Porsche 911 GT3 RS 4.0 is 100% officieel [updated]

Auteur: , 48 Reacties

De GT3 met een 4.0-liter motor aan boord en een klap meer vermogen. Kortom, het uitzwaaimodel van de 997 is hier!

Na alle speculaties en een stapeltje gelekte persfoto’s heeft Porsche vandaag het virtuele doek van de 856ste versie (ongeveer) van de 997 getrokken. En wat voor een! Ze hebben hem een 4.0-liter motor -een klein beetje gebaseerd op het blok uit de RSR- meegegeven die er 500 pk bij 8.250 toeren uitperst. Het koppel van 460 Nm is bij 5.750 toeren beschikbaar en van verzet wisselen kan met een handgeschakelde zesbak. De 1.360 kilogram wegende straatracer sprint in 3,9 tellen naar de honderd, in 7,9 tellen naar de 160 km/u en na 11,9 seconden het gaspedaal vloeren zit je op 200 km/u. Wie voldoende Autobahn vrij heeft kan de GT3 RS 4.0 doortrekken tot een topsnelheid van 310 kilometers per uur.

Porsche heeft besloten om niet meer dan 600 units van de 4.0 te bouwen. Mocht je een van deze bespoilerde 911’s hebben weten te bemachtigen, dan kan je na het aftikken van een BPM-loze €178.596 wel mooi aan de bartoog opscheppen dat je Porker in 7.27 minuten een rondje Nordschleife weet af te leggen. Dan is het overigens wel te hopen dat er niemand met een GT-R in de buurt is, die kan het Nurburgring-kunstje nog steeds iets sneller. Nederlandse prijzen zijn er nu nog niet, maar die hopen we later aan jullie voor te kunnen leggen.

UPDATE: En we hebben bewegend beeld van het nieuwste 911je. Video waarin een of andere Wolfgang duiding geeft bij de Porsche staat op Autojunk.


Porsche 911 GT3 RS 4.0

UPDATE 13:20
De Nederlandse prijs is bekend! Voor het lieve sommetje van € 256.100,- inclusief BTW en BPM heb je al een 911 GT3 RS 4.0 voor de deur staan.



48 reacties

Wie wordt er Vakantieauto van het jaar in de FUN categorie, bekijk het HIER!
Leuk motortje ;)
De foto’s blijken inderdaad toch legit te zijn!
Hier een exclusief interview van Chris Harris met de Porsche chef:

http://www.youtube.com/watch?v=NO3usApt-x4
Die taartschep in een hoesje, dan ziet het ding er verder prima uit.
@laurensje: helemaal gelijk. Ik heb een goede 25 minuten doorgebracht achter een gloednieuwe GT3 zonder 4.0 afgelopen weekend terwijl ik de grens over wilde, maar dan is prachtig zwart met zwarte velgen en een stuk kleinere hoedenplank achterop! Best leuk autotje. Totdat er een 50-ger uit komt stappen bij het eerste benzine station (Oostenrijk) om een vignette te halen. Ik had mijn tassen + vriendin er niet in mee kunnen nemen!
opmerkelijk dat de RSR motor kennelijk aan de milieueisen voldoet…. 500pk atmosferisch uit 4liter is bijna reden om mij te doen verlangen naar een 997… Moet wel een gruwelijke ervaring zijn, raceblok voor de openbare weg. NICE (vooral de motor dan he)
@w0o0dy: het is alleen maar een RSR krukas, en geen complete RSR motor.
-edit: beelden op Autojunk

Dit is voor mij echt de ultieme driver’s car van dit moment!
Denk dat ze die 600 stuks al bijna kwijt zijn…
@ricardo:

Jammer dat je de YouTube-link weghaalt, daar kun je de video in high-res bekijken.

Begrijp dat jullie meer hits op jullie eigen pagina willen, maar een hogere resolutie zou toch een leuke toevoeging zijn.
dat zijn evenveel paardjes als de Turbo! Damn!
het heeft wel een dik uiterlijk maar ik vind de prestaties best wel meevallen eerlijk gezegd, een R8 v10 heeft 25pk meer, maar weegt ook 300kilo meer en gaat even snel naar 100.
@jeanclaude:

De R8 heeft 4WD, dus dat verklaart een hoop. En mij maak je echt niet wijs dat een R8 even scherp aan zal voelen als deze RS 4.0.

Hij is niet gemaakt om elke andere auto te kunnen verslaan, naar gewoon om de ultieme driver’s car te zijn.

@jeanclaude:

Even terugtellend naar pk/L nemen ze het record volgens mij over van Honda met 5pk/L meer.
Uiteraard heb ik het over NA motoren.

