BMW 1M verslaat de M3 op Hockenheim

Auteur: , 43 Reacties

Pk-claims en lyrische persberichten zijn leuk, maar een auto toont pas zijn ware aard als je hem keihard over een circuit ramt. Gelukkig zijn er dode bomen die dat met plezier voor ons doen, en dus weten we sinds kort dat de BMW 1M de M3 te snel af is op Hockenheim.

De feiten: 1M – 3 liter zes-in-lijn, 340 pk, 1.513 kg, 79.950 euro. M3 – 4 liter V8, 420 pk, 1.619 kg, 120.340 euro.

Op de korte versie van het Hockenheim-circuit (2.604 meter) draait met name het Duitse Sport Auto zijn rondjes met performance-modellen. Onlangs grepen ze beide Bimmers bij hun nekvel om te zien welke het snelst was. De M3 (E92 ZCP DCT om precies te zijn) deed het rondje in 1:14.2, en de 1M was met 1:14.1 precies een tiende sneller. Marginale verschillen, maar de 1-serie was dus wel mooi sneller. De E46 M3 CSL en de M3 GTS (resultaten uit het verleden) zijn overigens nog sneller met respectievelijk 1:13.5 en 1:12.5.

BMW 1M oranje

Dit lijkt allemaal heel flitsend, totdat je de complete lijst er bij pakt, en ziet dat er niet minder dan 89 auto’s zijn die het rondje tot nog toe sneller hebben gedaan dan de 1M. Hierbij onze autoblog-aankooptip: als je snel Hockenheim rond wilt, koop dan een Renault Megane RS Clubsport. Met 1:13.50 is deze niet alleen sneller, je houdt ook nog een hoop geld in je zak. Wil je daarentegen de snelste zijn op de snelweg, dan is de Bimmer wellicht de beste optie.

Voor de volledigheid: Auto Motor und Sport pakte ook eens een M3 op hetzelfde circuit, en kwam tot een tijd van 1:14.0. De 1M en de M3 ontlopen elkaar daar dus nauwelijks. Op de Nürburgring is dit anders: de vele hoge-snelheidsstukken zorgen daar voor een duidelijk voordeel voor de M3.



43 reacties

Damn wat een bak…. jammer van die kleur, dat ze die van de vorige m3 GTS jatten…
Bizar, dat de 650i F12 het sneller doet dan de M5, Nieuwe M5 heb heel wat goed te maken.
Fijn maar irrelevant.

Interessanter is: wanneer rijden jullie de 1M?

Nederlandse persdemo blijkt al actief…
de mercedes SLS zit maar 0.1 seconde achter de GT-R! had had ik echt neit verwacht! dacht dat de GTR veeel sneller zou zijn op het circuit.
@lambo4all:
daar stond ik ook van te kijken, die ‘plompe’ sls laat toch heel wat lamborghini’s ferrari’s porches en pagani’s achter zich :?
en waar vinden we de o zo goede supercar van lexus waar ze 6 eeuwen over hebben gedaan en die 400miljard kost? precies op plaats 28, achter Bijvoorbeeld: SLS R8 V10 Nissan GTR ferrari 458/430 Scud en porsche GT3. stelletje prutsers daar hoor bij lexus.
Dikke auto hoor die 1M, maar helaas ook wel erg zwaar. Ruim 1500kg voor een auto van dat formaat..
Overigens blijft die Nissan GTR verbazen, staat gewoon boven een Zonda F. De Porsche Cayman R doet het ook erg goed trouwens.
Erg netjes. Ik heb de prijslijst bekeken, maar er hoeft eigenlijk geen optie bij, wellicht een Harman Kardon speaker set van 580,- maar dat was het dan wel. Erg compleet voor deze prijs dus.

Daarmee valt deze bak qua prijs tussen zn directe concurrenten in (RS3 en TT RS). TT RS is dan wel goedkoper, met enkele nodige opties zal hij altijd duurder uitvallen dan de 1M. RS3 is daarentegen ook al erg compleet en zal altijd wel goedkoper blijven met enkele opties.
Wat een vette auto! En hij is sneller dan een M3! Wat wil je nog meer?
en toch heb ik liever de M3 :D
Wat een prestatie om al die tientallen auto’s met dezelfde chauffeur onder exact dezelfde omstandigheden te testen. Respect! Of nee, wacht…
Wat ik hier zie gebeuren, is dat het upscalen van modellen doorwerkt. Sinds 1970 wordt elk nieuw model zwaarder en sterker dan z’n voorganger. Feitelijk schuif je steeds een stukje naar de klasse erboven. Fabrikanten komen niet voor niets met modellen aan de onderkant erbij.
De 1M lijkt zodoende meer op de E36 M3. Een handige maat voor snelle auto’s. Ga je veel kleiner, dan wordt ie listig. Ga je zwaarder, dan werkt de massa teveel tegen je in bochten.
Deze lijstjes zijn verschrikkelijk belangrijk.
Vooral voor de eigenaren – lees coureurs- die zich zo’n monster willen aanschaffen, want dit koop je natuurlijk niet puur op je eigen smaak of voorkeur; maar op de prestaties die anderen met zo’n wagen neerleggen.
Stel je voor dat je een langzame auto zou hebben.
Kun je meteen je design zonnebril ook weggooien.

