier is quasi onbestaand.
Ik vind het dom als je zo veel extra betaalt voor, niks eigenlijk. Afgezien die rijderscursus dan.
’t Is ook altijd wat. Maken ze eens geen muesli-auto, zijn er klachten over de extra’s.