De autocollectie van James Glickenhaus

Auteur: , 41 Reacties

De meeste van jullie zullen Ferrari-fanaat, filmregiseur en belegger James Glickenhaus vooral kennen van zijn Ferrari P4/5 by Pininfarina en P4/5 Competizione, maar de beste man heeft nog veel en veel meer lekkers in zijn garage(s) staan. Een ware collectie om van te watertanden.

Glickenhaus is een echte autoliefhebber en niet zomaar een verzamelaar die zijn auto’s laat verstoffen in een garage waar verder niemand komt. Hij streeft er naar om met al zijn auto’s zo regelmatig mogelijk te rijden, want daar zijn ze immers ooit voor gebouwd. Zijn collectie is eigenlijk op te delen in drie verschillende projecten: heel oud, eind jaren ’60/begin jaren ’70 en modern. Laten we het lijstje een afwerken in chronologische volgorde.

Echt oude auto’s
Heel veel echt oude auto’s zitten er niet in de collectie van James, maar het zijn wel 3 hele bijzondere. De twee alleroudsten zijn een Duesenberg J446 ( eind jaren 30) en een Stutz DV-32 Boattail uit 1932.

1947 – Ferrari 166 Spyder Corsa (#002)
Maar het meest bijzondere “oude beestje” is toch wel de Ferrari 166 Spyder Corsa uit 1947. Deze Ferrari heeft chassisnummer 002 en is daarmee het oudste nog bestaande Ferrari chassis ter wereld. Deze auto werd in 2004 voor $700.000 gekocht door Glickenhaus op een veiling en de afgelopen jaren heeft hij regelmatig met de auto reden en de auto technisch opgeknapt. Zo zijn de motor (geluid) en versnellingsbak gereviseerd. Op dit moment is hij bezig met een volledige restauratie van de body en het chassis. Het complete verhaal (incl. foto’s!) kan je HIER lezen. Want dat is namelijk ook zo leuk aan James, hij deelt graag alles over zijn projecten via het internet.

Ferrari 166 Spyder Corsa #002 - James Glickenhaus

Auto’s uit de sixties & seventies
De meeste auto’s uit de collectie van Glickenhaus stammen uit deze periode en opvallend veel auto’s zijn gebouwd in 1967. Dat heeft er onder andere mee te maken dat het mogelijk is om raceauto’s uit die periode nog road legal te kunnen maken in de VS. James houdt er namelijk van om met auto’s die op bijvoorbeeld Le Mans hebben geraced op de openbare weg te rijden.

1966 – Lola T70 SL71-32
Deze blauwe Lola is al sinds 1972 in het bezit van James. Oorspronkelijk was het een Spyder, maar in de loop der jaren is de auto omgebouwd tot coupe. En dat heeft er zeker voor gezorgd dat de auto vaker op de openbare weg te zien is. Meer foto’s en info kan je hier en hier zien.

Lola T70 - James Glickenhaus

Lola T70 - James Glickenhaus

1967 – Ford GT40 Mark IV J6
Zijn Ford GT40 uit 1967 is ook zo’n auto. In totaal zijn er slecht 6 exemplaren van gebouwd, maar dat weerhoudt James niet om deze racer regelmatig uit te laten op de openbare weg. Sinds 1990 is deze auto in het bezit van James Glickenhaus.

Ford GT40 - James Glickenhaus

1967 – Ferrari Dino 206 Competizione Prototipo
Zoals de naam al doet vermoeden is dit inderdaad een prototype waar slechts 1 exemplaar van gebouwd is. In 1967 werd deze door Pininfarina designer Paolo Martin ontworpen conceptcar voor het eerst aan de wereld getoond. De auto was volledig functioneel, maar het was nooit de bedoeling dat deze auto in productie zou gaan. Daarom verdween deze auto daarna voor 40 jaar in het museum van Pininfarina. Uiteindelijk wist Glickenhaus de heren van Pininfarina zover te krijgen dat ze deze unieke auto in 2008 aan hem verkochten. Sindsdien rijdt hij er regelmatig mee en duikt hij ook op bij verschillende beurzen etc.

