Dit is de Citroën DS5

Auteur: , 117 Reacties

Zoals verwacht heeft Citroën zojuist, via Facebook, de lakens van hun derde DS-model getrokken. Voici la Citroën DS5!

De DS5 valt in de categorie Crossover, is duidelijk geïnspireerd door de C-Sportlounge, een concept uit 2005. De DS-lijn is een uitwerking van wat Citroën onder premium verstaat, kort door de bocht: luxere materialen met een hoger prijskaartje. Deze DS5 heeft trouwens de bijnaam ‘white pearl’ gekregen.

Citroëns nieuwste is 4,52 m lang en 1,85 m breed. Van binnen waan je je in een cockpit, dankzij de aparte klokkenpartij en het ‘cockpit roof’ bestaande uit drie, afzonderlijk te blinderen, glazen compartimenten. Bovendien beschikt de DS5 over een transparant Heads-up display.

Qua motorisering zullen de opties uiteenlopen van zuinig tot sportief, met als voornaamste milieuvriendelijke troef een diesel-hybride, die gebruikt maakt van het bekende HYbrid4-systeem van PSA. Hierbij gaat het om een 200 pk sterke HDi, die desondanks slechts 99 gr/km aan CO2 uitstoot, goed voor 20% bijtelling. Het model dat in Shanghai in de schijnwerpers staat is de zogeheten Citroën DS5 White Pearl, voorzien van parelmoer lak, chromen details en 20″ porno’s.

De eerste DS5’jes zullen begin 2012 uitgeleverd worden. De Chinese markt zal een voorname rol spelen voor het PSA-consortium, vandaar dat de DS5 er ook zijn werelddebuut beleeft. Een ‘making of’-video vind je HIER.



117 reacties

Ziet er zeker niet verkeerd uit, vind alleen die strip(?) die van de koplamp tot aan de spiegel loopt een beetje vaag en overstyled.
@Lan_Evo: De rest van de auto is niet heel spannend, zo’n aparte lijn erin maakt het juist dat stukje leuker. :)
Dus er komt ook nog een C5 die mooier wordt dan dit? Ik vond de Ds3 + 4 wel tof maar dit is geen sedan achtig ding.
Jaa, leuk man! Weer ‘ns wat anders dan een sedan of een standaard break. Doet me een beetje aan de s60 denken, maar toch. Zeer geslaagd.
Ik ben geen citroën fan, maar dit vind ik echt mooi!
Niet slecht!
even terzijde: Het is la citroën DS5 en niet le
-=edit: c’est vrai! De geslachtswijziging is doorgevoerd.=-
Heeft zeker wat. Doe er nog wat kleur, of wat wit-zwart-chroom effecten op, en het kan zeker wat worden.
Ik vind t wel wat weg hebben van een Evoque: niet van hoe het eruit ziet, maar meer het apparte design met nieuwe vergelijkbare verhoudingen.
Ik sta niet te springen van enthousiasme, maar het is een geslaagd, wat veilig ontwerp.
lijkt dezelfde categorie als de Mercedes R-Klasse?
hopen voor Citroen dat deze beter gaat verkopen! hij ziet er iig al veel beter uit
@screamer: Nou… Dit ding lijkt me een stuk minder ruim, minder ‘busjes-achtig’. En hij wordt natuurlijk een enorm stuk goedkoper. Tussen de 30 en 35k vanafprijs schat ik.
@Citrofiel: Mips. De DS divisie is als premium bedoeld, en dat betekent o.a. geen instapmotoren. Ik verwacht een instapprijs van krap 40.000.
@mout: Varianten met dezelfde motoren van de DS3 tov de C3 en de DS4 tov de C4 schelen elke keer maar enkele duizenden euro’s. Ik verwacht dat de DS5 wel onder andere zal beschikken over de 1.6 THP 155, die is er in de C5 al ver onder de 30k. Hoger dan 35k zal de vanafprijs echt niet zijn.