Overigens ben ik blij dat ik afgelopen dagen geen 2400 kilometer in een van die geteste krengen heb hoeven afleggen, ik was er geradbraakt uitgekomen en dat trekken naar rechts bij ieder benzinestation zal je gemiddelde snelheid (het enige dat echt telt) in elkaar doen storten.
@desjonnies:
weet niet wat je te zoeken hebt op een site als deze, waar het tenslotte niet over peugeotjes 207 of toyota prius gaat maar over modellen waar menig mens naar snakt. En dan tevens nog (mijns inziens) jaloerse kreten en posts achterlaat waar (wederom mijns inziens) geen mens op zit te wachten.

tip: http://www.toyotaprius.nl

Daar hebben ze wellicht ook een forum waar je comments kan achter laten.
@greenhell:
Relativeren misschien?
Zelf heb ik de beschikking over twee aardige hardcore voertuigen, die zijn leuk, maar hebben zeker hun beperkingen als het over afstanden gaat.
Dan liever een nederig Dieseltje.
Daarnaast is de koning nog altijd de M5, het brandstofverbruik daar gelaten.
@desjonnies:
Relativerend gezien is een hardcore auto niet om km’s te maken denk ik, tevens daarnaast is dit artikel ook een beschrijving van hetgeen deze 1M in zijn macht heeft, dus vanzelfsprekend relatief gezien. Echter ben ik ervan overtuigd dat jou dit ook wel bekent zal zijn.
al goed dat de RS3 van Audi niet sneller is, want dan was het hier weer een heksenketel op AB!!
Mijn voorkeur de M3Competition!
@ericc:
Doe mij maar de gewone M3, zoals bij topgear naar voren kwam bied dat Competition pack nauwelijk echte meerwaarde voor zijn geld.
@Arnold-JR: De jongens van Autovisie waren wel te spreken over de verbeteringen van dit pack. Voor degelijke tests lees ik liever artikels van journalisten die niet gebrand zijn op sensatiebeelden zoals Top Gear. (ik kijk ook wel naar TG hoor!)
@ericc: Qua acceleratie zal de RS3 ongetwijfeld (veel) sneller zijn. Zeker vanaf 0 door zijn launch control, quattro en s-tronic versnellingsbak.
Op circuit is de bmw uiteraard de betere door zijn wendbaarheid. De RS3 moet je om zn aandrijflijn (motor+versnellingsbak) nemen, de 1M om zijn onderstel / speelsere karakter. Als je hem met een Audi gaat vergelijken kan je hem beter met de TT RS vergelijken. Allebei coupe, waar de RS3 meer hatchback/station is en net tegen ander segment aanzit.