Ferrari Dino 206 Competizione Prototipo

1967 – Ferrari 330 P3/4 (#0846)
Deze auto kan beschouwd worden als de inspiratie en voorvader van de moderne P4/5. Toen Glickenhaus deze auto kocht was hij in de veronderstelling dat hij een (geauthoriseerde) replica van een Ferrari P4 kocht. Maar tijdens de restauratie kwam boven wat er dat hij te maken had met chassisnummer #04846. Een auto die zijn leven begon als 330 P3 in 1966 en later werd omgebouwd tot P4. Ferrari beweerde dat deze auto was vernietigd, maar onderzoek wees uit dat het buizenchassis sporen bevatte van eerdere raceongelukken en dat ook de versnellingsbak, cilinderkoppen en het stuurhuis afkomstig waren van #0846. De discussie rondom deze auto en zijn restauratie is voor de liefhebber na te lezen HIER (wel de tijd voor nemen). En bewijs dat dit toch echt de originele auto is staat hier (PDF). In totaal heeft Ferrari vier P4’s gebouwd en dit zou het enige exemplaar zijn dat zijn leven is begonnen als P3. (foto via picasa)

Ferrari P3/4 - James Glickenhaus

1967 – Ferrari 412P (#0854)
En wederom een auto uit het jaar 1967. Van dit model Ferrari zijn slechts 2 exemplaren gebouwd en twee andere exemplaren zijn omgebouwd P3’s. De waarde van een 412P wordt geschat op zo’n $8 miljoen. Momenteel is Glickenhaus druk bezig om zijn exemplaar te restaureren en weer te converteren naar de originele coupe vorm. Op onderstaande foto kan je zien hoe de auto er onlangs nog uitzag. Het complete proces (incl. foto’s) kan je hier nalezen.

Ferrari 412P #0854

1968 – Baja Boot (ex-Steve McQueen)
Uiteraard heeft tha Glick niet alleen maar slicke racebolides in zijn garage staan. Hij heeft in 2010 een Baja Boot van legende Steve McQueen aan zijn collectie toegevoegd. Met deze buggy won McQueen de Baja 1000 in Mexico. De buggy is voorzien van een dikke Chevrolet V8 en de auto is volledig road legal.

Baja Boot Racer 1967

1969-1973 – Fiat Dino 2400 Spider
Je zou misschien denken dat een ‘simpele’ Fiat zou passen in de collectie van vriend James, maar niets is minder waar. Deze Fiat Spider is namelijk bijzonderder dan je wellicht denkt. Zo deelt deze Fiat zijn motor met de Ferrari Dino 246 GT en werd hij zelfs op dezelfde productielijn gebouwd! De body van deze Spider werd ontworpen en gebouwd door Pininfarina. In totaal zijn slechts 424 exemplaren van deze auto gebouwd. Sinds vorig jaar maakte deze auto deel uit van de collectie van James.

Fiat Dino 2400 Spider

Moderne(re) shit
En dan laten we nu de jaren ’60 en ’70 achter ons. De hoogste tijd om te kijken wat voor ‘modern’ spul James in zijn collectie heeft zitten.

1988 – Ferrari 208 GTB Turbo
In Italie heeft Glickenhaus nog dit snoepje verstopt zitten. De auto blijft hier nog een jaar of 3 hangen totdat hij 25 jaar oud is en zonder problemen geimporteerd kan worden in de VS. Dit exemplaar is in 1988 door Enzo Ferrari cadeau gedaan aan Nino Vacarella en die heeft de auto vervolgens weer verkocht aan James. Deze turbo versie van de 328 GTB was speciaal voor de Italiaanse markt ontwikkeld omdat auto’s met een motorinhoud van minder dan 2 liter minder belasting hoefden te betalen. Het vermogen is 258 pk ipv 273 pk voor de normale 328 GTB.

Ferrari 208 GTB Turbo - 1988

Ferrari P4/5 by Pininfarina
Heeft deze auto nog een toelichting nodig? Op basis van een Ferrari Enzo liet James door Pininfarina deze hommage aan zijn P3/4 bouwen. In eerste instantie stond Ferrari niet te springen toen de plannen bekend werden, maar uiteindelijk kreeg James toch de zegen uit Maranello. Het complete verhaal over het verloop van dit project kan je HIER nalezen.

Ferrari P4/5 by Pininfarina: The Glickenhaus car

Ferrari P4/5 by Pininfarina: The Glickenhaus car

2009 – Alfa Romeo 8C Competizione
Uiteraard mag de 8C Competizione niet ontbreken in deze collectie met (voornamelijk) Italiaanse auto’s. Toen Alfa terugkeerde naar Amerika ontving hij een van de eerste exemplaren van de 8C Competizione. Bijzonder aan zijn auto is dat hij gespoten is in dezelfde rode kleur als zijn Ferrari P4/5.