Wedduh? ;)
@Citrofiel: Daar heb je wel een punt. Toen ik de prijzen nog eens naging voor mijn comment, viel me de meerprijs van de DS3 ook nogal mee. Laten we vooral hopen dat je gelijk krijgt.
Maar er komt in dit geval ook nog een bonus op voor andere carrosserievorm (volgens de parallel: Prijs van een Golf < station < dikkere motor < Tiguan < Audi Q3). En in dit segment ligt een duizendje toch wat minder gevoelig.
@mout: We groeien naar elkaar toe, ik moet nu weer een stukje in jouw richting toegeven. ;) Ik las net op een andere site een comment van iemand die een C4 heeft gekocht, en heeft berekend dat een DS4 met vergelijkbare configuratie hem meer dan 5k extra gekost zou hebben. Meer dan ik gedacht had…
De DS4 is zelfs 3k duurder dan een 508 met vergelijkbare uitrusting, las ik ergens anders. :o
@screamer: Dat is niet slecht gezegd. Ik zat nog te zoeken in niet-sedans vanaf het D-segment, en had alleen nog de Renault Avantime bedacht.
Maar misschien gaat dit meer richting BMW 5GT.
En het aller, aller belangrijkste :
uitgerust met Citroën’s fameuze hydraulische veer systeem, je-weet-wel, dat veersysteem waarmee je met 100 over de Vlaamse kasseien kunt denderen dat, veersysteem dat Citroën jarenlang apart from the crowd heeft gezet, dat veersysteem dat Rolls Royce op sommige uitvoeringen op de achtervering gebruikte………daar wordt met geen woord over gerept.
@desjonnies: Oh ja? Zeker weten? Het staat me bij dat deze op het onderstel van de C4 staat, zónder hydraupneumatiek dus… Op de spyshots waren ook viergats velgen te zien, waar de C5 er vijf heeft.
@Citrofiel:
’t is ook ironisch bedoeld, ik vind het vershrikkelijk dat Citroën zijn ‘heritage ‘verkwanseld
Maar daaraan moet ik toevoegen dat ik dacht dat’ie op het C5 platform sttat.
Van de C5 zijn overigens alleen de dure jongens met een hydraulisch onderstel te verkrijgen.
@desjonnies: Ja, ik weet het. Ik snap er ook weinig meer van. Hopelijk komen ze snel met de technische info.
@Citrofiel: De C serie richt zich op comfort, de DS serie op sportiviteit. Daarom zal in de DS serie waarschijnlijk ook geen Hydractive 3+ te vinden zijn.
@ThomasBol: Die onderverdeling heb ik nog niet eerder gehoord. Waar heb je dat vandaan?
@Citrofiel: Op trainingen ;-)
@ThomasBol: Hm, dan zal ik er maar vanuit gaan dat het klopt. ;)
@desjonnies: Tsja, dat is treurig. Moet wel gezegd worden dat bij de vorige C5 schroefveren en veerbollen al aardig naar elkaar gegroeid waren. Of eigenlijk: dat de veerbollen niet zo soepel waren.
– Zucht – Droomt terug naar mijn BX en 2 XMs…
@mout:
Gelukkig ben ik dus niet de enige !
:D
Hij heeft wel een aparte lijn die best mooi is, hoewel zoals door anderen ook al gezegd, een tikje veilig. Die raamstijl lijkt me echter geen feestje voor het zicht schuin naar voren. Kun je na iedere rotonde weer stukjes fiets(er) uit de flank laten pulken.
@oli4k: Weet niet, zou er in het zwart van die raamstijl geen raampje verborgen zitten? Niet dat je daar veel aan hebt…
@Esprit_de_Flandre: Volgens mij zit er wel een raampje. Ik moest alleen denken aan de Pluriel (weleens per ongeluk in gereden) en de Smart ForFour (m’n vrouw heeft er een) die ook zo’n kromme raamstijl hebben en die zijn niet echt optimaal qua zicht rondom.
@oli4k: Ik rijd vaak genoeg in een Pluriël en van het zicht naar voren word je inderdaad niet gelukkig. Haakse bochten naar rechts ga je haast blind in. :roll:
@Citrofiel: d’r is wel meer aan een Pluriel waar ik niet gelukkig van wordt. *bukt*
@oli4k: Ik weet ook genoeg te noemen hoor. *helpt je overeind*

