Dit is de Alfa Zagato TZ3 Stradale (omgebouwde Viper)

Auteur: , 58 Reacties

Zoals voorspeld & verwacht komt carrosserie-kunstenaar Zagato met een straatversie van de vorig jaar onthulde TZ3, op basis van de Dodge Viper... Jup, dat lees je goed: D.O.D.G.E V.I.P.E.R.

De TZ3 Zagato werd vorig jaar geschonken aan Alfa Romeo vanwege de honderdste verjaardag van het merk. En omdat ze binnenkort 101 kaarsjes mogen uitblazen doet Zagato opnieuw een duit in het zakje, in de vorm van een nieuwe straatauto. Een straatauto op basis van de Dodge Viper ACR, welteverstaan. Het ‘mechanische’ chassis werd bij Chrysler/Dodge vandaan geplukt en Zagato heeft daar zelf een carrosserie van carbonfiber voor verzonnen. Ze zijn van plan om negen exemplaren van de TZ3 Stradale in elkaar te schroeven. Van de TZ3 Corsa is er slechts eentje op de wereld, en dat zal zo blijven.

We weten dat er onder de kap van de TZ3 Corsa een Italiaanse 4,2 liter V8 ligt. Zagato laat echter niet weten welk powerhouse de straatversie zal aandrijven. Wij gokken op de V10 uit de Viper (minimaal 600 pk) gezien de plek van de uitlaten. Zagato omschrijft deze auto trouwens als een ‘avant-garde car’, en natuurlijk heeft ook deze straatversie weer de kenmerkende platte achterkant (Kamm-tail) zoals zijn voorouders TZ1 en TZ2 dat ook hadden. Prijskaartjes zijn nog niet bekend.



58 reacties

Mwoah, die TZ3 corsa vind ik leuker. Deze koplampen zijn niet helemaal m’n ding.
American muscle in een tutu dus.
@Laue:
+1 voor deze briljante opmerking :)
@Laue: Ik zoek ondertussen een kwartier naar een betere vergelijking, maar helaas…
@Laue: OK, ik moest even ‘tutu’ opzoeken. Maar hij is briljant. Mannelijke amerikaanse muscle dan toch.
”Wij gokken op de V10 uit de Viper (minimaal 600 pk) gezien de plek van de uitlaten”,
? Dus per definitie zijn alle auto’s met side exchaust V10’s?
@The360box: Nee hoor, niet standaard voor V10 (denk maar aan bijvoorbeeld Touareg V10 of Dodge Ram SRT V10), maar wel bij de (Amerikaanse) Vipers.
@SanS: Dodge ram is geen Amerikaan?
Alfa Viperissimo, klinkt goed toch ?
Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om die in mijn garage te hebben.
Op zichzelf is het best een leuk ontwerp, maar je moet hem niet naast de Corsa zetten, zoals op de foto’s. Dan zie je ineens hoeveel beter en mooier het ook had gekund.
wat een lelijk ding, het ontwerp van vorig jaar is 1000x beter, dit lijkt te veel op de viper. Dit fiasco is de Alfa badge niet waard.
@MrSkyline: “dit lijkt te veel op de viper”

Dat krijg je als je een auto maakt gebaseerd op de Viper hé. Er zijn nu eenmaal fysieke beperkingen/verplichtingen waar je niet omheen kan…
Op andere auto media wordt er gesproken over een 4.2 V8 motorisering van Alfa zelf.
Verder een leuke auto, alleen jammer van de Viper basis.
Dat is nl niet bepaald een verfijnde auto naar mijn mening.
@zeevink: Het is dat of geen TZ3 Stradale. Een chassis dat toch al betaald is, en dat gemaakt is voor kleinschalige, handmatige productie. Perfect dus. Ze hadden gewoon geen andere keuze…
Koplampen moeten anders. Die plastic inlaatjes eronder moeten weg. De binnenkant moet niet glossy maar mat zwart zijn en er moet een setje fatsoenlijke velgen onder.
@ricardo “Kamm tail”??? CODA TRONCA heet dat !!!
@waverider: Zagato spreekt zelf over een Kamm tail.
@waverider: “A Kammback is a car body style that derives from the research of the German aerodynamicist Wunibald Kamm in the 1930s. The design calls for a body with smooth contours that continues to a tail that is abruptly cut off. This shape reduces the air resistance of the vehicle.