Dus het motorblok presteert wel.
Verder is deze wagen bedoelt voor circuit rijden, en niet voor snel rechtuit.

Ben dan ook benieuwd wat het verschil is op het circuit tussen de Audi en de Porsche.
@jack_abarth:
Zijn ook nog andere wagens die beter doen dan de S2000 (en ook deze RS 4.0), 458 is bijvoorbeeld een 4,5 met 570 pk oftewel een kleine 127 pk/liter (nuja in press-setting :))….
@jeanclaude:
RS blijft steeds een wagen met een manueel, een Turbo met PDK eet die Audi op. Bedoeling van deze wagen is puike prestaties op circuit neer te zetten en vooral sensaties en rijplezier opwekken…

De styling valt me toch wat tegen, dat wit met grijs en rood is haast saai tegen het opvallend kleurrijke RS verleden en dat dan voor een über-RS…
13,3s naar de 200 voor een normale RS. Dan is de 1,2s die dit model er minder over doet toch wel een flinke hap uit die tijd.
Geweldig mooie bak verder, als ik ook maar 1x in mijn leven Eau Rouge er mee zou mogen doen..
ik wordt er niet echt opgewonden van. Zoveel geld voor een 911. Komen ze zometeen weer met een gt2 rs 4.0 ofzo, enz…
@amv12vantage:
Dat is waar, het is niet alsof ze een N24, N400, Vantage S, V12 Vantage (met amper meer vermogen maar een flink zwaardere neus) maken. Teveel versies Porsche, shame on you *kuch*!
@StijnB:

Pwned :lol:
Ik snap niet dat er mensen zijn die hier Niet op uitgekeken raken,. het design is zo voorspelbaar. Iedere keer een andere vleugeltje, velgje, stickertje, motertje met iets meer of minder pkjes, interieurtje,.. waar gaat het over?! Het zal allemaal perfect rijden hoor en best spannend ook, maar als ie geparkeerd staat vind ik het totaal niet boeiend, same old, same old over and over again.
@tvrspeedsix: heb ik ook vaak hoor bij porsche, maar deze is wel een groot verschil ten opzichte van de GT3 RS, vooral onderhuis kwa ophanging en techniek. en natuurlijk 50kp meer!
@tvrspeedsix:

Die reacties over de subtiele wijzigingen in het design zijn ook enorm saai, same old, over and over again.

Je ziet veel Porsches, dat is enkel een teken van hun succes.

Jouw saaie Fransoos/Aziaat zie je toch ook dagelijks overal op de weg? Dat weerhoudt jou toch ook niet van er eentje te kopen?
@hollow: Ooit gehoord van de benaming exoot? wat denk wat die benaming betekend?! In mijn woordenboekje: exclusief, zeldzaam, schaars en zeer bijzonder in ontwerp en techniek. Die bovenstaande Porsche voldoet hier wel aan maar niet voor 100% voor nog geen 80% als je het mij vraagt. Gewoon omdat het een 911 is met extra’jes. niet uniek genoeg dus. En tja ik rij geen exoot, gewoon omdat ik dat niet kan betalen.
Volgens mij komt er nog een 997 en is dit niet het uitzwaai-model. Namelijk de 997 GT 2 RSR 4.0 met 2 turbo’s op deze motor met 700pk of zoiets… ;-)))
Nu wachten op de F458 Scuderia voor een vergelijk.
Ik volg niet echt, waarom zou deze porsche zo speciaal zijn, gewoon om het feit dat die atmosferisch is?
De GT2 RS is 120pk sterker, weegt ongeveer hetzelfde, heeft een hogere topsnelheid, is sneller in de sprint en ook een pak sneller rond de Nordschleife… Bovendien vind ik deze niet zo mooi als de GT2 RS. Het enige wat je hier hebt is een 911 die minder presteert op elk vlak, of zie ik iets over het hoofd?
@Captain: Iets wat sneller is hoeft niet gelijk beter te zijn.
@Captain

Dat ie atmosferisch is, heeft er inderdaad heel veel mee te maken ja.

Als je niet begrijpt wat de belangrijkste voordelen van atmosferisch boven geblazen zijn: Veel betere en directere reactie op gaspedaal, voorspelbaardere vermogensontwikkeling en geen last van turbo-gat en andere ongein. Dat lijken misschien minimale voordelen, maar in de praktijk zijn dit erg belangrijke eigenschappen van een sportauto die de hele rijervaring kunnen maken of kraken.