Maar het is mijn moeders dagelijkse auto en ons enige moderne brik, dus dan is die snel meegenomen.
Het ontwerp bevat heel veel gave details en maakt een echte kwaliteitsindruk. De voorzijde is echter wel heel erg plomp. Alsof ze in de extra-super-voetgangerveilige-klasse terrecht wilden komen.
Ik kan niet wachten er een te gaan rijden. De DS4 komt ook binnenkort! 200pk. Rijdennnn!
@240sx: voordat er vragen komen: ik werk bij Citroën ;)
@240sx: Dan kom ik wel even langs. ;)
@Citrofiel:
Shotgun!:p
@Citrofiel: in Weert :)
@240sx: Allememachies, dat is wel een heel eind de verkeerde kant op. En dan mag ik er als 20-jarig snotjong die zo’n ding toch niet kan betalen waarschijnlijk niet eens in rijden. Ik sla toch maar over. ;)
Hij ziet er opzich niet heel verkeerd uit. Ik vind hem alleen veeeeeeels te druk.. Sorry. Beetje Gumpert gehalte.
@exotic: Leuke vergelijking, een Citroënnetje en een Gumpert. :lol:
@Citrofiel: Haha het gaat daar dan om het uiterlijk. Alhoewel de opzichtige lijnen van de (D)Gumpert wel van toepassing zijn voor de prestaties.
Teveel gestileerd voor mij. Ik hou van één à twee fantastische details, maar dit is een beetje teveel van het goede. Aan de andere kant geeft het Citroën een identiteit. Het merk onderscheidt zich op deze manier, en dat is goed.
Misschien sommige dingen too much maar wat een bak! Dit maakt echt zoveel indruk als het eenmaal op de weg is :D Vooral zo erg mooi

http://www.autoblog.nl/gallery/Citroen/DS5/slides/Ciroen_DS5_lo-res_02.jpg
@Atenza: Alleen rijden bij ondergaande zon dus…
hmm ziet er op het eerste gezicht niet gek uit. Mooi interieur ook.

Ik zou wel eens een ‘live’ foto willen zien met een model er naast ofzo.
edge via Android app
Tsja, als je dan toch zo nodig een crossover wilt, kun je maar beter voor deze gaan. Prachtig!
Yummie. Ziet er beter uit dan de DS4. Die vond ik eigenlijk wat teleurstellend. Vraag me af wat het prijsverschil met de C5 wordt…
Ter vergelijking…

http://static.autoblog.nl/images/citroen_c-sportlounge_voorkant.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/Citroen/DS5/slides/Ciroen_DS5_lo-res_24.jpg
En…

http://static.autoblog.nl/images/citroen_c-sportlounge.jpg

http://www.autoblog.nl/gallery/Citroen/DS5/slides/Ciroen_DS5_lo-res_02.jpg
@Esprit_de_Flandre: Ik vind de concept er strakker en mooier uitzien dan het uiteindelijke productiemodel. Meestal is dat toch echt andersom?
@exotic: Nee joh, juist niet. Het uiteindelijk productiemodel is meestal juist een slap aftreksel van de spectaculaire concept. Denk aan de Jaguar C-XF en dit is er maar één van vele.

OT: Waanzinnige auto. Erg mooi van lijn. En vooral wat een gelikt interieur. Als het net zo goed in elkaar zit als het er uit ziet dan kon dit wel eens een klapper worden voor Citroën. Mits het ook met de uitstoot en bijtelling e.d. goed zit.
@exotic: Nee, is normaal, zoals @Freewarefreak zegt. Wat wel speelt is dat het concept al wat ouder is. Dat is in het voordeel van Citroën. De modellijn van Citroën is al wat geëvolueerd sinds het concept, en dat zie je ook echt goed. De concept past perfect naast de oude C4. Maar niet naast een DS3/C3, want het design is verschoven naar wat drukkere lijnen, nieuw en vooral ronder logo, wat organischer van vorm allemaal, wat agressiever, …
Negatief reageren hierop is geen optie. Want voor dit Franse merk kunnen de Duitsers stilaan te beginnen bibberen.
“Citroëns nieuwste is 4,52 m lang, 1,80 meter breed en 1,85 m hoog.”

