Mercedes E63 AMG neemt afscheid van 6.2 V8

Auteur: , 45 Reacties

Wil je graag een atmosferische V8 onder de motorkap van je nieuwe E63 AMG? Dan heb je pech gehad, want Mercedes heeft namelijk besloten om per direct het ongeblazen V8 blok te vervangen door het nieuwe geblazen 5.5 V8 blok dat we al kennen van de CLS, CL en S-Klasse.

Qua pk’s ga je er niet op vooruit, dat zijn er namelijk nog steeds 525, maar je krijgt wel meer koppel. De 6.2 V8 schopte het tot 630 Nm en de nieuwe V8 heeft zelfs 700 Nm te bieden. Ook daalt het benzineverbruik drastisch. De huidige E63 AMG lust 12,6 liter benzine per 100 kilometer en de nieuwe V8 neemt genoegen met 9,8 liter per 100 kilometer. Of Mercedes de prijzen ook gaat aanpassen is nog niet bekend, maar gezien het feit dat deze versie een stuk schoner/zuiniger is zou je verwachten dat de prijs ook omlaag gaat.

Als je kiest voor het Performance Package krijg je zelfs 557 pk onder de motorkap. Overigens is de E63 AMG met deze nieuwe motor niet sneller dan met de oude ongeblazen V8. (via: autoblog.it)



45 reacties

Oftewel: de instap-AMG (de C 63) heeft nu de dikste motor ;)
@nielsvanderweiden: Nog wel :)
the-budel-guy
@nielsvanderweiden: is de slk 55 ///AMG niet de instapper
@the-budel-guy: Denk dat die niet meer te koop is.
@the-budel-guy: Het is trouwens BMW ///M en Mercedes /////AMG :)
@nielsvanderweiden: Want? Wat is er dikker aan een V8 met 456pk dan een V8 met extralucht en 525pk? (of 557)
@Donstil:
De 457 pk sterke V8 heeft een inhoud van 6.2 liter en de ander 5.5. En het geluid is iets anders. Iets meer roffel. Maar je moet goed luisteren om het verschil te horen overigens.
“Overigens is de E63 AMG met deze nieuwe motor niet sneller dan met de oude ongeblazen V8.” Maar ook niet langzamer, of wel?

Verder is een geblazen 5.5 V8 motor wel fijner qua tuningsaanpassingen i.v.m. vermogenswinsten :)
@VeniVidiVici: “Verder is een geblazen 5.5 V8 motor wel fijner qua tuningsaanpassingen i.v.m. vermogenswinsten”
Dat heeft deze auto nou echt nodig, motortuning…
@mashell: Haha nee niet echt lijkt mij, maar ja het is wel een feitelijk weetje voor diegene die 525pk toch te weinig vinden :)
@VeniVidiVici: èn voor de mensen die hem nog wat zuiniger willen
Toch knap dat ze met zo’n motoren een dergelijk verbruik neer kunnen zetten!

M’n ouders toyota avensis verso 2.0 VVT-i komt ook aan de 9l/100km
@towi1989: schrale troost: ik denk niet dat veel E-AMG-rijders onder de 1 op 10 gaan duiken. Maar inderdaad, waar is de BlueEfficiency-badge? :)
@towi1989: 9.8L/100km is ook de grootsmogelijke onzin. Dat gaat dat ding echt niet halen. 100km/h op de cruise control op een lege snelweg, dan ja; maar behalve dat: onmogelijk! Beetje normaal rijden met af en toe op een uitvoegstrook een lekker optrekken en je komt op 1 op 6 uit, als je mazzel hebt. In de stad zal t niet minder zijn!
@gregorius: Haalt ie wel !

…als ie een halve meter achter een vrachtwagen rijdt.
Grrrr @ downsizen
@purplehaze: Sorry hoor, maar wat heeft 525pk en 700Nm te maken met downsizen?
@jelmer: ‘Size’ betekent ‘maat’. En 6,2 l is meer dan 5,5 l.
En ja, dat is dan nog steeds meer dan de 2.4 in mijn auto.
@mout: Dan vraag ik je, wat geef je op om van 6.2 naar 5.5 te gaan? Je krijgt meer koppel, geeft geen pk’s op en bent zuiniger. Belangrijkst van al, ze halen de V8 er niet uit om naar een V6 te gaan zoals BMW bij haar Z4 van een 6 cilinder naar een 4 cilinder gaat. :)
@As_long_as_it_is_fast: Daar wil ik best op antwoorden, hoor. Je geeft helemaal niks op aan prestaties. Ik vind downsizing ook helemaal niet grrrr, maar Jelmer vroeg wat er downsizing aan was – wel, de size dus.
Waar je trouwens wel op inlevert, is geluid. Of je dat een voor- of nadeel vindt, laat ik in het midden. Voorbeeld: http://bit.ly/fIsPSl is knap volt (359!) maar is nauwelijks te horen. Atmosferische toeren wel.
@mout: ach geluid…. met een andere uitlaat maak je al een wereld van verschil, meer verschil dan motorinhoud alleen, maar toch ” there’s no replacement for displacement “
@jelmer: Als je met een 5.5 die cijfers kan halen. Wat kan je dan doen met een 6.2?
Juist ja….
Raar dat ie met dat extra koppel niks sneller is je zou denken dat de tussenacceleratie in ieder geval beter zou zijn
@E34M5Touring: Hoeft niet per se.. dat ligt maar net aan de versnelling waarin je zit en het verloop van de koppelcurve. Bovendien is koppel aan het wiel wat anders dan direct aan het blok gemeten. Er zit nog een versnellingsbak tussen en het oude 6.2 blok maakte ook meer toeren.
Eindelijk, die 6.2 heb ik nooit leuk gevonden. Nooit begrepen waarom ze die (ondertussen) ouwe zalige 5,5 per se wilden vervangen door (een iets lichter) 6.2 ongeblazen blok.
@Hupke: de 6.2l V8 nooit leuk gevonden? En ik maar denken dat dat onmogelijk was. Zo’n belachelijk lekkere motor is dat. Het geluid wat die motor produceert is gewoon zalig.
@Pordon:
Eerlijk gezegd heb ik ook veel liever de V8 kompressor. Dan ben ik maar de enige die het vollere gedempte geluid mooier vind dan de open luidruchtige geklapper van de 63. Bruut is het wel maar toch liever de w211 e55 met e63 bodykit. Die vind ik veel machtiger dan de 63.
@Hupke: echte supersportwagens hebben ook een atmosferische motor trouwens.
@SimonMc:

Porsche TURBO, Noble= TURBO,…

Een AMG is geen genadeloos racemachien als je dat wil koop je maar een Koenigsegg of een Pagani. Dat is een zalig klinkend semi-beschaafd speelgoed wagentje.

Die Kompressor 55AMG klonk veel leuker, reed veel leuker en was technisch veel interessanter dan dat 63 blok vind ik.
Maar het is hier natuurlijk een kwestie van smaak.

Je kan met atmosferische motoren leuke dingen doen maar die 63 was saai.
@Hupke: Ik beschouw de Porsche Turbo dan ook niet als een supersportwagen, maar de Carrera GT ( Atmosferisch ) bv weer wel.

Walter Röhrl zei het ook al.Om als dagelijkse auto te gebruiken wilt hij liever een Porsche Turbo omdat die vanuit gelijk welke versnelling direct weg is, maar om een circuit te rijden heeft hij liever een Porsche GT3 ( RS ).
@SimonMc:


Ik bedoelde de GT2, een wagen waar Röhrl af en toe ook nog een pamper voor aandoet, maar maakt niet uit.
Als je een E55 oh sorry :mrgreen: e63 gaat vergelijken met een Carrera GT of een Zonda (de blokken zijn broertjes) dan ben je verkeerd bezig.
Als het geluid net zo wreed en oermenselijk klinkt hoor je mij niet klagen. Komt er nu een semi-automatische dubbelekoppelings versnellingsbak in?
waarom ook geen E65 AMG met een V12 :lol:
@kets: Daar zijn de Boys from Bottrop al mee bezig ;)
Geen verlies lijkt me. Evenveel pk’s, méér koppel en zuiniger rijden. Win win?
@As_long_as_it_is_fast: nou niet helemaal, de 6.2 klonk beter!
@bass1103: Is er dan zo een groot verschil op die 0,7 liter extra, ik weet het niet..
Een slimme zet. Hoewel ik toch wist dat het bij een facelift zeker vervangen zou worden.
BMW komt binnenkort met een geblazen V8 M5. Dan moet Mercedes toch wel met iets aankomen wat een beetje kan concurreren met de M5. Dit met performance package zou een oplossing kunnen zijn denk ik. Ander is het verschil wel erg groot. En sneller zal die zeker wel zijn als de huidige 6.2. Misschien niet tot de 100, maar daarna vast wel en vooral tussen acceleraties. De prestaties van de 6.2 vergeleken met de oude V8 kompressor vind ik eerlijk gezegd tegenvallen.
De nieuwe M5 krijgt naar zeggen 580 pk weet niet of het waar is maar ander krijgt mercedes er een flinke kluif aan.
@pug206: Mercedes is altijd al een koppelkoning geweest, ben benieuwd of ze bij BMW ook zoveel koppel uit het blok weten te persen.. we’ll see !
9,8l/100km, yeah right…
Hij gaat even hard, maakt een net zo lekker geluid, prima.
There’s no substitute for cubic inches! Nou ja centimeters hier dan… Dat zuinige onzin op een AMG (koekoek?), had dan die 6.3 met drukvulling uitgebracht!!
Ik denk ook dat het geen verlies is. Deze is net zo goed. En wat betreft het geluid.. laat dat maar AMG over. Als je hoort hoe die altijd klinken, dat komt met deze vast ook goed.

Stond in de file vanmorgen naast een splinternieuwe zilveren SL 55 AMG.. vanavond mijn zijruit maar eens schoon maken.. kwijl.. die remtangen met AMG er op.. die beslaan de halve schijf.. wat een dikke bak.
De vraag is vooral: hoe gaat dit dan klinken? Zou dat Spitfire-achtige gebrul er nog uit komen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).