Gaaaap! Nissan Leaf is World Car of the Year!?

Auteur: , 36 Reacties

We schijven plichtsgetrouw nog wel over dit soort awards, maar we nemen ze feitelijk alles behalve serieus. De reden mag opnieuw duidelijk zijn. Wanneer een 66-koppige internationale jury, bestaande uit automotive journalisten, dus lui die claimen passie voor auto's en vooral ook verstand van auto's te hebben, de Nissan Leaf verkiest tot de World Car of the Year, dan hoef ik toch niets meer te zeggen?

Natuurlijk zal het best een vernieuwende auto zijn en een redelijke voorbode van de richting die we met z’n allen op gaan, namelijk elektrisch rijden. Maar maakt dat ‘m een terechte overall winnaar? De Leaf laat in de top-3 de Audi A8 en BMW 5-serie achter zich en neemt de wisselbeker over van de Volkswagen Polo die vorig jaar overall winnaar was.

In de specifieke categorieën zijn er ook winnaars:

  • De Aston Martin Rapide wint de 2011 “World Car Design of the Year” award. Vorig jaar viel deze eer de Chevrolet Camaro te beurt.
  • De Ferrari 458 Italia mag zich de 2011 “World Performance Car of the Year” noemen en laat in deze categorie de Mercedes-Benz SLS AMG en de Porsche 911 Turbo achter zich. Vorig jaar won in deze categorie de Audi R8 V10.
  • De Chevrolet Volt mag zich de 2011 “World Green Car of the Year” noemen en laat in deze categorie de BMW 320d EfficientDynamics en de Nissan Leaf achter zich. Vorig jaar won in deze categorie de Volkswagen Polo BlueMotion.

De Awards werden op de autoshow van New York uitgereikt. De shortlist met genomineerden die hieraan vooraf ging toonde we je eerder dit jaar al. Meer informatie en de gemotiveerde bla bla bla uitslagen vind je op wcoty.com.



36 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Boooooring, doe maar een skyline r33, J.w.z.
Doe maar niks wat uit japan komt. Rothokken!
@dragspert: Maar straks wel geilen op een Skyline R32 met 850PK op youtube?
@G-Ammo: W00T ik bedoel GT-R
Begint een beetje op het Eurovisie Songfestival te lijken.. Daar kun je ook al voorspellen wie er wint!
Is dit een grap?
Dus als de onderdelen design, performance en groenheid met elkaar worden gecombineerd komen ze met als beste auto de Leaf? Rapide + 458 + Volt = Leaf
Juist…
@purplehaze: grinnik, zo dacht ik er ook net over na…
@dennis; kan jij achterhalen ‘wie waarop gestemd heeft’ ? Zou leuk zijn als we bepaalde autobladen even ‘duidelijker’ in beeld krijgen ! Graag je comment.
@Megakix: Ik heb onze geheime dienst op de zaak gezet. De onderste steen zal boven komen.
Nee zonder gekheid, wij moeten het ook doen met de informatie die beschikbaar is gesteld op de website wcoty.com.
@dennis: kan me herinneren dat AutoVisie destijds de ‘votes of the jury by name and country’ vermeldde. In het kader van Pasen lijkt het me zinvol iemand symbolisch te kruisigen ! Wat jij ? ;-)
Ach de geschiedenis heeft uitgewezen dat auto’s van het jaar niet altijd even succesvol waren .
Beetje troost toch ? :)
Ik had graag een SLSje bij design (of performance) gezien hoor.
Het idee achter de Leaf is mooi. Gewoon een volwaardige auto. Alleen Nissan is zijn tijd te ver vooruit doordat de akku techniek nog lang niet goed genoeg is voor zo’n auto. Je haalt nog niet eens 100km met deze auto en dan? Ik begrijp niet dat een jury hier overheen kijkt en zo’n auto laat winnen. Dat gaat een hoop kwade klanten opleveren. Geef mij maar een 3L auto van VW of een waterstofauto van Honda als toekomstig vervoermiddel.
@midasracer: “Dat gaat een hoop kwade klanten opleveren.”

Als je een Leaf koopt weet je op voorhand dat ie geen duizenden kilometers na elkaar gaat doen. Dus moet de klant achteraf niet komen mekkeren.

Wat wel voor ontevreden klantjes zal zorgen is als de beloftes niet worden waargemaakt, wat wel eens meer het geval is bij EV’s…
Nou nou, onze ooster-buren wordt wel slecht bedeeld. Vorig jaar waren ze nog goed vertegenwoordigd! Achja zo komt iedereen wat aan zijn trekken en dat is wat we willen toch?
De heren van autocar gingen er onlangs een blokje mee om, en kwamen tot de conclusie dat er aan de range nog een en ander moet gebeuren (een discussie die al eerder gevoerd werd). Rijden als een oud wijf, en dan nog op 74 mijl in plaats van de beloofde 109 mijl uitkomen vind ik nogal wat:
http://www.youtube.com/watch?v=KcrtsQuOVGc
@sir_smokalot: En doe er nog maar 50% vanaf als het gaat vriezen!
@G-Ammo: Nee:) wel naar duits staal wat wel een deugdelijke en stevige afwerking heeft:)
Waarom zou je een sportauto als World car of the Year benoemen? Is toch logisch dat je een relatief betaalbare auto kiest die vernieuwend is. Alsof die Polo zo geweldig was..
@Atenza: Inderdaad.. ze zijn mooi en rete-populair.. maar traag.. Polo SlowMotion.
Van mij krijgt ‘ie nog een award: Lellukste hok of the year award 2011.
“Wanneer een 66-koppige internationale jury, bestaande uit automotive journalisten, dus lui die claimen passie voor auto’s en vooral ook verstand van auto’s te hebben, de Nissan Leaf verkiest tot de World Car of the Year, dan hoef ik toch niets meer te zeggen?”