Beter kijken voordat je onzin neerpent. Hoger dan dat ‘ie breed is maakt een bus. Deze auto is minder dan 1.60 m hoog.
@slappehap: Blijkbaar leest toch niemand die getalletjes. ;)
Ik citeer: “De Citroën DS5 verrast. Door haar stijl en haar afmetingen [4,52 m lang, 1,85 m hoog], maar met name door het direct herkenbare silhouet van een shooting break gecombineerd met de eigenschappen van een ‘Gran Turismo’.”

Als je zelfs al geen persberichten meer kunt vertrouwen? Die 1,85 slaat wrs op de breedte. We wachten op officiele bevestiging hiervan.
eindelijk een merk dat durft te experimenteren en het werpt nu zijn vruchten af (goede verkoopcijfers DS3).
hier kan audi wat van leren
en nog een groot pluspunt de productieversie is mooier dan de conceptversie en dat zie je ook niet vaak
@kets: Ik ben voor het eerst (zwaar verbaasd…) het hier mee eens. Hulde Citroën, het kan dus wel heren autobouwers. Dicht bij het concept blijven en daar even de lelijke randjes afschaven zodat die nog mooier wordt. Meestal is het zwaar andersom. Ik kan er wel tig noemen. Kijk naar de concept van de Subaru Impreza van enkele maanden geleden. En kijk wat er van geworden is.. I rest my case.
@kets: Dat lijkt zo, maar dat is vooral omdat het concept al wat ouder is. Zie ook mijn reactie een beetje hoger.
La tristesse de Citroën

Waar de ‘Franse Dame’ ooit de wereld versteld deed staan door innoverende ontwerpen en gewaagde ideeën tgewoon p de markt te durven brengen is het laatste echte wapenfeit de C6 geweest.
Citroën, geboren in de Franse hoofdstad Parijs uit het brein van een Joods-Nederlandse industrieel had altijd iets cosmopolitisch, zeker de grote modellen als de Traction Avant, de wereldberoemde DS, de arrogante Cx de enigszinds mislukte (qua model) Xm en de terecht avant gardistische C6.
Ik hield altijd van de grote Cits’, hun comfort, wegligging en rij-eigenschappen waren altijd van een andere dimensie.
Modieus jazeker, maar meer als het zwarte kokerrokje van Chanel, met een houdbaarheids datum die de grote Cits’ altijd gegarandeerd tot klassiekers maakte.
Ik vind het jammer dat Citröën nu meer H&M aan het worden is, modellen die beperkt zijn op de veelal Duitse competitie.
Juist het nergens zich wat van aantrekken was altijd zo Citroën.
@desjonnies:
H&M? Duitsers? Deze bak is toch geen vodje? En je vergeet dat de Fransen sjovenistisch dat ze zijn ook niet bepaald trots waren op afgelopen 15 jaar citroen. Ze willen nu niet duits lijken maar juist laten zien dat frans weer beter en mooier is. Maar ik onthoud me liever van die flauwe interland discussies.
Ik kan het voor een groot deel in je verhaal vinden. Echter stilstand is achteruitgang. Nostalgisch blijven hangen in de weemoed naar dezelfde innovatie van de DS, de gt spirit van de SM of het space shuttle effect van een XM brengt Citroen niet terug naar tijden van weleer. Dergelijke auto’s koesteren we nu inde wetenschap dat ze naam en faam hebben gemaakt voor Citroen. Ze zijn Citroen, en vormen nu de spirit waarop voort wordt geborduurd. Geen enkele nieuwe auto zal meer als een DS of een XM aanvoelen. Wat Citroen nu doet is conform de standaard van tegenwoordig met de technologie van nu het doel bereiken de autorijder te passioneren en te verbazen.
Mijns inziens is dat volledig gelukt. De sensatie bij deze auto en de beleving als bestuurder zal bij deze auto net zo spannend zijn als wanneer ik mijn XM voor het eerst startte. Totaal van een andere orde maar wel des Citroens.
We kunnen stellen dat de nieuwe DS reeks het nodige stof weer heeft doen opwaaien en er sprake is van een renaissance binnen Citroen. Ik zie het daarom juist als een hele positieve ontwikkeling dat ze weer zo passioneel ontwerpen en vooral (misschien nog zoekende) willen brengen wat Citroens zo bijzonder maakt.

