Saab krijgt goedkeuring verkoop fabriek

Auteur: , 26 Reacties

Het was deze week vooral stil rond Saab, omdat er vooralsnog weinig nieuws te melden was. Dat betekent niet dat Muller cum suis op hun handen zaten, want elke dag dat er niet wordt geproduceerd kost bakken met geld en voedt de (schijn van) instabiliteit. De impasse omtrent de aan te trekken financiering lijkt echter voorbij, maar helemaal duidelijk is het nog niet.

We geven een korte chronologie van de gebeurtenissen van vandaag:

Vanochtend dook het gerucht op dat Vladimir Antonov maar liefst 110 miljoen euro in Saab zou pompen. Antonov zelf zit overigens op dit moment vakantie te vieren in Argentinië, maar hij slingerde gisteren wel een cryptische tweet in de ether, net de tekst: “ok now:)nearly done:)keep fingers cross!!!”

Hieraan verbonden bepaalde media de conclusie dat hij vertrouwen had in Saab, maar voor zekerheid moesten we wachten op een persconferentie. Deze zou eerst om 13:00 uur beginnen, maar werd steeds verder naar achteren geschoven. Nu is het hoge woord er toch uit: er is goedkeuring gegeven voor de sale-and-lease-back constructie, maar de Zweedse overheid stelt wel voorwaarden. De rol van Vladimir Antonov in het geheel blijft nog onduidelijk.

Zodra er meer helderheid ontstaat zullen we dit artikel updaten.

Instant update – je drukt op de postknop en er komt een pb binnenrollen. Spyker laat het volgende weten:

Spyker Cars N.V. (Spyker) confirms the announcement of the Swedish Government approving the release of the pledge of the Swedish National Debt Office (NDO) in the shares of Saab Automobile Property AB (Saab Property), subject to certain conditions.

Saab Automobile AB continues its discussions with respect to the sale of its property, based on the additional conditions of the Swedish Government. The outcome of the discussions is still not certain and subject to the approval of the European Investment Bank.



26 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Nou ja dit soort constructies probeer je toch liever te voorkomen. Maar goed laten we hopen dat het slechte nieuws een keer stopt.
Ik heb al eerder gezegd dat Saab er nooit helemaal bovenop komt zonder Muller uit de picture te halen. Die vent moet daar gewoon weg. Hij zal vast en zeker hard werken en ik weet dat de hele operatie zijn plan is maar hij brengt bakken met negativiteit met zich mee. Honderden mensen hebben aan de nutteloze en zinloze beloften van Muller geld verloren. Oprotten met die vent, zet daar een betrouwbaar en integer topman neer. Op de achtergrond mag Muller doen wat hij wil maar in deze stage waar Saab in zit gaat het om goede publiciteit, hij brengt niets anders dan schade toe aan het bedrijf door aan te blijven.

OT: Ik zag vandaag de 9-5 rijden en zo in een donkere kleur vind ik hem toch wel heel gaaf eerlijk gezegd.
@raphael: dit klopt als een bus… voor Nederland! VM heeft zelf in diverse interviews aangegeven dat Saab in NL veel nadeel ondervindt van zijn naam. Heck, zelf België verkoopt momenteel 2x zoveel Saabs als NL!
@Svenska_Aeroplan_AB: maarrr, gaat niet alleen om Nederland. (laatste zin viel weg)
En nou op zoek naar het volgende wat ze kunnen verkopen ,misschien de lucht boven de fabrieken?
Helemaal geen slecht idee. In steden als Hong Kong en New York wordt grof geld verdiend met lucht.
Zo te zien is er nog niks verkocht en zijn er nog wel een aantal hobbels die genomen moeten worden. Ik lees te veel zaken als:

“subject to certain conditions”
“continues its discussions with respect to the sale”
“The outcome of the discussions is still not certain”
“subject to the approval of the European Investment Bank”


Er zal dus nog wel het nodige water door de zee moeten. Ook is mij nog steeds niet helemaal duidelijk hoeveel dit Saab uiteindelijk gaat opleveren. En ik vraag mij af of deze constructie ook tot gevolg zal hebben dat de lening bij de EIB wordt verkleint (400 miljoen – opbrengst vastgoed). Als dat het geval is dan schiet Saab er voor de lange termijn heel weinig mee op.