Verder weet ik niet of je wel eens het geluid van een Turbo of GT2 (RS) in ’t echt hebt gehoord, maar die klinken echt voor geen meter vergeleken met een GT3 (RS). Zeer belangrijk aspect voor de purist.
@Svensson:
wat jij al aangeeft over de voorspelbaardere vermogensontwikkeling
hierdoor is de auto ook beter in balans dan wanneer de turbo ineens onverwacht inkickt in een bocht, en dan sta je om

maat van me heeft een lexus/toyota soarer 2.5 TT
en ook nog een met automaat
het is een hell om daarmee te rijden op circuit
kan pas heel laat op het gas uit een bocht
@Bart_V:

Kijk alleen al naar het filmpje van een paar dagen geleden voor een prima voorbeeld, zeer toepasselijk hier:

http://www.autoblog.nl/archive/2011/04/25/video-de-porsche-911-gt2-rs-is-een-listige-auto
vind dat relatief weinig geld voor de auto (de ex bpm waarde dan hea) ik had het wel een stuk gekker verwacht voor zo’n auto met zulke prestaties
Veeel te dure saaie kever
@wilson: haha, die wilson toch, helemaal per ongeluk op Autoblog terecht gekomen.
UPDATE
De Nederlandse prijs is bekend! Voor het lieve sommetje van € 256.100,- inclusief BTW en BPM heb je al een 911 GT3 RS 4.0 voor de deur staan.
Ik denk dat je er gewoon in moet rijden om te beseffen hoe geweldig deze ‘platgeslagen kever’ is. Het heeft misschien niet de looks en sound van bijvoorbeeld een r8 v10, maar de rijeigenschappen zullen dat makkelijk compenseren.
er komt er zoiezo 1 naar nederland! eigenaar krijgt ook een r8 gt!
Als ik het geld had zou ik ‘m kopen alleen omdat het een 997 Mk.II is. Aangezien de 991 zijspiegels bevestigd krijgt aan de deur i.p.v. A-stijl. Waardoor een klein ruitje aan de A-stijlen genoodzaakt zullen zijn. :P
Allerliefst heb ik mijn eigen ontwerp. ;)
http://static.autojunk.nl/pictures/2010/0827/185931/image_01.jpg
http://www.autojunk.nl/2010/08/porsche-911-turbo-s-998-by-automotivedesigner
Ik vind het wederom helemaal geweldig! Dit is toch de auto waar elke sportwagenfabrikant zich aan op probeert te trekken?
Ik denk haast wel zeker te weten dat deze een R8 het snot voor de ogen rijdt op een circuit. De R8 zal best een goeie auto zijn maar het heeft niet de naam en faam van een 911. Ze hebben er wel gruwelijk veel vermogen uit dit blok weten te trekken zonder turbo’s. Heel af en toe rij ik wel eens in een 997 GT3RS of een 997 Turbo en ik vind het ultieme rijdersauto’s. Kwaliteit is gewoon heel erg goed en het stuurt fantastisch.
Dit is toch de auto waar elke sportwagenfabrikant zich aan op probeert te trekken?…wat heb jij gerookt? Leuk ook dat Ferrari streepje, maar ja je moet wat he porsje.
@vincenzo:
Juist ja, wie is er met striping en trackday-modellen begonnen?
Waarom tevreden zijn met deze GT3 RS…terwijl je heerlijk comfortabel èn sneller kunt gaan in een GT2 (RS) ? Why…

Overigens is dit natuurlijk een smullenbak !
@Megakix:
Geluid, directere gasrepons, mooiere vermogenopbouw, lager verbruik en bandensluitage (op circuitdagen wel leuk als je een dag met een setje kan doen en niet te vaak eraf moet om te tanken).
@Megakix: ik zou het omdraaien, waarom genoegen nemen met de gt2 RS als je ook deze kan krijgen? En turbo met 2wd en 620pk en minder gewicht mag dan wel sneller zijn maar die auto is niet of nauwelijks op snelheid te rijden en deze wel. Je zult veel meer plezier en voldoening halen uit deze tenzij je NOOIT op het circuit komt.
@Vincenzo: Ik rook niet. Jij stiekem wel?
Weer een model van de 911 hoeveelste deze week?
Goed bezig Porsche. Ultiem hebbeding. Als ik het geld had haalde ik er gelijk een. Hoeveel auto’s halen zoveel vermogen per liter, atmosferisch!? Zijn er niet veel. Vooral niet met boxermotor.
Dit ziet er zeker niet verkeerd uit.. mooie uitzwaaiversie voor de 997…
@v12vantage
inderdaad
altijd maar het zelfde gezeik met die kut porsche’s
dan dit dan dat nieuwe stikker zus en zo
ga toch weg man
@ratrodmaarten:

Je hoeft ze toch niet allemaal te kopen ofzo? Sterker nog, je kunt er geeneens eentje kopen, dus wat is het probleem? Gewoon doorlopen als er voor jou niks interessants te zien is.
Porsche 911 uitmelken… sure we can :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).