Dit is de Jeep Grand Cherokee SRT8

Auteur: , 28 Reacties

Zoals jullie wel bekend is lopen er momenteel in het buitenland twee belangrijke autoshows: die van Shanghai hebben we al redelijk belicht, en met die van New York maakten we vanochtend een muscle car-beginnetje met de Chrysler 300 SRT8. Maar er is nog meer HEMI-goodness in de Amerikaanse hoofdstad: maak kennis met de meest potente Grand Cherokee die er is, de SRT8.

Net zoals in de 300 wordt ook in de Grand Cherokee een atmosferische 6,4 liter Hemi V8 gehangen, dus de specs zijn bekend: 465 pk en 630 Nm. 0-96 km/u doet de Jeep in 4,8 seconden, en omdat de Cherokee wat zwaarder is dan zij Chrysler-soortgenoot meten de remschijven aan de voorkant geen 360, maar 380 mm. Andere nuttige wetenswaardigheden: je kunt er bijna 2.300 kg mee trekken, dus de Tabbert kan er met gemak achter, en bovendien beschikt de Jeep over schakelflipppers.

Jeep Grand Cherokee SRT8

Een slokje lust de atmosferische V8 nog steeds, hoewel het verbruik met 13% is afgenomen ten opzichte van zijn voorganger. Dit dankzij een stukje optimalisatie en de mogelijkheid tot het uitschakelen van cilinders. Hierdoor kan er op één tank maar liefst 725 km gereden worden. Da’s een grote tank…

Onderhuids profiteert de Cherokee nog van het al enige tijd verbroken huwelijk met Daimler: de onafhankelijke achtervering is afgeleid van de Mercedes M-klasse en zou 146 procent meer torsiestijfheid moeten bieden dan zijn voorganger. Maar in een rechte lijn merk je dat natuurlijk niet zo.



28 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
-=edit: check=-
Monster! Uitlaten zijn grote verbetering t.o.v. z’n voorganger. Uitlaten in het midden staat alleen leuk onder kleine auto’s. Ietwat minder substiel alternatief voor een X5 M I guess? Ben er alleen van overtuigd dat je met deze een 10 keer brutere soundtrack krijgt dan bij die Duitser.

-=edit: check!=-
Gnarly!
Nice!! Wanneer zal hij bij de nederlandse dealers staan? Iemand een idee?
flippers op je jeep, faal!!!
Hoe maken we een auto zo massief ogend als mogelijk? Optisch weegt dit ding nog veel meer dan in de praktijk, wat een lomp apparaat. Maar eigenlijk hoort dat ook wel bij Jeep.
Geniaal apparaat.
Voorkant is prachtig!! 6000rpm is dit niet wat sloom?
Ik kan me niet voorstellen dat iemand in Nederland dit zou kopen. Dikke prijskaart, Z-label, de restwaarde is ook niet wauw. Laat staan hoeveel je kwijt bent aan een volle tank
@W115: Voor de X5M-koper die eens wat anders wil…
Vorige week de “oude” gezien die even gas gaf bij het einde 80km bord de snelweg op. Van 80 naar 140 is echt heel snel gepiept.. en dat was met slechts 425pk. Die SRT8 ging overigens in 4,5sec naar de 100 dus ik denk dat dit wel eens een conservatieve schatting kan zijn…
@w0o0dy: 4,5 sec? Ik heb alijd gelezen dat het 5 sec zou zijn.
@mattraket: Ik wist dat ik de 4,5 niet verzonnen had….maar ff zoeken en: die tijd was voor 0-60mph dus 96km/u. Ga maar uit van 4,7/4,8 ongeveer naar 100 voor de oude (met 40pk minder).
Jammer dat de uitlaten niet meer in het midden zitten, zou deze auto ook goed staan.
@lucb. Gelukkig niet, nu kan hij mijn caravan trekken.
120 km bergop, joehoe. ….ik wil hem, ik wil hem.
Hé Wouter, wanneer ga je eens een Jeep testen? De nwe Grand Cherokee bijvoorbeeld. Uitvoering maakt niet uit. PLEASE.
Super vet! Die velgen staan echt goed onder die auto.
Ik heb het niet op SUV’s maar heb de Grote Sjerrokie wel altijd heel mooi gevonden, de huidige generatie is daar geen uitzondering op. En een dikkere versie is altijd… dikker!
Inderdaad, wat een gave.. eeh.. kleur. Meer vind ik er niet aan. Dan zie ik liever de witte 300C SRT8..
kan hij nog met deze voorspoilert wel offroad rijden?? Die voorpoiler vind ik trouwens ook echt niet staan bij deze auto
Ik heb zowel in de huidige 300C SRT-8 en de Jeep-SRT8 een proefrit gemaakt, de Jeep rijdt vele malen beter, waarschijnlijk mede vanwege de vierwielaandrijving waardoor het vermogen veel beter op de weg komt (hij accelereert dan ook aanzienlijk sneller) en het mindere onderstel en wegligging van de 300C dat nog van een vorige Mercedes-E klasse afkomstig is. Ook de zit achter het stuur van de 300C viel mij zwaar tegen, je zit er min of meer weggezakt in, in de Jeep zit je veel beter en heb je ook een veel beter uitzicht over de weg.
99% van de SUV’s rijdt niet off-road, de SR van SRT staat voor Street Racing, het is dus een snelle versie voor de straat, niet voor het terrein, daar kun je beter een normale versie voor gebruiken want, even afgezien van de spoiler, krijg je ook teveel wielspin door het hogere vermogen.
Gave bak!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).