Alfa Romeo 8C Competizione - James Glickenhaus

Ferrari P4/5 Competizione
En het nieuwste speeltje van James is uiteraard de raceversie van P4/5. Deze auto is gebaseerd op het chassis van een 430 Scuderia en voorzien van de aandrijflijn van een F430 GT2. Dit jaar zal deze auto racen tijdens de 24h van de Nurburgring. Daarna zal de motor van de Scuderia er weer worden ingebouwd en zal de auto geschikt gemaakt worden voor de openbare weg. Het verloop van het project kan je HIER lezen.

Het is tijd om op te staan

En als bonus wat verzamelplaatjes van zijn collectie. Enjoy!

Alfa Romeo 8C Competizione Glickenhaus

Glickenhaus collectie

Glickenhaus collectie

Glickenhaus collectie

Glickenhaus collectie

Glickenhaus  collectie

Glickenhaus  collectie

Glickenhaus  collectie

Glickenhaus collectie

PS De Amerikaanse cabrio op de laatste foto is de auto van mevrouw Glickenhaus.



41 reacties

Die Ferrari 330 en 166 zou ik ook wel willen hebben. De rest is niets voor mij, maar toch bijzonder spul.
Alle auto’s zijn wel allemaal van hetzelfde design; laag, ronde vormen en grote koplampen aan de zijkant geplaatst.
@a3aan:
Welkom op de wereld.

Zo zien racewagens er uit.
Een Range Rover is dus GEEN racewagen
Een X5 ook niet en wagens waar Scania op staat zijn ook geen racewagens.
@desjonnies: Klengggg :mrgreen: :twisted
Je slaat mijn droom aan dingessen! Ik dacht nog zo dat mijn SpaceWagon alleen maar een opvoersetje nodig had. Maar je comment is briljant.
Hij zal fast geen Ferrari fan zijn!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

Aardige collectie, alleen die buggy, zo een staat er bij Louwman ook een in de collectie (ex Steeve McQueen).
Is dat alles?
Als ik hem zou zijn was ik waarschijnlijk de gelukkigste man op aarde. Wat zou ik die collectie graag hebben!! :O
De 208 GTB Turbo is wel lekker.
Jammer dat er van de Duesenberg en de Stutz géén mooie pic’s online staan…. :(
@406_v6: heb mijn best gedaan om daar wat meer materiaal van boven water te krijgen, maar dat is helaas niet gelukt.

Je kan natuurlijk altijd zelf nog op zoek gaan ;)
Oude auto’s doen mij meestal niet veel, maar deze zijn gewoon regelrechte racewagens!
My god! Wat een prachtverzameling!
& respect dat hij er regelmatig een toertje mee gaat rijden!
Jaloers? IK ? Nee hoor :(
Wat heeft die man een vermogen, hij verdient alleen zijn geld met regisseren?
@Stopwearingpants: anders lees je het artikel even…

Vanwege de volgende link is Glickenhaus zo rijk: http://www.glickenhaus.com
De foto’s waar de p4/5 op staat ( niet die in de garage ), zijn toch niet van de echte auto he?

Lees Michiel vd Brink zijn commentaar.

http://www.autoblog.nl/archive/2006/07/29/ferrari-p45-by-pininfarina-the-glickenhaus-car
@SimonMc: Die op de afbeelding misschien niet, maar op de eerste bonus foto lijkt toch een rijklare versie te staan met ramen e.d.
Voor iemand met veel geld heeft JG een verdacht goede smaak als het om auto’s gaat. Dat is geen garage, maar een tempel.
@midasracer: mooi gezegd
Leuk, die autolift voor zij auto’s op het laatste plaatje. Ik hoop voor hem dat er nooit een kabel breekt.
erg leuk stukje die P4/5 en de oude P4 erg mooie auto’s
’t is zondermeer een mooie collectie die met smaak is samengesteld, smaak boven geld.
wat is die fiat bloedmooi :D
Prachtig die Ferrari Dino 206 Competizione Prototipo!
Die Fiat Baja Boot moet nou wel erg kikke zijn :o
@Flatfour: die Baja Boot is geen Fiat hoor ;)
:oops: Ziet er iig wel erg lekker uit.
Zozo, hij heeft een aardige collectie!
Heel mooi artikel Robbie, lang geleden dat ik dit nog gezien heb!

