Volvo 780, youngtimer in beeld

Auteur: , 27 Reacties

Een Italiaanse koets, op een Volvo, coupé? Raar. Toch hebben de Zweden er een handje van. Niet alleen werd de laatste C70 in nauwe samenwerking met Pininfarina gemaakt, vanaf eind jaren '70 onderhield Volvo ook een innige band met Bertone. In 1978 kwam daar de Volvo 262C uit, een misdadige wagen. Het vervolg in 1986 was de Volvo 780 Coupé, pure schoonheid. Zeldzaam bovendien met slechts 8.518 'officieel' geproduceerde auto's.

Hoewel, schoonheid? Naast een gedeukte Volvo 740 estate misschien wel maar fans voor het hoekige design zijn nog altijd in de minderheid. Ondergetekende houdt er heel erg van.

In 1986 was de Volvo 780 absoluut top of the range. Duurder, stiller, comfortabeler dan de mindere modellen met 4 deuren. De Volvo 740 was de instapper, de 760 meer luxe. Bij de 780 nam Volvo alle luxe van de 760 over plus een beetje. Naast een goed verzorgd exemplaar staat menig moderne Volvo er nog steeds ‘bleekjes’ bij. Van stoelverstelling tot spiegels was alles elektrisch te krijgen. Natuurlijk had hij ook Electronic Climate Control en veel leer. Die luxe vindt je ook in het gewicht terug. Een 780 weegt al snel 200kg meer dan een 740, ongeveer 1500kg. Er waren enkel turbo motoren of zescilinders verkrijgbaar. Eén zescilinder (lijn) turbo diesel. Vermogens laten tussen de 129pk en 204pk.

Expect Nothing Less - Volvo 780

Door de hoge positionering van het model werd er wel techniek gedeeld met de ‘minderen’ maar ook veel onderdelen exclusief voor de 780 gemaakt. Dat en de hoge aanschaf-prijs maakt het ook vandaag de dag geen oude auto voor beginners. Mocht je onverhoopt een knipperlicht of plaatwerk ‘verliezen’ dan is dat op de sloop moeilijk te vinden.

De verschillen tussen de modeljaren zijn bij de Volvo 780 groot. Gebouwd tussen 1986 en 1991. Zo hebben de oudste exemplaren meestal een starre achteras, vanaf 1987 werd de 780 voorzien van een onafhankelijk geveerd multilink systeem.

Nog steeds niet helemaal verliefd op deze Italiaanse schone? Dan kunnen de motoren je wellicht over de streep trekken. Enkel smeuiige blokken voor deze GT/Coupé. Een 129pk zes-in-lijn diesel, 155pk 2.8 V6 benzine, 155pk 2.3 8-kleps vierpitter, 175-188pk 2.3 8-kleps vierpitter én het mooiste blok ooit gemaakt door Volvo: de 200pk 2.0 16V Turbo viercilinder (0-100 in 8,7 seconden, top 213km/u). Soms een crime om te onderhouden, zeker als je de 8-klepper gewend bent, maar alle investering waard. De beurten zijn duurder, het sleutelen moet preciezer en soms lijken nieuwe onderdelen überhaupt niet te bestaan.

De 2.8 V6 komt tweedehands het meeste voorbij. Leuk, het werkt, maar voor dit blok waren Peugeot en Renault de sleutelmaatjes van Volvo. Qua levensduur is het alles behalve Volvo’s sterkste motor. De 2.3 vierpitter turbo is veruit het beste compromis. Nog enigszins kostenbesparend. Geld wat je vervolgens uit kan geven aan andere exclusieve 780-onderdelen. Veel speelruimte voor upgrades: de 8-klepper gaat *niet* stuk en kan met wat eenvoudige aanpassingen best naar de 200pk. De zescilinder diesel komt bij Volkswagen vandaan. De 2.0 16V is simpel gezegd de “exoot”. Er zijn er ook maar 165 van gemaakt. Soepeler, sneller, sterker dan al het andere maar met bijbehorende kosten en nukken. De distributie is een gevoelig punt, is dit goed onderhouden dan is het blok zelf onverslijtbaar. De elektronica en (vele) sensoren willen nog wel eens problemen geven.