Het enige wat ze dan doen is geld dat eigenlijk bedoeld is voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en R&D projecten gebruiken om kort lopende schulden te voldoen.

Je gaat dan wel heel kortzichtig werken ben ik bang.
@robbie: nee, staat los van de lening van de EIB. Vroeg ik me ook al af namelijk…
@Svenska_Aeroplan_AB: dit staat NIET los van de EIB lening! Die wordt namelijk teruggebracht van 400 miljoen euro naar 280 miljoen euro.

Dat geld wordt vervolgens gebruikt voor het oplossen can korte termijn problemen ipv het ontwikkelen van nieuwe modellen.

Short term win, long term loss….
@robbie: Het probleem met Zweden is dat het vastgoed als onderpand wordt gebruikt voor de garantie die de Zweedse overheid geeft aan de EIB voor de lening die zij hebben verstrekt. Opzich veranderd er niets met die lening zelf, maar wel met de garanties van de overheid op die lening. Als voorwaarden heeft de overheid gesteld dat Saab de schulden flink moet terug dringen.
@raphael: de lening veranderd wel! Ipv 400 miljoen (voor R&D) is de EIB nu nog maar 280 miljoen.

Daarnaast krijgen ze (waarschijnlijk) 30 miljoen nu en 90 miljoen later.

Dat geld wordt gebruikt om korte termijn schulden te betalen en bandjes te blussen. Het zou volgens het oorspronkelijke business plan gebruikt worden om nieuwe auto’s te ontwikkelen.

Waar gaan ze dat geld nu vandaan halen?
Zoiets als het begin v.h einde?
@The360box: Dat hoop ik toch niet! Saab is nog een van de weinige `karaktermerken`, ja ik weet dat een 9-3 een Vectra is enzo maar toch.
Ach, voorlopig hebben alle blèrende zelf benoemde automotive analysts het mis gehad. Niemand heeft ooit gezegd dat na de overname allemaal gladjes zou verlopen al was het alleen al door alle externe factoren zoals de economie waar je geen invloed op hebt. Voor de rest ben ik wéér verbaasd dat de autowebsites, kranten, blogs et cetera wéér niet in staat zijn geweest de juiste bronnen te vinden voor betrouwbare informatie. Het was weer hysterie en achter de feiten aanrennen, als ze al achter de feiten aanrenden natuurlijk.
Daarnaast is het natuurlijk weer opvallend dat iedereen die kan praten weer een mening had over Victor Muller. Zie je wel et cetera yadda yadda yadda. Ondertussen heeft 99,999 procent van al die lui die denken zich een mening te kunnen aanmatigen over Victor Muller, hem nooit ontmoet. Maar wel lekker je ongefundeerde mening geven. Dat verdient die man niet. En zeker niet van mensen die zelf nog nooit wat gepresteerd hebben dat te vergelijken is met het redden van een autofabriek
@quint: Ah je mag enkel een mening vormen over iemand die je hebt ontmoet? Je vergeet ondertussen even dat Victor Muller al tien jaar aan het roer staat van Spyker en in die tijd nog nooit 1 van al z’n beloften is nagekomen. Nog nooit. De man kun je dan ook moeiteloos een leugenaar noemer. Hij hijft duizenden mensen heel veel geld uit de zak geklopt en heeft er niets voor teruggegeven. Leugens en opgeblazen lucht.
En een autofabriek redden is harstikke nobel en Robin Hood achtig maar als dat ten koste gaat van belasting geld van mensen in Zweden en daarnaast een spoor van vernieling achter laat is het een schande. Oh en in al het drama zorgt Muller natuurlijk wel dat hij zelf een miljoen euro bonus vangt. Ja echt een held die Muller. Rot toch op.
@raphael: Of je iemand persé ontmoet moet hebben..Om daadwerkelijk een goede mening over iemand te kunnen hebben…ja denk ik wel. Laten we aannemen dat het niet zo is waar wil je je mening dan op baseren? Kranten? Aannames van anderen? Hoe onderscheid je feit van fictie? Waar baseer jij nu je aannames op? Leugenaar, geldklopper et cetera het is nogal wat. En over de Belastingbetaler. Als je daar wat naar wat had gegoogled had je geweten dat ‘de belastingbetaler’ met deze deal nog minder dan ze al deed ‘meebetaald’ aan de nieuwe deal. En spoor van vernieling…om even in jou worden te blijven: Rot toch op
@raphael: Als jij nou eens concreet met een lijst komt van door VM uitgeklopte mensen? Of klets je de meute (en in het bijzonder Robbie) na?
Maak dan gelijk ook even een lijstje van fabrieken die jij hebt gered terwijl niemand er nog wat in zag? Of maak even een lijstje van je andere zakelijke prestaties.
Goed, misschien is dat allemaal wat te veel gevraagd, jij wil makkelijk scoren en doet dat over de rug van VM, makkelijk, zielig, en kinderachtig.
Of VM nou een goede manager is of niet, dat staat er los van, je kan niet zomaar iemand voor rotte vis uitmaken.
Zijn bonus was geen miljoen. Leeer even de feiten uit je hoofd.
@stationcar en @quint

