Officieel: BMW Z4 met geblazen viercilinder [update]

Auteur: , 52 Reacties

Begin dit jaar dook het gerucht al op dat BMW een geblazen viercilinder in de Z4 zou hangen en vandaag hebben ze het officieel bevestigd. Zwaai maar met je handje naar de 3.0 zes-in-lijn met 258 pk/310 Nm. Die wordt namelijk aan de kant geschoven en vervangen door een 2.0 TwinPower Turbo met 240 pk.

Deze motor heeft BMW ook al aangekondigd voor de X1 xDrive28i, al levert die motor daar 245 pk. De exacte specificaties zullen halverwege dit jaar bekend gemaakt worden. BMW heeft nog niet bekend gemaakt of de 2.5 liter 6 cilinder (sDrive23i) ook vervangen gaat worden door een viercilinder, maar dat ligt wel voor de hand natuurlijk.

UPDATE 02-08 : Beide groengelabelde modellen hebben nu ook een prijs: 44.900 euro voor de BMW Z4 sDrive20i (184 pk, 270 Nm) en 51.900 euro voor de sDrive28i (245 pk,350 Nm).



52 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Moet niet al te gek gaan worden: een 2.0 turbo een blabla-28 gaan noemen!
Teleurstelled nieuws, ik zie niet wat hier het gouden randje van is. Ik hoop dat di e335 zescilinder er wil in blijft anders heb je helemaal geen keus meer in deze modelreeks; er is immers ook al geen Z4 M.
hij gaat de TT-toer op, die is ook z’n zescilinder verloren
@love4sportcars: En terecht want die had dan ook geen bestaansrecht. Was in alle opzichten trager dan de turbo’s. Een dwarsgeplaatste VR6 neem ik niet serieus in een roadster.
Kom op zeg een viercilinder. :? Zo onderscheid je nauwelijks van de Mazda MX-5, ondanks een TwinPower Turbo. De “unique selling point” a.k.a. de fameuze BMW zes-in-lijn naar de prullenmand verwijzen is een doodzonde. :evil:
Jammer… Wat zonde om zo’n heerlijke straight six te vervangen door een 2.0T. Als ik dat zou willen, dan kocht ik mij toch gewoon een TT. Het geluid was een van de heerlijkste om naar te luisteren, zeker in de Z4 waarbij leek alsof de bassknop laag in de toeren aanging om een paar duizend toeren hoger het klassieke BMW geluid voort te brengen. De zescilinder zou eigenlijk erfgoed moeten zijn en het zou strafbaar moeten zijn om die te vervangen.
dan zal ook de sDrive23i verloren gaan ben ik bang
Ik snap dat je om emotionele reden graag een 6-inlijn in het vooronder liggen hebt. Maar deze 4-pitter klinkt ook niet mis. Als zou ik als BMW toch op z’n minst 1 6-inlijn proberen te behouden, als is het maar voor de Dino’s.
@Hupke:

Deze 4-pitter klinkt ook niet mis?!?!

Honda bracht 12 jaar geleden een 2.0 NA(!!!) motor uit met ook 240pk.

Vind het eerlijk gezegd voor BMW zwaar onder de maat.
BMW produceert geniale motoren, maar dit is gewoon te weinig.
@jack_abarth:

waar staat die NA voor? sorry noobje :b
@Osca:
NA staat voor atmosferische motor oftewel naturally aspirated…
@Osca: heb jij geen google?
@jack_abarth:
Ja, en dat was een goed blok, pas vanaf 6000 toeren kwam er vaart in… Werd op het Top Gear-circuit ook genadeloos afgemaakt door een minder krachtige Boxster. De vermogenspiek is niet het enige dat van belang is…
@StijnB:

Het is inderdaad een wagen die op toeren gehouden dient te worden.
Oh en verder, TopGear is natuurlijk een zeer objectief programma dus daar zou ik ook zeker conclusies uit trekken ;-)
@jack_abarth:
Ik beweer ook niet dat het een slechte wagen/motor is, maar dat die 240 pk niet het volledige verhaal weergeeft.
Bovendien was dit nog tijdens de beginjaren van het huidige Top Gear (denk zelfs nog met de eerste Stig), dus de credibiliteit ligt nog vrij hoog.
@StijnB:
Klopt, maar dat is wel bij meer motoren (met name VTEC en rotatiemotoren). Die pook zit er ook niet voor niks…
@jack_abarth: Probleem met die Honda N/A blokken is dat deze waar jij het over hebt, net als de K20A en B16 blokken, heel veel koppel missen.

OT: Kan erin komen voor de kleinere motoren, zoals de 23i oid. Maar de zwaardere dienen toch hun 6 in lijn te behouden imho.
@jack_abarth:

Je kan natuurlijk zagen dat die 240pk niet genoeg is maar ik vind dat dat zo slecht nog niet klinkt. Zeker niet als hij wat koppel heeft.

Ik kan ook een mooi voorbeeldje geven, 20jaar geleden bracht maserati een 2.0 geblazen motor uit met 310pk. En BMW haalt nu maar 240pk uit een 2.0, waarom?