Het lage productie-aantal en een wereldwijde liefde voor deze exotische Volvo drijven de prijzen flink op. Koop je een 88/89-er Volvo 740 of 760 al voor een rooitje, prijzen voor een matige 780 beginnen vaak bij het drievoudige. Een goede viercilinder turbo (8V/16V) gaat al heel snel richting het tienvoudige. Ja, €10.000,- voor een oude vierkante Volvo. Als je er een kan vinden. Eenieder die voor dat bedrag een nette 200pk 16V (motorcode: B204GT) rijdt mag zich een gelukkig mens prijzen. Net zo snel als een Porsche 944, comfortabeler dan een BMW 7-serie en zeldzamer dan een Porsche 968.

Productie van de Volvo 780 is in 1991 gestopt. Rond de tijd dat de 740 door de 940 vervangen werd. Hoewel Volvo officieel 8.518 geproduceerde auto’s meldt ligt het werkelijke aantal meer rond de 9500. Waarvan veruit de meesten als V6 uit de fabriek kwamen rollen.



27 reacties

Geweldige auto!
Hier een “echte” met de 200pk motor… en ze hebben er daar 2 van!

-edit: anders plaats je ff het normale (korte) linkje-
http://link.marktplaats.nl/439175087?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=42420
Ik kan maar niet wennen aan die tank-uitstraling. Het is zo onnatuurlijk voor een bewegend object. Het straalt gewoon uit dat een Volvo het liefst stilstaat.

Ik heb Volvo’s ook nooit bijzonder mooi gevonden totdat de eerste generatie S40 werd geïntroduceerd.

Er is echter één uitzondering: De 780. Gelukkig konden de Italianen nog wel wat maken van die schoenendoos!
Koppendraaier voor de kenner , ik heb hem altijd een iets Maserati achtige uitstraling vinden hebben
@norge: Ja maar dan helaas wel de BiTurbo…
@norge: ja ik ook
@Alwood: mooi verhaal kerel !
Leuk verhaal maar auto doet me niks. Ik hou niet zo van die vierkante jaren 80 hokken. Gelukkig niet zo lelijk als de 262C

http://www.volvomotorrevisie.nl/local/anniecms/1/images/volvo_262/volvo_262.jpg
@Atenza:
Je bedoelt helaas niet zo wonderschoon als de 262C denk ik.
@super: Ik vrees van niet :D
@Atenza: kijk en ook nog een hondje achterin..