Tsjah waar moet ik beginnen. Ik zou een paar honder velletjes vol kunnen schrijven over de leugens van Victor Muller. Weetje ik heb er geen zin in. Ik zou zeggen doe zelf het werk. Pak er wat jaarverslagen bij van Spyker van jaren geleden en begin met lezen. Hoe Spyker in 2005 winstgevend zou zijn, hoe hun F1 team in 2010 regelmatig podiums zou moeten halen. Hoe ze een tijdschrift zouden lanceren met een oplage van maarliefst 1 miljoen stuks. Dat Spyker in 2008 toch écht winstgevend zou zijn. Hoe Spyker in 2010 met de productie van de D12 zou beginnen. Hoe Spyker de gelimiteerde Zagato zou gaan produceren. Hoe Spyker begin 2011 de Aileron ging leveren. etc. etc. etc. de lijst is eindeloos. Het ene leugen en gebakken lucht na de andere.
Met Saab gaat het gewoon door. Hoe ze vorig jaar 60.000 auto’s zouden verkopen, nee 50.000 nee ook niet 35.000 dan maar. Wat valt er nog te geloven. En dan die vreemde constructies waarbij hij geld leent van Heerema en dat vage figuur van de Snoras bank. Ze worden continue door de VEB op de vingers getikt.
Oh en je wilt mensen zien die geld hebben verloren aan Muller? Elke aandeelhouder in Spyker heeft geld verloren. Omdat ze in de leugens en praatjes van Muller trapten.

Ik moet de feiten leren? Leer ze zelf, over 2010 ontving Muller 1.058.000 euro. Of je het nu management fee of bonus noemt het is een absolute belachelijke schande als je bedrijf 218 miljoen euro verlies lijdt en je gewoon niet voldoet aan de door jezelf gestelde doelstellingen.
Muller, rot op.
@raphael:
Altijd grappig om te zien dat zodra je naar feiten gaat vragen, niemand ooit met iets substantieels komt omdat ze er ‘geen zin’ in hebben. Ja, vaag de pers nablaten dat lukt wel. Al het gegoochel met geldconstructies en dergelijke vind ik ook vaag. Maar wie ben jij (zijn wij) in godesnaam om zo af te geven op Victor Muller. Ook over je definitie van wat een leugen is kun je nog wel discussieren. Kan jij alles nakomen wat je toezegt? Denk het niet. Neemt niet weg dat het bijzonder onverstandig is maar leugens? Lijkt niet dat ik kritisch sta tegenover Muller maar ik sta gewoon veel kritischer tegenover dat domme geblaat. Dat fulmineren wat je nu doet is gewoon aanmatigend. Voorlopig had zonder hem Saab niet meer bestaan. Nu heeft het een kans. En dat ge-rot op van je moet je eens achterwegen laten.