On topic:
Deze auto straalt pure klasse uit op een stoere wijze. Ik mag hopen dat ze op zijn minst in de toprange hydrovering toepassen maar verder zie ik deze auto graag op de wegen rijden in de toekomst. Wat een curves en details. Er zit zoveel in. Echt veelzijdig.
@DoubleChevron: “De sensatie bij deze auto en de beleving als bestuurder zal bij deze auto net zo spannend zijn als wanneer ik mijn XM voor het eerst startte.”
Ik weet het niet. Ik ben geestelijk zo’n ouwe lul die vindt dat een Citroën die start een tweecilinderroffel moet hebben of op zijn buik moet liggen en omhoog komt. Sensatie? Dat hebben moderne auto’s eigenlijk niet meer.
@Citrofiel:
Met andere woorden in de tijd dat de DS uitkwam had je die uitgekotst;) Niet te hypocriet worden he! Ik hou juist van heel futuristisch. Dat waren de belangrijkste Citroen’s namelijk altijd.
Wat betreft het opstijgen-effect I agree.
@DoubleChevron: Hier is weinig futuristisch aan, het is het zoveelste crossover-dingetje. Omdat er een double chevron op de neus staat zal ik hem nog altijd prefereren boven vele alternatieven en bekijk ik hem automatisch positiever dan ik anders had gedaan. Als ‘echte Citroën’ weet ik niet of dit geslaagd is, als auto vind ik hem super.

Misschien dat dat nog wel verandert. De DS3 vond ik eerst ook maar een misplaatst hip dingetje. Na er een keer in gereden te hebben ben ik om. Geen Citroën in de zin van de oude waarden, maar gewoon een gaaf ding. Ik wil een DS3. :D
@DoubleChevron:
Ik zal nimmer durven beweren dat het een vodje is
Noch zal ik durven beweren dat Citroën commercieel slecht bezig is.
Ik durf wel te beweren dat Citroën meer Citroën mag durven te zijn door een eigen antwoord en visie op de Duitse concurrentie ( eigenlijk de hele wereld) te geven.
Tegelijkertijd word ik ingehaald door de werkelijkheid; de C6 is gewoon commercieel geen succes.
Dus onze Vaders en Moeders waren veel avantgardistischer dan wij………
(Mijn vorige was trouwens een C6 HDi)
@desjonnies:
Vroeger waren er echte festivals, was er lsd, klonk de muziek psychedelisch en waren naakte borsten iets om van te genieten, alles moest anders, niets volgens de regels. Citroens pasten daarbij, ze zweefden, hallucineerden.
Tegenwoordig heb je stampende dampende kroegen, breezersletjes en slechte speed. de muziek stampt zo hard als de vering van een bmw en we zijn zo preuts als nonnen in een cafe. Iederen moet conform het gewenste beeld van de massa leven en in saaie grijze auto’s rijden.
How’s that for an answer?;)
@DoubleChevron:
Very well indeed !
Maar ik weiger pertinent om saai te worden !
Jamais !
@DoubleChevron: Ben je niet wat jong om te mijmeren over de ‘goeie ouwe tijd’? Ik bedoel maar, ik heb het ook niet meegemaakt, de DS, GS, SM enz… En ja, ik ben ook fan van die ouwe Citroëns. Maar wat voorbij is, is voorbij. We moeten vooruit, en die ouwe dingen komen Nooit meer terug. Onmogelijk. Ook de hippie-tijd komt niet terug. De wereld moest zo nodig veranderen destijds. De wereld IS veranderd ondertussen. Niet in positieve zin, niet in negatieve zin. De wereld verandert gewoon. Altijd. Citroëns veranderen dus ook. Bedenk dat de jeugd van tegenwoordig ook spectaculaire auto’s ziet, bij de huidige modellen. En als de jeugd van tegenwoordig zelf 50 is, gaan ze die ook kopen om nostalgische redenen. Zoek liever naar de positieve punten van de huidige auto’s ipv altijd terug te kijken naar een tijd waarin je zelf nog niet bestond. Is veel leuker hoor…
@Esprit_de_Flandre: Te jong om te mijmeren? Pff. Geestelijk ben ik gewoon een ouwe zak en volgend jaar ben ik waarschijnlijk hersendood. ;)
@Citrofiel: Ipv een kruisje komt er een double Chevron op je graf zeker… :P
@Esprit_de_Flandre: Graf? Ruimteverspilling. De fik erin en strooi me maar uit boven een Citroën-fabriek. :mrgreen:
@Citrofiel: Niet liever in de tank van een ouwe DS… ?
@Esprit_de_Flandre: Dat is ook een goeie. Altijd al eens een verbrandingsmotor van binnen hebben zien werken. Hoewel, kom ik (mijn as dan) niet vast te zitten in het brandstoffilter? ;)
@Citrofiel: Heel, heel fijn verbranden, en dan nog wat zeven. Raak je er wel door hoor…
@Citrofiel: Oja, en van de plaats die anders je graf wordt, kan er een mooie parkeerplaats gemaakt worden. Dat is nuttiger… :mrgreen:
Mooie bak!
ik vind hem niet echt mooi , maar echt een frans design
Ziet er zeer gaaf uit! Lijkt en beetje op een C4 Picasso! Erg geinig! ;)
@KaCh1ng