Zelf paar uur met tt rs s-tronic gereden en de acceleratie (met launch control) is gewoon absurd. Eigenlijk veel te makkelijk. Bij bochtige weg ga je met de 1M zeker een grotere grijns op je gezicht krijgen.
@Joerek: Met z’n quattro en DSG zal hij inderdaad op een rechtstuk sneller optrekken dan de handgeschakelde M1, maar ieder zijn voorkeur.
@Joerek: begreep dat de TTRS in 4,1 seconden naar de 100km/h schiet (terwijl folder 4,6 vermeld)! Kanonnesnel…maar die paar tienden laat ik graag liggen voor een auto naar het hart; een M3 bijvoorbeeld. Gaat het namelijk om acceleratie alleen, dan kies je altijd voor de GT-R.
Een BMW M-serie die wordt geklopt door een ordinair merk als Renault .. Wat een vernedering ! :roll:
Gaan ze daar in Duitsland nu ook zagen dat Renault heeft bedrogen ? :P
@waxweazel:
Of Renault heeft gewoon een hele goede auto neer gezet.
Zelfde als hier ooit een filmpje heeft gestaan dat de Ford Focus RS de Clio RS niet kwijt kon raken.
Vernedering zou ik het neit direct willen noemen, opmerkelijk wel.
@Arnold-JR: Volgens mij hebben ze bij Renault idd wel een goede auto gebouwd. Maar zoals uit veel testen blijkt, is de Renault geen auto voor alledag: hij is veel te straf en onpraktisch. Dat is denk ik een erg groot nadeel.
@gerard1710: Dat valt wel erg goed mee hoor…
@waxweazel: op de snelweg dus niet he:P
En toch Nederlandse Glorie: Donkervoort is de snelste. Wil je echt fun, moet je zoiets kopen. Haal het qua top en luxe natuurlijk nooit bij zo’n BMW, maar is wel puur rijplezier. Had het geluk een klein stukje te mogen rijden in een donkervoort ;)
@lennyv87: Hoeveel boomlange nederlanders passen er in een Donkervoort? Ik denk dat je in een Duits of Frans merk wel beter af bent. En na je testrit naar de spoedafdeling zeker? :-)))
@ericc: Dat valt nog tegen ;) Laatst kwam een Donkervoort-eigenaar bij ons eten afhalen, klein praatje gemaakt, maar deze man was dus dik 2 meter lang. Hij had een speciaal voor langere mensen omgebouwde Donkervoort gekocht. Paste prima.
Het was te verwachten aangezien de specs bijna gelijkwaardig zijn t.o.v. elkaar. Dit is een zware downfall voor BMW en de M3.
@majinstar: nou nou, zware downfall…kijk, de M5 verliest het ook op alle fronten van een M3 op de ‘Nurburgring’..dus langere rechte stukken, en dan toch met je 420Pk de 507Pk overtreffen.
@Megakix:

Komt omdat die M3 ook een stuk lichter in gewicht is dan een M5. En zelfs aërodynamischer is, smaller en platter in het front t.o.v. een M5. Maar misschien zal BMW wel weer in 2013 toeslaan met de nieuwe 3 serie coupé, waarna in 2014 de M versie daarvan verschijnt.
@majinstar: * handen wrijft en zichzelf in gedachten verplaatst naar 2014 * :lol:
@waxweazel: waarom is Renault ordinair? Ik denk dat Renault gewoon een hele betaalbare hardcore auto op de markt heeft gebracht. Dan kun je eigenlijk gaan nadenken of je bij BMW,Mercedes niet gruwelijk veel voor het merk betaald. Waarom kan Renault het wel voor dat geld en de andere merken niet? En ik heb even naar de specs van Renault zitten kijken maar die heeft maar liefst 75 pk minder(Renault 265pk – BMW 340 PK dan de M1? Zou de M1 eigenlijk niet sneller moeten zijn??
@rufctr01:

Dat je het niet letterlijk moest opnemen was toch wel al duidelijk hoop ik ?
Het feit dat in Nederland Renault maar als zo een merk wordt gezien en behandeld (toch altijd maar problemen mee, bagger auto’s, totaal onbetrouwbaar … enkele van de bekende Nederlandse bewoordingen) en het feit dat alles wat Duits is wordt opgehemeld, vooral BMW dan hier op Autoblog.nl…
Dan moet de prestatie van de Megane RS250 wel heel hard aankomen ;)

Iedereen buiten Nederland weet dat Renault sinds een paar jaar heel erg betrouwbare wagens kan bouwen en dat de RS-modellen gewoon bovenaan de lijstjes van sportieve modellen staat.
Daarom het sacrasme in mijn eerste post ;)
Maar het neemt niet weg dat ik BMW helemaal te gek vind!
Haha gruwelijk stukje ijzer zo’n 1 M, klein maar fijn zeggen ze toch? ;P
@geengehoorisrechtdoor: Inderdaad, mijn droom! Wat een bak en ook in die kleur. Helemaal goed.

Wat betreft die foto’s, is dat gewoon een “auto gespot” foto? Of is dit een demo van BMW NL? Zo’n auto zomaar aantreffen langs het trottoirbandje.. zou er ook meteen een hele shoot van maken.
Wat mij opvalt als ik de lijst van de Nordschleife bekijk, is dat de RS4 B7 7 sec. sneller is dan de M3 E92…
Persoonlijk vind ik de m3 mooier, dus dat zou mijn keus zijn. Bij de 1m kan je wel weer de druk in de turbos makkelijker opschroeven. Kijk maar naar de 335i die door sommige tuners al sneller waren de de m3.

Het lijstje is ook wel aardig. Nu zijn de fanboys van de gtr ver te zoeken. Nog een aardige tijd overigens.

Nu maar hopen dat ik de megane rs win bij de autoweek…….
@Burdy: heb je wel een abonnement genomen dan ?
was wel te verwachten, veel minder gewicht dus ook veel sneller de bochten door…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).