Hoe crashbestendig is een EV eigenlijk?

Auteur: , 22 Reacties

Als je elektrisch rijdt is het wel zo fijn als aan de veiligheid is gedacht. Je wilt per slot van rekening niet geroosterd worden door een kortsluiting bij een crash. Je mag er van uit gaan dat de fabrikanten wat dit betreft hun huiswerk hebben gedaan, maar hoe zit het eigenlijk met de algehele crashbestendigheid?

Het Amerikaanse Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) nam de proef op de som met de volledig elektrische Nissan Leaf en met de hybride Chevrolet Volt. Beide auto’s doorstonden de marteling uitstekend, en ontvingen de ‘Top Safety Pick’ van het instituut. Hiermee sluiten ze zich aan bij 78 andere auto’s die de titel in het verleden kregen.

Voor de veiligheid hoef je de auto’s dus zeker niet te laten liggen, en het is wel prettig om te weten dat je Leaf niet bij voorbaat kansloos is als er een 30-tonner achterin je bumper zit nadat je auto midden op de snelweg ineens zonder stroom is komen te zitten.

Volt en Leaf crashtest

Beide auto’s grossieren overigens in allerhande ‘car of the year’-titels, want kennelijk mag elke bejaardensoos en visvereniging zijn eigen car of the year-titel maken. En elke keer dat er weer een Mickey Mouse-titel is binnengehaald kunnen de PR-vervelio’s het niet nalaten om onze mailbox met wéér een persbericht te vervuilen. The burdens of being a blogger…

Een uitgebreide uiteenzetting van de IIHS kan je hier (PDF) en hier (PDF) vinden. Video staat daar.




22 reacties

En als de accu’s nou eens overhitten en/of in de fik vliegen wat ook nog wel eens wil gebeuren (een Volt heeft verleden week nog een bungalow doen afbranden inclusief zichzelf)? Krijgen vlammende projectielen met spattend accuzuur ook nog de “top safety pick”? :P
“en ontvingen de ‘Top Safety Pick’ van het instutuut.”

Tuutuut ?!? :)
raad de schade wordt toch steeds lastiger
Ik snap niet goed dat er zorgen zijn over de veiligheid van EV’s. ‘tuurlijk, je wilt al die Volts niet op je bast hebben staan. En er is genoeg stroom om tot brand te kunnen leiden. Allemaal waar.
Maar alle overige auto’s (diesel, gas of benzine, Wankels incluis) leven van gecontroleerde ontploffing. Waarom mag je in veel flats niet stoken of koken op gas, en wel op electra, denk je?
En botsveiligheid, daar verandert een batterij weinig aan. Tenzij je echt een heel hoog gewicht aan batterijen meeneemt. Je hebt hooguit het kleine voordeel dat een batterij nog wat botsenergie kan opnemen, en een brandstoftank niet.
volt en leaf wegen simpelweg te zwaar, ‘advantage’ voor veiligheid my ass
@mout: Ik dacht dat ‘wankels’ ook benzine motoren waren, waarom deze apart vermelden? Doe je dit bij een mensen-ras word dit gezien als discriminatie. Doorgaans is een battery-pack zwaarder als een ‘volle’ tank brandstof. Dus de impact zal meer kinetische energie genereren. Logisch dat mensen zich afvragen hoe dit zich werkelijk uit in een confrontatie met iets ‘hards’. Je probeert de zorgen van de mensen onder de ‘groene leugen’ af te zwakken, maar de zorgen zijn zeer reëel laat dit zo.
OT: Mooi dat beide auto’s zo presteren. Maar dat mogen we ook verwachten van fabrikanten als Nissan en GM.
@TSI-tje: Wankels vermeld ik niet apart, maar inclusief. Weet je meteen wat ‘incluis’ betekent. Omdat je zo helemaal schitterend gelijk hebt, dat ze meestal op benzine lopen (tenzij waterstofgas, overigens). Ik noem ze, omdat ze soms ten onrechte geen ‘combustion engine’ worden genoemd. Dat zijn ze dus wel.
Je zou je brandstof anders kunnen gebruiken. Niet voor ontploffen, maar voor verhitten, bijvoorbeeld. Dat deden ze een eeuw geleden, en we noemen het stoommachine. Veiligheidsvoordeel is dan, dat je minder explosieve stoffen kan gebruiken. Zo hoor je niet vaak over steenkool-ontploffingen. En nee, stoommachines lijken me niet het veilige milieu-alternatief.
Ik vind EV’s ook zwaar (al zie ik een Lancer niet met een Prius concurreren: ik rijd zelf Mitsubishi, en heb eens in een Prius meegereden – dat is toch echt meer auto dan een Lancer). Maar auto’s worden al 30 jaar zwaarder, en toch niet schokkend veel onveiliger.
Zero-Emission is mooi, maar ik zie de EV daar niet veel aan bijdragen zolang er nog centrale’s voor fossiele brandstoffen gebouwd worden. Zelf ga ik mijn emissie aardig actief te lijf, tot aan CO2 gecompenseerd aardgas aan toe. Maar een EV zie ik hier nog niet komen.
@mout: Ik denk dat je eerst maar een goed in moet lezen over de ideeën die je zelf tentoonspreid. Stoom (verhitten) geeft minder rendement dan een explosie, daarnaast moet de stoom op druk gebracht worden om te presteren en is er zeker een reeël ontploffins gevaar door deze druk. Stoom word wel degelijk nog gebruikt (op o.a. vliegdekschepen) al word het verhitten niet meer met steenkool gedaan. Dat de auto’s zwaarder gewoorden zijn in de afgelopen decenia is voor het grootste deel toe te schrijven aan ‘veiligheids voorzieningen’ welke toegevoegd zijn. Denk aan stalen balken in de portieren / airbag systemen etc.. etc.. Dus, nee ik deel je meningen niet.
Om dit kracht bij te zetten hier een paar gewichten;
Nissan Leaf 4/5S HBK: 1525Kg
Toyota Prius 1.8 High executive : 1345Kg
Mitsubishi Lancer 1.6 CT Edi.1 Sedan : 1235Kg
Ik denk, dire vergelijkbare auto’s qua maat, maar zie het verschil in (lege) gewichten. Hier gaat jouw verhaal dus compleet mank. Daarnaast zal een battery-pack absoluut geen kinetische energie absorberen. De opbouw van de cellen is hier veel te -dicht gestructureerd- voor.
Zero-Emission is mooi, maar laten we niet de waarheid “verbloemen” (is ook groen, maarja….)
ik ben wel benieuwd naar de levenduur van de aankomend elektrische auto’s. de elektronica van de laatste jaren is bagger, ben benieuwd of ze dat doortrekken in de nieuwe tak van automotive
@timberleek: Ben ik ook benieuwd naar. Denk terug aan de levensduur van de accu in een notebook…
Maar als de betrouwbaarheid vd Prius een indicatie is, zit het wel goed. Vorig jaar was er een persbericht van Toyota, dat er in de eerste 10 jaar na introductie, in NL welgeteld 2 accupakketten waren vervangen. En qua betrouwbaarheid staat de Prius strak bovenaan in de statistieken. De Honda Civic overigens niet bepaald. Dat is dan wel weer jammer.
@mout:

ik bedoel opzich niet de accu’s. daarvan staat de levensduur min of meer vast door de controller.

ik bedoel meer de regelelektronica etc eromheen. het mag allemaal niks kosten, en dat is ook terug te zien in de huidige apparaten
Waar ik het meest voor vrees, is wat er gebeurt, als er daadwerkelijk een dertigtonner achterin komt zetten, hoe kom je er dan uit?

Dat is trouwens niet alleen bij deze twee auto’s, maar eigenlijk bij alle auto’s. Maar dit type auto is daar misschien wel extra gevoelig voor, met hun accu pakketten.
Het is trouwens ook raar, dat ze dat soort dingn niet laten zien in het filmpje, of testen zij dat gewoon niet?
Niet om negatief te zijn maar hoe loopt het met de inzittende af als je te water raakt met Zo’n accu pakketje?
@norge: In principe zal het wel gewoon waterdicht zijn.
@norge: Houd maar eens een opgeladen accupakket van je notebook kopje onder. Dat sluit kort. Maar gelukkig zo kort, dat al die enge stroompjes niet in je vel of het water komen. Loopt monter van de + naar de – (of eigenlijk andersom). Daar worden ze heet van, misschien het water ook wel, plaatselijk. In dat geval: niet de belletjes met de hand tegenhouden. Wellicht versmelten ze door de hitte. Dan is de kortsluiting weer voorbij.
De vraag is wanneer bij een ongeval de inzittende geklemd geraken, en door de brandweer bevrijd moeten worden(d.m.v. het gebruik van klemmen en scharen), de wagen niet de inzittende en de brandweer lieden elektrocuteert?
@mercedesfan: waarom in godsnaam? Alsof een electrische auto volledig onder stroom staat? Wat een angstkippen hier zeg. Alsof de heren techneuten niet met deze zaken rekening houden als ze een auto ontwerpen en ontwikkelen
@Atenza: Het is mijn inziens mogelijk dat een elektrische draad loskomt en het koetswerk onder stroom zet, met alle gevolgen van dien. Hopelijk zullen de ontwerpers er wel rekening mee gehouden hebben.
Laatste alinea van dit ‘nieuwsbericht’ gaat weer nergens over. Het zit AB wel erg dwars dat de Leaf awards wint he. Als het een electrische BMW was dan vonden jullie het vast helemaal geweldig.. wees blij dat de award naar een redelijk vernieuwende auto gaat. Een Audi A6 (om maar iets te noemen) als winnaar aanwijzen omdat ie zo gemiddeld goed is zegt ook niks. Of een Ferrari 456 die de normale mens toch niet kan betalen
Goede zaken gedaan door deze twee fabrieken. Nette waarden. Weet je.. wat ik mij afvraag.. ik meen dat nog nooit gelezen te hebben.. hoeveel volt is een Volt of Leaf nou? Bedoel is dat 12 volt? Of gewoon 220? Ben het nog nooit ergens tegen gekomen. Waar werkt die motor op? Hoeveel?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).