jy vind niets mooi als er geen VW groep logo opzit..

ontopic: prachtige wagen, citroën is goed bezig.. nu alleen die metropolis concept/DS9 nog =D
@djurrehoenink: nee , bv. ik vind de opel insignia een pracht van een wagen , ik vind het gewoon niet zo mooi omdat het op een MPV lijkt , idem met een BMW 5 GT
citroen gaat de goede kant op!!!
wel mooi.
Ik snap niet dat ze niet eerder zulke mooie auto’s gingen bouwen bij Citroën. De gehele nieuwe ds serie zijn stuk voor stuk prachtige wagens. Ook van binnen ziet het er een stuk degelijker en mooier uit. Ga zo door Citroën!
Citroen wordt nog cool ook! Good job :D
Ze durven weer bij Citroën! Knap!
Beetje ‘kunst om de kunst’, maar wel lekker om te zien. Dus hij gaat echt zo in productie? Hulde! :)
Mooie auto, mooi design en met interessante motoren. Laat VAG maar lekker saaie auto’s maken…
@rufctr01: en meer winst maken :)
@KaCh1ng: ook dat cirkeltje is een keer rond…
dit en de DS4 zijn de mooiste huidige franse auo’s die er zijn!
240sx via Android app
@love4sportcars: zijn er beide nog niet. DS4 komt in juni ;)
Anders dan anderen, vind het schitterend …
Ik vind het een mooie auto. Hoewel ik niet weet of het wel een echte Citroën is.
@Jazzie:

– Ontworpen door Citroën: Check
– Gebouwd door Citroën: Check
– Citroën-logo erop: Check

Yep, tis een echte Citroën…
@Esprit_de_Flandre:
Oh ja, tuurlijk. Maar het design, wat ik erg mooi vind, is wel enigzins ‘mainstream’. Niet zo eigenwijs en onderscheidend zoals bijvoorbeeld de C6.
Citroen doet wel erg haar best het meest toonaangevende merk in design te zijn. De Apple van de auto industrie. Zeer geslaagd, alweer!
Stoere auto hoor. Achterkant is top, voorkant lijkt wel tikkie veel op de rest van de DS familie vind ik.

Zijkant heel apart. Deze moet je echt in het echt zien, denk ik.

Dat frutsel bij de spiegel vind ik hier dan wel weer lollig.

Overigens lijken de juiste velgen onder deze bak zeer belangrijk. Ik wil niet eens denken hoe dit eruit ziet op 15″ wieldoppen.

De moppies die eronder zitten op de foto hier boven mij zouden standaard moeten zijn.


In elk geval is het weer iets wat de tongen losmaakt! Heritage verloochend of niet (kijkend @ jou, sjonnies ;) ), het is wel apart en eigenzinnig.