Wel bij BMW werken best wel wat knappe koppen die niet groen zijn. Als ze een 2.0 maken is dat omdat die beter is dan de vorige. En als ze er niet meer dan 240pk uithalen dan heeft dat een goede reden.
Waarschijnlijk een eerste om de onderdelen niet te duur te maken en om niet om de 15k km je motor te moeten laten reviseren. En met 240pk en een leuke versnellingbak en een wagen die niet te zwaar is kom je ook nog best van je plaats al zullen de puristen liever een 3.0 6-in lijn willen, wat ik nog wel kan begrijpen.
Dit gaat pijn doen bij veel fans… Hoewel er niet heel veel verschil zal zijn qua prestaties lijkt me. Natuurlijk mis je het geluid van de 6 cilinder tov de 4 cilinder maar het draait allemaal om zuinigheid zeker? 2.0 klink ook lang zo goed niet als 3.0 vind ik dan.
Neen….
Blijven nog 2 L6-jes over met 306pk en 340pk.
Dus om brand te gaan schreeuwen gaat wat ver.
Sommige mensen zijn met een 240pk 4 cilinder tevreden en dat mag je best wel respecteren.
Ik zelf zou wat geld bij leggen en de een 6 in lijn nemen.
Niet om het vermogen maar om de souplesse en het geluid.
Ik vind dat je op een roadster niet moet bezuinigen.
Alles draait om het rijden en een 6 in lijn maakt dat gewoon net een stukkie leuker.
Wat ik niet begrijp van de motoren van tegenwoordig en misschien is er een techneut die dit kan verhelpen is waarom motor-fabrikanten niet een 6-cylinder 2 liter blok maakt, het gaat hier om de explosies en ik denk dat 6 kleine explosies samen een hoger rendement zou kunnen realiseren dan 4 iets grotere explosies, waarom moet een hoog cylinder aantal gepaard gaan met een hoog liter-inhoud.

Er zijn oude blokken die en zelfs nu een beetje die veel cylinders hebben maar een kleine inhoud.

Bijvoorbeeld een 2 liter V8 of 2 liter 6 in lijn, gewicht gaat ermee omlaag maar je hebt veel explosies die de krukas zou kunnen voorstuwen achterelkaar?
@B3nk0:

En gooi hier een turbo of of compressor en je hebt hetzelfde en misschien nog sterker ook?
@B3nk0: daar heb ik idd ook wel is aan gedacht. waarom houd iedereen zich zo vast aan die 500cc per cilinder? formule 1 motoren zijn toch ook 2,4l v8’en
@v8amg: niet iedereen houdt daaraan vast. VW met z’n 1.4 TSI, Ford met de 1.6 ecoboost. De volumes worden wel degelijk kleiner.
@mashell: ik bedoelde eigenlijk met meer dan 4 cilinders.
@v8amg: Een F1 motor kan je niet vergelijken met een personeneautomotor, die draait tweemaal zoveel toeren.

Een F1 motor moet een licht bakkie zo snel mogelijk vooruit krijgen en geen zware gezinswagen comfortabel verplaatsen.
@B3nk0:

Bedoel je een motor-fabrikant zoals Kawasaki, Yamaha etc?
Dan heeft het met ruimte gebrek te maken.

Bedoel je motor-fabrikant zoals BMW, dan heb ik geen antwoord.
@jack_abarth:

Ik bedoel motor-fabrikant als in auto blokken, ik neem aan dat ontwerp van een merk komt en dat zij misschien een fabriek delen die ze gieten, maar dat terzijde, waarom ontwerpen ze niet en ik heb nog oudere blokken gevonden een hoog-tal cylinders met laag inhoug, ik las nog iets over een V10 3liter van cosworth en dat is oud, we leven nu in 2011 ik denk mat directe injectie etc etc etc nog meer technische dingetjes die wij in de loop der jaren hebben uitgevonden een super zuinige maar erg krachtige motor kunnen ontwikkelen.
@B3nk0: die zijn er echt wel, de Honda Goldwing (v6), de CBX1000 (6-inlijn)
@B3nk0: het aantal “explosies” is niet echt relevant (hoewel dat om wille van het verbruik zo klein mogelijk moet zijn, i.e. laag toerental) de hoeveelheid bewegende delen is relevant, de rendementsverliezen nemen bij meer cilinders ook flink toe.
Het is zonder meer jammer.

Inderdaad de 2.0 twin turbo heeft waarschijnlijk iets meer koppel laag in toeren, en waarschijnlijk is hij met een rustige rechtervoet ook iets zuiniger.

Zelf af en toe rijdende met een S3 sportback 2.0TFSI weet ik wel dat een viercilinder turbo geen fijne noch nobele motor is. Het gebrom tot 4 à 5.000 omwentelingen is best aangenaam, maar tegen de 7.000 omwentelingen hoor je nog steeds hetzelfde gebrom plus een vervelende fluit van de turbo. Wanneer je plots op het gas gaat, zelfs aan ongeveer 5.000 omwentelingen, is het altijd een fractie wachten op vol vermogen, wat ook niet aangenaam is. Daarnaast heb je nooit het gevoel dat je sneller accelereert aan 6.500 rpm dan aan 3.000 rpm. Tot slot is het verbruik bij een vlotte tot licht-sportieve rijstijl gemakkelijk 14 à 15 l/100km of 1 op 7. Aan tempomat 120 op de snelweg wordt dat 1 op 11.