“Kammback” is an American term. In Europe the design is generally known as a Kamm tail or K-tail.”

Maar Italianen zouden Italianen niet zijn moesten ze er geen sexyer woord voor hebben gezocht, en zij noemen het dus Coda Tronca.

Dat Zagato (Italiano) zelf spreekt over een Kamm-tail, wil dus zeggen dat ze deze auto vooral internationaal onder de aandacht willen krijgen. Waarschijnlijk zelfs vooral (onder zachte dwang van Fiat) in the States, om het pad te effenen voor Alfa…

Meer Kamm op http://homepage.mac.com/christopher.z/hobby/80-AMXitems/Information/production/KammbackStory.html
@ricardo: Er is nooit een T1 en T2 geweest, wel een TZ1 en TZ2:
Tubolare Zagato.
In principe is deze TZ3 Stradale dan ook geen echte TZ, Voorzover ik weet heeft de Dodge Viper geen buizenchassis.
-edit: check!-
@Dev, setje fatsoenlijke velgen? Voor een TZ zijn deze zo historisch correct al maar mogelijk:
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/977/Alfa-Romeo-Giulia-TZ2_2.jpg
Ziet er opzich wel vet uit!
Kunnen ze intern nog niet even aan een Ferrari V12 komen? Klinkt ongetwijfeld wat Italiaanser dan een Amerikaanse V10 en moet ook prima passen in die mega neus.
@ SanS

Volgens mij bedoelt The360box dat bijvoorbeeld de SLR een v8 heeft met side exhausts, andersom dus.
@deVia: Nee, omdat AB zegt dat ze denken dat er een V10 in ligt omdat hij side echasut heeft.
Ik was al fan van de 1e generatie Vipers en het was al een goede auto voor heel snel rechtdoor. Maar dit is nog net iets vetter. Zo vet zelfs dat ik mijn bezwaren tegen alles wat italiaans (FIAT 127 is sinds vroege jeugd ervaringsdeskundige) is op zij wil zetten. Gosammekrakuh! Dit is de echte winst van het huwelijk tussen Fiat en Chrysler. Alsie nu ook iets beter de bochtjes wil nemen is écht alles goed.
Waar gaat het heen? Een Dodge Viper met Quadrifoglio Verde badges :? Zoiets verzin je toch niet…
Volgende is slechts weinigen bekend: Deze TZ3 Corsa schijnt inderdaad gebouwd te zijn op een 40 cm verlengd Gillet Vertigo chassis.
http://www.autoedizione.nl/2010/04/25/specificaties-alfa-romeo-tz3-corsa/
De TZ3 Corsa weegt slechts 850 kg, dat gaat deze TZ3 Stradale niet halen. Een totaal andere auto en stiekem een coachbuild lookalike TZ3 op Viper basis. Gezien de kosten een begrijpelijke zet maar daardoor in mijn ogen teveel een concessie op het pure Alfa Romeo zoals de 8C Competizione wel is. Volgens autoedizione ligt hier weldegelijk de 8,4 liter V10 in, 2x zoveel slagvolume als de TZ3 Corsa V8. Dat betekent bruut veel koppel bij veel lagere toeren.
Dit hoort niet… Ik mis de hoogdagen van de Viper :-( En vroeger kon Alfa toch wel zelf een volledige auto bouwen?
@valleyman: deze is dan niet door alfa ontwikkeld dus wil dit niks zeggen, is ontwikkeld door zagato
Je kunt lullen wat je wilt maar Alfa is op sterven na dood. Als de samenwerking met Chrysler Alfa overeind kan houden is dat altijd nog beter dan géén Alfa. Probeer het eens positief te zien, DIT IS EEN MODDERVETTE BAK! HELEMAAL GAAF! Trouwens, vroeger had de Bizzarrini 5300 GT bijv. een Corvette motorblok. Niks mis mee. Begrijp me goed, ik ben italofiel, gek op italiaanse sportwagens en zie ook liever dat Alfa puur italiaans blijft maar de realiteit is anders. Nogmaals; ik vind het ontwerp absoluut van italiaanse klasse!
@288gto: Amen ;)
Nee, ze hadden beter de TZ3 van vorig jaar een paar keer door het fotokopieermachine gehaald.
@robbie, I stand corrected:
http://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Giulia_TZ
Bij deze auto’s vind ik het erg mooi. Bij de Duetto vind ik de oorspronkelijke lange kont mooier als de coda tronca:

versus coda tronca:
http://www.spideralfaromeo.it/images/1971codatronca1600.jpg
Maar dat is natuurlijk een beetje off-topic.