Verder echt wel een mooie collectie en Glickenhaus is duidelijk iemand die geen doek over zijn wagens legt, zoals het dus hoort. Weet er iemand eigenlijk hoe dat hij zijn fortuin gemaakt heeft?
@xilver: google? wiki?
@xilver: lees het artikel nog maar eens goed ;) Om het kort te houden: Wall Street: http://www.glickenhaus.com
En hij heeft nog een blauwe maandag was films geregisseerd, maar dat zal niet het grootste deel van zijn vermogen verklaren.

PS Denk er ook aan om alle linkjes in het artikel een beetje uit te pluizen. De threads op Ferrarichat.com zijn zeker de moeite waard. Het geeft een prachtig inzicht in de verhalen achter deze auto’s.
@robbie: Thx, zal ik me een namiddagje mee bezighouden ;-)
Uhm zover ik weet is de P4/5 competizione GEEN ferrari maar heeft hij de officiele naam glickenhaus. Ferrari heeft niks te maken met de bouw van die auto (op het feit na dat het onderstel van een ferrari is uiteraard en de motor geloof ik ook).

Dus de goede naam zou moeten zijn Glickenhaus P4/5 Competizione.

Kan me herinneren dat Glickenhaus zelf ooit eens zei dat hij moe werd van de pers omdat zij nooit de naam goed hadden van de competizione en het altijd een ferrari noemden.
@Aquios: Ahja, mensen zeggen zoveel dingen verkeerd…

Men zegt bv ook altijd Lazio Roma, terwijl het toch écht Lazio is.
@Aquios: Glickenhaus riep eerst dat het toch echt een Ferrari was (want een Ferrari chassis) en later begon hij een beetje terug te krabbelen (liep Ferrari te zeuren?). Feit is wel dat de straatversie (gebaseerd op een Enzo) officieel een Ferrari is. Waarom zou de raceversie dat dan niet zijn?

Het enige wat Glickenhaus in de media heeft geroepen is dat hij niet begrijpt waarom verschillende media suggereren dat Ferrari die auto ontwikkeld zou hebben of er iets mee te maken zou hebben. Dat is dus niet het geval.

Als P4/5 Competitzione straks klaar is met racen en op een (Amerikaans) kenteken komt te staan dan staat er op de papieren bij het vakjes “merk” gewoon Ferrari en niet “Glickenhaus”.
@robbie: Het lijkt me sterk dat ze eerst alle moeite nemen om de naam aan te passen om hem daarna op het kenteken weer Ferrari te laten noemen. Het zou kunnen natuurlijk.

Persoonlijk zou ik het mooier vinden om zijn naam op het kentekenbewijs te hebben staan dan Ferrari. Geeft het toch weer een tikkie meer uniekheid.

Who knowes, we zullen daar nog wel even op moeten wachten denk ik, want klaar met racen is hij nog niet.
@Aquios: hij doet geen moeite om de naam aan te passen. Hij noemt de gewoon de naam Ferrari niet en heeft zijn raceteam Scuderia Cameron Glickenhaus genoemd. Anders lees je ff de thread op Ferrarichat. Daar legt hij het zelf uit.
@Aquios: en hierbij een quote van James Glickenhaus zelf:

P4/5 C, as she’s legally a Ferrari will have a Ferrari nose badge. She will not have SF Shields as previously discussed but will run under SCG Shields.


SF = Scuderia Ferrari
SCG = Scuderia Cameron Glickenhaus
http://www.ferrarichat.com/forum/showthread.php?t=259723&highlight=Scuderia+Cameron+Glickenhaus&page=76

En nog de volgende quote:

Legally P4/5 C is a 2009 Ferrari. When P4/5 was finished as per Luca, Andrea and me Ferrari P4/5 by Pininfarina became an official Ferrari (Legally she always was a 2003 Ferrari) and her badging including SF shields were put on at Ferrari’s behest.


Legaal gezien is P4/5 Competizione dus sowieso een Ferrari, het is alleen de vraag of Ferrari dat ook wil “erkennen”. Maar dat neemt niet weg dat op het kentekenbewijs gewoon “Ferrari” staat.
@robbie: Aha dat is duidelijk. Dank je wel voor de uitleg. Zat ik er dus toch naast.
Volgens mij betrap ik mijzelf er op dat ik verliefd ben op de Dino 2400 Spider.
Gave collectie heeft meneer staan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).