Die 335i motor is trouwens ook niet de fijnst klinkende motor.

Kortom, daar gaat nog eens een pure atmosferische motor van ons heen. Hopelijk houden ze er toch wel ergens in hun modellengamma eentje over.

Rijden gaat inderdaad ook vooral om het gevoel en niet alleen over cijfertjes.
Ben ik blij dat ik nog een 3.0 heb :) Het geluid daarvan is toch voor mij belangrijk, ik vond de opstap naar de 3.5 feitelijk de prijs niet waard ook qua verzekering, verbruik, … En nog eens 50 paarden extra, soms moet een mens eens in zichzelf kijken en zien of je dat echt wel aankan… Ik heb duidelijk voor de 3.0 ook gekozen om niet te veel power onder mijn rechtervoet te hebben om mijn eigen in te tomen en toch het plezier van het 6-cylinder gebrom te hebben.
swat binnen 3j koop ik me wel een Tesla ofzo ;) Tegen die tijd gaan al die zware motoren toch onbetaalbaar worden door vaderke staat en de eco-guys…
@pdoteter: de ’30’ en ’35’ motor van BMW (304 en 340 pk) is toch precies dezelfde met een beetje ander motor-management? Zelfde truc als bij de Mini One en Cooper: 800 euro voor een ander chipje en je bent daar!
@gregorius: is degene die het hardste lacht niet degene die je een chippie van 50 cent voor 800 euro verkocht heeft?
@mashell:

Dat is niet 1 enkel elementje, zit wel wat meer op.
Al kost zo’n chipje idd weinig aan onderdelen, weten hoe je ze verbinden moet is ook wel geld waard of niet?
Djeesez, ik ben 10jaar te laat geboren! Een 6 in lijn, dat is synoniem met BMW… Zonde!
Als het ding ook wat lichter wordt en de gewichtsverdeling iets meer naar achteren, zie ik eigenlijk alleen maar voordelen.
@ gregorius

De ’30i’ motor is atmosferisch en heeft 258 pk. Verder heb je nog de ’35i’ (turbo) met 306 pk en de ’35is’ met 340 pk.
toch blijft het basismodel bestaan zoals ik het hier lees, en dat is nog steeds de 23i met 204 pk’s en een 6-cilinder?
@NLBUURMAN: BMW heeft nog niks bekend gemaakt over de toekomst van deze motor ;)
Beetje kinderachtige namen bij BMW; TwinPower… Nee,
De sDrive23i was een onding, traag en qua geluid weinig interessant. Dat deze motor sneuvelt is niet jammer, en dat stelt iemand die zelf een BMW 6-in-lijn rijdt. Qua geluid moet de viercilinder turbo wel een enorme deceptie zijn om er voor onder te doen, qua souplesse en power is het sowieso winst. Ten opzichte van de sDrive28i is het twijfelachtig, ik ben benieuwd hoe het uitpakt. Nog even een stukje historie: bijna een kwart eeuw geleden bouwde BMW een viercilinder met rond de of meer dan 200pk. Het werd de meest legendarische M3 van allemaal. Dat kan betekenen dat er in 25 jaar weinig gebeurt is, of dat dit wel eens een lichtvoetige auto kan worden.
@jelmer: waar haal jij de wijsheid vandaan dat de sDrive23i sneuvelt?
@robbie: Fingerspitzengefühl, onderbuik, yingyang, losse pols… zoiets. Eigenlijk kan ik me gewoon niet anders voorstellen.
Alleen om dit soort nieuws zou ik al een E39 M5 willen met 8 dikke cilinders in het vooronder. Gewoon om mensen te laten zien hoe het slechts een aantal jaar geleden wel mogelijk was.
als je een bmw koopt, neem je er 1 met 6 cilinders

echt zonde
@arashrsf: Nou, nee hoor. Pak de verkoopstatistieken er maar bij.
@jelmer: en zie je daar in dat de meerderheid het idee achter BMW niet snapt? In de oude (lichtere) Z3 kan ik het nog begrijpen. Maar in die zware modellen van tegenwoordig? Nee, niet echt.
En weer een heerlijke zespitter weg, jammer. Ondanks dat turbo motoren qua vermogensopbouw heerlijk rijden prefereer ik toch een lekkere atmosferische zescilinder. Zespitters lopen veel mooier, plus het heerlijke geluid dat ook bij rustig rijden al een glimlach tevoorschijn tovert.

Het freude am fahren krijgt toch een flinke smet door het verdwijnen van de atmosferische straight-six, zonde :(
In plaats van te beginnen met de minst krachtige motor… Nu heb je eerst een zespitter, dan erboven een vierpitter, en dan weer een zespitter :?
Update: de nieuwe modellen hebben een prijs gekregen. Zie artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).