Overigens blijft het zo dat het per definitie geen echte TZ is.
@T16, dat klopt niet. De TZ3 is gebouwd op een door Zagato ontwikkeld carbon buizenchassis.
http://www.sureterm.com/images/classic-car/alfa_romeo_duetto.jpg
Eerste foto deed het niet, deze bedoelde ik dus met de lange kont maargoed lang genoeg off topic.
edge via Android app
Het is jammer dat deze auto op basis van een Viper is, want dat past totaal niet bij deze half-Italiaanse beauty
De TZ3 Zagato werd vorig jaar geschonken aan Alfa Romeo vanwege de honderdste verjaardag van het merk.

De TZ3 is in opdracht van een rijke Duitser (meneer Kapp) gemaakt.
dat het een vipermotor zal zijn omdat hij side exhausts heeft lijkt mij onzin ik kan op mijn auto net zo goed side exhaust zetten en je kan een viper even makkelijk gewone uitlaten geven de side exhausts zijn het achterste stukje van je uitlaat verder goed concept maar er moet voor mij sowiso een hoogtoerige italiaanse motor in en een buizenchassis was leuker geweest wegens extreme koetswerkstijfheid en meestal heel goede wegliging
die wegliging zal nu erg amerikaans zijn , jammer genoeg
Toch wel een mooie basis qwa verhoudingen. Maar de voorlichten zijn me toch net iets te hoekig en ingewikkeld gemaakt voor zo een mooie ronde carrosserie, de ronde lichten zouden hier beter op passen.

Grtn.
@avsdesign: Misschien wel (was ook mijn eerste gedachte trouwens) maar als je kijkt naar de foto die “waverider” geplaatst heeft zie je dat deze soortgelijke vormen hebben. Aan de andere kant vind ik het ook wel stoer dat ze ook van de gebaande paden af durven te wijken. Wel origineler dan ovale lampen dus…
Gewoon raar…
Damn wat een sexy ding!
Is best wel leuk gedaan, maar er is 1 groot nadeel….
De TZ3 Corsa ziet er gewoon een stuk beter uit… en je zal altijd weten dat je met het minder mooie broertje rond aan het rijden bent…
@Dimglor: het is erger als je weet dat je met een viper rondrijdt met alfakappen er op :D
@KaCh1ng: Conclusie: Niet te slim zijn, dan ben je gelukkiger…
Ben niet echt een van van Zagato.
Ook niet echt van Alfa.
Ook niet echt van de Viper ondanks dat ie heerlijk bruut is maar dan heb je alles ook wel gehad.
Maar gooi je het zooitje in een blender en je hebt de wow factor x 10. Hele mooie auto
Ziet er nog vrij goed uit ook. Viper is mooi, maar aangezien ze die toch stoppen, zouden ze beter wat meer van die TZ3’s maken…
Zet maar voor de deur
Geen Alfa fan, word ook niet heel wild van de (nieuwere) Vipers.. Maar dit is toch wel een vet apparaat zeg!!!
**checkt heel gauw zijn spaarsaldo**
Want ik vind hem ontzettend gaaf! De Viper zelf vind ik stiekem ook best mooi, ik heb net een uur geleden een blauwe Viper GTS staan fotograferen, en ik genoot van het design. Maar dit is nog véél mooier. Bovendien houdt ik wel van Amerikaanse motor/Italiaanse buitenkant, zoals “288GTO” al zei (Bizzarrini 5300 GT, ISO Rivolta, DeTomaso, etc. etc. etc.)
Kan men zeggen wat ze willen, het is een behoorlijk gaaf apparaat! Ik zeg doen!
Ik vind het een mooie auto, maar de TZ3 Corsa is toch de mooiere auto. Maar eigenlijk is het wel jammer dat deze op de Viper is gebaseerd, maar goed, het zal goedkoper zijn dan het frame van de Corsa aan te passen voor de weg.
Ik vind hem behoorlijk op de Bristol Fighter lijken vooral van achter dan. Hetzelfde onderstel dus kom je ook snel aan dezelfde afmetingen. Al met al best geslaagd.
die velgen! heerlijk!
SU-PER!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).