@Robbie
Waarom maakt het feit dat de pers iets opschrijft en Muller iets anders zegt nu juist van Muller een leugenaar. Hoe weet jij dat alles dat wordt geschreven wordt klopt. Omdat het voor jou kennelijk bewezen is dat Muller in het verleden gelogen zou hebben, is het logisch dat hij het nu weer doet? Zo’n tegeltjeswijsheid van ‘eens een dief altijd een dief’?
Er worden geen feiten gecontroleerd. Er worden aannames gedaan obv berichten in de pers en die worden klakkeloos overgenomen. Als het een journalist niet lukt de feiten boven water te krijgen dan faalt de journalist. Beter onderzoek doen dus. Kijken wie je wat kan vertellen, bellen, vragen, kleine leugentjes, alles om de juiste feiten boven water krijgen. In die zin snap ik het verwijt en de zwijgzaamheid van Muller dat de pers lui is
@quint: Spyker/Saab is beursgenoteerd en MAG dus niet eens zomaar bepaalde dingen naar buiten brengen. Je kan vragen stellen, maar als je geen antwoord krijgt schiet dat ook niet op.

Als Muller enkele weken geleden nog loopt te roepen dat ze een “fully funded business plan” hebben en dat er geen vuiltje aan de lucht is en een paar dagen later wordt de productie voor een maand stilgelegd om dat het geld op is dan is zo’n persoon in mijn ogen niet heel er betrouwbaar.
@quint & @raphael & @alle-andere-NLse-vriendjes-hier:

Vlaming zijnde weet ik eigenlijk bitter weinig over Dhr. Victor Muller. En z’n biografie op wikipedia is het ook al gene vette. Iemand zin om dat daar eens uitgebreid neer te schrijven? Dan zijn we ook weer mee…

http://nl.wikipedia.org/wiki/Victor_Muller
@quint: ik lees “alles” met betrekking tot Saab/Spyker en ik heb Victor Muller persoonlijk ontmoet, de hand geschud en gesproken.

Hieronder wordt al aangegeven hoeveel leugens er door het bedrijf constant worden verspreid. Ook nu zijn ze daar mee bezig.

En je kan wel heel leuk roepen dat je dalen eerst bij Saab/Spyker/Victor Muller moet checken, maar jij weet net zo goed als ik dat ze niks loslaten en/of niks kunnen zeggen. Ook de productiestop werd afgedaan als een kleinigheidje, terwijl dat niet zo was.

Eergisteren riep Muller nog dat de productie alleen maar stil lag omdat leveranciers betere voorwaarden wilden! Waar haalt die man het lef vandaan!!!

En dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat Muller enkele weken geleden nog vrolijk liep te verkondigen dat er een “fully funded business plan” was en dat er tm 2012 geen geld bij hoefte.

Ook de doelstelling van 80.000 auto’s gaan ze nooit halen. In Q1 zijn minder dan 10.000 auto’s verkocht namelijk (retail). Dat zijn er zelfs minder dan in Q4 2010.
Oh ja, dat blauwe ding is idd een Saab. Zo te zien een 93. Dat soort verbouwingen zie je alleen in Cuba. Leuk hoor
@quint: Dank je ik twijfelde een beetje omdat ik niet dichtbij kon komen (zat in rijdende taxi). Is niet enige saab die ik op Cuba heb gezien.
“Het was deze week vooral stil rond Saab, omdat er vooralsnog weinig nieuws te melden was.”

En toch op maandag, dinsdag, donderdag en nu vandaag een post over Saab. Als er weinig te melden is, waarom wordt er dan zoveel gemeld…
Ik denk dat er rede genoeg is slecht over VM te praten aangezien hij spyker heeft “gedumpt”?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).