vindt ze super vet de 780 en de 262c :-d
@redhound: Deze staat er bij ons één op het werk. Een babyblauwe met een zwart dak. Ik heb er gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant heel dik.. aan de andere kant.. ik weet niet, hij is totaal niet elegant voor een coupe. Wel respect voor de techniek. Het is een hoogbejaard beestje en de eigenaar gebruikt hem gewoon voor woon-werk verkeer.
Ik zou bijna zeggen haal het verhaaltje er weer af, want de 780 is echt een gigantisch ondergewaardeerde klassieker (mede door de Renault PRV-6 cilinder). Het liefste heb ik er eentje met de B204FT/GT, maar eigenlijk is het een tourer en geen sportwagen.
Getekend met een liniaal, net als mijn Audi coupe. Duidelijke lijnen, heel mooi.
De hoekige periode kunnen we als een te lange misstap in de Volvo geschiedenis zien. De 780 bewijst de stelling dat uit iets slechts toch nog iets goeds kan voortkomen.
Toen waren volvo’s nog volvo’s Mede-liefhebbers weten waarover ik het heb. Die zogenaamde 4kante bakken vindt ik nu juist het mooist, de kwaliteit straalt er gewoon vanaf. Beter dan die modellen die ze nu maken ……2011 S60. Hahahahaha
De 780 is volgens mij zelfs ook hoger dan de vierdeurs varianten 740/760, klopt dat? Mijn vader heeft overigens een buitengewoon keurige 760 GLE. Helaas is die Volvo net te jong om ooit belastingvrij rond te kunnen rijden.
Ik heb het meer voor de amazone.
En als ik moest kiezen tussen een 780 en een 262C werd het de 262C. Die heeft nog iets stoers/ hot rod achtig.
Terwijl de 780 verwijft is, misschien dat het het Italiaanse bloed is.
Dit is zo als een Italiaan in een fijn kostuum die op z’n kleren let is cool (nuja denk ff met me mee) terwijl een Nederlander of een Belg die overdreven zorg besteed aan het uit kiezen van z’n Feragamo’s en Armani gewoon GAY is.
@Hupke: dat komt omdat de NL man die aandacht besteed aan zijn uiterlijk gay IS, de rest doet het niet. In Italie is dat standaard…beetje frustratie heb je wel he? Zelf een boer neem ik aan?
Houdt z’n klasse:
Heerlijke auto… Ben 28 jaar en rij er nu bijna een half jaar alsof ik 65 ben… De echte liefhebbers weten deze auto te waarderen. Alhoewel ik versteld sta van de vele Volvo rijders die er niet naar om kijken (veelal de c30 s40 v50 rijders) met een kentekenplaathouder van één of andere lease-organisatie
Een mooie auto, maar persoonlijk vind ik de 262 een toffer model. Een nette Volvo sedan met het dak van een Lincoln Continental erop. De PRV 6 cilinder is overigens, mits goed onderhouden, ook best betrouwbaar, maar het is niks bij de 8 klepper red block van Volvo zelf. Heb zelf overigens een 240.
Zelf 2 jaar genoten van een 88-er 780 met een 170pk V6.
Als Volvo-liefhebber moet ik helaas zeggen dat de 780 (in ieder geval mijn exemplaar) in elk opzicht van een discutabele kwaliteit is. Werkelijk alles ging er aan stuk. Tevens zijn de daken van een andere legering dan het plaatwerk waarop het aansluit, met -in veel gevallen- barsten e.d. tot gevolg.

Maar oh wat is de 780 een magnifieke auto om mee te rijden en om naar te kijken. Ooit komt er weer een (4-cilinder) exemplaar mijn verzameling verrijken.

OT: leuk artikel
De laatste serie vind ik een van de weinige mooie volvo’s die er gemaakt zijn.
Jammer dat de B204GT motoren zo zeldzaam zijn, waardoor die exemplaren veel kosten. Smaakvolle auto in ieder geval en nog maar weinigen op de weg te zien.

Weet iemand of zo’n PRV blok uit elkaar valt als je er een turbo op zet? Een (bi)turbo 2.8 is natuurlijk ook leuk en kost misschien minder dan de 16 kleppers.
Ja! Dat vierkante, hè? Vrienden en vijanden, zo zag het eruit. Het was alles of niks. Ik zag de allereerste 7-serie op Jumping Amsterdam en had een echt Aha-Erlebnis. De auto’s waren zo anders, zo……… ja, wat eigenlijk?
Ik behoorde tot de positieve bewonderaars en had die avond meer belangstelling voor de Volvo’s dan voor de springende paardjes. Het werd duidelijk, dat het design bewust was gekozen om aansluiting te vinden aan de Amerikaanse markt, waar dit design erg aansloeg.
De 740 bleek goed aan te slaan in ons landje bij mensen, die geen Duitser voor de deur wilden hebben, in het bijzonder als combi.
Ja, ja! Ik weet het! Dit topic gaat over de 780, maar die “zit er voor mij niet in”. Dat is een echte liefhebbersauto, maar dat is “de mijne” ook. Vandaar!
Mijn eerste Volvo kocht ik in 1990. Het was een 740GL bj 1986 op LPG met een km-stand van 150.000, wat voor mij uitzonderlijk hoog leek. Deze auto heb ik bij km-stand 563.000 ingeruild op een andere 740GL. Mijn liefde voor Volvo was geboren. En sinds die 740 is het via een 240 estate diesel en een 940GL estate op LPG gekomen tot een 960 sedan in Stockholm-uitvoering op LPG. En dat is mijn genotsvoiture.
Een 780 is natuurlijk zeldzamer, maar mijn 960 is voor mij uniek en dat zal hij ook altijd blijven!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).