Want? Mensen met passie voor en verstand van auto’s zouden nooit de Leaf hebben gekozen, omdat… het een elektrische auto is? En dus kut? Zo lust ik er nog wel een paar. Was de Audi A8 of de BMW 5 wel een terechte WCOTY geweest? Hoewel ik er niet aan twijfel dat een van die twee beter was aangekomen bij de zelfbenoemde autoliefhebbers (zeker de BMW, want achterwielaangedreven en dus GR8 4 DRFTN) vind ik de keuze echt niet verkeerd. De eerste serieuze elektrisch aangedreven gezinsauto mag van bij best de nodige accolades krijgen.
@nielsvanderweiden: precies jij snapt het. Deze verkiezing moet geen schoonheidswedstrijd zijn of kies de meest gemiddelde doch goeie auto-award
@nielsvanderweiden: Want? Omdat een auto is gemaakt om in te rijden. Dit doen we dan ook dagelijks, met z’n allen. De kinderen afzetten op school en dan lekker forenzen naar je werk met gemiddeld een uurtje file is er met dit ding niet bij. Zelfs nadat ie dus 12 uur aan het sap heeft gestaan.
Nou vooruit, dan kopen we zo’n ding alleen voor moeder de huisvrouw. 40 rooien betalen voor een “auto” (das inclusief subsidies en dergelijke die er al af zijn, maar vergeet niet dat die toch nog betaald worden door de belastingbetaler).. je moet wel gek zijn.
Kun je inderdaad beter een Polotje kopen. Zuinig, sneller, mooier, praktischer, langer bereik en als de diesel op is laat je em op frituurvet rijden.

Je moet wat je zegt eens omdraaien. In plaats van “waarom zou een elektrische auto geen COTY mogen zijn?”, waarom WEL? Dit ding is echt volslagen nutteloos voor de consument? Het enige argument wat er is is milieuvriendelijkheid.
Maar dat is ook bedrog, want zo’n ding kost meer materiaal en manuren om in elkaar te zetten, accus wegen een ton, slijten hard, zijn levensgevaarlijk mochten ze overhitten/in de fik vliegen. En als klap op de vuurpijl komt de stroom uit het contact gewoon bij kolencentrales etcetera vandaan.

Economisch? Ook niet. Negeren we de verkoopprijs, dan horen we bij autocar dat hij ongeveer 100 mijl doet op 24KWh. 24 * 0,26 (KWh prijs) = €6,24 op 160km. 320d ED doet 1/20. (160/20) * 1,34 (dieselprijs) = €10,72. Dus 4 euro verschil, en dan moeten de energieprijzen de olieprijzen wel nog volgen. Maar om dat te doen moet dat ding wel 12 uur staan laden. Das 50% van de dag. Laadtijd vertegenwoordigt dus ook 50% van de afschrijfwaarde. En dat is heel wat meer als die 4 euro.
@Dev: een groot innovatie awardgedoe gaat vaak ook niet om iets makkelijks voor de consument. Het gaat om vernieuwen. Een doorsnee praktische en prima auto is zo aan te wijzen. Dan krijg je elke willekeurige auto op nummer 1. Dat is pas nutteloos
@Atenza: Dat is nou het punt. Het is geen groot innovatie awardgedoe, dat is het nooit geweest. precedent hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/World_Car_of_the_Year
Hoeveel eco truttige mobielen tel jij?
Als het puur om innovatie ging zijn er heeeeel wat betere modellen uit te kiezen als de Leaf, that’s for sure. Maar nee, dit is world CAR of the year. CAR, oftewel auto, omvat alle aspecten die wij, de consument, in een auto zien en verwachten.

Als ik morgen met een auto kom die op een scheet een meter rijdt heb je er geen reet aan (maar wel in, om em aan te drijven natuurlijk). Moet die dan ook maar gelijk world car of the year worden?

Dit is duidelijk een verkiezing bespeeld buiten de consument om. En als jij denkt dat dat ook niet hoeft dan kunnen ze de termen “world” en “car” uit de titel halen. Want 6,99*10^9 mensen geven er geen reet om, en men kan het nog amper als auto beschouwen.
@Dev: worden ze eindelijk verstandig daar ;) Elektrisch rijden is schijnbaar de nabije toekomst en de Leaf weet daar blijkbaar mee te overtuigen. BTW: als je meer dan 100 km per dag rijdt moet je zo’n ding ook niet nemen nee.. daar zijn ze niet voor gemaakt, puur omdat de techniek niet zo ver is
@nielsvanderweiden: Juist, en wat is je gedachte bij performance car of the yeart, die 458 italia die in 50% van de gevallen gewoon in brand vloog?! Wtf nog aan toe..
@As_long_as_it_is_fast: Spontaneous Combustion. Das een hele prestatie hoor…
de audi A8 in de top 3!? voor wereldbrekend design zeker
Ik zou de fabrikanten de prijs geven. Niet dus de Nissan Leaf maar Nissan.

Die Aston Martin Rapide de design car van het jaar? De Bugatti Galibier vindt ik veel mooier en de meeste rechten hebben op die prijs.
Wat had je verwacht?

Wel vreemd dat de Volt de ‘Green otY’ wordt, en de Leaf dan algemeen winnaar…
Als je zo’n onbelangrijk stuk ellende tot “World Car of the Year” uitroept dan zet je je geloofwaardigheid behoorlijk op het spel. Sinds we internet en vergelijkingstestjes van Autoblog ed. hebben is zo’n domme prijs als dit overbodig geworden. Al helemaal als ze zo’n bak ellende bekronen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).