Iets wat niet van alle automerken gezegd kan worden tegenwoordig…

Wat dat betreft is dit wel heel Citroen.

Toch?
@bozewolf: Oooeh, dat rare knikje achterin is ook wel tof trouwens.
@bozewolf: Denk niet dat op een DS# 15″ wieldoppen te krijgen zijn. Zou het premium-karakter van de DS-lijn meteen de grond inboren…
@Esprit_de_Flandre: Maar je snapt mn punt wel. Te kleine lichtmetalo’s hieronder geeft diezelfde “te kleine voetjes” look. Ziet er niet uit.
@bozewolf: Dat geldt voor heel veel moderne auto’s. De wielkasten worden steeds groter, de wielen krijgen een steeds grotere omtrek en de velgen blijven daarbij achter. :?
@Esprit_de_Flandre: Zelfs de DS3 heeft al 16″ wieldoppen, ik bedoel maar. :mrgreen:
@Citrofiel: Echt? Wist ik niet. In de reclamefolders zie je natuurlijk alleen de modelletjes staan met leuke velgjes…
@Esprit_de_Flandre: De 1.4 VTI Chic (het basismodel) heeft wieldoppen, maar die zul je nauwelijks zien. Ik kan er zelfs geen foto van vinden (buiten de configurator), iedereen neemt daar blijkbaar wel lichtmetaal bij als extra. Eén niveau hoger is de 1.6 VTI So Chic (1.4 So Chic of 1.6 Chic zijn niet mogelijk) en die heeft wel lichtmetaal.
De e-HDI (14%-belastingvrij-bakje) heeft standaard deze wieldoppen en die zie je wel regelmatig, want officieel mag die niet met grotere velgen geleverd worden ivm uitstoot. Tenminste, in Nederland. In België zal je die waarschijnlijk veel minder/niet zien.
@Citrofiel: As Wieldoppen go, nog niet mis ook. En in België is ook een groene regeling aan de gang. Voorlopig, zolang er geen regering is, blijft die nog doorgaan. 15% belastingaftrek dacht ik. Maar geldt niet voor opties. Maw, er zit geen reservewiel meer in, om een paar kilo te sparen en dus de CO2 onder de subsidie-grens te brengen, maar je neemt dan gewoon een reservewiel-optie van 50 euro. Allemaal quatsch dus, die groene subsidie-affaire, maar ja…
@Esprit_de_Flandre: Die wieldoppen van de e-HDI vallen, zeker in het echt, inderdaad mee. Die andere heb ik nog nooit gezien.
In België zal je ze dan wel minder vaak met wieldoppen zien, als je zonder consequenties bij kunt bestellen. Een DS hoort gewoon lichtmetaal te hebben. :)
@Esprit_de_Flandre: werden er ook geen dure Audi’s met wieldoppen geleverd?
@gezondverstand: Waarschijnlijk, maar die halen hun ‘Premium’-waarde uit de merknaam. Citroën kan dat niet, dus moeten ze het anders doen. Ik zou dus willen denken dat er standaard alu-velgen onder liggen. Maar onze CitroExpert spreekt dat tegen, dus ben ik mis vrees ik…
Mooie wagen ,met een toch wel Frans design .
Citroen gaat echt de goede kant op zeg, dit ziet er echt super uit! De DS3 is ook al zo mooi (kijk ook even naar het interieur) en de Citroen GT en die Conceptcar van laatst (Metropole ofzo?) zagen er ook al zo geweldig uit! Goed bezig!
Onder de uitsluitende voorwaarde dat ie veerbollen en hydropneumatiek meekrijgt, vindt ik hem erg Citroën en prachtig geslaagd.
Want …. een DS (!!!) zonder hydractieve vering (weze het dan nog in optie)kan ik mij echt niet inbeelden !
Ik vindt het toch wel erg sneu dat Citroën bij de sumiere technische info niet meteen hier duidelijkheid over verschaft… ik vrees er dan ook voor…
Ten opzichte van de historische DS, de auto die voor menigeen de mooiste is die ooit gemaakt is, kun je dit niet maken…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).